Gå til innhold

Hva synes dere om narkomane tiggere?


Gjest kizi

Anbefalte innlegg

Overskriften sa heller ikke noe om at det var vanlige tiggere. Jeg sier bare at når man har opplevd truende narkomane tiggere så blir man litt mer skeptisk til dem, foruten at de opptrer mer truende så er de mer utrilregnelige pga narkotikaen. De er også mer desperat samt at de trenger mer penger da narkotika er dyrere enn alkohol.Enkelt og greit. Vi er heller ikke så vant med å se narkomane tiggere i Bergen, iallefall ikke der jeg ferdes.

Jeg synes synd på narkomane tiggere, men jeg er reservert fordi jeg opplever dem mer truende enn andre tiggere.

Er det ett greit svar?

Mvh

Det er selvsagt et greit svar. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    77

  • Lottemor1365380387

    23

  • Ulv I Faarikaal

    19

  • Kizza1365380506

    15

Mest aktive i denne tråden

Det var et fint forsøk på å dekke over manglende svar, Molli...

Første gang jeg brukte en datamaskin var før midten av 1970 årene...

Med vennlig hilsen

Jeg satt noen sekunder og tenkte "Skal jeg GIDDE...?" før jeg skrev svaret til deg. Og mitt svar til mitt eget spørsmål ble "nei". Jeg gidder ganske enkelt ikke diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønte jeg ikke.

HVis tiggere tjente 1000 kr dagen (= 30000 i måneden, som de ikke betaler skatt for) så sier det seg selv at ganske mange ville forsøke å tjene penger ved å tigge.

Dine påstander om slike beløp er altså framsatt for å få folk til å slutte å gi penger til narkomane tiggere, fordi "de tjener jo så godt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Ok. Der er jeg ikke helt enig.

For mange er vel problemet rett og slett at de er avhengige av narkotika? Og at de ødelegger seg på det?

Ville ikke bedre behandling av narkomane løse problemet på en mer heldig måte for alle parter?

Bl.a. at narkomani ble "anerkjent" som en sykdom?

*Ville ikke bedre behandling av narkomane løse problemet på en mer heldig måte for alle parter?*

Hekt klart. Virkelighetens verden fra mange land har deverre vist at det for en stor del av klientene ikke er noe som heter god behandling uten stoff.

Jeg kunne tenke meg en modell som går fra rusfri behandling via metadon til heroin. Det ene passer best for den ene, det andre for den andre.

Forsøk gjort i Sveits ved å gi rent heroin (ikke den møkka man får på gata) til 200 tunge heroinmisbrukere gjorde at 50% av dem etterpå kunne ventliere sin energi på arbeid istedet for å bruke den på å stjele, rane og prostituere seg.(heroin i riktig dose gir liten grad av den sløvhet og apati man ofte ser pga. blanding med Rohypnol som nesten alle norske narkomane går på)

De ble plutselig en ressurs, og ikke en belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt noen sekunder og tenkte "Skal jeg GIDDE...?" før jeg skrev svaret til deg. Og mitt svar til mitt eget spørsmål ble "nei". Jeg gidder ganske enkelt ikke diskutere med deg.

Det er en helt frivillig sak.

Du skrev et innlegg til meg, du fikk svar tilbake, og du har tydeligvis intet svar på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kie,

Det avhenger jo litt av hvilken narkotika det er snakk om. Det som vanligvis er mest skadelig med heroin er urenhetene den er blandet med. Medisinsk ren heroin er helt forskjellig fra gate-heroin.

Selvsagt skal de tilbys behandling, og uten "nedverdigelse", men det er ikke alle som er klar for det. Ofte er det jo langt alvorligere ting som "ligger under", og narkotikaen fortrenger det.

Det er mange vanskelige etiske og moralske spørsmål her, og ingen enkle løsninger. Dessverre.

*klem*

Joda. Men når de en gang ønsker å komme ut av det er det jo også mange som møter "som man reder ligger man"-holdninger i helsevesen, trygdeetat og resten av "støtteapparat".

