Gå til innhold

Erfaring fra dagsenter (islamrelatert)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på et dagsenter relatert til "tidlig intervensjon ved psykoser". Det var flere muslimer der. Han ene var hele tiden i prat med den ene som jobbet der, som hjalp han med saken hans (ønsket ikke straff). En gang vi satt samlet skulle vi prate om hvorvidt vi trodde på "gud". Jeg sa jeg var ateist. Etterpå begynte denne muslimen å mumle om at skulle "drepe den grisen"... jeg ble livredd, og følte meg forfulgt på vei hjem, og jeg sluttet der med en gang. For et sted... er det sånn det skal være å få "miljøterapi" i hovedstaten. Men han ene som pratet med ham om den saken virket bare fokusert på dette, at man ikke skulle sende noen med psykose i fengsel. Pasienten pratet hele tiden om psykosen han hadde fått i Somalia, før han kom til Norge. Grunnen til at han ble så sint var at jeg sa jeg hadde forsøkt å be til gud, uten å få noe ut av det. Han sa at man ville ikke få noe "svar" om det ikke var noe ordentlig man trengte hjelp med. Etterpå snakket han om å "drepe den grisen".

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på et dagsenter relatert til "tidlig intervensjon ved psykoser". Det var flere muslimer der. Han ene var hele tiden i prat med den ene som jobbet der, som hjalp han med saken hans (ønsket ikke straff). En gang vi satt samlet skulle vi prate om hvorvidt vi trodde på "gud". Jeg sa jeg var ateist. Etterpå begynte denne muslimen å mumle om at skulle "drepe den grisen"... jeg ble livredd, og følte meg forfulgt på vei hjem, og jeg sluttet der med en gang. For et sted... er det sånn det skal være å få "miljøterapi" i hovedstaten. Men han ene som pratet med ham om den saken virket bare fokusert på dette, at man ikke skulle sende noen med psykose i fengsel. Pasienten pratet hele tiden om psykosen han hadde fått i Somalia, før han kom til Norge. Grunnen til at han ble så sint var at jeg sa jeg hadde forsøkt å be til gud, uten å få noe ut av det. Han sa at man ville ikke få noe "svar" om det ikke var noe ordentlig man trengte hjelp med. Etterpå snakket han om å "drepe den grisen".

Anonymkode: ae29c...23e

Det er viktig å skille her.  Det er ikke religionen eller opprinnelig nasjonalitet som er problemet her, men psykiske lidelser hos vedkommende.  Jeg forstår godt at du ble redd, men du hadde vel blitt llike mye redd om han hadde hatt lyst hår og mumlet om "å drepe den kua".  Jeg har mange venner fra muslimske land og de lever vanlig liv, følger sine tradisjoner og er alt fra troende muslimer til ateister.

Anonymkode: a8662...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det var dumt å diskutere religion i en sånn sammenheng. Jeg skjønner godt at du blir redd når du får en drapstrussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er viktig å skille her.  Det er ikke religionen eller opprinnelig nasjonalitet som er problemet her, men psykiske lidelser hos vedkommende.  Jeg forstår godt at du ble redd, men du hadde vel blitt llike mye redd om han hadde hatt lyst hår og mumlet om "å drepe den kua".  Jeg har mange venner fra muslimske land og de lever vanlig liv, følger sine tradisjoner og er alt fra troende muslimer til ateister.

Anonymkode: a8662...a42

Det å se på nordmenn som griser er det flere muslimer som gjør.

Hva slags lidelse det er som gjør at man mumler om å drepe andre fordi de er griser, vet jeg ikke.

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på et dagsenter relatert til "tidlig intervensjon ved psykoser". Det var flere muslimer der. Han ene var hele tiden i prat med den ene som jobbet der, som hjalp han med saken hans (ønsket ikke straff). En gang vi satt samlet skulle vi prate om hvorvidt vi trodde på "gud". Jeg sa jeg var ateist. Etterpå begynte denne muslimen å mumle om at skulle "drepe den grisen"... jeg ble livredd, og følte meg forfulgt på vei hjem, og jeg sluttet der med en gang. For et sted... er det sånn det skal være å få "miljøterapi" i hovedstaten. Men han ene som pratet med ham om den saken virket bare fokusert på dette, at man ikke skulle sende noen med psykose i fengsel. Pasienten pratet hele tiden om psykosen han hadde fått i Somalia, før han kom til Norge. Grunnen til at han ble så sint var at jeg sa jeg hadde forsøkt å be til gud, uten å få noe ut av det. Han sa at man ville ikke få noe "svar" om det ikke var noe ordentlig man trengte hjelp med. Etterpå snakket han om å "drepe den grisen".

Anonymkode: ae29c...23e

En skikkelig ubehagelig opplevelse for deg. Ikke vanskelig å forstå. Sikkert ikke så personlig ment fra denne muslimen. Det er nok kanskje  en som er veldig preget av sin kultur og oppvekst , kanskje en som har opplevd traumer og i tillegg er psyk. Jeg tror jeg ville ha nevnt det for lederen for dagsrenteret , de burde bli gjort oppmerksom på det. 

