Gå til innhold

Blunking


Ei mor

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en gutt på 8 år som plutselig har begynt å blunke ekstra med øynene. Dette gjorde han en kort periode i sommer også. Da forsvant det like fort som det kom. Nå har jeg lest mye på nettet om blunking hos barn og blitt kjempe redd. Er blunkingen starten på noe mer alvorlig, eller er det vanlig at barn kan få noen uvaner som er der en periode? Kan mangel på noen vitaminer og mineraler være grunnen til blunkingen? Jeg har observert at når han konsentrerer seg er ikke denne ekstra blunkingen der ( ikke så mye iallfall ). Han er en "normal" aktiv gutt, driver med idrett sommer og vinter og han er flink på skolen. Hilsen en bekymret mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg tror gutten din har tics. Det er raske gjentatte rytmiske bevegelser av bestemte muskelgrupper, det vanligste er raske blunkinger. De kan undertykkes viljemessig kort tid av gangen.

Det finnes ingen sikker etiologisk inndeling av tics.

Forekommer hos begge kjønn, vanligst hos gutter.Der er nesten alltid begrenset til løynene og ansiktket, men innimellom kan det komme kremtelyder.

Tics holder seg i noen uker, men kan også vare lenger, overgang til kroniske former finnes, disse kan vare livet ut..

Det fines ingen sikkker behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som begynte med det samme i 10-11-årsalderen - diverse tics med øynene. Vi observerte etterhvert at det tiltok dersom han var stresset eller sammen med mange andre og forsøkte å gjøre ham oppmerksom på det når det skjedde, det er jo helt ufrivillig.

Det som løste det hele for vår del var egentlig at vi sendte ham til fastlegen (vi har en veldig toppers fastlege!) for en samtale med ham alene, da var vel guttungen 13 år. De pratet sammen og han fikk vite at det ikke var noe farlig og at det sannsynligvis ville gå over av seg selv + at han fikk med seg noen utskrifter hjem om emnet. Og jeg mener bestemt at guttungen ble mer avslappet etter dette legebesøket og nå kan jeg nesten ikke huske å ha sett nien tics på aldri så lenge. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 76Maia

Jeg tror gutten din har tics. Det er raske gjentatte rytmiske bevegelser av bestemte muskelgrupper, det vanligste er raske blunkinger. De kan undertykkes viljemessig kort tid av gangen.

Det finnes ingen sikker etiologisk inndeling av tics.

Forekommer hos begge kjønn, vanligst hos gutter.Der er nesten alltid begrenset til løynene og ansiktket, men innimellom kan det komme kremtelyder.

Tics holder seg i noen uker, men kan også vare lenger, overgang til kroniske former finnes, disse kan vare livet ut..

Det fines ingen sikkker behandling.

Etter noen tv og iPad frie (kun tv ved barne-tv tid) kvelder forsvant blunkingen. Det samme skjedde i sommer. Er veldig glad for at det nå er borte. Så får vi se om det kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

hva med sønnen min som er bare 2år som gjør det samme foran tv skikkelig mye blunking og litt stramming i annsiktsmuskulatur når han gjør det. ser ikke noe blunking ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2018 den 20.56, colajohn skrev:

hva med sønnen min som er bare 2år som gjør det samme foran tv skikkelig mye blunking og litt stramming i annsiktsmuskulatur når han gjør det. ser ikke noe blunking ellers. 

Det høres også ut som tics. Det er så vidt jeg vet en gradsforskjell mellom tics og tourettes. Min erfaring er at det skjer når barnet slapper av og sitter i egne tanker. Vårt barn hadde skikkelig mye tics. Både blunking, kremting, og bevegelser i hendene. Hn er i tenårene, og har praktisk talt vokst det av seg. Det kan forekomme en sjelden gang. 

Vi har valgt å på en måte ta det for hva det er og ikke snakke om det som en veldig alvorlig ting. Hn kunne blitt mobbet for det, men det har heldigvis ikke skjedd. Jeg er litt imponert over hvor snille barna i vårt miljø er 

Anonymkode: 5551b...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...