Gå til innhold

Hvor fort virker ritalin?


caprice

Anbefalte innlegg

Vi har en 10 åring uten noen diagnose (så langt), men vi skal forsøke ritalin for bla hennes konsentrasjonsproblemer. Etter 5 dagers opptrapping har hun nå i 4 dager gått på 20mg ritalin som hun får som pille om morgenen. Jeg fikk inntrykk av at dette var noe som ville fungere raskt, altså at vi fort ville merke adferdsendringer. Stemmer det vanligvis? Må si jeg ikke kan se en eneste forandring i hennes adferd overhodet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Barn med ADHD

Har du snakket med læreren? Da sønnen min begynte med Ritalin, så merket de forandringer mye raskere på skolen, enn vi merket det hjemme. Kanskje fordi han ikke hadde så store problemer på hjemmebane. På skolen merket læreren at han konsentrerte seg bedre, og at han kom i mye mindre konflikter med de andre barna.

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før de merket forandring, tror det kom ganske raskt. Likevel er en uke ikke så lenge. Du har vel avtale med legen om hvor lenge dere skal teste det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med læreren? Da sønnen min begynte med Ritalin, så merket de forandringer mye raskere på skolen, enn vi merket det hjemme. Kanskje fordi han ikke hadde så store problemer på hjemmebane. På skolen merket læreren at han konsentrerte seg bedre, og at han kom i mye mindre konflikter med de andre barna.

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før de merket forandring, tror det kom ganske raskt. Likevel er en uke ikke så lenge. Du har vel avtale med legen om hvor lenge dere skal teste det ut?

Vi skal teste ut i 4 uker, men vi leter jo selvsagt etter tegn på forandring. Hos oss er det på hjemmebane vi merker mest til jentas problemer. Hun er ikke noe problem for noen av de andre barna i timene, kommer aldri i konflikter med andre barn og er ekstremt sosial med masse venner. Største problemet på skolen er at hun feks har problemer med å gjennomføre en prøve fordi konsentrasjonen svikter. Hjemme er det største problemet sinneutbrudd. Det har IKKE endret seg...så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barn med ADHD

Vi skal teste ut i 4 uker, men vi leter jo selvsagt etter tegn på forandring. Hos oss er det på hjemmebane vi merker mest til jentas problemer. Hun er ikke noe problem for noen av de andre barna i timene, kommer aldri i konflikter med andre barn og er ekstremt sosial med masse venner. Største problemet på skolen er at hun feks har problemer med å gjennomføre en prøve fordi konsentrasjonen svikter. Hjemme er det største problemet sinneutbrudd. Det har IKKE endret seg...så langt.

Hm, da er det mulig at Ritalin ikke vil hjelpe henne. Men det kan også være at hun trenger større dose. Du får avvente til måneden har gått og høre hva legen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Her så vi virkning hos 10-åringen allerede ved første tablett. Og etter en uke hadde vi læreren på tråden som hadde positive nyheter. Ingen raseriutbrudd og myye bedre konsentrasjon. Det var som å skru på en bryter. Hos noen fungerer det ikke. Kanskje deres adferd har andre årsaker en ADHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Hei caprice.

Hvor tung er hun?

Hvilken form får hun ritalin i?

Får hun i kapsel eller i tabelett?

Tabelettene virker kun i fire timer og så må hun ta ny mens kapselen virker i 6 til 8 timer.

Hvis det er kapsel hun får, så kan du høre med doktoren om det går at hun kan få en ritalin tabelett på 10 mg i tilegg om morgen for jeg har lest ett sted her om at kapsler kan ta litt tid til virkningen kommer.

Ellers finnes jo strattera som virker i 24 timer, concerta som virker i 12 timer og dexedrine.

Jeg får ritalin kapsel 20 mg morgen og 20 mg om ettermiddagen.

Vekten min er ca 59 kilo.

Jeg skulle engentlig prøve ut concerta men den sto det i felleskatalogen at når du har noe med spiserøret, da kan ikke vi det og jeg har reflux.

Jeg har også fått strattera 40 mg og den virket ikke på meg så da gikk vi over til ritalin kapsel.

