Gå til innhold

Ekteskap: skal kvinner ikke ha rett il skilsmisse ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Hei,

Nei, jeg mener at der kan man få skillsmisse, men man kan ikke gifte seg i den katolske kirke igjen.

Tror Chile er det eneste landet hvor man simpelthen ikke får skillsmisse.

Med vennlig hilsen

OK. Men paven kan åpne for gjengifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Ulv I Faarikaal

    53

  • soleil

    23

  • pip

    19

Mest aktive i denne tråden

Håhå !

Det sør ikke er enig med meg i er sør enig med andre i. Hvor skal vi ende ? :-)

Kanskje det endre med at du svarer meg også, ikke bare sør?

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva er ditt forslag for å løse dette da?

Med vennlig hilsen

Jeg har ingen gode løsningsforslag, men at ekteskapslovgivningen burde samkjøres i større grad er en start.

Dessuten er det mange muslimer som har en feilaktig tro om hva som er rett i forhold til Koranen.

Jeg tror at om rettroende muslimer med makt kan fortelle om menneskerettigheter, lover, regler, skikk og bruk så er det positivt. Rollemodeller er stikkordet.

Å komme med lover og regler fra nordmenn som de ikke identifiserer seg med har ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke makt i forhold til Norges lover, her er det snakk om en makt de har i miljøer de allerede har makt i.

Kvinnene er jo skilt med lov i Norge, problemet er at dette ikke akspepteres av miljøet -det vil det etter en behandling i et slikt råd.

En kan velge å leve utenfor et slikt miljø, eller en kan velge å rette seg etter det som blir sett på som rett her, hva en velger er jo opptil kvinnene. Og siden det er regliionsfrihet i norge så mener jeg dette absolutt kan aksepteres, og jeg tror også det på sikt kan bli positivt, fordi det høyner utdannelsen til norske imamer -og gir også dette miljet impulser fra norske forhold som kan være til inspirasjon.

Men fra VG:

"Dette forslaget alene vil ikke løse problemet, mener Fakhra Salimi, leder ved Ressurssenteret for innvandrer- og flyktningkvinner.

- Kvinnen vil uansett kunne betraktes som gift i Pakistan så lenge myndighetene ikke anerkjenner den norsk skilsmissen. Uten bilaterale avtaler på statlig plan vil dette fortsette på individplan.

Forslaget fra Human Right Sevice handler kun om at personer som har giftet seg i enkelte land, ikke skal få oppholdstillatelse i Norge, noe som virker urimelig og lite relevant."

Dette løser jo ikke noe problem - det bare nekter folk oppholdstillatelse....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

Men nå påstår altså UiF at de lager lover her. Var det løgn?

Med vennlig hilsen

På en måte kan man si at du med din tolkning av det UiF skriver _ut_fra_ gamle tråder han har diskutert i lager dine egne lover her på DOL. Du holder deg ikke til denne tråden men påberoper deg retten til å tolke ut fra "snøen som falt i fjor". Når jeg sier du lager egne lover mener jeg det ikke _bokstavelig_. It's just a way of speaking. Det er slik jeg oppfatter UiFs bruk av betegnelsen "å lage sine egne lover". De han her sikter til gjør det på den måten at de driter i norske lover og gjør som de vil ut fra f.eks lover i hjemlandet eller ut fra uskrevne normer de oppfatter som riktig.

Det er selvsagt at alle som bor i Norge skal forholde seg til norsk lov, og at alle som bor i Norge skal vernes av samme lov uavhengig av hudfarge, kjønn eller skikker i landet de kommer fra. Det er faktisk dette jeg oppfatter at UiF mener _denne_ gangen. Det er da en god intensjon, og det er feil å mistenkeliggjøre meningene hans i akkurat denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå !

Det sør ikke er enig med meg i er sør enig med andre i. Hvor skal vi ende ? :-)

Pip har kunnskapsrik, vittig, og er ærlig.

