Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Både og. F.eks Nederland har langt færre dødsfall relatert til stoffmisbruk enn det vi har. De har kontroll, det har ikke vi. Der er stoff bl.a reseptbelagt (de har mange måter å kontrollere hvem som bruker stoff på).

Det er flere som har prøvd stoff en eller annen gang der det er legalisert (og ikke "bare" hasj), men det er færre tunge misbrukere, og de som er misbrukere kommer lettere ut av det. De dyttes ikke så langt ut på sidelinjen som de gjør her i Norge, med en gang det er snakk om stoff. Da er man jo utestengt fra hele samfunnet her i Norge, og det er det som er hovedforskjellen fra land med større "toleranse". Men likevel -jeg vet ikke om jeg er for eller mot. Ville igrunn ikke blande meg inn i diskusjonen av den grunn..

"Både og. F.eks Nederland har langt færre dødsfall relatert til stoffmisbruk enn det vi har. De har kontroll, det har ikke vi. "

Dette har blant annet noe med kultur å gjøre. At Norge har så sinnsykt store overdosetall har noe med at sprøytemisbruk er vanligere her.

I andre land er røyking av heroin feks. mer utbredt.

Jeg er overassket at du ikke kan mer om andre lands erfaringer med legalisering/avkriminalisering.

Syns du sa at du hadde studert kriminologi og skrevet oppgave om dette? Har du tatt hovedfag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

De som røyker daglig røyker gjerne tre eller flere om dagen.

Mornings og nattings og andre mer eller mindre kule ord for blås viser jo det.

"De som røyker daglig røyker gjerne tre eller flere om dagen."

Det riktige vil være å si "tre eller flere GANGER om dagen". En "joint" regnes ofte som ett gram cannabis. Du får uten problemer 3 eller 4 jointer ut av et gram, hvis du mikser svarkt. Eller du røyker en liten bit av jointen per gang.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg vet ikke. Men i diskusjonen om hvorvidt i hvilken grad narkotika er samfunnsødeleggende hører også en debatt om kostnader (personlige, samfunnsmessige) ved alkohol og sigarett-bruk. Narkotika gjør stor skade på vår økonomi _fordi_ det er illegalt. Man kan ikke lenger ha tro på at vi kan fjerne narkotikaen fullstendig, dermed høres det logisk ut at en form for økt kontroll, la oss si legeordinering til dem som er avhengige, vil fri oss fra en del av de skadelige virkningene narkotika har på samfunnet.

Men det er også svært mange gode argumenter mot legalisering i Norge. Innerst inne er jeg selv mot legalisering. Men forholder jeg meg til logikk og fornuft, er jeg nok for.

Uansett så er det jo overdreven bruk som er farlig - hvertfall når det gjelder alkohol. Cannabis skal du vel også bruke lenge og mye før det gir skadevirkninger. Så ergo burde jeg være for legalisering av det også når jeg er for alkohol. Dessuten kan man jo drikke alkohol fordi det er godt - ikke bare for å få en rus.

Folk burde læres seg moderasjon ! :-) Typisk norsk å bælme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. F.eks Nederland har langt færre dødsfall relatert til stoffmisbruk enn det vi har. De har kontroll, det har ikke vi. Der er stoff bl.a reseptbelagt (de har mange måter å kontrollere hvem som bruker stoff på).

Det er flere som har prøvd stoff en eller annen gang der det er legalisert (og ikke "bare" hasj), men det er færre tunge misbrukere, og de som er misbrukere kommer lettere ut av det. De dyttes ikke så langt ut på sidelinjen som de gjør her i Norge, med en gang det er snakk om stoff. Da er man jo utestengt fra hele samfunnet her i Norge, og det er det som er hovedforskjellen fra land med større "toleranse". Men likevel -jeg vet ikke om jeg er for eller mot. Ville igrunn ikke blande meg inn i diskusjonen av den grunn..

"De har kontroll, det har ikke vi."

Nei, Nederland har ikke kontroll, som du hevder:

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/article.jhtml?articleID=4366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det går tross alt ikke ann å dø av hasj."

Feil.

Seks dødsfall i de senere år der den utløsende årsaken høyst sannsynlig har vært de akutte virkningene av THC på blodkar og hjerte.

