Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Jeg er for å legalisere de vanligste narkotiske stoffene. Sjøl om jeg egentlig er imot. Men det er det med å av og til kunne skille mellom prinsipper, og hva som faktisk er god samfunnsstyring. Ser for meg en ordning der avhengige kunne registrert seg som brukere, og fått blåresept på apoteket. Dette ville ført til:

1. Mindre kriminalitet. Doperne trenger ikke lenger drive med vinningskriminalitet for å få råd til stoiff. Langerne blir borte. Smuglere blir borte. Samtidig tar vi vekk en av de viktigste bærebjelkene for organisert kriminalitet.

2. Et verdigere liv for rusmisbrukerne, og også en større sjanse til å komme seg på fote igjen, siden de nå ikke trenger å bruke all energi på å skaffe seg dop.

3. Et bedre liv for deg og meg siden vesentlige deler av hverdagskriminaliteten blir borte. Samfunnet vil dessuten spare store summer som kommer alle til gode.

Med andre ord, alt sett under ett, et bedre samfunn for alle.

Bra!

Kunne ikke sagt det bedre sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zombiebob

Jeg er for å legalisere de vanligste narkotiske stoffene. Sjøl om jeg egentlig er imot. Men det er det med å av og til kunne skille mellom prinsipper, og hva som faktisk er god samfunnsstyring. Ser for meg en ordning der avhengige kunne registrert seg som brukere, og fått blåresept på apoteket. Dette ville ført til:

1. Mindre kriminalitet. Doperne trenger ikke lenger drive med vinningskriminalitet for å få råd til stoiff. Langerne blir borte. Smuglere blir borte. Samtidig tar vi vekk en av de viktigste bærebjelkene for organisert kriminalitet.

2. Et verdigere liv for rusmisbrukerne, og også en større sjanse til å komme seg på fote igjen, siden de nå ikke trenger å bruke all energi på å skaffe seg dop.

3. Et bedre liv for deg og meg siden vesentlige deler av hverdagskriminaliteten blir borte. Samfunnet vil dessuten spare store summer som kommer alle til gode.

Med andre ord, alt sett under ett, et bedre samfunn for alle.

Du mener altså at hasj på resept på apoteket vil gi mindre kriminalitet?

_Den_ skal du få begrunne!

Eller var det tyngre stoffer du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke narkotiske stoffer snakker du om da?

Jeg vil tro at det er de tyngre stoffene som narkomane bruker - og det er de som bruker kriminalitet for å finansiere forbruket.

Når det gjelder cannabis så er det vel vanlige folk - uten rusproblemer som bruker de? De vil heller ikke ha noe problem med å finansiere forbruket.

Jeg kan skjønne et argument for å legalisere narkotika for å redusere kriminalitet - men da tror jeg altså at det må gjelde alle typer narkotika.

Legaliser gjerne alle narkotiske stoffer for min del. Jeg har ikke så mye greie på det, men heroin er vel det mest utbredte stoffet? Eller det stoffet det er mest problemer knytta til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fort gjort å gå fra å være festbruker til å bruke det daglig."

Det er ikke min erfaring. Jeg kjenner sikkert 100 stk som har prøvd hasj og under 5 som har begynt å røyke daglig. 1 av disse har vært på avvenning for sterke stoffer, 4 av de har røyket det daglig i mange år, og 2 av dissa har igjen sluttet helt med det. De 2 siste er jeg usikker på da jeg har lite kontakt med dem.

Er det fort gjort å gå fra å bruke alkohol til fest og å bruke det daglig?

Ja eller nei?

Svaret er vel sannsynligvis nei, og hvorfor skal det da være lettere å gå fra fest til daglig bruk med hasj enn med alkohol?

Alkohol er tross alt bevist mer vanedannende enn alkohol...

Det blir da en merkelig motsigelse å påstå at det er lett å gå fra fest til daglig bruk med det ene, og ikke det andre.

Jeg har ikke noe statistikk eller forskning på det tilgjengelig, men det er jo slik at en kan bli avhengig av alkohol også.