Et menneske man respekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en måte kan man si at du med din tolkning av det UiF skriver _ut_fra_ gamle tråder han har diskutert i lager dine egne lover her på DOL. Du holder deg ikke til denne tråden men påberoper deg retten til å tolke ut fra "snøen som falt i fjor". Når jeg sier du lager egne lover mener jeg det ikke _bokstavelig_. It's just a way of speaking. Det er slik jeg oppfatter UiFs bruk av betegnelsen "å lage sine egne lover". De han her sikter til gjør det på den måten at de driter i norske lover og gjør som de vil ut fra f.eks lover i hjemlandet eller ut fra uskrevne normer de oppfatter som riktig.

Det er selvsagt at alle som bor i Norge skal forholde seg til norsk lov, og at alle som bor i Norge skal vernes av samme lov uavhengig av hudfarge, kjønn eller skikker i landet de kommer fra. Det er faktisk dette jeg oppfatter at UiF mener _denne_ gangen. Det er da en god intensjon, og det er feil å mistenkeliggjøre meningene hans i akkurat denne tråden.

UiF skrev: "Enkelte skal ikke kunne komme hit, ta seg til rette og lage sine egne lover og mennskeretter utenom de som vi har vedtatt er gyldige i dette landet."

Her er det klart at det er snakk om "lover" av den typen som vedtas.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

Hei,

Hva er ditt forslag for å løse dette da?

Med vennlig hilsen

Det er da nærliggende å mene at alle som bor i Norge skal forholde seg til de lovene som finnes i dette landet. Hvis jeg f.eks flytter til et muslimsk land a la Iran gir jeg på en måte avkall på de lovene som gjelder for meg mens jeg bor i Norge. Det er selvsagt at jeg skal respektere og følge lovene i det landet jeg oppholder meg i enten jeg er enig i dem eller ikke.

Så enkelt bør det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra VG:

"Dette forslaget alene vil ikke løse problemet, mener Fakhra Salimi, leder ved Ressurssenteret for innvandrer- og flyktningkvinner.

- Kvinnen vil uansett kunne betraktes som gift i Pakistan så lenge myndighetene ikke anerkjenner den norsk skilsmissen. Uten bilaterale avtaler på statlig plan vil dette fortsette på individplan.

Forslaget fra Human Right Sevice handler kun om at personer som har giftet seg i enkelte land, ikke skal få oppholdstillatelse i Norge, noe som virker urimelig og lite relevant."

Dette løser jo ikke noe problem - det bare nekter folk oppholdstillatelse....

Med vennlig hilsen

Hun snakker da ikke om shariaråd, men om å ikke gi familiegjenforening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da nærliggende å mene at alle som bor i Norge skal forholde seg til de lovene som finnes i dette landet. Hvis jeg f.eks flytter til et muslimsk land a la Iran gir jeg på en måte avkall på de lovene som gjelder for meg mens jeg bor i Norge. Det er selvsagt at jeg skal respektere og følge lovene i det landet jeg oppholder meg i enten jeg er enig i dem eller ikke.

Så enkelt bør det være!

Det er åpenbart.

Du har ikke forstått selve problemstillingen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

UiF skrev: "Enkelte skal ikke kunne komme hit, ta seg til rette og lage sine egne lover og mennskeretter utenom de som vi har vedtatt er gyldige i dette landet."

Her er det klart at det er snakk om "lover" av den typen som vedtas.

Med vennlig hilsen

Nei, det er slett ikke så klart som du vil ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da nærliggende å mene at alle som bor i Norge skal forholde seg til de lovene som finnes i dette landet. Hvis jeg f.eks flytter til et muslimsk land a la Iran gir jeg på en måte avkall på de lovene som gjelder for meg mens jeg bor i Norge. Det er selvsagt at jeg skal respektere og følge lovene i det landet jeg oppholder meg i enten jeg er enig i dem eller ikke.

Så enkelt bør det være!

Her snakker vi om kulturelle lover. Jeg nekter å følge kulturelle lover jeg ikke er enig i, uansett om jeg er i Norge eller iandre land (-men hva venner, familie og naboer gjør, kan jeg jo ikke bestemme over. )

Mao, jeg nekter å følge andres kulturelle lover, og jeg hverken vil, eller tror jeg kan bestemme over andres. Forsøke å forandre, ja, men det er trosfrihet i Norge, lik det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart.