En annen ting. Hvis jeg skulle ha møtt disse gjennom en jobb i helsevesenet ville jeg heller ha brukt mitt yrke på å få de ut av dette enn å skulle administrere mer av det som gjør at de går til grunne. Det blir et etisk spørsmål om man skal hjelpe noen til å skade seg selv fordi det finnes noe mer skadelig "der ute".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ja og derfor er det meg glede i å gi til slumsøstrene synes jeg. Mitt personlige synspunkt. Andre veldedige organisasjoner gjør litt for mye utav seg føler jeg. Bare se på TV2 fjernadopsjonsprogram. Hvor mange tror du ikke som blir revet med fordi det er ett fjernsynsprogram og ikke tenker skikkelig igjennom hva de gir seg inn på.

Et verdig formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir KUN penger/klær osv til Frelsesarmeen.

Der er det eneste som virkelig gjør en god jobb når det gjelder å hjelpe andre.

Da har jeg i alle fall ikke bidratt til å sette skudd på noen.

Det er liten forskjell.

De narkomane trenger X kroner til narkotika per dag. Enten får de det, eller så raner/stjeler/prostituerer, osv.

I tillegg må de ha noe mat. Får de mat hos frelsesarmeen, så slipper de å kjøpe det, og kan bruke mer penger på narko.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis tiggere tjente 1000 kr dagen (= 30000 i måneden, som de ikke betaler skatt for) så sier det seg selv at ganske mange ville forsøke å tjene penger ved å tigge.

Dine påstander om slike beløp er altså framsatt for å få folk til å slutte å gi penger til narkomane tiggere, fordi "de tjener jo så godt".

Mange av tiggarane tener så mykje, Sør. Det er faen så dyrt å vera narkoman, og 1000 kroner dagen er ikkje mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men når de en gang ønsker å komme ut av det er det jo også mange som møter "som man reder ligger man"-holdninger i helsevesen, trygdeetat og resten av "støtteapparat".

En annen ting. Hvis jeg skulle ha møtt disse gjennom en jobb i helsevesenet ville jeg heller ha brukt mitt yrke på å få de ut av dette enn å skulle administrere mer av det som gjør at de går til grunne. Det blir et etisk spørsmål om man skal hjelpe noen til å skade seg selv fordi det finnes noe mer skadelig "der ute".

Hei,

Demente narkomane? ;-)

Poenget er vel å gi dem sjansen for "best mulig livskvalitet", og *hvis* det er med medisinsk ren heroin, er vel det bedre enn å "tvinge" dem til noe de ikke er klar til...???

Hvordan "møter man" en kreftsyk som ikke vil slutte å røyke?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ville ikke bedre behandling av narkomane løse problemet på en mer heldig måte for alle parter?*

Hekt klart. Virkelighetens verden fra mange land har deverre vist at det for en stor del av klientene ikke er noe som heter god behandling uten stoff.

Jeg kunne tenke meg en modell som går fra rusfri behandling via metadon til heroin. Det ene passer best for den ene, det andre for den andre.

Forsøk gjort i Sveits ved å gi rent heroin (ikke den møkka man får på gata) til 200 tunge heroinmisbrukere gjorde at 50% av dem etterpå kunne ventliere sin energi på arbeid istedet for å bruke den på å stjele, rane og prostituere seg.(heroin i riktig dose gir liten grad av den sløvhet og apati man ofte ser pga. blanding med Rohypnol som nesten alle norske narkomane går på)

De ble plutselig en ressurs, og ikke en belastning.

Spennende lesning, det der. Allikevel vil det nok for mange i helsevesenet bli et etisk dilemma.

En annen ting er at mange narkomane har ADHD og prøver å "selvmedisinere" seg. Det er "noe" som funker litt, men dosene er altfor høye og feil.

Mange ville kanskje hatt nytte av ritalin og annen oppfølging.

Mulig jeg bare er veldig naiv og realistisk. Sånn som bare en førsteårsstudent på sykepl.skolen kan være.

;-)

Litt utenfor tema: Det er nok en del som ville påstå at "statlig narkomani" eksisterer i stor grad. På sykehjemmene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jollein

Det kan virke som om du ble svar skyldig....

