Gå til innhold

åååååh!!! Livets vanskeligste valg?


Snuppelura1365380378

Anbefalte innlegg

Snuppelura1365380378

Hva skal jeg "bli" når jeg blir stor?

Jeg er snart 19 år. Begynte på vgs rett etter ungdomsskolen, gikk to år på en yrkeslinje, fullførte med gode karakterer. Skulle ut som lærling men fikk ikke noen plass, har gått arbeidsledig i over et halvt år og grublet over om jeg virkelig vil gjøre det jeg har begynt på eller ikke, og jobber nå som avløservikar. Mens jeg fortsatt sliter med mitt tøffeste valg hittil i livet...

Hva i all verden skal jeg bli??? Det er ingen yrker jeg umiddelbart roper "Yes" for. Det er lite som interesserer meg av yrker jeg har lest om, og jeg grubler og grubler over om jeg vil studere en del, eller rett ut i jobb eller reise til utlandet... *sukk* Jeg har ikke peiling. Og jeg blir ikke klokere i det hele tatt! Veien jeg begynte på virker ikke lenger like interessant som jeg først trodde. Føler meg som en dust som ikke fullfører det, et svennebrev ville jo vært gull verdt og familie og venner lurer på hva jeg i all verden driver med som surrer rundt på denne måten og ikke fullfører noe som helst!

Hvordan i alle dager har dere greid å finne frem i jungelen av yrker og studievalg? Eller har dere kanskje ikke det? Er dere sikre på veien dere er i ferd med å ta?

Hva er det som kan hjelpe meg med å finne ut hva jeg vil bli og drive med eller studere for den saks skyld? Jeg blir sprø av å være så utrolig usikker!!! Men jeg klarer bare ikke å peke på et yrke i katalogen og si: Det skal jeg jammen meg utdanne meg til...

Noen som kan hjelpe en liten fugl som er i ferd med å fly se bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg var ferdig på vgs, allmenn no til våren, gode karakterar- men aaanar ikkje kva eg vil bli!!! Eigentleg eit luksusproblem, då.... Så eg skal jobbe eit år, og tenke masse, så får vi sjå kva det blir av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tullball1365380062

hva med interessene dine da? prøv å finn et yrke der du kan drive med noe som du liker å gjøre, selv om jobben ikke bare består av det. dessuten er mange yrker helt forskjellige fra hva gjennomsnittsmennesket tror. så hvis du har en jobb du kanskje tror du vil like, så sjekk det bedre ut hvis du ikke har gjort det enda. dessuten er det jo så mange yrker å velge mellom at jeg umulig kan tenke meg at du ikke finner et eneste et som du kommer til å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet hvordan du har det. Gikk ut av almenn nå i forrige uke, og yrke venter på meg. Har heldigvis funnet ut hva jeg skal, men det er ikke gøy å ikke vite hva en skal velge.

Er enig med tullball. Prøv å finn noen yrker som har en sammenheng med interessene dine. Det har jeg gjort. Og jeg gleder meg til å begynne å studere til høsten.

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjaaa

jeg er kanskje litt nerd, men her er nå mitt valg. har valgt å studere til bioingeniør fordi jeg liker kjemi og biologi. er ikke akkurat så veldig god i det, men det kommer seg. Skulle jeg valgt etter mine største interesser, hadde jeg neppe fått noen fast jobb med det første. derfor valgte jeg utfra fag jeg har likt på videregående. Noen går jo på masse forskjellige fag før de bestemmer seg. Har du ikke noe du kunne tenkt deg å studere, selvom du ikke tror du kan få et yrke ut av det? Mange tar litt språk og kunsthistorie og sånt, men det er jo ikke akkurat noen spesiell yrkesutdanning. Tror du kan få bruk for det uansett. Alt er bedre enn å gjøre ingenting, synes du ikke? ....men nå skal jeg slutte å bable. Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Slapp av.. Du har ikke dårlig tid! ;) Man kan begynne på nytt når man er 30 om man vil! Jeg er 22 og vet ennå ikke hva ejg vil drive med resten av livet.. har en utdannelse og har vært lærling, men ikke dette jeg vil gjøre resten av livet. har tenkt å syudere seinere men vet ikke hva ennå, så nå lever ejg livet og stresser ikke med det. Når jeg vet hva jeg vil VET jeg det - og det er ikke ennå! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Tror du trenger en tur bort med knallhard jobbing. Ta en sesong eller to som reiseleder i utlandet. Kan absolutt anbefales. Men det er mye jobbing og elendig lønn, så om du har lån her hjemme lar det seg kanskje ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synesanna

Kan du ikke si litt om fagområder som interersserer deg?