Også daglig bruk av alkohol er ikke uvanlig, noen mener også at det er et OK bruksmønster i små doser.

Det kan være litt lettere å ta en blås enn å dra fram whisky-flaska fordi hasjrøyking kobles til røyking generelt.

Hasjrøyking er også noe som er mer legitimt å gjøre alene, enn å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe statistikk eller forskning på det tilgjengelig, men det er jo slik at en kan bli avhengig av alkohol også.

Også daglig bruk av alkohol er ikke uvanlig, noen mener også at det er et OK bruksmønster i små doser.

Det kan være litt lettere å ta en blås enn å dra fram whisky-flaska fordi hasjrøyking kobles til røyking generelt.

Hasjrøyking er også noe som er mer legitimt å gjøre alene, enn å drikke.

"Også daglig bruk av alkohol er ikke uvanlig, noen mener også at det er et OK bruksmønster i små doser."

Det mener jeg også, men jeg kan ikke fatte at hasj skal være noe mindre ok bruksmønster.

"Det kan være litt lettere å ta en blås enn å dra fram whisky-flaska fordi hasjrøyking kobles til røyking generelt."

Her er jeg helt uenig med deg, men dette blir vel rimelig subjektivt.

"Hasjrøyking er også noe som er mer legitimt å gjøre alene, enn å drikke."

Det er heller ikke noe jeg har inntrykk av. Jeg kan knapt tenke meg noe mindre legitimt enn å sitte å røyke hasj alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

Legaliser gjerne alle narkotiske stoffer for min del. Jeg har ikke så mye greie på det, men heroin er vel det mest utbredte stoffet? Eller det stoffet det er mest problemer knytta til?

"Jeg har ikke så mye greie på det"

Deilig! Endelig en som innrømmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At vinningskriminaliteten og langerne blir borte er en utopi.

Se på forholdene i Nederland, selv om de har coffeshops hvor det selges marihuana så blir en tilbudt hasj og sterkere saker på gata.

Vil en blåresept-ordning gi bra nok stoff?, hvordan skal man vurdere hvem som skal få?, hva med videresalg?

Nei, det er ikke en utopi. Det er klart at de narkomane vil foretrekke gratis stoff på apoteket framfor å selge kroppen sin på gata. Dessute vil de kunne føle seg trygge på at stoffet har riktig kvalitet, sånn at sjansen for overdose blir mindre. Det vil selvfølgelig måtte gjøres en jobb for å få et system til å fungere, og jeg har ikke tenkt ut alt i detalj, men det er klart at dette vil være mye bedre enn sånn som vi har det idag.

Men det må gjøres skikkelig, og det blir en radikal omveltning. Jeg snakker ikke akkurat om å selge marihuana i coffee-shops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Også daglig bruk av alkohol er ikke uvanlig, noen mener også at det er et OK bruksmønster i små doser."

Det mener jeg også, men jeg kan ikke fatte at hasj skal være noe mindre ok bruksmønster.

"Det kan være litt lettere å ta en blås enn å dra fram whisky-flaska fordi hasjrøyking kobles til røyking generelt."

Her er jeg helt uenig med deg, men dette blir vel rimelig subjektivt.

"Hasjrøyking er også noe som er mer legitimt å gjøre alene, enn å drikke."

Det er heller ikke noe jeg har inntrykk av. Jeg kan knapt tenke meg noe mindre legitimt enn å sitte å røyke hasj alene.

Hva med å drikke alene?

Ja, i mange tilfeller er hasjrøyking sosialt betinget, men de jeg kjenner som røyker daglig tar seg en på mårra'n. en etter middag og en til kvelds.. om ikke mer..

Og det uahvengig om de er sammen med andre som røyker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk er da ikke en grunn til å komme bort i hasj. Miljøet man er i et en grunn til å komme bort i hasj. Og hasj blir meg bekjent benyttet, eller i det minste prøvd, i så godt som alle miljøer.

