Gå til innhold

FU: Legalisering?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Det er jo en kjempeintelligent vinkling av deg å informere oss 'uvitende' ved å kalle oss dumme da .... selvfølgelig skifter jeg standpunkt med en gang !!!

Så vidt jeg vet er ikke vi nordmenn de kjappeste - men nedover i europa så er vel man blitt ganske liberale når det gjelder cannabis og andre lettere stoffer - om ikke man sier det er lovlig så ser man hvertfall gjennom fingrene ved bruk. Skulle det vise seg å gi bedre resultat så tror jeg vel Norge følger etter etterhvert.

Det virker jo ikke som folk er særlig interessert i sakelig informasjon/argumentasjon da..Dette er tydeligvis et tema der folk tviholder på fordommene sine..

Men, det var ganske barnslig å kalle folk teite, men jeg gidder liksom ikke å sitte her "å kaste perler for svin", når folk severer platte, ugjennomtenkte(virker detr som) ting av gammel vane..

Jeg siktet forøvrig ikke til deg om det, er noen trøst..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 246
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    33

  • laguna1365380434

    30

  • SierDuDet

    29

  • Zelig

    29

Mest aktive i denne tråden

Det er selvsagt feil - det var både slosskamper og dødsfall i '69.

http://www.woodstock69.com/file5.htm

Det står da ikke noe om slossing der?

Ja, to stykker døde, men det var av helt andre grunner enn voldlige konfrontasjoner. Mener å huske at det var hjerteinfark som var problemer.

Mulig dårlig syre var skylden, men 2 døde av en halvmillion dophuer er uansett marginalt.

Hasjen hadde hvertfall ikke skylden. Det går tross alt ikke ann å dø av hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah.. Du skjønner jo tydeligvis null av det jeg skriver, så poenget med å meningsutveksle med deg forsvant for ca 4 innlegg siden..

Som jeg sa:

I det øyeblikk du kaller en meddebattaent for dum, har du selv diskvalifiert deg fra alle videre debatt.

Etter å ha lest alle dine innlegg i denne, og "søstertråden", finner jeg ett tydelig trekk. Alle som ikke har samme mening og oppfatning som deg, er pr. definisjon dumme.

Det er forøvrig trist å se at du tyr til slike grep og argumenter.

Jeg har ansett debatten for å være spennende og interessant - ikke minst har dine bidrag vært en berikelse - så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

Det står da ikke noe om slossing der?

Ja, to stykker døde, men det var av helt andre grunner enn voldlige konfrontasjoner. Mener å huske at det var hjerteinfark som var problemer.

Mulig dårlig syre var skylden, men 2 døde av en halvmillion dophuer er uansett marginalt.

Hasjen hadde hvertfall ikke skylden. Det går tross alt ikke ann å dø av hasj.

Det sto også noe om slossing der.

Dessuten er det sikkert mulig å dø av hasj, på samme måte som man sikkert kan dø av knekkebrød. Men det krever nok ganske uortodoks bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Nei.

(Men det trodde selvsagt du.)

Jepp, og det tror jeg fortsatt..

Hvor er dine gode argumenter foresten? Klarer du ikke bedre enn å påstå at hasjrøykerene er dumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto også noe om slossing der.

Dessuten er det sikkert mulig å dø av hasj, på samme måte som man sikkert kan dø av knekkebrød. Men det krever nok ganske uortodoks bruk.

Det har fint lite med hasj å gjøre, men hvor på den siden leser du noe om slossing?

Klipp og lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står da ikke noe om slossing der?

Ja, to stykker døde, men det var av helt andre grunner enn voldlige konfrontasjoner. Mener å huske at det var hjerteinfark som var problemer.

Mulig dårlig syre var skylden, men 2 døde av en halvmillion dophuer er uansett marginalt.

Hasjen hadde hvertfall ikke skylden. Det går tross alt ikke ann å dø av hasj.

"Det går tross alt ikke ann å dø av hasj."

Feil.

Seks dødsfall i de senere år der den utløsende årsaken høyst sannsynlig har vært de akutte virkningene av THC på blodkar og hjerte.

En 39 år gammel mann ble funnet død i sin stue med tv-en på. Han hadde ingen tidligere historie med hjertelidelse, men hadde nettopp hatt sykeperm fra jobben som fisker pga skulderplage. På dagen han døde, ble han kjørt hjem av en kollega fordi skulderen hans ble verre. Funn av giftstoffer: Analysen viste 70 nm/l THC i blod og THC-syre ble påvist i urin.

En 40-årig mann ble funnet død etter at bilen han satt i hadde kjørt av veien. Han hadde ingen sykehistorie og tok ingen medisiner. Funn av giftstoffer: Analysen viste 12 nm/l THC i blod. Det ble ikke påvist THC-syre i urin. Ingen andre funn av giftstoffer.

