Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

"Er dere for eller i mot legalisering av hasj?"

For.

"Er dere for eller i mot legalisering av all narkotika?"

Mot.

"Er hasj "farligere" enn alkohol?"

Nei. Tvert i mot.

"Skiller dere mellom de forskjellige stoffene eller er alle ulovlige rusmidler bare "narkotika?"

Eg skil sjølvsagt mellom rusmidla. Det er ingen tvil om at dei tyngre kjemiske stoffene har langt større skadeverknader enn hasj og marihuana.

Menneska (og mange dyr) har alltid rusa seg, og kjem alltid til å ruse seg. Det er opp til oss å få dei som ruser seg til å ruse seg på dei rette tinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

Du skal lete _utrolig_ lenge før du finner en aggressiv hasj/potrøyker. Jeg kjenner / har kjent / møtt mange, mange, mange og aldri sett eller hørt noe som ligner på aggressivitet som skriver seg fra røyking.

Hva tror du er den alminnelige erfaringen er når det gjelder folk som drikker?

Mennesker som sliter med psyken bør holde seg til gulrøtter og te med melk og honning :)

Mange får problemer ETTER hasjrøyking også. Er ikke nødvendigvis det psykiske problemet som kom først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig kan du røyke deg ihjel på hasj, akkurat som du kan drikke deg ihjel på sprit, melk og appelsinjuice.

".................."

Nei, du kan ikke røyke deg ihjel på hasj. Røyker du tilstrekkelig mye sovner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bryr seg om lover å regler blir dette et nytt tilbud.

At det da blir tilgjengelig for flere ungdommer syns jeg er negativt.

Vil du syns det var greit om dine unger røyka hasj?

Jeg vil heller at de har et moderat hasjforbruk enn at de tryner i festlig helgefyll, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får problemer ETTER hasjrøyking også. Er ikke nødvendigvis det psykiske problemet som kom først.

Det kan godt være, men det er nok andre årsaker enn moderat hasjrøyking som ligger til grunn for evt. psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

For de som bryr seg om lover å regler blir dette et nytt tilbud.

At det da blir tilgjengelig for flere ungdommer syns jeg er negativt.

Vil du syns det var greit om dine unger røyka hasj?

Hva slags argument er det? Jeg ville blitt lei meg om noen jeg er glad i ble alkoholikere også, uten at jeg av den grunn vil forby alkohol..

Desuten synes jeg det blir feil å respektere loven bare fordi den finnes. Det er tross alt menneskene som skal lage lover etter hva som blir bra for menneskene og samfunnet.. At noe er en lov er ikke et godt argumenent i seg selv..

Lovene forandrer seg med tidene, og nå begynner det kanskje å bli påtide å reformere en arkaisk og urettferdig narkotikapolitikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at ulike narkotiske stoffer har ulik virkning - også når det gjelder avhengighet. Mitt argument er vel at ingen begynner med sterkere narkotiske stoffer uten å ha gått veien om lettere først - ergo er det en god grunn for meg til å la være. Jeg vet også at sannsynligheten for å bli avhengig er liten. Hadde bare folk tatt seg ei hasjpipe e.l.så hadde det vært greit - nå tar mange ecstasy og andre stoffer som kan ha langt sterkere skadevirkninger.

Jeg er ikke for uhemmet inntak av alkohol da. Selvfølgelig bør man ikke innta en sixpack om dagen - da blir man før eller senere avhengig - og det får medisinske konsekvenser.

Nå tror jeg forsåvidt ikke at et påpud hindrer så mange i å prøve det. Man burde vel heller satse på mer opplysning/forskning på hva som faktisk er skadelig eller ikke - og så får jo hver enkelt vurdere hva man vil utsette seg selv for.

Hvis den utslitte teorien om at 'hasj fører til sterkere stoffer' er riktig, tror du ikke sjansen for å ikke teste ut andre ting reduseres betydelig hvis hasj/pot legaliseres og ikke som i dag gjerne selges side om side med heroin og amfetamin av jagede gate-speedere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt imot. Jeg kjenner såpass mange som bruker/har brukt hasj, at jeg ser skadevirkningene.

