Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

'Er dere for eller i mot legalisering av hasj? Hvorfor?'

For legalisering. Hasj/pot er et lett rusmiddel som ikke ikke hører hjemme under posten 'narkotika'. Hasj/pot er et lett rusmiddel som ikke gir skadevirkninger på friske mennesker. Hasj/pot istedet for alkohol ville skånet samfunnet for uhyggelig store utgiftsposter. Hasj/pot gir fredelige folk - til sammenligning: sjekk forholdene i de tusen hjem og i gatene fredags og lørdags kveld der alkoholen er utløsende årsak til mye stygt. Legalisering av hasj/pot vil endelig la 'alminnelige' folk slippe å omgås gatenarkomane for å kjøpe seg ei bønne eller to. Legalisering av hasj/pot vil på sammen måten la de yngre (som uansett vil prøve/røyke) slippe å havne i miljøer der tung dop dominerer. I motsetning til ved inntak alkohol der det hvert år rapporteres om livstruende overdoser, folk som kveles i eget fyllespy, russ og testosterontullinger som kjører seg ihjel, drukner osv.osv. vil en som røyker ei kraftpipe bare rett og slett sovne og våkne småør en tid etter.

'Er dere for eller i mot legalisering av all narkotika?'

Nei, ikke tilhenger av å legalisere narkotika (jeg greier ikke å kategorisere hasj/pot som narkotika).

'Er hasj "farligere" enn alkohol?'

Nei, absolutt tvert imot. Storrøykere kan utvikle problemer i lunger og luftveier, men utover det kan friske mennesker røyke uten skadevirkninger. Alkoholen dreper hver dag, i trafikken, i hjemmet, på gata, skrumplever ogjegvetikkehva, vold og spektakkel...

'Skiller dere mellom de forskjellige stoffene eller er alle ulovlige rusmidler bare "narkotika?'

Se ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

Nå gjemmer du det jo bak lovverket. Selv om du ikke har en kampsak, så må du jo komme med argumenter når du er med i en diskusjon.

"................."

Kan du vennligst oppsummere dine egne argumenter i denne diskusjonen?

Jeg har ikke funnet ett frittstående argument fra ditt tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det jo overdreven bruk som er farlig - hvertfall når det gjelder alkohol. Cannabis skal du vel også bruke lenge og mye før det gir skadevirkninger. Så ergo burde jeg være for legalisering av det også når jeg er for alkohol. Dessuten kan man jo drikke alkohol fordi det er godt - ikke bare for å få en rus.

Folk burde læres seg moderasjon ! :-) Typisk norsk å bælme.

Ja, men det er også individuelt hvor skadelig f.eks alkohol er. Det er en sammenheng mellom individuell sårbarhet og mengde, og dette aner vi fint lite om i dag. Jeg vil tro det samme gjelder for andre stoffer, både cannabis og kaffe, for den saks skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"....definisjonen av hasj som narkotika, når vi alle vet at det er en svært relevant forskjell på hasj og heroin/kokain/amfetamin, osv."

Javisst. Selvsagt er det stor forskjell på stoffene du nevner, og hva så?

Trenger vi egentlig ett legalt rusmiddel til? Det er det saken handler om, er det ikke?

Sannsynligvis vil endel alkoholkonsum bli erstattet av hasj/postrøyking ved legalisering - og da vil jo skadevirkninger reduseres, voldsstatistikken krype nedover, trafikkskade bli færre, kroniske alkoholskader bli færre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil endel alkoholkonsum bli erstattet av hasj/postrøyking ved legalisering - og da vil jo skadevirkninger reduseres, voldsstatistikken krype nedover, trafikkskade bli færre, kroniske alkoholskader bli færre...

Hasjrøykere er lusekjørere. :)

Er du enig i at daglig hasjrøyking er skadelig.

Psykisk og fysisk.

Det er dessuten forskjell på avkriminaliserng og legalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi trenger det, fordi legalisering av rusmidler også vil avkriminalisere brukeren..Dette er på høy tid.

En hasjrøyker gjør ikke noe annet enn en som liker å kose seg med en drink..Det er faktisk mindre skadelige..

De fleste junkier er syke mennesker..Det er på tide at vi behandler narkomani som den sykdommen det er, istedet for å kaste de syke i fengsel..

Legalisering vil kunne føre disse tilbake i en verdigere situasjon. Det er fastslått at kriminelt levesett og sosial avsondring er like store problemer som avhengighet hos den enkelte bruker.. Dette kunne vi få bukt med..Blant annet..

Bra skrevet, laguna! Og takk for at du satte i gang en god debatt her på dol. Endelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

'Er dere for eller i mot legalisering av hasj? Hvorfor?'