En 43-årig mann med tidligere hjerteproblemer ble funnet død i sitt hjem. Han brukte flere forkjellige medikamenter, men ingen ulovlige. Funn av giftstoffer: Analysen viste 5 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Ingen andre funn av giftstoffer.

En 37-årig mann ble funnet død hjemme hos en venn. Ingen informasjon om rusmisbruk eller hjerteproblemer. Funn av giftstoffer: Analysen viste 16 nm/l THC i blod og 0,04% etanol. Det ble ikke funnet andre giftstoffer enn THC-syre i urin.

En 17 år gammel gutt ble funnet død i sin seng hos sine foreldre. Han hadde tidligere brukt narkotika, uten at det fremkom i hvilken form. Han hadde pollenallergi, men ingen historie vedrørende hjerteproblemer i familien. Funn av giftstoffer: Analysen i viste 10nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

En 42-årig mann døde plutselig på et hotell. Livreddende førstehjelp ble straks iverksatt, uten hell. Han hadde en historie med rusmisbruk. Sprøytemerker i begge armer ble tilskrevet medisinsk behandling. Funn av giftstoffer: Analysen viste 21 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

Kilde: SRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Javisst. Selvsagt er det stor forskjell på stoffene du nevner, og hva så?"

Dette er da rimelig relevant i forhold til å diskutere om det bør bli legalt eller ikke. Det er tross alt en viss forskjell på å legalisere noe som dreper og noe som sløver hjernen i noen timer.

"Trenger vi egentlig ett legalt rusmiddel til? Det er det saken handler om, er det ikke?"

Vi har rusmiddelet om vi vil eller ikke, og det blir hyppig brukt. Jeg tviler sterkt på at det blir noe mer vanlig å røyke hasj om det skulle bli lovlig, samtidig som man slipper å oppsøke en langer for å møtte kjøpe det, og dermed også få tilbud om sterkere stoffer.

Skiller man hasj fra de andre, og langt mer skadelige og vanedannende stoffene, så slipper man kanskje denne overgangen fra hasj til disse stoffene.

"Vi har rusmiddelet om vi vil eller ikke, og det blir hyppig brukt."

Argumentet holder ikke for å legalisere hasj.

Ecstasy er mye brukt. Kokain er mye brukt. Harion er mye brukt. Amfetamin er mye brukt.

Skal man legalisere disse på bakgrunn av det er mye brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

Jepp, og det tror jeg fortsatt..

Hvor er dine gode argumenter foresten? Klarer du ikke bedre enn å påstå at hasjrøykerene er dumme?

Jeg tenkte jeg skulle legge meg på ditt nivå.

(De fleste andre hadde selvsagt forstått at det er den som ønsker forandring, som bør komme med argumenter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zombiebob

Det har fint lite med hasj å gjøre, men hvor på den siden leser du noe om slossing?

Klipp og lim.

(Trespassing was a definite problem though and one judge did get his lights knocked out!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har rusmiddelet om vi vil eller ikke, og det blir hyppig brukt."

Argumentet holder ikke for å legalisere hasj.

Ecstasy er mye brukt. Kokain er mye brukt. Harion er mye brukt. Amfetamin er mye brukt.

Skal man legalisere disse på bakgrunn av det er mye brukt?

Om man skal legalisere sterkere stoffer er en hel annen debatt enn å legalisere et rusmiddel som er mindre skadelig enn både røyk og alkohol - to allerede legale produkter, legalt nettopp fordi det er akseptert å bruke det..

Lar det seg gjør i praksis, så er svaret mitt uansett ja i forhold til å legalisere sterkere stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Trespassing was a definite problem though and one judge did get his lights knocked out!).

Hva har det med slossing å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal legalisere sterkere stoffer er en hel annen debatt enn å legalisere et rusmiddel som er mindre skadelig enn både røyk og alkohol - to allerede legale produkter, legalt nettopp fordi det er akseptert å bruke det..

Lar det seg gjør i praksis, så er svaret mitt uansett ja i forhold til å legalisere sterkere stoffer.

Er hasj mindre skadelig enn tobakk?

Si meg, vet du hvordan hasj brukes?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hasj mindre skadelig enn tobakk?

Si meg, vet du hvordan hasj brukes?

:-)

Gjør du?

Åpenbart ikke i og med at du tror noen sitter og røyker 30 join om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg tenkte jeg skulle legge meg på ditt nivå.

(De fleste andre hadde selvsagt forstått at det er den som ønsker forandring, som bør komme med argumenter.)