Med vennlig hilsen

Du må gjerne tro det. Men jeg ble faktisk lei denne diskusjonen. Hvis du finner glede i å tro du "vant" diskusjonen så har du min tillatelse til å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av tiggarane tener så mykje, Sør. Det er faen så dyrt å vera narkoman, og 1000 kroner dagen er ikkje mykje.

Hei,

Jeg er enig i at det er dyrt (og at man trenger langt mer enn 1000 kr dagen), men jeg tror ikke at den *jevne* narkomane tigger får inn så mye i "koppen" per dag.

De jeg observerte sist jeg var i Oslo fikk tilnærmet intet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hei,

Demente narkomane? ;-)

Poenget er vel å gi dem sjansen for "best mulig livskvalitet", og *hvis* det er med medisinsk ren heroin, er vel det bedre enn å "tvinge" dem til noe de ikke er klar til...???

Hvordan "møter man" en kreftsyk som ikke vil slutte å røyke?

*klem*

Nå ble det mange **"" osv.

Det er ikke lett å skjønne alt dette , men det er vel en slags livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne tro det. Men jeg ble faktisk lei denne diskusjonen. Hvis du finner glede i å tro du "vant" diskusjonen så har du min tillatelse til å tro det.

Tror du selv på det du skriver?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mange **"" osv.

Det er ikke lett å skjønne alt dette , men det er vel en slags livsstil.

Er det vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Hei Kie,

Det avhenger jo litt av hvilken narkotika det er snakk om. Det som vanligvis er mest skadelig med heroin er urenhetene den er blandet med. Medisinsk ren heroin er helt forskjellig fra gate-heroin.

Selvsagt skal de tilbys behandling, og uten "nedverdigelse", men det er ikke alle som er klar for det. Ofte er det jo langt alvorligere ting som "ligger under", og narkotikaen fortrenger det.

Det er mange vanskelige etiske og moralske spørsmål her, og ingen enkle løsninger. Dessverre.

*klem*

*Det er mange vanskelige etiske og moralske spørsmål her*

Jepp, og disse moralske stengslene gjorde at vi i Norge ikke kom igang med metadonbehandling før vi lå på topp i Europa når det gjaldt overdosedødsfall. Nå bør vi igang med gratis heroin for å redde flere.

*og ingen enkle løsninger. Dessverre.*

Jepp, og det første vi må erkjenne er at det ikke finnes noen løsning på narkotikaproblemet, slutte å fantasere om det narkotikafrie samfunn. Erkjenne at heroin har kommet for å bli, og heller finne måter å leve MED denne sykdommen på, med minst mulig skade for både ofrene og det øvrige samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Demente narkomane? ;-)

Poenget er vel å gi dem sjansen for "best mulig livskvalitet", og *hvis* det er med medisinsk ren heroin, er vel det bedre enn å "tvinge" dem til noe de ikke er klar til...???

Hvordan "møter man" en kreftsyk som ikke vil slutte å røyke?

*klem*

Hehe..

Min holdning til (over)medisinering av demente har du sikkert fått med deg. *knegg*

Som sagt: det med å skulle "gå med på" bruk av det som er skadelig blir et dilemma.

Foreløpig har jeg valgt tilrettelagt slik at den røyksugne fikk seg en røyk. Bedre det enn å hente de ***** pillene og dytte i dem hver gang det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er det vanskelig for deg?

Ingenting er vanskelig for meg, jeg trenger bare en god læremester.

Du trenger ikke søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Det er mange vanskelige etiske og moralske spørsmål her*

Jepp, og disse moralske stengslene gjorde at vi i Norge ikke kom igang med metadonbehandling før vi lå på topp i Europa når det gjaldt overdosedødsfall. Nå bør vi igang med gratis heroin for å redde flere.

*og ingen enkle løsninger. Dessverre.*

Jepp, og det første vi må erkjenne er at det ikke finnes noen løsning på narkotikaproblemet, slutte å fantasere om det narkotikafrie samfunn. Erkjenne at heroin har kommet for å bli, og heller finne måter å leve MED denne sykdommen på, med minst mulig skade for både ofrene og det øvrige samfunn.

*tar notater*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...