Anonymkode: ead79...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er nok kanskje  en som er veldig preget av sin kultur og oppvekst

Jamendaså. ^_^ Enda godt det ikke var "på ordentlig".

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å se på nordmenn som griser er det flere muslimer som gjør.

Hva slags lidelse det er som gjør at man mumler om å drepe andre fordi de er griser, vet jeg ikke.

Anonymkode: ae29c...23e

Det kan skyldes religionsparasitten.

Hvem vet.

Anonymkode: 35af2...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jamendaså. ^_^ Enda godt det ikke var "på ordentlig".

Anonymkode: ae29c...23e

???. Beklager at jeg prøvde å vise forståelse ... 

Anonymkode: ead79...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

???. Beklager at jeg prøvde å vise forståelse ... 

Anonymkode: ead79...466

Hvorfor skal man vise forståelse? Alle gjør det de gjør fordi de er preget av oppvekst og kultur.

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man vise forståelse? Alle gjør det de gjør fordi de er preget av oppvekst og kultur.

Anonymkode: ae29c...23e

Men noen er nok mer indoktrinert enn andre helt fra barnsben av. Hatt lite impulser fra verden ellers . Jeg forsvarer det ikke og syns det er ekstra " farlig" . Derfor ble jeg også litt skremt  av denne opplevelsen din. Dette burde du gått videre med. Mennesker som er sårbar og psyk burde bli spart for dette. Det som forundrer meg er at du reagerer på denne setningen jeg skrev men ikke på usaklige og mer fiendtlige tilbakemeldinger . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anne 47 år said:

Men noen er nok mer indoktrinert enn andre helt fra barnsben av. Hatt lite impulser fra verden ellers . Jeg forsvarer det ikke og syns det er ekstra " farlig" . Derfor ble jeg også litt skremt  av denne opplevelsen din. Dette burde du gått videre med. Mennesker som er sårbar og psyk burde bli spart for dette. Det som forundrer meg er at du reagerer på denne setningen jeg skrev men ikke på usaklige og mer fiendtlige tilbakemeldinger . 

Det er veldig lenge siden dette skjedde. Bare sier det... greit å vite for andre.

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til diskusjonen i denne tråden.  Jeg forstår godt redselen hos trådstarter, men å la det gå utover over en milliard muslimer er urettferdig.  Person som truer med å drepe er psykisk syk uavhengig av religion.  Jeg har aldri sett noen statistikk over drapstrusler og religionstilhengihet.

Jeg hadde vært like redd hvos noen sa at hen skulle drepe denne rotta der som om jeg ble kalt gris.  Ville vel egentlig heller bli kalt gris enn rotte, men det er sikkert kulturavhengig.

Anonymkode: a8662...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig skeptisk til diskusjonen i denne tråden.  Jeg forstår godt redselen hos trådstarter, men å la det gå utover over en milliard muslimer er urettferdig.  Person som truer med å drepe er psykisk syk uavhengig av religion.  Jeg har aldri sett noen statistikk over drapstrusler og religionstilhengihet.

Jeg hadde vært like redd hvos noen sa at hen skulle drepe denne rotta der som om jeg ble kalt gris.  Ville vel egentlig heller bli kalt gris enn rotte, men det er sikkert kulturavhengig.

Anonymkode: a8662...a42

Er enig i at man ikke skal være fiendtlig og vise mennesket respekt. Er enig at det er urettferdig å dra alle under en kam . Jeg har også mange muslimske venner og har et godt forhold til de. Men det betyr ikke at man skal være blind for farlige miljøer. Det som forundrer meg er at veldig mange ulike grupper blir utsatt for generalisering . Men noen kan man ikke si noe om uten at det blir stort oppstyr .Andre må bare finne seg i det. Mine muslimske venner er også snar med å generalisere  akkurat som vi.

Anonymkode: ead79...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at man ikke skal være fiendtlig og vise mennesket respekt. Er enig at det er urettferdig å dra alle under en kam . Jeg har også mange muslimske venner og har et godt forhold til de. Men det betyr ikke at man skal være blind for farlige miljøer. Det som forundrer meg er at veldig mange ulike grupper blir utsatt for generalisering . Men noen kan man ikke si noe om uten at det blir stort oppstyr .Andre må bare finne seg i det. Mine muslimske venner er også snar med å generalisere  akkurat som vi.

Anonymkode: ead79...466

Muslimer generaliserer ikke mindre andre.  Det er et grusomt hat imellom grupper som er helt uforståelig for utenforstående.  Det blir ikke bedre for oss for det.  Somalere ligger langt nede på rangstigen i samfunnet hos alle og det er dumt.  Persere, somalere, arabere, kurdere osv. kommer alle fra muslimske land, men det er enorm forskjell i mellom de gruppene (og innenfor dem også;).

