Gå til innhold

Ekteskap: skal kvinner ikke ha rett il skilsmisse ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Hei,

For flere år siden (!) (vi er jo gamle jo! *S*) husker jeg du sa deg enig i at folk som var "høyt teologisk utdannet" ikke nødvendigvis var mer "tolerante" enn religiøse uten slik høy utdannelse? (Da var det snakk om kristne.)

Er det noe som tilsier at ikke "høyt teologisk utdannede" muslimer ikke skal være like mye/lite "sneversynte" som de uten slik utdannelse?

I min erfaring er det ofte de med "høy utdannelse" som er de verste...? Eller ihvertfall ikke bedre enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Jeg kjenner det ikke igjenn slik du fremstiller det, men jeg husker en diskusjon hvor jeg "tapte" -hvor mitt utgangspunkt var det motsatte, at folk med høy utdannelse er mer tolerante.

Det jeg kjenenr til fra Pakistan, er at kristne ikke sjelden blir "dømt" og myrdet i små landsbyer. Her har kristne og muslimske nasjonale ledere kommet sammen, og tar aktivt avstand fra dette, sammen. De drar blant annet til de landsbyene hvor noe slikt er i gjære.

Både i kristne og muslimske sammenhenger ser en "bermetendensen", folk som viser til tekster, uten å ha noen utdanning i hvordan disse kan tolkes og forståes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Ulv I Faarikaal

    53

  • soleil

    23

  • pip

    19

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Pip har kunnskapsrik, vittig, og er ærlig.

Et menneske man respekterer.

Men er pip kvinne ? Det er viktig for sør. Kvinner er viktigere å holde seg inne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Prøver du å si at du ikke skriver de innleggene du gjør fordi du er rasist og ønsker alle utlendinger dit peppern gror, men fordi du liker en god debatt?

Du har et poeng. Flere poeng til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Pip har kunnskapsrik, vittig, og er ærlig.

Et menneske man respekterer.

Jeg er altså ikke kunnskapsrik, vittig, eller ærlig ?

Altså ikke et menneske man respekterer ?

Hvor er toleransen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det ikke igjenn slik du fremstiller det, men jeg husker en diskusjon hvor jeg "tapte" -hvor mitt utgangspunkt var det motsatte, at folk med høy utdannelse er mer tolerante.

Det jeg kjenenr til fra Pakistan, er at kristne ikke sjelden blir "dømt" og myrdet i små landsbyer. Her har kristne og muslimske nasjonale ledere kommet sammen, og tar aktivt avstand fra dette, sammen. De drar blant annet til de landsbyene hvor noe slikt er i gjære.

Både i kristne og muslimske sammenhenger ser en "bermetendensen", folk som viser til tekster, uten å ha noen utdanning i hvordan disse kan tolkes og forståes.

Hei,

Men slike "bermetendenser" finnes vel like mye blant de som har studert den relevante skriften?

Det var neppe *manglende bibelstudier* som gjorde at Luther hadde et anstrengt forhold til kvinner, jøder og andre.

Og jeg antar at Taliban og Osama bin Laden kjenner til suraene fra koranen... ;-)

==

Jeg er enig med deg i din midterste paragraf - de må dra rundt sammen for å "pasifisere" folk. Men jeg tror ikke "de" som pasifiserer nødvendigvis har høyere utdannelse enn de som må pasifiseres!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså ikke kunnskapsrik, vittig, eller ærlig ?

Altså ikke et menneske man respekterer ?

Hvor er toleransen ?

Respekt (i debattsammenheng) er noe man gjør seg fortjent til.

Og nei, dine hensikter med slike innlegg er ikke ærlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er pip kvinne ? Det er viktig for sør. Kvinner er viktigere å holde seg inne med.

Det er interessant at det er relevant for deg om Pip er mann eller kvinne.

For meg er det Pips argumenter som teller, og at hun kan presentere relevante og utfordrene argumenter.

Gammelt møl om hvor fæle "våre nye landsmenn" er, når bare ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Respekt (i debattsammenheng) er noe man gjør seg fortjent til.

Og nei, dine hensikter med slike innlegg er ikke ærlige.

>>Respekt (i debattsammenheng) er noe man gjør seg fortjent til.

Nei det er noe man etter menneskeretter er født med

Da må sør skaffe seg overnaturlige evner, noe sør ikke tror på selv.

- Sør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng. Flere poeng til sammen.

Det er påfallende at du overhodet ikke har kommet med noen "løsningsforslag", utover å kaste møkk på "våre nye landsmenn"...

Hva foreslår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er interessant at det er relevant for deg om Pip er mann eller kvinne.

For meg er det Pips argumenter som teller, og at hun kan presentere relevante og utfordrene argumenter.

Gammelt møl om hvor fæle "våre nye landsmenn" er, når bare ikke opp!