Før jeg fikk strattera fikk jeg ritalin tabeletter.

Men jeg får andre medisiner også.

Jeg får 15 mg Sobril morgen og kveld mot angst, jeg får 20 mg nexium morgen mot refluks og jeg får insulin mot diabetes.

Ritalin får jeg for fas og litt adhd.

Jeg får også melatonin kapsel om kvelden for å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei caprice.

Hvor tung er hun?

Hvilken form får hun ritalin i?

Får hun i kapsel eller i tabelett?

Tabelettene virker kun i fire timer og så må hun ta ny mens kapselen virker i 6 til 8 timer.

Hvis det er kapsel hun får, så kan du høre med doktoren om det går at hun kan få en ritalin tabelett på 10 mg i tilegg om morgen for jeg har lest ett sted her om at kapsler kan ta litt tid til virkningen kommer.

Ellers finnes jo strattera som virker i 24 timer, concerta som virker i 12 timer og dexedrine.

Jeg får ritalin kapsel 20 mg morgen og 20 mg om ettermiddagen.

Vekten min er ca 59 kilo.

Jeg skulle engentlig prøve ut concerta men den sto det i felleskatalogen at når du har noe med spiserøret, da kan ikke vi det og jeg har reflux.

Jeg har også fått strattera 40 mg og den virket ikke på meg så da gikk vi over til ritalin kapsel.

Før jeg fikk strattera fikk jeg ritalin tabeletter.

Men jeg får andre medisiner også.

Jeg får 15 mg Sobril morgen og kveld mot angst, jeg får 20 mg nexium morgen mot refluks og jeg får insulin mot diabetes.

Ritalin får jeg for fas og litt adhd.

Jeg får også melatonin kapsel om kvelden for å få sove.

Hun veier vel rundt 26kg vil jeg tro og får en kapsel om morgenen. Den åpner vi og blander innholdet med syltetøy som svelges. Det er fysisk umulig å få henne til å svelge noe som ligner på en pille. Vi fikk OK fra legen til å gjøre det på denne måten fordi de små kornene som er inni kapselen også er "kapslet" inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så vi virkning hos 10-åringen allerede ved første tablett. Og etter en uke hadde vi læreren på tråden som hadde positive nyheter. Ingen raseriutbrudd og myye bedre konsentrasjon. Det var som å skru på en bryter. Hos noen fungerer det ikke. Kanskje deres adferd har andre årsaker en ADHD?

Vi er absolutt ikke sikre på at dette er ADHD nei, og vi har ikke fått noen diagnose eller noen form for bokstavkode så langt. Har skjønt det som at dersom vi ikke merker noen endring skal hun heller ikke bruke ritalin. Er derfor veldig spent på hva lærerne sier når vi skal ha oppfølgingsmøte om noen uker. Er selvsagt også spent på om vi vil merke noen forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Vi skal teste ut i 4 uker, men vi leter jo selvsagt etter tegn på forandring. Hos oss er det på hjemmebane vi merker mest til jentas problemer. Hun er ikke noe problem for noen av de andre barna i timene, kommer aldri i konflikter med andre barn og er ekstremt sosial med masse venner. Største problemet på skolen er at hun feks har problemer med å gjennomføre en prøve fordi konsentrasjonen svikter. Hjemme er det største problemet sinneutbrudd. Det har IKKE endret seg...så langt.

Hei caprice.

Hvis hun trenger større dose, da ville jeg hørt med doktoren hennes om hun kan få 5 mg ritalin om ettermiddagen kl 16:00 for ritalin kapsler virker i 6 til 8 timer.

Ellers er det jo concerta som virker i 12 timer, strattera som virker i 24 timer og dexedrine.

Dexedrine må søkes om for den er ikke kommet i felleskatalogen ennå men hvis det blir stadig flere som velger dexedrine, så kansje den om et eller to år kommer i felleskatalogen.

Les litt på internett om adhd/add og medisiner mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest apelsin

Hei caprice.

Jeg vil også anbefale at du kan få ungen din undersøkt om hun kan ha asperger for jeg har lest et sted her at med de som har adhd og asperger kan ritalin virke annerledes.

