Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Man må nesten spørre om det er du som har drukket her, da dine tall avviker fra linken du legger ut.

Du sier: 2 % i Norge har prøvd hasj.

Linken sier: 1 av 5 (20 %) og 1 av 4 (25 % i Oslo).

Du sier: Det ble røyket mer hasj på 70-tallet enn nå.

Linken sier: "buken av hasj i Norge økte sterkt fra slutten av 1960-tallet fram til midt på 1970-tallet. Senere har det ikke vært noen sikker stigning før på 1990-tallet."

Du må finne en ny link om tallene skal underbygge det du skriver i dine innlegg over her.

Kan du ikke lese? Se hvem tallene gjelder for. Jesus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

Hasj er så og si helsekost, Zelig?

Enig i at alkohol er et større problem, men å bagatellisere virkningene av hasj syns jeg er en uting.

For lungene og den psykiske helsa er hasj gift.

Jeg er overhodet ikke for hasj, bare så det er sagt. Men jeg er ikke noe mer mot hasj enn jeg er mot røyking eller alkohol. Mot alt sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj er så og si helsekost, Zelig?

Enig i at alkohol er et større problem, men å bagatellisere virkningene av hasj syns jeg er en uting.

For lungene og den psykiske helsa er hasj gift.

For den psykiske helsa er alkohol også gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men det har jeg heller ikke argumentert mot.

Du sa at en måtte skille mellom de som nyter og de som har et problem.

En som røyker blås eller blir beruset på annen måte hver dag vil si at han nyter. Ikke at han har et problem.

Ville bare si hva jeg mente var forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fornuftig innlegg her! Også enig i at vi må heller diskutere alkohol (og røyk, for den saks skyld). Disse gir mye større skader får både samfunn og individ.

Jeg vil jo tro at det skyldes at narkotika faktisk er forbudt nå - og hindrer en del fra å bruke det? Og at det finnes mange med problem som ikke får hjelp idag. Jeg vil tro at økende psykiske problem blant unge feks. skyldes narkotikamisbruk.

Selv om jeg selvfølgelig er enig i at alkohol (overdreven bruk) og tobakk er skadelig og koster samfunnet enorme summer.

Dette er jo det samme som sør sine argument - man kan ikke støtte dyrevern så lenge det finnes sultne barn i afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese? Se hvem tallene gjelder for. Jesus...

Da ga du meg ikke de tallene

jeg ba om.

Jeg ba ikke om en for ungdom men om en for disse 2 % du snakker om, samt at det ble røyket mer på 70-tallet enn nå.

Jeg innrømmer i det minste at mine tall kommer fra aviser som Dagbladet og VG, altså er ikke tallene noe man kan stole 100 % på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sa at en måtte skille mellom de som nyter og de som har et problem.

En som røyker blås eller blir beruset på annen måte hver dag vil si at han nyter. Ikke at han har et problem.

Ville bare si hva jeg mente var forskjellen.

Og en som røyker hver dag, eventuelt drikker alkohol sånn at han blir rusa hver dag, vil jeg tro at i de fleste tilfeller har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at det skyldes at narkotika faktisk er forbudt nå - og hindrer en del fra å bruke det? Og at det finnes mange med problem som ikke får hjelp idag. Jeg vil tro at økende psykiske problem blant unge feks. skyldes narkotikamisbruk.

Selv om jeg selvfølgelig er enig i at alkohol (overdreven bruk) og tobakk er skadelig og koster samfunnet enorme summer.

Dette er jo det samme som sør sine argument - man kan ikke støtte dyrevern så lenge det finnes sultne barn i afrika.

Ikke enig at dette er en parallell til slik argumentasjon, røyk og alkohol er jo også rusmidler. Samme virkning på nervessystemet, men i ulike grader. Samfunnet har satt en strek et sted på hvilken grad av rus som er lovlig, man diskuterer nå om denne streken bør flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

Jeg er litt enig med Zombien under - vær forsiktig med å uttale deg før du vet litt mer hva du snakker om.

Ingen land har legalisert tyngre stoffer som heroin - det er kun cannabis/lettere stoffer det er snakk om.