"Du tar forresten også feil når det gjelder vår foreldre-generasjon, på 70-tallet var hasj/cannabis et vanligere rusmiddel enn det er idag!"

Det her vil jeg gjerne se noen tall på, for jeg tror deg overhodet ikke.

Greit at kanskje 100 % av hippifolka og de rundt dem brukte det, men de var faktisk ikke så mange at de ugjorde flere hasjprøvere enn hva vi ser idag.

Uten at jeg har noen tall på det, men jeg vil gjerne se dine.

"Og som sagt, uansett hvilke variabler man velger ut for å sjekke utbredelsen av hasjbruk; at det er så mange som 1/3 som oppgir å ha prøvd hasj har ikke forekommet i Norge i noen kjent undersøkelse. Da snakker jeg ikke om undersøkelser á la telefoninnringing i Holmgang :)"

Jeg har bare sett i Dabladet, VG og den slags søppelaviser, men tallene gir uansett et bilde på hvordan ting ligger ann.

Og igjen: Jeg vil gjerne se den statistikken som du viser til, og som du åpenbart tror på, i tillegg til at du gjerne må fortelle meg hvordan man har kommet fram til disse tallene.

Helt seriøst: Jeg tror ikke et ord på noe av det du skriver i den tråden her, og at du overhodet ikke har greie på hva du snakker om!

Ikke vondt ment, men sånn er det nå engang akkurat her! :)

Du kan jo ta en titt her:

http://www.rusdir.no/fakta_om/narkotika/stoffene/canna.htm

Det du sier er faktisk sprøyt, basert på dine antakelser vil jeg tro. Når det gjelder tall fra 70-tallet må du på biblioteket og finne en bok av Nils Christie som heter "Den gode fiende". Han tar for seg bruk i gruppene du er interessert i, ungdom i by, i motsetning til tallet fra 70-årene på rusmiddel-direktorates sider.

Argumentasjonen din her er forresten helt fjern (er du trøtt? Har du drukket?) -skriver jeg om sammenhengen mellom røyking og hasj, påpeker du faktorer som alkohol og utsatte grupper. JA, selvsagt er dette OGSÅ variabler som spiller inn her og jeg har jo ikke sagt at disse faktorene ikke spiller noen rolle! Men det er et tankekors, og mer oppsiktsvekkende for de fleste, at de aller, aller fleste som prøver hasj, allerede røyker. Om man drikker alkohol, eller om man befinner seg i en utsatt gruppe er andre faktorer, som jeg altså ikke har sagt noe om.

Hvis du har et helt annet virkelighetsbilde enn dem som forsker på dette bør du vurdere en karriere på universitetet, de trenger deg antakelig! Du krever tall av meg, hvor jeg har informasjon fra og i det hele tatt, du vet da at jeg har studert kriminologi? Og du vet da at jeg skrev oppgave om akkurat dette her i fjor vår, om hasj og utbredelse i ungdomsgrupper, og hadde muntlig eksamen i det. Skal du vite karakteren også? :P

Men du kan jo ikke svare for hvor du har kunnskapene dine fra, litt løst herfra og derfra, VG, o.l. At det er så veldig mye mer pålitelig enn kildene jeg har brukt er en latterlig tanke. Men du er selvsagt i din fulle rett til å mene at du har rett. Men du tar altså feil :)

Diskusjonen er herved over fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å drikke alene?

Ja, i mange tilfeller er hasjrøyking sosialt betinget, men de jeg kjenner som røyker daglig tar seg en på mårra'n. en etter middag og en til kvelds.. om ikke mer..

Og det uahvengig om de er sammen med andre som røyker eller ikke.

Jeg ser ikke noe galt i å drikke alene heller, men her må vi skille mellom de som nyter og de som har et problem. Det samme gjelder med hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

"Også daglig bruk av alkohol er ikke uvanlig, noen mener også at det er et OK bruksmønster i små doser."

Det mener jeg også, men jeg kan ikke fatte at hasj skal være noe mindre ok bruksmønster.