Om alkohol kanskje også burde vært forbudt? Tja, ting KAN skje, og da er det oftest fatalt, men med hasj blir du stokk dum nesten uansett...

'Om alkohol kanskje også burde vært forbudt? Tja, ting KAN skje, og da er det oftest fatalt, men med hasj blir du stokk dum nesten uansett...'

Det var et veldig godt innlegg fra deg, Åsemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den utslitte teorien om at 'hasj fører til sterkere stoffer' er riktig, tror du ikke sjansen for å ikke teste ut andre ting reduseres betydelig hvis hasj/pot legaliseres og ikke som i dag gjerne selges side om side med heroin og amfetamin av jagede gate-speedere?

Du skriver

"Hvis den utslitte teorien om at 'hasj fører til sterkere stoffer' er riktig, tror du ikke sjansen for å ikke teste ut andre ting reduseres betydelig hvis hasj/pot legaliseres og ikke som i dag gjerne selges side om side med heroin og amfetamin av jagede gate-speedere?"

Jo det er meget mulig , selv om jeg tror hasj o.l. er såpass tilgjengelig og vanlig nå at et forbud i praksis ikke har noen betydning.

Sånt sett så er vel ecstacy o.l. mer skummelt - for her ser man jo faktisk at skadevirkninger forekommer.

Tilbake til min 'teori' om at hasj fører til sterkere stoffer - jeg sier jo ikke at det automatisk gjør det - men jeg står på at ingen begynner med tyngre stoffer uten å ha gått veien om lettere. Eller tar jeg feil der?

Jeg sier faktisk nei til hasj fordi jeg er redd for at jeg vil like den rusen så godt at jeg vil ha mer. Av samme grunn prøver jeg å ha et stort sett moderat forhold til alkohol. Røyke har jeg så godt som aldri gjort.

Nå har jeg ikke den helt store troen på at det typisk norske ved å tro at det blir slutt på noe ved å forby det hjelper. Ergo er det jo mer viktig å få folk bevisste på hvilke skadevirkninger narkotikabruk kan gi - så får hver enkelt vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Om alkohol kanskje også burde vært forbudt? Tja, ting KAN skje, og da er det oftest fatalt, men med hasj blir du stokk dum nesten uansett...'

Det var et veldig godt innlegg fra deg, Åsemor.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, men det er nok andre årsaker enn moderat hasjrøyking som ligger til grunn for evt. psykiske problemer.

"Bruk av cannabis (hasj og marihuana) kan føre til endret virkelighetsoppfatning. Brukeren risikerer å miste kontrollen over sitt intellektuelle liv. Det hevder psykolog Thomas Lundqvist i sin nylig framlagte doktoravhandling ved universitetet i Lund."

http://www.fmr.no/diverse/psykiske-endringer-071296.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1663006

Jeg finner SRI som en mer troverdig kilde, enn jeg finner deg, på denne spesifikke saken.

Nok en gang, du er komplett på bærtur hvis du seriøst hevder at folk dør av overdose hasj/pot, hehe...

Eller kanskje eksemplene dine er tilfeller der folk har drukket ei bøtte ren Thc? Det er det helt vanlig å gjøre har jeg hørt, men ikke si det til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil heller at de har et moderat hasjforbruk enn at de tryner i festlig helgefyll, ja.

Hva mener du er et "moderat hasjforbruk"?

Hvor ofte og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

å få en såå lang tråd uten at sør er med?

Fordi hasj ikke skader fattige barn i afrika selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, du er komplett på bærtur hvis du seriøst hevder at folk dør av overdose hasj/pot, hehe...

Eller kanskje eksemplene dine er tilfeller der folk har drukket ei bøtte ren Thc? Det er det helt vanlig å gjøre har jeg hørt, men ikke si det til noen.