Jeg vil også tro at en konsekvens av at man avkriminaliserer og gjør tyngre stoffer mer tilgjengelig at det faktiske forbruket vil øke. Dette vil føre til flere tyngre misbrukere som igjen koster samfunnet mye . Når de er tunge misbrukere vil de ikke jobbe - de vil gå på trygd - hvis de ønsker å slutte så vil det koste mye i behandlingsutgifter. osv.

"Jeg er litt enig med Zombien under - vær forsiktig med å uttale deg før du vet litt mer hva du snakker om. "

Nå har du kanskje misforstått meg, jeg mente det fakstisk - det er deilig med noen som ikke prøver å framstå som en ekspert.

Problemet her er nemlig at vi får 1000 rabiate innlegg skrevet av folk som har mye mindre peil enn det musikeren har, men som _later som_ om de er eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig at dette er en parallell til slik argumentasjon, røyk og alkohol er jo også rusmidler. Samme virkning på nervessystemet, men i ulike grader. Samfunnet har satt en strek et sted på hvilken grad av rus som er lovlig, man diskuterer nå om denne streken bør flyttes.

Du som har studert dette vet sikkert noe om erfaringer i andre land:

Taler erfaringene i andre land angående legalisering/avkriminalisering for å prøve dette i Norge?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ga du meg ikke de tallene

jeg ba om.

Jeg ba ikke om en for ungdom men om en for disse 2 % du snakker om, samt at det ble røyket mer på 70-tallet enn nå.

Jeg innrømmer i det minste at mine tall kommer fra aviser som Dagbladet og VG, altså er ikke tallene noe man kan stole 100 % på.

Jeg sa gå på biblioteket når det gjelder 70-tallet (Christie). Når det gjelder tall fra i dag, gå til SSB.

(De tallene jeg viste til fra rusmiddeldirekoratet tilbakeviser det du sa. Du sa det var vanskelig å finne undersøkelser der mindre enn 1/3 oppgir å ha prøvd hasj. Det er altså ikke vanskelig i det hele tatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne være så bekymret som du bare vil, om du har noe å bekymre deg for.

Jeg vet du har det.

Dog, som en avslutning: Mitt syn er krystallklart, og kan leses på ennet sted i denne tråden.

Ditt syn er klart som dagen, det. Men dine argumenter holder ikke :-)

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være bekymret.

"..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har studert dette vet sikkert noe om erfaringer i andre land:

Taler erfaringene i andre land angående legalisering/avkriminalisering for å prøve dette i Norge?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Både og. F.eks Nederland har langt færre dødsfall relatert til stoffmisbruk enn det vi har. De har kontroll, det har ikke vi. Der er stoff bl.a reseptbelagt (de har mange måter å kontrollere hvem som bruker stoff på).

Det er flere som har prøvd stoff en eller annen gang der det er legalisert (og ikke "bare" hasj), men det er færre tunge misbrukere, og de som er misbrukere kommer lettere ut av det. De dyttes ikke så langt ut på sidelinjen som de gjør her i Norge, med en gang det er snakk om stoff. Da er man jo utestengt fra hele samfunnet her i Norge, og det er det som er hovedforskjellen fra land med større "toleranse". Men likevel -jeg vet ikke om jeg er for eller mot. Ville igrunn ikke blande meg inn i diskusjonen av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig at dette er en parallell til slik argumentasjon, røyk og alkohol er jo også rusmidler. Samme virkning på nervessystemet, men i ulike grader. Samfunnet har satt en strek et sted på hvilken grad av rus som er lovlig, man diskuterer nå om denne streken bør flyttes.

Er du for forbud mot alkohol ? For da er jeg ikke enig. Såvidt jeg vet er det overdreven og langvarig forbruk av alkohol som er farlig. Moderate mengder er det ikke.

Tobakk er jo også skadelig - men her skal det vel også være mye over tid.

Når det gjeldet cannabis så er jeg usikker. Man sier så mye forskjellig om hvor skadelig det er - over tid. Jeg vil tro der også at en blås av og til ikke gjør noe fra eller til ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj er så og si helsekost, Zelig?