Anonymkode: a8662...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muslimer generaliserer ikke mindre andre.  Det er et grusomt hat imellom grupper som er helt uforståelig for utenforstående.  Det blir ikke bedre for oss for det.  Somalere ligger langt nede på rangstigen i samfunnet hos alle og det er dumt.  Persere, somalere, arabere, kurdere osv. kommer alle fra muslimske land, men det er enorm forskjell i mellom de gruppene (og innenfor dem også;).

Anonymkode: a8662...a42

Uff ja. Men som sagt mange fine folk blant muslimer . Vi får vel først og fremst passe på oss selv :). Kan noen ganger bli overrasket over våre egne holdninger selv når vi tror vi er står for toleranse . :)

Anonymkode: ead79...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det står i Koranen at vi er vantro, at islam er eneste sanne lære, og at islam skal spres over hele verden eller så skal folk dø.

Det er et faktum.

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det står i Koranen at vi er vantro, at islam er eneste sanne lære, og at islam skal spres over hele verden eller så skal folk dø.

Det er et faktum.

Anonymkode: ae29c...23e

Kan du sitere hvor det står så jeg kan finne det?  Alle vet at største delen av muslimer vil bare leve i fred.

Anonymkode: a8662...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan du sitere hvor det står så jeg kan finne det?  Alle vet at største delen av muslimer vil bare leve i fred.

Anonymkode: a8662...a42

Nei, det klarer du selv tenker jeg. Det er ikke noe problem.

Joda, de fleste vil nok bare leve i fred, sier ikke noe annet. Men det står mange skadelige og farlige ting i den boken, som mange lever etter, og noen ønsker å leve etter det i sterkere grad.

Kristendommen er vel islams fetter, det står endel om misjon der og. Men ikke i samme voldelige forstand.

Uten at jeg skal påberope meg å ha lest gjennom disse fablene.

Anonymkode: ae29c...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du sitere hvor det står så jeg kan finne det?  Alle vet at største delen av muslimer vil bare leve i fred.

Anonymkode: a8662...a42

Koranen 9:5
"Så når de forbudte(hellige) måneder er gått bort, så drep og bekjemp de vantro(ikke-muslimer) hvor enn du finner dem, og ta dem til fange og omring dem og ligg i bakhold og lur dem i hver en krigsmetode(krigslist) , men hvis de omvender seg[underlegger seg] og ber regelmessige bønner[til Allah] og betaler skatt[til islam's veldedige formål], så er Allah barmhjertig og tilgivende".

Koranen 9:29
Bekjemp de som ikke tror på Allah inntil den siste dag, for de holder heller ikke forbudt det som er blitt forbudt av Allah og hans budbringer, og som heller ikke erkjenner religionens sannhet, selv om de er et folk av boken(Bibelen) [ Kristne og Jøder ] , før de betaler Jizya(skatt til muslimer) og føler seg kuet til å underlegge seg under islamsk[Sharia lover] styre(makt).

Koranen 2:193; 
"Og bekjemp dem intil det ikke er mer Fitnah ( ikke er mer vantro tro systemer - som betyr utrydding av [ikke muslimer] og alle våres tro systemer ) og inntil alle og enhver tilber Allah alene. Men viss disse avslutter[sin tilbedelse til andre tro systemer og underlegger seg Allah og dermed blir muslimer], skal det ikke være noe fiendskap, bortsett fra mot [ikke muslimer] og islamsk sharia lov brytere osv."

Koranen 8.65;
"O profet[Muhammad]. Hiss opp de troende[muslimer] til kamp. Viss det er 20 trofaste[muslimer med tålmodighet og utholdenhet] blant dere, vil de beseire[overvinne] to hundre, viss dere er 100 trofaste[muslimer med tålmodighet og utholdenhet] blant dere, så vil disse beseire[overvinne] tusen [ikke muslimer], for dette er mennesker[ikke muslimer] uten intelligens[forståelse]."

Koranen 9:123;
"O dere som tror[muslimer]. Bekjemp [ ikke muslimene] som er i nærheten av deg, og behandle dem strengt, og dere vet at Allah er med dem som frykter han."

Koranen 9:12 -14;
"Og viss de bryter sine løfter [til å tro på islam], og [dermed] håner din relgion,så bekjemp[gå til krig] mot lederne av [ikke muslimene], og Allah vil straffe og ydmyke
dem i dere[muslimer's] hender, og gi dere[muslimer] seier over dem, og han vil gi dere helbrede sjelen til de som tror[på Allah].

Koranen 3:85:
Og den som ønsker å tilbe en annen ideologi[relgion] enn islam, skal aldri bli godtatt, og i livet etter døden skal han være en av  taperne.

Koranen 18:102 - 103
"Tror de vantro [ikke muslimene] virkelig at de kan bytte ut meg [Muhammad eller hans Allah] med mine slaver[ muslimske tjenere]. Se!. Vi har forberedt helvete som oppholdsted for de vantro[ikke muslimer]. Si, skal vi fortelle om hvem som er de største taperne med hensyn på deres gjerninger."

Koranen 2.286
"....Du[Allah] er vår beskytter, så gi oss derfor seier over de vantro[ikke muslimske] nasjoner...."

 

Anonymkode: 35af2...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...