Du har ikke forstått selve problemstillingen.

Med vennlig hilsen

Forklar meg du, da. Som åpenbart er så smart.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen gode løsningsforslag, men at ekteskapslovgivningen burde samkjøres i større grad er en start.

Dessuten er det mange muslimer som har en feilaktig tro om hva som er rett i forhold til Koranen.

Jeg tror at om rettroende muslimer med makt kan fortelle om menneskerettigheter, lover, regler, skikk og bruk så er det positivt. Rollemodeller er stikkordet.

Å komme med lover og regler fra nordmenn som de ikke identifiserer seg med har ingen hensikt.

Det her tror jeg du har veldig rett i. Om intrykket jeg har fått fra media er rett, så er ikke minst høyt utdannede muslimer i stand til å ta mange vettuge avgjørelser, og de har enormt stor inflytelse. Det ville vært en fordel å hatt flere slike, også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg du, da. Som åpenbart er så smart.

Vennlig hilsen

Slik jeg ser det er det minst to problemstillinger:

1) En skillsmisse i Norge er ikke kulturelt/religiøst gyldig i Pakistan.

2) Bortsett fra den "religiøse problematikken", kan ikke kvinnen gifte seg på nytt, hvis skillsmissen er ikke gyldig der hvor hun inngikk sitt første ekteskap (ergo er hun fremdeles gift).

3) Intet av dette løses ved å nekte kvinnen oppholdstillatelse i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kanskje det endre med at du svarer meg også, ikke bare sør?

;o)

Dine innlegg har jeg ikke så mye å skrive til, da det er lett å svelge. Jeg er ikke ute etter å ta noen, bare å diskutere. Har du noen fine meninger så kan jeg akseptere det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her tror jeg du har veldig rett i. Om intrykket jeg har fått fra media er rett, så er ikke minst høyt utdannede muslimer i stand til å ta mange vettuge avgjørelser, og de har enormt stor inflytelse. Det ville vært en fordel å hatt flere slike, også i Norge.

Hei,

For flere år siden (!) (vi er jo gamle jo! *S*) husker jeg du sa deg enig i at folk som var "høyt teologisk utdannet" ikke nødvendigvis var mer "tolerante" enn religiøse uten slik høy utdannelse? (Da var det snakk om kristne.)

Er det noe som tilsier at ikke "høyt teologisk utdannede" muslimer ikke skal være like mye/lite "sneversynte" som de uten slik utdannelse?

I min erfaring er det ofte de med "høy utdannelse" som er de verste...? Eller ihvertfall ikke bedre enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine innlegg har jeg ikke så mye å skrive til, da det er lett å svelge. Jeg er ikke ute etter å ta noen, bare å diskutere. Har du noen fine meninger så kan jeg akseptere det meste.

Men jeg spurte deg i svaret til deg om hva du mente var en god måte å løse dette på -det er jeg fremdeles interesert i å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine innlegg har jeg ikke så mye å skrive til, da det er lett å svelge. Jeg er ikke ute etter å ta noen, bare å diskutere. Har du noen fine meninger så kan jeg akseptere det meste.

Prøver du å si at du ikke skriver de innleggene du gjør fordi du er rasist og ønsker alle utlendinger dit peppern gror, men fordi du liker en god debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det minst to problemstillinger:

1) En skillsmisse i Norge er ikke kulturelt/religiøst gyldig i Pakistan.

2) Bortsett fra den "religiøse problematikken", kan ikke kvinnen gifte seg på nytt, hvis skillsmissen er ikke gyldig der hvor hun inngikk sitt første ekteskap (ergo er hun fremdeles gift).

3) Intet av dette løses ved å nekte kvinnen oppholdstillatelse i Norge.

Med vennlig hilsen

Jeg har forstått det slik at hun kan gifte seg på nytt -men at detteikke er gyldig i de landene der hun ikke har gyldig skilsmisse, ei heller i de miljøene som ikke anser skilsmissen som gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...