"Det kan være litt lettere å ta en blås enn å dra fram whisky-flaska fordi hasjrøyking kobles til røyking generelt."

Her er jeg helt uenig med deg, men dette blir vel rimelig subjektivt.

"Hasjrøyking er også noe som er mer legitimt å gjøre alene, enn å drikke."

Det er heller ikke noe jeg har inntrykk av. Jeg kan knapt tenke meg noe mindre legitimt enn å sitte å røyke hasj alene.

"Det er heller ikke noe jeg har inntrykk av. Jeg kan knapt tenke meg noe mindre legitimt enn å sitte å røyke hasj alene. "

Å drikke alene er harry. Å røyke alene er bare avslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at hasj på resept på apoteket vil gi mindre kriminalitet?

_Den_ skal du få begrunne!

Eller var det tyngre stoffer du tenkte på?

Jeg skreiv "de vanligste narkotiske stoffene". Det innebærer selvfølgelig ikke bare hasj, men også de tyngre narkotiske stoffene ja. Ikke noe poeng i det hele tatt å kun legalisere hasj. Skal det gjøres noe må det gjøres skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke en utopi. Det er klart at de narkomane vil foretrekke gratis stoff på apoteket framfor å selge kroppen sin på gata. Dessute vil de kunne føle seg trygge på at stoffet har riktig kvalitet, sånn at sjansen for overdose blir mindre. Det vil selvfølgelig måtte gjøres en jobb for å få et system til å fungere, og jeg har ikke tenkt ut alt i detalj, men det er klart at dette vil være mye bedre enn sånn som vi har det idag.

Men det må gjøres skikkelig, og det blir en radikal omveltning. Jeg snakker ikke akkurat om å selge marihuana i coffee-shops.

Dette gjøres til en viss grad allerede.

Subutex og Metadon leveres ut på apoteket, men dette er ikke nok. Det må mer til for at denne gruppen skal ha det bra enn å få stoff rett i henda.

Blandingsmisbruk tross bruk av subutex og metadon er et problem. Videresalg av metadon og subutex også.

Det viktigste etter mitt skjønn i en debatt om legalisering/kriminalisering er hensynet til forebyggende arbeid.

Å legalisere/avkriminalisere hasj tror jeg vil være et skritt i feil retning.

At narkomane/rusmisbrukere bør møtes på en bedre om mer fleksibel måte i behandlingsapparatet er jeg enig i. Der er jeg åpen for forandring, spesielt i forhold til de som er "gitt opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å legalisere de vanligste narkotiske stoffene. Sjøl om jeg egentlig er imot. Men det er det med å av og til kunne skille mellom prinsipper, og hva som faktisk er god samfunnsstyring. Ser for meg en ordning der avhengige kunne registrert seg som brukere, og fått blåresept på apoteket. Dette ville ført til:

1. Mindre kriminalitet. Doperne trenger ikke lenger drive med vinningskriminalitet for å få råd til stoiff. Langerne blir borte. Smuglere blir borte. Samtidig tar vi vekk en av de viktigste bærebjelkene for organisert kriminalitet.

2. Et verdigere liv for rusmisbrukerne, og også en større sjanse til å komme seg på fote igjen, siden de nå ikke trenger å bruke all energi på å skaffe seg dop.

3. Et bedre liv for deg og meg siden vesentlige deler av hverdagskriminaliteten blir borte. Samfunnet vil dessuten spare store summer som kommer alle til gode.

Med andre ord, alt sett under ett, et bedre samfunn for alle.

Endelig et fornuftig innlegg her! Også enig i at vi må heller diskutere alkohol (og røyk, for den saks skyld). Disse gir mye større skader får både samfunn og individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å drikke alene heller, men her må vi skille mellom de som nyter og de som har et problem. Det samme gjelder med hasj.

De som har behov for å røyke blås hver dag har etter min mening et problem.