En 39 år gammel mann ble funnet død i sin stue med tv-en på. Han hadde ingen tidligere historie med hjertelidelse, men hadde nettopp hatt sykeperm fra jobben som fisker pga skulderplage. På dagen han døde, ble han kjørt hjem av en kollega fordi skulderen hans ble verre. Funn av giftstoffer: Analysen viste 70 nm/l THC i blod og THC-syre ble påvist i urin.

En 40-årig mann ble funnet død etter at bilen han satt i hadde kjørt av veien. Han hadde ingen sykehistorie og tok ingen medisiner. Funn av giftstoffer: Analysen viste 12 nm/l THC i blod. Det ble ikke påvist THC-syre i urin. Ingen andre funn av giftstoffer.

En 43-årig mann med tidligere hjerteproblemer ble funnet død i sitt hjem. Han brukte flere forkjellige medikamenter, men ingen ulovlige. Funn av giftstoffer: Analysen viste 5 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Ingen andre funn av giftstoffer.

En 37-årig mann ble funnet død hjemme hos en venn. Ingen informasjon om rusmisbruk eller hjerteproblemer. Funn av giftstoffer: Analysen viste 16 nm/l THC i blod og 0,04% etanol. Det ble ikke funnet andre giftstoffer enn THC-syre i urin.

En 17 år gammel gutt ble funnet død i sin seng hos sine foreldre. Han hadde tidligere brukt narkotika, uten at det fremkom i hvilken form. Han hadde pollenallergi, men ingen historie vedrørende hjerteproblemer i familien. Funn av giftstoffer: Analysen i viste 10nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

En 42-årig mann døde plutselig på et hotell. Livreddende førstehjelp ble straks iverksatt, uten hell. Han hadde en historie med rusmisbruk. Sprøytemerker i begge armer ble tilskrevet medisinsk behandling. Funn av giftstoffer: Analysen viste 21 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

Kilde: SRI

Selfølgelig kan du røyke deg ihjel på hasj, akkurat som du kan drikke deg ihjel på sprit, melk og appelsinjuice.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US slang er ikke din styrke?

I dette tilfellet var det ikke slang. Det var faktisk en som fikk lysene sin knust.

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vi egentlig fler rusmidler?

Har vi ikke nok trøbbel med rus - såvel bruk som misbruk - allerede i dag?

Problemene blir ikke mindre ved å legalisere f.eks. hasj.

"Problemene blir ikke mindre ved å legalisere f.eks. hasj"

Ikke sikkert de blir større heller.

"................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De som røyker daglig røyker gjerne tre eller flere om dagen."

Det riktige vil være å si "tre eller flere GANGER om dagen". En "joint" regnes ofte som ett gram cannabis. Du får uten problemer 3 eller 4 jointer ut av et gram, hvis du mikser svarkt. Eller du røyker en liten bit av jointen per gang.

".................."

Jeg har inger personlig erfaring med det,men snakker om en person som jeg kjenner godt som jeg vet røyker såpass.

Vet ikke hvor mange gram eller hvor mange tusen kroner i måneden det er snakk om.

Men at det ikke er bra for vedkommende er sikkert. Han hoster og harker slim, er lite oppdatert når det gjelder ungene (vet ikke hvilken klasse de går i), uengasjert, deprimert, likegyldig.

Han sier selv han blir bedre i de periodene han er uten, men han drømmer så fælt i avvenningsperioden og så blir han ekstra deppa.

Når dette er over er det nesten som han ser farger klarere, blir som om tåken letter.

Jeg har ingen problemer med å skille denne typen bruk med en gang i uka - eller måneden.

Men å legalisere/avkriminalisere mener jeg vil føre til økt tilgjengelighet og dermed at flere ungdommer prøver. Det er jeg i mot.

At spenningen blir borte ved å bruke hasj på grunn av legalisering er mulig, men jeg tror ikke det avgjørende faktor for bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa:

I det øyeblikk du kaller en meddebattaent for dum, har du selv diskvalifiert deg fra alle videre debatt.

Etter å ha lest alle dine innlegg i denne, og "søstertråden", finner jeg ett tydelig trekk. Alle som ikke har samme mening og oppfatning som deg, er pr. definisjon dumme.

