Gå til innhold

'Kontroll' av tenåringer


Gjest Catamarias

Anbefalte innlegg

Gjest Catamarias

Selv har jeg en gutt på 16.

Som mange andre har han et 'fristed' utenom rommet hvor han kan ta imot venner uten at de må sitte oppå oss foreldrene i stua.

Mange har jo den praktiske peisstua, men vi har et lite ekstrahus på tomta som brukes til gjester, og er innredet med sofa og TV. Egentlig et koselig oppholdssted. Siden de ikke trenger å komme innom selve huset så har vi jo ikke alltid kontroll med hvem som kommer og går.

Hvor mye kontroll holder dere med deres 'håpefulle' i slike situasjoner. Føler at det blir veldig påfallende å ta en tur utom av og til. Er ingen 'kul' type som snakker ungdommens 'språk', så derfor ville det være helt tydelig at det var for å 'sjekke forholda'.

Gutten vår er en rolig type som ikke driver med noe utagerende festing. For meg er det greit om de nyter alkohol, bare det ikke blir bråk. Da merker vi det i såfall. Vi har gitt beskjed om demping av høy musikk et par ganger, og da har en jo en anledning til å gå ut dit en tur.

Derfor: hvordan er deres 'sjekke-regime' om dere har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tenåringsmora

Jeg vlle ikke gått bort veldig ofte, men ofte nok til at de alltid viste at dere kunne komme. Jeg ville ihvertfall banket på, uansett om de var på rommet, i kjellerstuen eller i gjestehuset.

Jeg synes også du skulle sjekke ham like ofte som du ville sjekket hvis det var din datter, som jentemor er jeg beroliget når jeg vet at min datter er hos kjæreste eller kamerater som har litt regler / kontroll hjemme hos seg.

Min erfaring er at ungdomen (jeg har både en gutt og en jente) gjerne er hos venner som har tilstedeværende foreldre. Jeg banker ofte på til kjellerstua, bare for å si hei, det synes de er hyggelig (desvarer ihvertfall blidt, og kommer tilbake daglig..).

Mannen min lager ofte kjempestore pizzaer, som han serverer hvis de er hos oss fredag eller lørdag kveld. Enten at de kommer og spiser med oss i stua, eller at de får den foran tven i kjellerstua hvis de ser en film. Det begynte vi med når de var yngre, men det er vel så populært nå selv om de snart er ferdig på videregående. Da får vi snakket med dem, og blir kjent med vennene. Det er vel anvendt tid og penger.

Jeg er heller ikke "kul" og snakker ikke med dem som om jeg også var 18, men jeg tror de har vel så stort behov for voksenkontakt som "kule" venner..

Så jeg synes du absolutt kan gå bort, banke på og si hei med jevne mellomrom, slik at de vet at du bryr deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Gå bortom med noe chips, brus eller annet! Da har du jo en fin unnskyldning! Du kan jo også gå bort for å spørre om de vil ha noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroppogsjel

Jeg vlle ikke gått bort veldig ofte, men ofte nok til at de alltid viste at dere kunne komme. Jeg ville ihvertfall banket på, uansett om de var på rommet, i kjellerstuen eller i gjestehuset.

Jeg synes også du skulle sjekke ham like ofte som du ville sjekket hvis det var din datter, som jentemor er jeg beroliget når jeg vet at min datter er hos kjæreste eller kamerater som har litt regler / kontroll hjemme hos seg.

Min erfaring er at ungdomen (jeg har både en gutt og en jente) gjerne er hos venner som har tilstedeværende foreldre. Jeg banker ofte på til kjellerstua, bare for å si hei, det synes de er hyggelig (desvarer ihvertfall blidt, og kommer tilbake daglig..).

Mannen min lager ofte kjempestore pizzaer, som han serverer hvis de er hos oss fredag eller lørdag kveld. Enten at de kommer og spiser med oss i stua, eller at de får den foran tven i kjellerstua hvis de ser en film. Det begynte vi med når de var yngre, men det er vel så populært nå selv om de snart er ferdig på videregående. Da får vi snakket med dem, og blir kjent med vennene. Det er vel anvendt tid og penger.

Jeg er heller ikke "kul" og snakker ikke med dem som om jeg også var 18, men jeg tror de har vel så stort behov for voksenkontakt som "kule" venner..

Så jeg synes du absolutt kan gå bort, banke på og si hei med jevne mellomrom, slik at de vet at du bryr deg.

Tenåringer er ikke interessert i kule foreldre. Hvertfall ikke på den måten at dere skal prate som dem. Bruke uttrykk som kult, hipt eller annen sleng som er vanlig for dem. De vil ha voksne. Kule voksne er voksne som evt GJør kule ting. Som f.eks respekterer at de vil være i fred i blant. Sponser pizza på gjengen når de kommer. El. lign. hvis pengene ikke alltid strekker til. En pose potetgull f.eks er også bra. Ellers ang kontroll hadde min mor den regel at utseende til en ungdom trenger ikke alltid bety noe, man kler seg jo ofte litt annerledes for å prøve å finne sin plass. Vi har hatt huset "fullt" av ungdommer i skinn og nagler, men de var verdens snilleste. Men mamma hadde som en fast ufravikelig regel at hun SKULLE ha hilst på alle som kom innom. Så da fikk hun et visst overblikk i hvem som vandret rundt i gangene våre.

Nå skal det sies at mamma er ungdomsarbeider- en flink en sådan, som mine råd er egentlig hennes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catamarias

Gå bortom med noe chips, brus eller annet! Da har du jo en fin unnskyldning! Du kan jo også gå bort for å spørre om de vil ha noe.

Går nå til innkjøp av et lager potetgullposer. Det var en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting...

er utrolig glad for at foreldrene mine stoler på meg ;)

det skader ikke å bli litt mindre mistenksom.. de aller fleste er rene mennesker. Hvis foreldrene er masete blir det også enda mer fristende å utvide grensene. Har venner som føler det sånn.

Hvis dere er bekymret for hva ungene deres gjør,så ta det opp med dem,da,vel. Hvis ikke dere tar det opp før etter dere har funnet ut\sporet opp saker vil de føle dere går bak ryggen deres og i allefall ikke stole på dere.

Vis dem tillit,så viser dem dere nok den tilbake.

GOD SOMMER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest ikke sign

Går nå til innkjøp av et lager potetgullposer. Det var en god ide.

Synes jeg også! Håper det går bra da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...