Det er ikke jeg som hevder det, det er SRI - Statens rettstoksologiske institutt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7388133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags argument er det? Jeg ville blitt lei meg om noen jeg er glad i ble alkoholikere også, uten at jeg av den grunn vil forby alkohol..

Desuten synes jeg det blir feil å respektere loven bare fordi den finnes. Det er tross alt menneskene som skal lage lover etter hva som blir bra for menneskene og samfunnet.. At noe er en lov er ikke et godt argumenent i seg selv..

Lovene forandrer seg med tidene, og nå begynner det kanskje å bli påtide å reformere en arkaisk og urettferdig narkotikapolitikk?

Jeg er enig i at lover er konstruksjoner, men det er en gang slik at mange lar være å prøve hasj fordi det er ulovlig.

Jeg syns dette er en positiv virkning av lovgivningen slik den er i dag.

Ved å avkriminalisere eller legalisere hasjbruk så vil hasj bli mer tilgjengelig for ungdomsgrupper som ikke ville drømt om å prøve det i dag.

Det er dessuten lettere å avkriminalisere hasj enn å kriminalisere alkohol.

Jeg tror ikke vi er tjent med lettere tilgang til hasj.

Hasj blir ikke mindre skadelig ved at man peker på alkoholens skadelige virkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Du skriver

"Hvis den utslitte teorien om at 'hasj fører til sterkere stoffer' er riktig, tror du ikke sjansen for å ikke teste ut andre ting reduseres betydelig hvis hasj/pot legaliseres og ikke som i dag gjerne selges side om side med heroin og amfetamin av jagede gate-speedere?"

Jo det er meget mulig , selv om jeg tror hasj o.l. er såpass tilgjengelig og vanlig nå at et forbud i praksis ikke har noen betydning.

Sånt sett så er vel ecstacy o.l. mer skummelt - for her ser man jo faktisk at skadevirkninger forekommer.

Tilbake til min 'teori' om at hasj fører til sterkere stoffer - jeg sier jo ikke at det automatisk gjør det - men jeg står på at ingen begynner med tyngre stoffer uten å ha gått veien om lettere. Eller tar jeg feil der?

Jeg sier faktisk nei til hasj fordi jeg er redd for at jeg vil like den rusen så godt at jeg vil ha mer. Av samme grunn prøver jeg å ha et stort sett moderat forhold til alkohol. Røyke har jeg så godt som aldri gjort.

Nå har jeg ikke den helt store troen på at det typisk norske ved å tro at det blir slutt på noe ved å forby det hjelper. Ergo er det jo mer viktig å få folk bevisste på hvilke skadevirkninger narkotikabruk kan gi - så får hver enkelt vurdere selv.

Den teorien er ikke holdbar, men fortsatt ganske utbredt.

De fleste junkier har røkt hasj, uten at dette står i årsak/virkning forhold til hverandre.

De fleste junkier har også spist fiskeboller, uten at noen sier at fiskeboller leder til heroinbruk.. Det er snakk om at to fenomener korrelerer, uten at det ene har det andre som konsekvens.

Sånn sett finnes det ingen narkotikatrapp..

Sorry hvis jeg gjentar meg selv, jeg tror jeg har skrevet det også ett annet sted her, men jeg følte meg kallet til å påpeke det..Igjen..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teorien er ikke holdbar, men fortsatt ganske utbredt.

De fleste junkier har røkt hasj, uten at dette står i årsak/virkning forhold til hverandre.

De fleste junkier har også spist fiskeboller, uten at noen sier at fiskeboller leder til heroinbruk.. Det er snakk om at to fenomener korrelerer, uten at det ene har det andre som konsekvens.

Sånn sett finnes det ingen narkotikatrapp..

Sorry hvis jeg gjentar meg selv, jeg tror jeg har skrevet det også ett annet sted her, men jeg følte meg kallet til å påpeke det..Igjen..:o)

Jeg har fått med meg det .... *S*

Men jeg tror fremdeles på det ... har du link til noe sted det står at det ikke er sammenheng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...