Det er forøvrig trist å se at du tyr til slike grep og argumenter.

Jeg har ansett debatten for å være spennende og interessant - ikke minst har dine bidrag vært en berikelse - så lenge det varte.

Nå er du jo ikke akkurat så mye bedre selv da, Vincent. Forskjellen er at du er mer subtil.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Både og. F.eks Nederland har langt færre dødsfall relatert til stoffmisbruk enn det vi har. De har kontroll, det har ikke vi. "

Dette har blant annet noe med kultur å gjøre. At Norge har så sinnsykt store overdosetall har noe med at sprøytemisbruk er vanligere her.

I andre land er røyking av heroin feks. mer utbredt.

Jeg er overassket at du ikke kan mer om andre lands erfaringer med legalisering/avkriminalisering.

Syns du sa at du hadde studert kriminologi og skrevet oppgave om dette? Har du tatt hovedfag?

Oi -jeg visste ikke at du ønsket en oppramsing av alt som kunne tenkes å ha noe med dette å gjøre? Prøvde å svare kjapt og greit på et spørsmål jeg oppfattet i en hyggelig tone. Min feil!

Men du har nok rett i din skepsis -jeg har ikke særlig peil på andre land enn Norge, da det er Norge som er tema i det pensumet jeg har lest. Nei, jeg har ikke skrevet hovedoppgave om hasj, så moro synes jeg ikke det er, det er snakk om en semesteroppgave, til opplysnisng. Hvorfor spør du om det? Jeg utgir meg da ikke som en med peil på dette? Jeg har tidligere svart på spørsmål om HVOR jeg har fått kunnskapen om temaet på, det er alt.

Dessuten, sammenlikning mellom land er relativt uinteressant som jeg også skrev til deg -delvis p.g.a kultur, som jeg også skrev i samme innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Av de som synes hasj bør legaliseres her, så er det ingen som har noen argumenter for hvorfor det bør legaliseres. Det kommer bare argumenter for hvorfor det ikke bør være forbudt.

Er det kanskje slik at regelmessige hasjbrukere er dummere enn andre?

Det går fint an å være pro-legalisering uten å røyke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inger personlig erfaring med det,men snakker om en person som jeg kjenner godt som jeg vet røyker såpass.

Vet ikke hvor mange gram eller hvor mange tusen kroner i måneden det er snakk om.

Men at det ikke er bra for vedkommende er sikkert. Han hoster og harker slim, er lite oppdatert når det gjelder ungene (vet ikke hvilken klasse de går i), uengasjert, deprimert, likegyldig.

Han sier selv han blir bedre i de periodene han er uten, men han drømmer så fælt i avvenningsperioden og så blir han ekstra deppa.

Når dette er over er det nesten som han ser farger klarere, blir som om tåken letter.

Jeg har ingen problemer med å skille denne typen bruk med en gang i uka - eller måneden.

Men å legalisere/avkriminalisere mener jeg vil føre til økt tilgjengelighet og dermed at flere ungdommer prøver. Det er jeg i mot.

At spenningen blir borte ved å bruke hasj på grunn av legalisering er mulig, men jeg tror ikke det avgjørende faktor for bruken.

"At spenningen blir borte ved å bruke hasj på grunn av legalisering er mulig, men jeg tror ikke det avgjørende faktor for bruken."

Akkurat det stiller jeg meg også tvilende til, men jeg vet jo ikke sikkert.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har kontroll, det har ikke vi."

Nei, Nederland har ikke kontroll, som du hevder:

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/article.jhtml?articleID=4366

Artikkelen tar opp at folk som røyker hasj også prøver sterkere stoffer, noe jeg ikke har sagt noe om. Det kommer jo an på hva man setter som likhetstegn med fiasko, det. Antall dødsfall har vært mye brukt, en annen måte å se det på er å se på hvor mange som kommer seg ut av tungt misbruk. Der ligger Nederland milevis foran oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi -jeg visste ikke at du ønsket en oppramsing av alt som kunne tenkes å ha noe med dette å gjøre? Prøvde å svare kjapt og greit på et spørsmål jeg oppfattet i en hyggelig tone. Min feil!