Enig i at alkohol er et større problem, men å bagatellisere virkningene av hasj syns jeg er en uting.

For lungene og den psykiske helsa er hasj gift.

"For lungene er hasj gift."

Nåja, det kommer an på hvordan du inntar det. Røyking er bare en av mange mulige inntaksmetoder :-)

"................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa gå på biblioteket når det gjelder 70-tallet (Christie). Når det gjelder tall fra i dag, gå til SSB.

(De tallene jeg viste til fra rusmiddeldirekoratet tilbakeviser det du sa. Du sa det var vanskelig å finne undersøkelser der mindre enn 1/3 oppgir å ha prøvd hasj. Det er altså ikke vanskelig i det hele tatt.)

Og tallene viker fra mine med 13.33 prosentpoeng, helt greit i forhold til at mine kilder er noen tabloidaviser.

Utviklingen i linken du la fram viser uansett utviklingen, og den tyder på en jevn utvikling fra 1970 til nå.

For øvrig en relativ kraftig utvikling på mer enn 10 prosentpoeng i både Oslo og Norge generelt, så med mindre eldre mennesker brukte mer hasj på den tiden enn hva eldre mennesker gjør nå, så er det ingenting som tyder på at det du sier er rett.

Jeg gidder selvsagt ikke å gå på biblioteket for å sjekke ut en bok pga denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du for forbud mot alkohol ? For da er jeg ikke enig. Såvidt jeg vet er det overdreven og langvarig forbruk av alkohol som er farlig. Moderate mengder er det ikke.

Tobakk er jo også skadelig - men her skal det vel også være mye over tid.

Når det gjeldet cannabis så er jeg usikker. Man sier så mye forskjellig om hvor skadelig det er - over tid. Jeg vil tro der også at en blås av og til ikke gjør noe fra eller til ....

Det er nok det samme med både cannabis og alkohol. Skadevirkningene er ikke merkbare med mindre man bruker det jevnlig over lang tid.

"..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har studert dette vet sikkert noe om erfaringer i andre land:

Taler erfaringene i andre land angående legalisering/avkriminalisering for å prøve dette i Norge?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

En annen ting, det er problematisk å trekke inn erfaringer fra andre land når det gjelder slike omveltninger -det har mye mer å si hvordan bruken er fra før, "alt" spiller egentlig inn. F.eks i Norge er enkelte ungsomsgrupper mer ville med alkohol enn i andre land, og hvordan løsere narkotikapolitikk hadde virket på slike grupper er vanskelig å forutsi. Det er mye som gjør det veldig vanskelig å ta stilling til legaliserings-spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er litt enig med Zombien under - vær forsiktig med å uttale deg før du vet litt mer hva du snakker om. "

Nå har du kanskje misforstått meg, jeg mente det fakstisk - det er deilig med noen som ikke prøver å framstå som en ekspert.

Problemet her er nemlig at vi får 1000 rabiate innlegg skrevet av folk som har mye mindre peil enn det musikeren har, men som _later som_ om de er eksperter.

Da er jeg ikke enig med deg heller *S*

Selvsagt skal man kunne diskutere - masse jeg ikke vet om dette temaet. Derfor er jeg også villig til å skifte standpunkt hvis det fremkommer argumentasjon her som overbeviser meg om noe annet.

Men når man kommer med et bastant utsagn om å legalisere noe som er forbudt - og i neste sekund sier man ikke har peiling i det hele tatt blir det litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tallene viker fra mine med 13.33 prosentpoeng, helt greit i forhold til at mine kilder er noen tabloidaviser.

Utviklingen i linken du la fram viser uansett utviklingen, og den tyder på en jevn utvikling fra 1970 til nå.

For øvrig en relativ kraftig utvikling på mer enn 10 prosentpoeng i både Oslo og Norge generelt, så med mindre eldre mennesker brukte mer hasj på den tiden enn hva eldre mennesker gjør nå, så er det ingenting som tyder på at det du sier er rett.

Jeg gidder selvsagt ikke å gå på biblioteket for å sjekke ut en bok pga denne debatten.

Nei, det er jo gjerne sånn at det man vet minst om er det man har sterkest meninger om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...