Gå til innhold

Ekteskap: skal kvinner ikke ha rett il skilsmisse ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Sønnene blir sikkert rammet hardt av kvinneundertrykking.

De fremmedfientlige som banker dem opp (etter en kveld på byen) bryr seg ikke om de er adoptert fra Thailand, eller kommer fra Pakistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Ulv I Faarikaal

    53

  • soleil

    23

  • pip

    19

Mest aktive i denne tråden

Hvilke nye lover sikter du til?

Med vennlig hilsen

Hm. Jeg har lest for kjapt og trodde det handlet om noe annet.

Denne utredningen ser ut til å bære galt av sted, det nytter ikke å blokkere gjenforening når folk ha rinngått ekteskap i et land med annen ekteskapslov. Vi bør vel gjøre som en i artikkelen foreslår, gå i bilaterale forhandlinger med Pakistan.

For vi bør vel ta vår det av ansvaret for at ektepar bosatt i Norge er likestilt? Eller er det det, selv om de ikke er det i ektepakten fra Pakistan, blir disse formuleringene ugyldige i og med at de er i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også hørt at noen har sagt at en tredje person nevnte.... ;-)

Religiøse fundamentalister finnes overalt, men ingen har innført noen Sharia-lov i Norge.

Med vennlig hilsen

Hvem som står bak den linken er uinteressant hvis innholdet der er riktig.

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har lest for kjapt og trodde det handlet om noe annet.

Denne utredningen ser ut til å bære galt av sted, det nytter ikke å blokkere gjenforening når folk ha rinngått ekteskap i et land med annen ekteskapslov. Vi bør vel gjøre som en i artikkelen foreslår, gå i bilaterale forhandlinger med Pakistan.

For vi bør vel ta vår det av ansvaret for at ektepar bosatt i Norge er likestilt? Eller er det det, selv om de ikke er det i ektepakten fra Pakistan, blir disse formuleringene ugyldige i og med at de er i Norge?

Lov om ekteskap:

http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som står bak den linken er uinteressant hvis innholdet der er riktig.

Er du ikke enig?

Men det som står i linken er jo totalt, usammenhengende vrøvl.

Jeg kan finne akkurat det samme i bibelen - skal vi derfor bannlyse kristne fra Norge?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det som står i linken er jo totalt, usammenhengende vrøvl.

Jeg kan finne akkurat det samme i bibelen - skal vi derfor bannlyse kristne fra Norge?

Med vennlig hilsen

Forskjellen er at vi har et lovverk som ikke bygger på Bibelen, slik Sharia bygger på Koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt å forstå en heller rotete VG-artikkel.

Det ser ut til at poenget er at disse kvinnene kan få skilsmisse i Norge, men ikke i Pakistan?

Hva mener du bør gjøres? Jeg er selvfølgelig enig i at både kvinner og menn skal ha like rettigheter, men så vidt jeg kan skjønne så har de det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt å forstå en heller rotete VG-artikkel.

Det ser ut til at poenget er at disse kvinnene kan få skilsmisse i Norge, men ikke i Pakistan?

Hva mener du bør gjøres? Jeg er selvfølgelig enig i at både kvinner og menn skal ha like rettigheter, men så vidt jeg kan skjønne så har de det i Norge.

Artikkelen var usedvanlig rotete til selv VG å være.

Jeg *tror* problemet er at en norsk skillsmisse ikke er gyldig i Pakistan, på samme måte som en norsk skillsmisse ikke er gyldig i (katolske) Chile.

Pga dette mener tydeligvis "noen" at kvinnene ikke skal få komme til Norge - som en slags ekstra-straff for å komme fra et land uten likestilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at vi har et lovverk som ikke bygger på Bibelen, slik Sharia bygger på Koranen.

Si meg - vet du hva Sharia er?

Det er den islamske versjonen av Moselovene som vi hadde før i Norge.

Du finner trolig flere mennesker i Norge som vil innføre Moselovene enn folk som vil innføre Sharia.

Selv den mest fundamentalistiske muslimen jeg kjenner er imot Sharia i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var usedvanlig rotete til selv VG å være.

Jeg *tror* problemet er at en norsk skillsmisse ikke er gyldig i Pakistan, på samme måte som en norsk skillsmisse ikke er gyldig i (katolske) Chile.