De som må drikke såpass at de kjenner det hver dag har også et problem. (Et glass øl eller vin til maten er legitimt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt her:

http://www.rusdir.no/fakta_om/narkotika/stoffene/canna.htm

Det du sier er faktisk sprøyt, basert på dine antakelser vil jeg tro. Når det gjelder tall fra 70-tallet må du på biblioteket og finne en bok av Nils Christie som heter "Den gode fiende". Han tar for seg bruk i gruppene du er interessert i, ungdom i by, i motsetning til tallet fra 70-årene på rusmiddel-direktorates sider.

Argumentasjonen din her er forresten helt fjern (er du trøtt? Har du drukket?) -skriver jeg om sammenhengen mellom røyking og hasj, påpeker du faktorer som alkohol og utsatte grupper. JA, selvsagt er dette OGSÅ variabler som spiller inn her og jeg har jo ikke sagt at disse faktorene ikke spiller noen rolle! Men det er et tankekors, og mer oppsiktsvekkende for de fleste, at de aller, aller fleste som prøver hasj, allerede røyker. Om man drikker alkohol, eller om man befinner seg i en utsatt gruppe er andre faktorer, som jeg altså ikke har sagt noe om.

Hvis du har et helt annet virkelighetsbilde enn dem som forsker på dette bør du vurdere en karriere på universitetet, de trenger deg antakelig! Du krever tall av meg, hvor jeg har informasjon fra og i det hele tatt, du vet da at jeg har studert kriminologi? Og du vet da at jeg skrev oppgave om akkurat dette her i fjor vår, om hasj og utbredelse i ungdomsgrupper, og hadde muntlig eksamen i det. Skal du vite karakteren også? :P

Men du kan jo ikke svare for hvor du har kunnskapene dine fra, litt løst herfra og derfra, VG, o.l. At det er så veldig mye mer pålitelig enn kildene jeg har brukt er en latterlig tanke. Men du er selvsagt i din fulle rett til å mene at du har rett. Men du tar altså feil :)

Diskusjonen er herved over fra min side :)

Man må nesten spørre om det er du som har drukket her, da dine tall avviker fra linken du legger ut.

Du sier: 2 % i Norge har prøvd hasj.

Linken sier: 1 av 5 (20 %) og 1 av 4 (25 % i Oslo).

Du sier: Det ble røyket mer hasj på 70-tallet enn nå.

Linken sier: "buken av hasj i Norge økte sterkt fra slutten av 1960-tallet fram til midt på 1970-tallet. Senere har det ikke vært noen sikker stigning før på 1990-tallet."

Du må finne en ny link om tallene skal underbygge det du skriver i dine innlegg over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legaliser gjerne alle narkotiske stoffer for min del. Jeg har ikke så mye greie på det, men heroin er vel det mest utbredte stoffet? Eller det stoffet det er mest problemer knytta til?

Jeg er litt enig med Zombien under - vær forsiktig med å uttale deg før du vet litt mer hva du snakker om.

Ingen land har legalisert tyngre stoffer som heroin - det er kun cannabis/lettere stoffer det er snakk om.

Jeg vil også tro at en konsekvens av at man avkriminaliserer og gjør tyngre stoffer mer tilgjengelig at det faktiske forbruket vil øke. Dette vil føre til flere tyngre misbrukere som igjen koster samfunnet mye . Når de er tunge misbrukere vil de ikke jobbe - de vil gå på trygd - hvis de ønsker å slutte så vil det koste mye i behandlingsutgifter. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har behov for å røyke blås hver dag har etter min mening et problem.

De som må drikke såpass at de kjenner det hver dag har også et problem. (Et glass øl eller vin til maten er legitimt)

Enig, men det har jeg heller ikke argumentert mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fornuftig innlegg her! Også enig i at vi må heller diskutere alkohol (og røyk, for den saks skyld). Disse gir mye større skader får både samfunn og individ.

Hasj er så og si helsekost, Zelig?

Enig i at alkohol er et større problem, men å bagatellisere virkningene av hasj syns jeg er en uting.

For lungene og den psykiske helsa er hasj gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...