Gå til innhold

Hva synes dere om narkomane tiggere?


Gjest kizi

Anbefalte innlegg

Gjest Morsk

Narkomane tiggere og prostituerte er en unødig uting all den tid problemet lett kan løses ved at de får stoff gratis av myndighetene.

Av en eller annen grunn er de som er mest forbannet på narkomane de samme som er imot enhver form for nytenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    77

  • Lottemor1365380387

    23

  • Ulv I Faarikaal

    19

  • Kizza1365380506

    15

Mest aktive i denne tråden

Kizza1365380506

Hei,

Og de blir mer desperate fordi folk er mer skeptiske til dem, osv...

Å legge 20 kr i koppen (som det er snakk om i tråden) når man går forbi, er overhodet ikke farlig.

Umenneskeliggjøring og marginalisering ER farlig. Langt farligere.

Med vennlig hilsen

Det er klart du kan legge penger i koppen, men tigger de på den måten kan du også godt gå forbi.

Når de derimot kommer bort og tar deg i armen så blir saken en helt annen. Hvordan skal man da reagere. Om man tar opp lommeboken og viser hvor mange penger man har kan man ikke da risikere å bli ranet. Nå provoserer jeg deg sikkert men du vet like godt som meg at alt ikke er så enkelt så å bare gi 20 kroner i en kopp!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bruker tiden din til å argumentere, ikke framme dine hjertesaker. Jeg mener at du ødelegger for dine hjertesaker, men det er jo min mening. Og den diskusjonen er helt dødfødt. Faktisk, like dødfødt som de fleste diskusjoner med deg :)

Men nå er det grilling, god sommer!

Det er interessant at det er mer "passende" for deg å påpeke hva du mener jeg gjør feil (i mine argumenter) enn selv å argumentere for medmenneskelig oppførsel.

Hvis du mener det, kan du jo selv overbevise folk om at de bør gi til narkomane tiggere....

Men det skriver du selvsagt intet om.

God grilling!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan legge penger i koppen, men tigger de på den måten kan du også godt gå forbi.

Når de derimot kommer bort og tar deg i armen så blir saken en helt annen. Hvordan skal man da reagere. Om man tar opp lommeboken og viser hvor mange penger man har kan man ikke da risikere å bli ranet. Nå provoserer jeg deg sikkert men du vet like godt som meg at alt ikke er så enkelt så å bare gi 20 kroner i en kopp!

Mvh

Hei,

Men de som antaster deg er noe helt annet. Spørsmålet sa ingenting om "antastende narkomane tiggere". De fleste er selvsagt ikke antastende.

Og jo - ofte er det så enkelt som å legge 20 kr i koppen når man går forbi. Noen ganger gjør jeg det, andre ganger gjør jeg det ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkomane tiggere og prostituerte er en unødig uting all den tid problemet lett kan løses ved at de får stoff gratis av myndighetene.

Av en eller annen grunn er de som er mest forbannet på narkomane de samme som er imot enhver form for nytenkning.

"Narkomane tiggere og prostituerte er en unødig uting all den tid problemet lett kan løses ved at de får stoff gratis av myndighetene."

Hvem løser man problemet for da? De narkomane eller de som de tigger av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de behandlet som dritt forde man ikke har evnen til å gi bort sine penger????

De blir behandlet som dritt fordi man overser at de lider - "det er jo "bare" en narkoman"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så istedet for å gi til dem, skal man tvinge dem til å rane? Bli kriminelle? osv...

Nettopp det du sier om "trangen" gjør jo at det skal behandles som en sykdom.

Med vennlig hilsen

"Tvinge dem"? Det er ingen andre enn de selv som kjørte den første nåla i armen, eller tok den første hasjblåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

"Narkomane tiggere og prostituerte er en unødig uting all den tid problemet lett kan løses ved at de får stoff gratis av myndighetene."

Hvem løser man problemet for da? De narkomane eller de som de tigger av?

Delvis for de første, og helt for de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tvinge dem"? Det er ingen andre enn de selv som kjørte den første nåla i armen, eller tok den første hasjblåsen.

Eller røykte den første sigaretten, eller drakk den første melken...

Hvor langt tilbake vil du gå?

Så med dine "argumenter" skal man altså ikke hjelpe folk som har lungekreft pga røyking?

Eller?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jollein

Du svarte ikke på spørsmålet.

Hvorfor skulle din medmenneskelighet ovenfor en narkoman du møter imorgen avhenge av hva "Sør" skriver på internettet i kveld...??