Ikke vær redd for å tenke utradisjonelt, forsøke flere fag etc., du får bruk for alle erfaringer du gjør. Men dersom du har sjansen, kan det nok være smart å fullføre svennebrevet dersom det er like innenfor rekkevidde. En venn av meg ble bilmekaniker og med det finansierte han medisinstudier i 7 år, en annen ble hjelpepleier og finansierte videre studier med ekstravakter.

Men livet er ikke over når du er 19. Nå studerer jeg sammen med mange jevnaldrende, vi er mellom 45 og 55 de fleste av oss, og noen er rett fra videregående. Inspirerende miljø og duverden så nyttige alle våre erfaringer har vært i dette studiet. Ikke en eneste erfaring er unyttig, alt kan brukes til noe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Jeg er interessert i alt mulig rart - men klarte ikke å velge! Hadde ikke lyst til å satse på bare en eneste ting, liksom.

Nå studerer jeg til å bli bibliotekar. Det flotte med et slikt studium, er at jeg med aller beste samvittighet leser og gjør alt mulig og vet at jeg kan bruke det som bibliotekar!

Nå kan jeg fordype meg i bøker om roser og vite at jeg kan svare litt på spørsmål fra hage og jeg kan lese en historisk roman og lærer noe jeg kan bruke på eksamen eller når jeg møter en låner som trenger informasjon om 1800-tallet, for eksempel. Jeg kan lese om biler og fly, psykologi og spebarnstell, absolutt alt jeg gjør og leser kommer meg til nytte som bibliotekar.

Dette var vel en god reklame, vel.

Lykke til med studievalg! Slik verden er blitt i dag, vil du sannsynligvis gjøre mange yrkesvalg gjennom din karriere, så sørg for å velge slike ting du tror kan gi deg lyst til å gå på jobben!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i alt mulig rart - men klarte ikke å velge! Hadde ikke lyst til å satse på bare en eneste ting, liksom.

Nå studerer jeg til å bli bibliotekar. Det flotte med et slikt studium, er at jeg med aller beste samvittighet leser og gjør alt mulig og vet at jeg kan bruke det som bibliotekar!

Nå kan jeg fordype meg i bøker om roser og vite at jeg kan svare litt på spørsmål fra hage og jeg kan lese en historisk roman og lærer noe jeg kan bruke på eksamen eller når jeg møter en låner som trenger informasjon om 1800-tallet, for eksempel. Jeg kan lese om biler og fly, psykologi og spebarnstell, absolutt alt jeg gjør og leser kommer meg til nytte som bibliotekar.

Dette var vel en god reklame, vel.

Lykke til med studievalg! Slik verden er blitt i dag, vil du sannsynligvis gjøre mange yrkesvalg gjennom din karriere, så sørg for å velge slike ting du tror kan gi deg lyst til å gå på jobben!

Mvh

Korleis er biblotekar-studiet? Kor mange år? Korleis er jobbtilboda etter endt utdanning? Og kor mykje tener ein biblotekar??

Eg eeeelskar å lese, så biblotekar-yrket hadde kanskje vore noko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Korleis er biblotekar-studiet? Kor mange år? Korleis er jobbtilboda etter endt utdanning? Og kor mykje tener ein biblotekar??

Eg eeeelskar å lese, så biblotekar-yrket hadde kanskje vore noko?

Studiesteder: Oslo - Bislett Høgskolesenter, eller i Tromsø.

Tid: Kommer an på om du har noe du ønsker å bygge videre på, jeg kan slutte etter 2 år og ha bachelor-grad, siden jeg har 3-årig høgskoleutdanning fra før. Men - studiet er 3-årig, sivilbibliotekarstudiet er 5-årig.

Lønnsnivået - etsted rundt 300 000, litt under, litt over, kommer som i så mange andre yrker an på hvor du jobber ...noen sier jobb i arkiv, som man også lærer, betales bedre.

Gå inn på

http://www.hio.no/content/view/full/1073

og se hva du får fatt på av informasjon!

Jeg var innom skolen i dag og hadde ikke lyst til å gå igjen! Masse medstudenter like glade i kunnskap og lesning som meg selv! Gleder meg til høsten!

Lykke til! Det er aldri for seint å starte der, så om det ikke blir nå, blir det kanskje siden.(tror nok fristen for å søke er gått for i år, men neste år, kanskje, eller om 20 år? Flott studium for alle aldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...