Mine argumenter står å lese på rusmiddelforum, her spurte jeg etter andres oppfatninger.

Så vidt jeg kan se er din mening at alle som røyker hasj + undertegnede er korte.. Nå vil jeg gjerne høre om du faktisk har noe mere holdbart å fare med, eller om det kan regnes som ditt fulle bidrag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men uansett, det er svært få av alle som røyker som prøver hasj"

Dette er selvsagt tull fra ende til annen.

Undersøkelser viser at i visse aldersgrupper så har opp til 50 % prøvd hasj. Dette er ekstreme tall, men uansett undersøkelse så skal du lete en stund hvis du vil finne noen som viser at under 1/3 enn har prøvd hasj.

Er dette "svært få" av alle som røyker?

Det er "vanlig" å ha prøvd hasj. Det er "uvanlig" å bli "misbruker" av hasj, samt å gå over på sterkere stoffer.

Nei, ser man på hele befolkningen er det få (under 2%, 2001) som har prøvd hasj. Velger man ut enkelte grupper (ut fra alder, bosted osv.) får man selvfølgelig et helt annet tall. Det kommer selvsagt også an på hvordan slike undersøkelser gjennomføres. Det er ikke vanskelig å finne undersøkelser som sier at mindre enn 1/3 har prøvd hasj, uansett om man velger ut variabler som alder og bosted. Derfor tviler jeg på at du vet hva du snakker om akkurat når det gjelder dette. Jeg synes det er noe underlig hvis du sitter på informasjon som har gått kriminologer som forsker på rusmidler hus forbi. Utbredelse og bruk av rus bl.a i ungdomsmiljøer er noe av det det forskes mest på i kriminologien.

Uansett var poenget at alkohol-inntak ikke er en faktor som spiller særlig inn for at man velger å prøve hasj, men at røyking er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Som jeg sa:

I det øyeblikk du kaller en meddebattaent for dum, har du selv diskvalifiert deg fra alle videre debatt.

Etter å ha lest alle dine innlegg i denne, og "søstertråden", finner jeg ett tydelig trekk. Alle som ikke har samme mening og oppfatning som deg, er pr. definisjon dumme.

Det er forøvrig trist å se at du tyr til slike grep og argumenter.

Jeg har ansett debatten for å være spennende og interessant - ikke minst har dine bidrag vært en berikelse - så lenge det varte.

Uten at det spiller noe rolle, så var det du som begynte å være usakelig, om jeg husker riktig dreiv du vel å lo deg i hjel av noe..

Uenighet kan være gøy, og jeg diskuterer gjerne mange ting, også legalisering, med folk som har forskjellig oppfatning en meg..

Ignoranse er til gjengjeld bare kjedelig og desillusjonerende.. derfor avslutter jeg gjerne min lille passiar med deg nå..Ok?

I allefall til du har noe ordentelig å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser man på hele befolkningen er det få (under 2%, 2001) som har prøvd hasj. Velger man ut enkelte grupper (ut fra alder, bosted osv.) får man selvfølgelig et helt annet tall. Det kommer selvsagt også an på hvordan slike undersøkelser gjennomføres. Det er ikke vanskelig å finne undersøkelser som sier at mindre enn 1/3 har prøvd hasj, uansett om man velger ut variabler som alder og bosted. Derfor tviler jeg på at du vet hva du snakker om akkurat når det gjelder dette. Jeg synes det er noe underlig hvis du sitter på informasjon som har gått kriminologer som forsker på rusmidler hus forbi. Utbredelse og bruk av rus bl.a i ungdomsmiljøer er noe av det det forskes mest på i kriminologien.

Uansett var poenget at alkohol-inntak ikke er en faktor som spiller særlig inn for at man velger å prøve hasj, men at røyking er det.

"Uansett var poenget at alkohol-inntak ikke er en faktor som spiller særlig inn for at man velger å prøve hasj, men at røyking er det."

Det er tull. Hvor mange fester har du vært på hvor folk har røyka hasj?

Jeg har til nå aldri sett noen prøve hasj for første gang i edru tilstand.

Man trenger heller ikke å røyke for å prøve hasj, dog blir det litt hosting i starten.

For øvrig kan man ikke kjøre en test på hele landet når det gjelder hasj, da man selvsagt må sjekke ut hva unge gjør, f.eks. mennesker mellom 15 og 40 år, da våre foreldre og deres foreldre, som fortsatt er i live, har hatt, og har, fint liten tilgang til hasj og narkotika.

Det blir helt feil å dra med 70 åringer i en sånn undersøkelse.

Det relevante er selvsagt hva dagens unge gjør og har gjort, da det er deres trend man må bygge videre på i forhold til forebygging, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...