Klarer du ikke å tenke selv? Må jeg tenke for deg?

Med vennlig hilsen

Jeg sier at jeg tenker slik, men mange vil nok finne glede i å tenke og oppføre seg akkurat motsatt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei,

Men de som antaster deg er noe helt annet. Spørsmålet sa ingenting om "antastende narkomane tiggere". De fleste er selvsagt ikke antastende.

Og jo - ofte er det så enkelt som å legge 20 kr i koppen når man går forbi. Noen ganger gjør jeg det, andre ganger gjør jeg det ikke.

Med vennlig hilsen

Overskriften sa heller ikke noe om at det var vanlige tiggere. Jeg sier bare at når man har opplevd truende narkomane tiggere så blir man litt mer skeptisk til dem, foruten at de opptrer mer truende så er de mer utrilregnelige pga narkotikaen. De er også mer desperat samt at de trenger mer penger da narkotika er dyrere enn alkohol.Enkelt og greit. Vi er heller ikke så vant med å se narkomane tiggere i Bergen, iallefall ikke der jeg ferdes.

Jeg synes synd på narkomane tiggere, men jeg er reservert fordi jeg opplever dem mer truende enn andre tiggere.

Er det ett greit svar?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hva skal jeg si da. Jeg synes synd på dem?

Javel så sier jeg det.

Jeg synes synd på dem og jeg har medfølelse for dem!

Greit for deg?

Mvh

Hei,

Du må selv vurdere ditt eget svar! :-)

Jeg påpekte bare at du ikke svarte på det korrekte spørsmålet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller røykte den første sigaretten, eller drakk den første melken...

Hvor langt tilbake vil du gå?

Så med dine "argumenter" skal man altså ikke hjelpe folk som har lungekreft pga røyking?

Eller?

Med vennlig hilsen

Du har ingen anelse om når du skal stoppe, du?

(Hvem ga den mannen et tastatur i første omgang? Skulle vært skuddpremie....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis for de første, og helt for de andre.

Ok. Der er jeg ikke helt enig.

For mange er vel problemet rett og slett at de er avhengige av narkotika? Og at de ødelegger seg på det?

Ville ikke bedre behandling av narkomane løse problemet på en mer heldig måte for alle parter?

Bl.a. at narkomani ble "anerkjent" som en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg tenker slik, men mange vil nok finne glede i å tenke og oppføre seg akkurat motsatt av deg.

Så du mener at jeg hele tiden må tenke på at jeg har en flokk sauer som ikke kan tenke selv?

Hvis jeg skriver "A" så gjør de "B", osv...??

Jeg kunne selvsagt skrive "B" og derved får dem til å gjøre "A", selv om de egentlig vil gjøre "B".

Merkelig at de lar andre har så stor innflytelse på hva de gjør...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jollein

Så du mener at jeg hele tiden må tenke på at jeg har en flokk sauer som ikke kan tenke selv?

Hvis jeg skriver "A" så gjør de "B", osv...??

Jeg kunne selvsagt skrive "B" og derved får dem til å gjøre "A", selv om de egentlig vil gjøre "B".

Merkelig at de lar andre har så stor innflytelse på hva de gjør...

Med vennlig hilsen

Det kan så være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Der er jeg ikke helt enig.

For mange er vel problemet rett og slett at de er avhengige av narkotika? Og at de ødelegger seg på det?

Ville ikke bedre behandling av narkomane løse problemet på en mer heldig måte for alle parter?

Bl.a. at narkomani ble "anerkjent" som en sykdom?

Hei Kie,

Det avhenger jo litt av hvilken narkotika det er snakk om. Det som vanligvis er mest skadelig med heroin er urenhetene den er blandet med. Medisinsk ren heroin er helt forskjellig fra gate-heroin.

Selvsagt skal de tilbys behandling, og uten "nedverdigelse", men det er ikke alle som er klar for det. Ofte er det jo langt alvorligere ting som "ligger under", og narkotikaen fortrenger det.

Det er mange vanskelige etiske og moralske spørsmål her, og ingen enkle løsninger. Dessverre.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen anelse om når du skal stoppe, du?

(Hvem ga den mannen et tastatur i første omgang? Skulle vært skuddpremie....)

Det var et fint forsøk på å dekke over manglende svar, Molli...

Første gang jeg brukte en datamaskin var før midten av 1970 årene...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...