Men du har nok rett i din skepsis -jeg har ikke særlig peil på andre land enn Norge, da det er Norge som er tema i det pensumet jeg har lest. Nei, jeg har ikke skrevet hovedoppgave om hasj, så moro synes jeg ikke det er, det er snakk om en semesteroppgave, til opplysnisng. Hvorfor spør du om det? Jeg utgir meg da ikke som en med peil på dette? Jeg har tidligere svart på spørsmål om HVOR jeg har fått kunnskapen om temaet på, det er alt.

Dessuten, sammenlikning mellom land er relativt uinteressant som jeg også skrev til deg -delvis p.g.a kultur, som jeg også skrev i samme innlegg.

ok. Var ikke meningen å være ufin.

Jeg var nysgjerrig og ettersom du sa du hadde skrevet oppgave om det så tenkte jeg du hadde god oversikt.

Det er et interessant tema, og jeg syns det ville vært spennende å høre hva du visste om andre lands erfaringer.

Selv om det ikke er lett å overføre andre lands erfaringer så er det interessant og viktig å vite hvordan dette har fungert i andre land, før en setter i gang med reformer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har kontroll, det har ikke vi."

Nei, Nederland har ikke kontroll, som du hevder:

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/article.jhtml?articleID=4366

Artikkelen tar opp at folk som røyker hasj også prøver sterkere stoffer, noe jeg ikke har sagt noe om. Det kommer jo an på hva man setter som likhetstegn med fiasko, det. Antall dødsfall har vært mye brukt, en annen måte å se det på er å se på hvor mange som kommer seg ut av tungt misbruk. Der ligger Nederland milevis foran oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi -jeg visste ikke at du ønsket en oppramsing av alt som kunne tenkes å ha noe med dette å gjøre? Prøvde å svare kjapt og greit på et spørsmål jeg oppfattet i en hyggelig tone. Min feil!

Men du har nok rett i din skepsis -jeg har ikke særlig peil på andre land enn Norge, da det er Norge som er tema i det pensumet jeg har lest. Nei, jeg har ikke skrevet hovedoppgave om hasj, så moro synes jeg ikke det er, det er snakk om en semesteroppgave, til opplysnisng. Hvorfor spør du om det? Jeg utgir meg da ikke som en med peil på dette? Jeg har tidligere svart på spørsmål om HVOR jeg har fått kunnskapen om temaet på, det er alt.

Dessuten, sammenlikning mellom land er relativt uinteressant som jeg også skrev til deg -delvis p.g.a kultur, som jeg også skrev i samme innlegg.

ok. Var ikke meningen å være ufin.

Jeg var nysgjerrig og ettersom du sa du hadde skrevet oppgave om det så tenkte jeg du hadde god oversikt.

Det er et interessant tema, og jeg syns det ville vært spennende å høre hva du visste om andre lands erfaringer.

Selv om det ikke er lett å overføre andre lands erfaringer så er det interessant og viktig å vite hvordan dette har fungert i andre land, før en setter i gang med reformer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har kontroll, det har ikke vi."

Nei, Nederland har ikke kontroll, som du hevder:

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/article.jhtml?articleID=4366

Artikkelen tar opp at folk som røyker hasj også prøver sterkere stoffer, noe jeg ikke har sagt noe om. Det kommer jo an på hva man setter som likhetstegn med fiasko, det. Antall dødsfall har vært mye brukt (fra norsk synspunkt), en annen måte å se det på er å se på hvor mange som kommer seg ut av tungt misbruk. Der ligger Nederland milevis foran oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Nå er du jo ikke akkurat så mye bedre selv da, Vincent. Forskjellen er at du er mer subtil.

".................."

Hvor var han subtil sa du? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke gitt uttrykk for noe standpunkt, tror jeg. Jeg mener ihvertfall at det finnes gode argumenter begge veier, selv om jeg selv ikke holder til i en bestemt leir.

Det jeg argumenterer imot er at folk bruker gammeldagse, vitenskapelig verdiløse påstander og argumenter.

"......................"

"Det jeg argumenterer imot er at folk bruker gammeldagse, vitenskapelig verdiløse påstander og argumenter."

Vennligst spesifisér hvilke gammeldagse, vitenskapelig verdiløse på stander og argumenter og grunngi hvorfor de er gammeldagse og vitenskapelig verdiløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...