99% av våre nye landsmenn er vanlige mennesker med vanlige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er påfallende at du overhodet ikke har kommet med noen "løsningsforslag", utover å kaste møkk på "våre nye landsmenn"...

Hva foreslår du?

Det er påfallende at sør overhodet ikke har kommet med noen "løsningsforslag", utover å kaste møkk på "UIF"...

Hva foreslår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Respekt (i debattsammenheng) er noe man gjør seg fortjent til.

Nei det er noe man etter menneskeretter er født med

Da må sør skaffe seg overnaturlige evner, noe sør ikke tror på selv.

- Sør

Du skriver: "Nei det er noe man etter menneskeretter er født med"

Hvilken artikkel i MR Erklæringen er det som nevner respekt i debattsammenheng?

===

Man behøver ikke gjøre annet enn å lese innleggene dine for å se hensikten bak dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Nei det er noe man etter menneskeretter er født med"

Hvilken artikkel i MR Erklæringen er det som nevner respekt i debattsammenheng?

===

Man behøver ikke gjøre annet enn å lese innleggene dine for å se hensikten bak dem.

Man behøver ikke gjøre annet enn å lese innleggene dine for å se hensikten bak dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man behøver ikke gjøre annet enn å lese innleggene dine for å se hensikten bak dem.

Nettopp. Den er å avsløre folk som kaster dritt på folkegrupper, og så leker martyr (med "ytringsfrihet") når spillet deres blir avslørt.

Du gnåler om "ytringsfriheten" men det er vel ingen som har nektet deg å ytre seg.

Derimot sutrer du over at andre benytter seg av ytringsfriheten til å motsi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om kulturelle lover. Jeg nekter å følge kulturelle lover jeg ikke er enig i, uansett om jeg er i Norge eller iandre land (-men hva venner, familie og naboer gjør, kan jeg jo ikke bestemme over. )

Mao, jeg nekter å følge andres kulturelle lover, og jeg hverken vil, eller tror jeg kan bestemme over andres. Forsøke å forandre, ja, men det er trosfrihet i Norge, lik det eller ei.

Hvis det er "kulturelle lover" som benyttes i rettssystemet, så er det uinteressant hva slags lover det er, iom. at det er de som gjelder. Og nekter man å følge de lover som gjelder i et land, så har man ingenting der å gjøre.

(Det gjelder også om norske turister sprader halvnakne rundt i gatene i Bagdad)

"................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nettopp. Den er å avsløre folk som kaster dritt på folkegrupper, og så leker martyr (med "ytringsfrihet") når spillet deres blir avslørt.

Du gnåler om "ytringsfriheten" men det er vel ingen som har nektet deg å ytre seg.

Derimot sutrer du over at andre benytter seg av ytringsfriheten til å motsi deg.

Og sør gnåler over at noen benytter ytringsretten til å utrykke sin misnøye over brudd på menneskeretter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men slike "bermetendenser" finnes vel like mye blant de som har studert den relevante skriften?

Det var neppe *manglende bibelstudier* som gjorde at Luther hadde et anstrengt forhold til kvinner, jøder og andre.

Og jeg antar at Taliban og Osama bin Laden kjenner til suraene fra koranen... ;-)

==

Jeg er enig med deg i din midterste paragraf - de må dra rundt sammen for å "pasifisere" folk. Men jeg tror ikke "de" som pasifiserer nødvendigvis har høyere utdannelse enn de som må pasifiseres!

Med vennlig hilsen

Er nok feil å bruke "utdannelse" som en målestokk her, tror jeg. Nøkkelordene er vel Sunn Fornuft - noe man ikke kan utdanne seg til.

".................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "kulturelle lover" som benyttes i rettssystemet, så er det uinteressant hva slags lover det er, iom. at det er de som gjelder. Og nekter man å følge de lover som gjelder i et land, så har man ingenting der å gjøre.

(Det gjelder også om norske turister sprader halvnakne rundt i gatene i Bagdad)

"................."

Så da mener du at en nordmann som besøkte Afghanistan under Taliban også burde delta i steininger, henrettelser osv - hvis det var påkrevd?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sør gnåler over at noen benytter ytringsretten til å utrykke sin misnøye over brudd på menneskeretter ?

Faktisk fordi "noen" misbruker slikt til å kaste dritt på innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal få skille seg når man har lyst til det..

Derimot synes jeg det burde vært lov å gifte seg kun en eneste gang..

Tåpelig å gifte seg flere ganger, har man vist at man ikke kan holde ekteskapsløftet bør man ikke få en second chance..

Det var da fryktelig lite tolerant, da. Skal man ikke ha muligheten til å prøve igjen om man har begått en "feil" tidligere? Og - mener du giftemål i religiøs eller juridisk forstand?

"..................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...