Pga dette mener tydeligvis "noen" at kvinnene ikke skal få komme til Norge - som en slags ekstra-straff for å komme fra et land uten likestilling.

Med vennlig hilsen

Hm.

Ja, det er det det står i den ene artikklen. I en av de andre derimot, står det om etableringen av Shariaråd, som også politkerne ser postitivt på.

Både bilaterale samtaler og slike shariråd virker som en bra vei å gå, det sier i alle fall de muslimske kvinnene som er spurt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var usedvanlig rotete til selv VG å være.

Jeg *tror* problemet er at en norsk skillsmisse ikke er gyldig i Pakistan, på samme måte som en norsk skillsmisse ikke er gyldig i (katolske) Chile.

Pga dette mener tydeligvis "noen" at kvinnene ikke skal få komme til Norge - som en slags ekstra-straff for å komme fra et land uten likestilling.

Med vennlig hilsen

Det er vel foresten slik i europeiske katolske land, igså, eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Ja, det er det det står i den ene artikklen. I en av de andre derimot, står det om etableringen av Shariaråd, som også politkerne ser postitivt på.

Både bilaterale samtaler og slike shariråd virker som en bra vei å gå, det sier i alle fall de muslimske kvinnene som er spurt her.

Hei,

Det blir jo heller udemokratisk at et "sharia-råd" skal få ha makt til å bestemme hvem som skal få skille seg...

Og vil de da si "nei" til en kvinne som har er blitt ikke-troende?

Egentlig en merkelig problemstilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel foresten slik i europeiske katolske land, igså, eller ei?

Hei,

Nei, jeg mener at der kan man få skillsmisse, men man kan ikke gifte seg i den katolske kirke igjen.

Tror Chile er det eneste landet hvor man simpelthen ikke får skillsmisse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det blir jo heller udemokratisk at et "sharia-råd" skal få ha makt til å bestemme hvem som skal få skille seg...

Og vil de da si "nei" til en kvinne som har er blitt ikke-troende?

Egentlig en merkelig problemstilling.

Med vennlig hilsen

Men det kan være et steg i riktig retning, kan det ikke, og en prosess som kan gå paralelt med bilaterale samter. Uansett så har vi ikke all verdens påvirkningskraft hverken på Chile eller Pakistan.

Katolikker kan jo søke direkte til Paven, og muslimer kan gå igjennom shariaråd, begge overprøver landenes regelverk.

Det er bedre men en åpning enn ingen åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan være et steg i riktig retning, kan det ikke, og en prosess som kan gå paralelt med bilaterale samter. Uansett så har vi ikke all verdens påvirkningskraft hverken på Chile eller Pakistan.

Katolikker kan jo søke direkte til Paven, og muslimer kan gå igjennom shariaråd, begge overprøver landenes regelverk.

Det er bedre men en åpning enn ingen åpning.

Hei,

Jo, det er en åpning, og bedre enn ikke noe. Men på den annen hånd legitimiserer man et system som åpenbart ikke har likestilling. Plutselig får imamer i Norge makt de ikke hadde før.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei,

Jo, det er en åpning, og bedre enn ikke noe. Men på den annen hånd legitimiserer man et system som åpenbart ikke har likestilling. Plutselig får imamer i Norge makt de ikke hadde før.

Med vennlig hilsen

Håhå !

Det sør ikke er enig med meg i er sør enig med andre i. Hvor skal vi ende ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, det er en åpning, og bedre enn ikke noe. Men på den annen hånd legitimiserer man et system som åpenbart ikke har likestilling. Plutselig får imamer i Norge makt de ikke hadde før.

Med vennlig hilsen

De får ikke makt i forhold til Norges lover, her er det snakk om en makt de har i miljøer de allerede har makt i.

Kvinnene er jo skilt med lov i Norge, problemet er at dette ikke akspepteres av miljøet -det vil det etter en behandling i et slikt råd.

En kan velge å leve utenfor et slikt miljø, eller en kan velge å rette seg etter det som blir sett på som rett her, hva en velger er jo opptil kvinnene. Og siden det er regliionsfrihet i norge så mener jeg dette absolutt kan aksepteres, og jeg tror også det på sikt kan bli positivt, fordi det høyner utdannelsen til norske imamer -og gir også dette miljet impulser fra norske forhold som kan være til inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...