Gå til innhold

Når leke alene i nærheten av vann?


Ulrikke

Anbefalte innlegg

Hvor gamle skal barna være for at dere lar dem gå alene ved en innsjø (i dette tilfellet da).... Det er brygge og det er litt strand og svaberg... Tenker når det er flere jevnaldrende sammen og de gjerne blir engasjert i leken osv sånn at de kanskje ikke tenker seg like mye om....

 

Snakker ikke om å gå og bade alene altså, bare leke i et sånt terreng.... Dypt vann ved brygga, grunt ved svaberget (men det er bare noen meter mellom disse, på hver sin side av en liten "utstikker").

 

Jeg er ikke enig med meg selv, så jeg trenger å høre litt hva andre tenker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er et vesentlig moment om du tror jenta vil komme seg til land om hun faller i vannet. I så fall hadde jeg ikke vært redd for å la henne leke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle skal barna være for at dere lar dem gå alene ved en innsjø (i dette tilfellet da).... Det er brygge og det er litt strand og svaberg... Tenker når det er flere jevnaldrende sammen og de gjerne blir engasjert i leken osv sånn at de kanskje ikke tenker seg like mye om....

 

Snakker ikke om å gå og bade alene altså, bare leke i et sånt terreng.... Dypt vann ved brygga, grunt ved svaberget (men det er bare noen meter mellom disse, på hver sin side av en liten "utstikker").

 

Jeg er ikke enig med meg selv, så jeg trenger å høre litt hva andre tenker ;)

 

12?

Anonymous poster hash: 81cb7...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12?

Anonymous poster hash: 81cb7...a1a

 

Her jeg bor, så får barn gå alene til  sjøen (med ganske sterk strøm) for å bade når de er elleve - under forutsetning av god svømmeferdighet. Jeg ville tenkt at i alle fall tiåringer kunne leke alene ved et vann slik trådstarter beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å høre andres meninger....

 

Jeg tror hun ville kommet seg i land, men vi har ikke prøvd det med sko/støvler og klær på, liksom.... Altså, sklir de uti fra lave svaberg er det ikke noe problem, men fra brygga er det jo lenger fordi de må svømme rundt.... Uten klær er det ikke noe problem, men det blir jo tyngre med klær....

 

Dette er snakk om på hytta til mine foreldre. Barna det er snakk om er straks ferdige med 3.klasse, altså fyller 9 i løpet av året.... (datteren min fyller ikke 9 før i november).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe i nærheten av et mirakel at jeg overlevde som vokste opp med hav og svaberg på nesten alle kanter!:)

 

Man må jo bare vise dem farene så de vet hva de skal passe seg for og sørge for at de er drillet i hva de skal gjøre om noe skjer. De bør vises hvor glatte svaberg og brygger kan være i regnvær, sterke strømmer, hvor det er dypt osv. Jeg synes det er greit å forby unger som ikke er supersvømmere enda å leke viltert på brygger. De trenger da ikke å gå bananas utpå der? Lek på brygger, i båt og på glatte svaberg kan da godt foregå noenlunde rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en periode hytte like ved et vann, det var riktignok grunt inne på badeplassen og i underkant av en meter kanskje rundt badebrygga. Ungene var 6 og 8 år da, ikke svømmedyktige, men de fikk leke alene ved vannet med beskjed om at - "Om en av dere detter uti må den andre komme og si fra!" Mulig at jeg har stolt for mye på mine unger, men det gikk helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt problemer med å la dem leke i et slikt område i den alderen, så lenge følgende var oppfylt: De må alltid være flere sammen og ha forstått at én må løpe og si fra øyeblikkelig hvis uhellet mot formodning skulle være ute, og de ville ikke fått leke på selve brygga.

 

Jeg ville ikke nødvendigvis nedlagt forbud mot å gå ut på brygga, men mot å løpe og leke "vilt" der, slik tonie nevner. 

 

Jeg ville ikke tillatt det hvis én eller flere av dem var en type jeg ikke stolte på.  Det jeg beskriver her, gjelder  normalt fornuftige unger som ikke var spesielt opptatt av å teste grenser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill....

 

Jeg heller nemlig mot at jeg synes de burde få lov (type når jentungen har med seg ei venninne på hytta).... Hytta ble kjøpt i fjor sommer, så det har ikke vært et tema særlig lenge....

 

Hvis vi er på hytta, så tar det dem fort to-tre minutter å løpe opp fra brygga til hytta for å hente hjelp, det er ikke sånn at vi er rett ved, men så tenker jeg at i ni av ti tilfeller er det jo folk på hyttene nærmere sjøen OM det skulle skje noe (hvilket jeg ikke tror det gjør)...

 

Og ja, dette er unger som dropper herjing stort sett, de er fornuftige og lette å prate med, men hvis de fniser og fniser så er jeg LITT mer usikker på dem.... 

 

Tipper jentungen min får lov, også får jeg høre med foreldrene til de som evt skal være med på besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har ei lita hytte rett ved sjøen, og ungene har fått gå fritt der i mange år - men jeg har som regel visst om de var nede ved sjøen eller oppe i hagen eller i skogen. Da de var små (dvs kanskje frem til 7 års alderen, var regelen at de ikke fikk være på brygga uten vest dersom ikke det var voksne i nærheten - f.eks. hvis de skulle fiske osv.

 

Husker en gang for et par år siden, da var vel ene jenta mi 11 - og jeg var inne i huset hos min far, mens jeg trodde hun var i hytta. Kom ut i hytta, og så var hun ikke der. Og jeg hadde ikke sett henne på et par timer. Det hadde regnet og var glatt på fjellene, og da var jeg faktisk redd for at hun hadde gått ned til sjøen og glidd ned i vannet. Jeg lette en stund langsmed sjøen mens et par andre gikk innover i skogen og lette. Heldigvis fant de henne i skogen - hun hadde gått seg en kveldstur ;-)

 

Jeg har vært nøye med å forklare dem at vi ikke skal løpe og herje på brygga eller på fjellet rett ved sjøen - det må de gjøre i hagen. Og vi har hatt en ufravikelig regel om at de ikke får lov til å bade alene - må alltid si i fra når de skal bade (også nå, når de er store. Ikke alltid vi er med, men vi skal vite at de bader).

 

Jeg hadde altså latt 9-åringer fått lov til å leke fritt på et slikt område, men vært nøye med å vise dem konkret hvor de må leke rolig, hvor de kan herje - og at hvis en faller i vannet, må den andre løpe og gi beskjed til voksne med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye ved sjøen, og barna har fått leke alene på stranden fra de var ca. åtte år. Det har da vært forbud mot å gå ut på brygga uten at voksne er tilstede. De har vært svømmedyktige fra de har vært ca. seks år, men jeg har sett for meg at de kan falle og slå seg på brygga eller snuble og slå seg i det de faller i vannet. Når de leker på stranden er det mindre fare for at noe kan skje. Jeg har ikke likt at de har vært alene på stranden når de er såpass små; er man to eller fler kan man tross alt hjelpe hverandre, evt. kan den ene springe etter hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...