Gå til innhold

Medisinfri tilbud er fraværende i norsk psykiatri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For de fleste grupper er det tilfelle.

Psykiater Olav Steen ved Ullevål universitetssykehus akuttpsykiatriske, innrømmer at det er et manglende tilbud, og også at dette har med økonomi å gjøre.

http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/krever-medisinfri-behandling

Mette ellingsdalen som han diskuterer med gikk før på 25 medisiner før hun sluttet og ble frisk. Hun turte ikke, kunne ikke slutte, da all behandling av henne ble gitt under forutsetning at medisinert. Så sluttet hun, da mistet hun alt tilbud om hjelp, det er rystende.

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    22

  • Health Freak

    14

  • stjernestøv

    8

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Jeg synes at enkelte i denne debatten grovt forenkler en ganske komplisert virkelighet.

 

Enkelte av dem som i etterkant mener de ikke burde ha vært behandlet med medikamenter, har selv høylytt uttrykt at de MÅ ha lindring umiddelbart fordi de ikke orker å bære sin egen smerte et sekund lenger.

 

Jeg ser ikke at det er noen fordel med medikamentfrie avdelinger. Behandling bør ikke i hovedsak være basert på ideologi, men på individuelt tilpassede - og fleksible - løsninger. Noen ganger er medisiner et sentralt og nødvendig innslag i behandlingen, andre ganger er det andre tiltak som vil kunne hjelpe best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart det har med økonomi å gjøre. Å behandle (eller oppbevare) utagerende psykotiske uten medisiner ville koste, hvor skal disse pengene hentes fra; håper ikke du tenker på andre poster på helsebudsjettet... at noen må bruke 25 medisiner for å få hjelp, uten at det er nødvendig, burde straffes hardt, men det har ikke så stor relevans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at en MÅ ta medisiner for å få et tilbud i psykiatrien, selv ble jeg kastet ut da jeg sluttet med medisiner selv om jeg kunne trengt hjelp. Nå som jeg tar medisiner igjen har jeg tilbud og blir ønsket velkommen tilbake, jeg føler det er rart rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at en MÅ ta medisiner for å få et tilbud i psykiatrien, selv ble jeg kastet ut da jeg sluttet med medisiner selv om jeg kunne trengt hjelp. Nå som jeg tar medisiner igjen har jeg tilbud og blir ønsket velkommen tilbake, jeg føler det er rart rett og slett.

Hei!

Det er det debatten her går på også.

Som psykiater Steen innrømmer har de ikke pr av i dag kapasitet til å gi noe annet av tilbud, men jeg hører hva han sier, og at han i stor grad innser begrensningene dette medfører.

Kvinnen, er bare en av svært mange, som følte seg overmedisinert og syk, men som nettopp i behov av hjelp og reell frykt for å miste til ud, måtte ta medisiner.

Hvordan hun kom seg ut av helvete vet jeg ikke, men sikkert fins det noe mer om saken.

Saken er imidlertid at det fins ikke hjelpetilbud til mange grupper uten at de godtar medisiner først.

Syns de to debattantene derfor i stor grad er enige om det, og ser at andre muligheter burde være mer tilgjengelige enn de er i dag.

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er det debatten her går på også.

Som psykiater Steen innrømmer har de ikke pr av i dag kapasitet til å gi noe annet av tilbud, men jeg hører hva han sier, og at han i stor grad innser begrensningene dette medfører.

Kvinnen, er bare en av svært mange, som følte seg overmedisinert og syk, men som nettopp i behov av hjelp og reell frykt for å miste til ud, måtte ta medisiner.

Hvordan hun kom seg ut av helvete vet jeg ikke, men sikkert fins det noe mer om saken.

Saken er imidlertid at det fins ikke hjelpetilbud til mange grupper uten at de godtar medisiner først.

Syns de to debattantene derfor i stor grad er enige om det, og ser at andre muligheter burde være mer tilgjengelige enn de er i dag.