Du får snakke med doktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei caprice.

Jeg vil også anbefale at du kan få ungen din undersøkt om hun kan ha asperger for jeg har lest et sted her at med de som har adhd og asperger kan ritalin virke annerledes.

Du får snakke med doktoren.

Takk for tipset, men om det er noe jeg er 100% sikker på at mitt barn IKKE har så er det asbergers...Hun er så fjernt derfra som det er mulig å være tror jeg...Vi har hatt samtale med BUP, og på grunn av kort evalueringstid skal vi prøve ritalin en måned til. Fikk foreslått noe annet jeg ikke husker hva er, men som har en mer langtidsvirkende effekt, og som ikke er amfetaminbasert. Problemet her er at pillene må svelges hele, og det fikser ikke datteren min. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Takk for tipset, men om det er noe jeg er 100% sikker på at mitt barn IKKE har så er det asbergers...Hun er så fjernt derfra som det er mulig å være tror jeg...Vi har hatt samtale med BUP, og på grunn av kort evalueringstid skal vi prøve ritalin en måned til. Fikk foreslått noe annet jeg ikke husker hva er, men som har en mer langtidsvirkende effekt, og som ikke er amfetaminbasert. Problemet her er at pillene må svelges hele, og det fikser ikke datteren min. :-(

Hei caprice.

Kan det være strattera?

Strattera virker i 24 timer og den er ikke basert på amfetamin.

Hvilken av disse diagnosene har du tatt opp på BUP av de jeg skriver her?

1. ADHD.

2. ADD.

3. Autisme.

4, Atypisk autisme.

5. Infantil autisme.

6. Høytfungerende autisme.

7. Autistiske trekk.

8. Tvangstanker/tvangshandlinger.

9. OCD.

10. Angst.

11. Tourrettes.

12. Eller søvnvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei caprice.

Kan det være strattera?

Strattera virker i 24 timer og den er ikke basert på amfetamin.

Hvilken av disse diagnosene har du tatt opp på BUP av de jeg skriver her?

1. ADHD.

2. ADD.

3. Autisme.

4, Atypisk autisme.

5. Infantil autisme.

6. Høytfungerende autisme.

7. Autistiske trekk.

8. Tvangstanker/tvangshandlinger.

9. OCD.

10. Angst.

11. Tourrettes.

12. Eller søvnvansker.

Oj, her var det mange diagnoser jeg ikke en gang visste fantes... og som jeg ikke kjenner:

"1.ADHD. 2. ADD. 3. Autisme. 4, Atypisk autisme. 5. Infantil autisme. 6. Høytfungerende autisme. 7. Autistiske trekk. 8. Tvangstanker/tvangshandlinger. 9. OCD. 10. Angst. 11. Tourrettes. 12. Eller søvnvansker."

For oss er kun ADHD eller ADD aktuelt, OCD aner jeg ikke hva er. Ingen av de andre diagnosene er overhodet aktuelle.

Og deg kan godt være Strattera som var den aktuelle medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apelsin

Oj, her var det mange diagnoser jeg ikke en gang visste fantes... og som jeg ikke kjenner:

"1.ADHD. 2. ADD. 3. Autisme. 4, Atypisk autisme. 5. Infantil autisme. 6. Høytfungerende autisme. 7. Autistiske trekk. 8. Tvangstanker/tvangshandlinger. 9. OCD. 10. Angst. 11. Tourrettes. 12. Eller søvnvansker."

For oss er kun ADHD eller ADD aktuelt, OCD aner jeg ikke hva er. Ingen av de andre diagnosene er overhodet aktuelle.

Og deg kan godt være Strattera som var den aktuelle medisinen.

Hei caprice.

Jeg bruker ritalin kapsel 20 mg morgen og 20 mg ettermiddag.

Jeg er ca 59 kg.

OCD er tvanstanker/tvangshandlinger.

Strattera virket ikke på meg.

Jeg fikk strattera for ca 3 år siden og da fikk jeg 40 mg morgen og jeg var ca 64 kg.

Alle diagnosene er i mild grad.

Er ungen din adoptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...