For legalisering. Hasj/pot er et lett rusmiddel som ikke ikke hører hjemme under posten 'narkotika'. Hasj/pot er et lett rusmiddel som ikke gir skadevirkninger på friske mennesker. Hasj/pot istedet for alkohol ville skånet samfunnet for uhyggelig store utgiftsposter. Hasj/pot gir fredelige folk - til sammenligning: sjekk forholdene i de tusen hjem og i gatene fredags og lørdags kveld der alkoholen er utløsende årsak til mye stygt. Legalisering av hasj/pot vil endelig la 'alminnelige' folk slippe å omgås gatenarkomane for å kjøpe seg ei bønne eller to. Legalisering av hasj/pot vil på sammen måten la de yngre (som uansett vil prøve/røyke) slippe å havne i miljøer der tung dop dominerer. I motsetning til ved inntak alkohol der det hvert år rapporteres om livstruende overdoser, folk som kveles i eget fyllespy, russ og testosterontullinger som kjører seg ihjel, drukner osv.osv. vil en som røyker ei kraftpipe bare rett og slett sovne og våkne småør en tid etter.

'Er dere for eller i mot legalisering av all narkotika?'

Nei, ikke tilhenger av å legalisere narkotika (jeg greier ikke å kategorisere hasj/pot som narkotika).

'Er hasj "farligere" enn alkohol?'

Nei, absolutt tvert imot. Storrøykere kan utvikle problemer i lunger og luftveier, men utover det kan friske mennesker røyke uten skadevirkninger. Alkoholen dreper hver dag, i trafikken, i hjemmet, på gata, skrumplever ogjegvetikkehva, vold og spektakkel...

'Skiller dere mellom de forskjellige stoffene eller er alle ulovlige rusmidler bare "narkotika?'

Se ovenfor.

Fornuftig dame! Litt lettende , hver gang det kommer ett oppegående svar.. Denne tråden var i ferd med å gjøre meg svært desillusjonert..

Er mye enig i hva du sier, spesielt i at legalisering av hasj og legalisering av andre stoffer er to separate diskusjoner..

Jeg er dog pro begge, første av tilsvarende årsaker som deg..

Den andre tror jeg det er vanskeligere å få løst i praksis, og jeg ser klare haker, men jeg tror en vettug avkriminaliserings politikk ville kunne føre til en bedre livsituasjon for brukerne og en nedgang i generell kriminalitet..

Jeg tror ikke avkriminalisering fører til noen rekruttering, men jeg ser en del problemer rundt distribusjon..

Og så må det finnes ett parat hjelpe apparat, jeg er ingen tilhenger av å "ofre" de narkomane til en tilfeldig skjebne..

Men jeg tror nytenkning og vilje til forandring kan føre ett godt stykke på vei..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å lese, hva skal vi kalle det; logikken (?) din.

*ler så jeg triller under skrivebordet*

Dette må vel sies å være de mest humoristiske argumentene jeg noengang har hørt i en legaliseringsdebatt.

*klipper ut og arkiverer*

Og HVA var det som var så morsomt med det? Ikke én logisk brist. I motsetning til enkelte av dine egne innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det jo overdreven bruk som er farlig - hvertfall når det gjelder alkohol. Cannabis skal du vel også bruke lenge og mye før det gir skadevirkninger. Så ergo burde jeg være for legalisering av det også når jeg er for alkohol. Dessuten kan man jo drikke alkohol fordi det er godt - ikke bare for å få en rus.

Folk burde læres seg moderasjon ! :-) Typisk norsk å bælme.

At noe 'smaker godt' / 'ikke smaker godt' greier jeg ikke å se som et seriøst argument for eller imot (legalisering av) et rusmiddel.

Kaffe er for jævlig i følge mange mennesker, hasj/pot lukter utrolig godt i følge mange mennesker, lsd er et drypp på en bit papir og smaker verken godt eller vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Bra skrevet, laguna! Og takk for at du satte i gang en god debatt her på dol. Endelig.

Takk skal du ha! :o) Jeg har lest dine svar med stor interesse, du virker som en dame med oversikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig dame! Litt lettende , hver gang det kommer ett oppegående svar.. Denne tråden var i ferd med å gjøre meg svært desillusjonert..

Er mye enig i hva du sier, spesielt i at legalisering av hasj og legalisering av andre stoffer er to separate diskusjoner..

Jeg er dog pro begge, første av tilsvarende årsaker som deg..

Den andre tror jeg det er vanskeligere å få løst i praksis, og jeg ser klare haker, men jeg tror en vettug avkriminaliserings politikk ville kunne føre til en bedre livsituasjon for brukerne og en nedgang i generell kriminalitet..

Jeg tror ikke avkriminalisering fører til noen rekruttering, men jeg ser en del problemer rundt distribusjon..

Og så må det finnes ett parat hjelpe apparat, jeg er ingen tilhenger av å "ofre" de narkomane til en tilfeldig skjebne..