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Burde finnes hjelp for de som ikke vil ta medisiner også mener nå jeg, men det finnes jo ikke i dag nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde man egentlig tilby en dyrere og mindre effektiv behandling bare man "ønsker det"? Et dilemma? :-)

 

Ja godt poeng det, er uansett veldig vanskelige prioriteringer man er nødt til å gjøre når man har begrensede resurser å bruke på helsehjelp og uendelig behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja godt poeng det, er uansett veldig vanskelige prioriteringer man er nødt til å gjøre når man har begrensede resurser å bruke på helsehjelp og uendelig behov

Interessant argument.

Håper du fastholder det ovenfor andre dyre behandlinger,:-)

Jeg er nok tilhenger av et godt helsetilbud til befolkningen, uansett sykdom, heller dårligere veier, mer skatt, dyrere bensin, tror mye sunnhet for oss alle, når også aboen får god hjelp, fremfor billig hjelp:-)

Vi

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant argument.

Det var ikke noe argument... det var et spørsmål...

Uansett, det er jo kjipt med hullete vei når ambulansen skal frem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man egentlig tilby en dyrere og mindre effektiv behandling bare man "ønsker det"? Et dilemma? :-)

 

Ikke så lenge en ikke betaler selv.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge en ikke betaler selv.

Jo. Det er egentlig et overgrep å tvinge folk til å ta medisiner. Samtidig så bør ressurser tildeles etter behov - hvem skal avgjøre om noen har behov for å slippe medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er egentlig et overgrep å tvinge folk til å ta medisiner. Samtidig så bør ressurser tildeles etter behov - hvem skal avgjøre om noen har behov for å slippe medisiner?

 

Ingen skal tvinges. Valget står mellom medisiner eller ingen behandling. Så får man velge selv.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen skal tvinges. Valget står mellom medisiner eller ingen behandling. Så får man velge selv.

Det tror jeg vil være feil ovenfor en gruppe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal tvinges. Valget står mellom medisiner eller ingen behandling. Så får man velge selv. Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Når det fins ulike måter å bli frisk på, bør ikke alle medisineres, en bør kunne få behandling likevel, også om man ikke velger medisiner.

Det er mye belegg for at dialog er viktig for de med schizofreni feks, de medisineres tungt, forskning støtter opp under at dialog ofte viser like god behandlingseffekt. For mange vil medisiner gjøre samtalen vanskeligere, og psykiatri er ikke presisjonsmedisin, menneskelige feilvurderinger gjør at det bør åpnes opp for alternativer særlig nå som forskning støtter opp under at nettopp samtale/dialog fremferd noe er viktig for schizofreni m.fl. Andre psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fins ulike måter å bli frisk på, bør ikke alle medisineres, en bør kunne få behandling likevel, også om man ikke velger medisiner.

 

Ikke hvis denne behandlingen er langt dyrere. 

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo det handler om humanisme og forskning.

http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/paneldebatt-trakk-fullt-hus

Og om å tåle å ta en etterlengtet debatt.

Dr Refsum m.fl. Etterspør bedre behandlingstegimer og medisinering, han sier medisincoctailer på 6-10 ulike medisiner ikke er uvanlig.

Anonymous poster hash: 8e6a1...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike diskusjoner blir så svart/hvite.

 

Selv erkjenner jeg at jeg neppe hadde vært frisk nok til å nyttegjøre meg kognitiv/metakognitiv terapi hvis det ikke var for medikamenter. Det samme gjelder nok mange andre lidelser, være seg alvorlig depresjon for eksempel, hvor man ikke har energi eller motivasjon til å ta i bruk det man lærer. 

 

På en annen side er ikke medisiner nødvendigvis alltid løsningen, men det er noe som kan bidra til løsning.

 

Jeg er utrolig heldig som har en psykiater som ser helheten. At ingenting alene nødvendigvis gjør at man kommer i mål, men kombinasjonen kan gjøre det.

 

For meg føler jeg at det er 33% medisinene, 33% kognitiv terapi og 33% metakognitiv terapi som gjør at jeg i dag er tilnærmet frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo det handler om humanisme og forskning.

 

Det handler også om økonomi. Det står så dårlig til at kreftsyke ikke får livsforlengende medisiner. Så det handler om fordeling av knappe ressurser.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...