Men jeg tror nytenkning og vilje til forandring kan føre ett godt stykke på vei..:o)

Selvsagt, jeg glemte oppfordringen om å avkriminalisere de narkomane. Makan til usivilisert idioti enn å bure syke mennesker inne og frata dem ethvert menneskeverd. De narkomane er definitivt lavest på samfunnets rangstige. For en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Selvsagt, jeg glemte oppfordringen om å avkriminalisere de narkomane. Makan til usivilisert idioti enn å bure syke mennesker inne og frata dem ethvert menneskeverd. De narkomane er definitivt lavest på samfunnets rangstige. For en skam.

Nemlig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasjrøykere er lusekjørere. :)

Er du enig i at daglig hasjrøyking er skadelig.

Psykisk og fysisk.

Det er dessuten forskjell på avkriminaliserng og legalisering.

Daglig inntak av rusmidler er ikke gagnlig for kropp og sjel.

Ingen bør kjøre bil i ruset tilstand, det sier seg selv. Men må jeg velge vil jeg heller ha skeve folk bak rattet enn fulle folk bak rattet.

Hva mener du med at 'det er forskjell på avkriminalisering og legalisering'?

Avkriminalisering er et krav om at samfunnet skal slutte å betrakte og straffe narkomane fordi de er narkomane.

Legalisering handler om å unndra hasj/pot fra straffeloven og la det bli en vare som ikke kvalifiserer til straff og / eller å være i besittelse av / bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er morsomt å lese, hva skal vi kalle det; logikken (?) din.

*ler så jeg triller under skrivebordet*

Dette må vel sies å være de mest humoristiske argumentene jeg noengang har hørt i en legaliseringsdebatt.

*klipper ut og arkiverer*

Du er jo helt på bærtur.

Laguna har innsikt og argumeneter dypt og godt - i motsetning til deg som ikke greier å presse fram bedre ting enn 'vi trenger ikke flere legale rusmidler, gjør vi vel?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du jo ikke akkurat så mye bedre selv da, Vincent. Forskjellen er at du er mer subtil.

".................."

Nei, det er han overhodet ikke. Han er plump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig inntak av rusmidler er ikke gagnlig for kropp og sjel.

Ingen bør kjøre bil i ruset tilstand, det sier seg selv. Men må jeg velge vil jeg heller ha skeve folk bak rattet enn fulle folk bak rattet.

Hva mener du med at 'det er forskjell på avkriminalisering og legalisering'?

Avkriminalisering er et krav om at samfunnet skal slutte å betrakte og straffe narkomane fordi de er narkomane.

Legalisering handler om å unndra hasj/pot fra straffeloven og la det bli en vare som ikke kvalifiserer til straff og / eller å være i besittelse av / bruke.

Jeg er ikke 100% sikker på hva som legges i begrepene fra politisk hold.

Det jeg mente å si var at det er forskjell på å slutte å straffe de som bruker hasj eller har hasj til eget forbruk og å starte coffeshops/andre typer lovlig utsalg av hasj.

De fleste blir ganske sløve/avslappa og lager ikke bråk, men noen reagerer annerledes på stoffet. De kan bli angstfylte og aggresive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mot ! Fordi, som alle vet, er det lett å "eksprimentere" videre med andre og sterkere stoffer når hasjen etterhvert blit for "lett".

Og dessuten, hva faen skal vi med enda et rusmiddel og narkotikum?

Æsj!

Hasjen er der den, det er ikke snakk om å innføre noe nytt fra det ytre rom akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo helt på bærtur.

Laguna har innsikt og argumeneter dypt og godt - i motsetning til deg som ikke greier å presse fram bedre ting enn 'vi trenger ikke flere legale rusmidler, gjør vi vel?'

Gjør jeg ikke?

Neivel, hvis det er det eneste du har fått meg deg i denne tråden har du, etter min mening, et mer eller mindre seriøst problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker på hva som legges i begrepene fra politisk hold.

Det jeg mente å si var at det er forskjell på å slutte å straffe de som bruker hasj eller har hasj til eget forbruk og å starte coffeshops/andre typer lovlig utsalg av hasj.

De fleste blir ganske sløve/avslappa og lager ikke bråk, men noen reagerer annerledes på stoffet. De kan bli angstfylte og aggresive.

Du skal lete _utrolig_ lenge før du finner en aggressiv hasj/potrøyker. Jeg kjenner / har kjent / møtt mange, mange, mange og aldri sett eller hørt noe som ligner på aggressivitet som skriver seg fra røyking.

Hva tror du er den alminnelige erfaringen er når det gjelder folk som drikker?

Mennesker som sliter med psyken bør holde seg til gulrøtter og te med melk og honning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasjen er der den, det er ikke snakk om å innføre noe nytt fra det ytre rom akkurat.

For de som bryr seg om lover å regler blir dette et nytt tilbud.

At det da blir tilgjengelig for flere ungdommer syns jeg er negativt.

Vil du syns det var greit om dine unger røyka hasj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...