Gå til innhold

Helvetes skatter, politikere, byråkrater, sykehuskøer og prisnivå....


Gjest Jolly Roger

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Økonomi står på FØRSTE plass i samtlige store fond/aksjeselskap. De eksisterer for å tjene mest mulig penger, og ikke for å "være snille med bestemor".

Hvis "Fond A" ikke tjener mest mulig penger, vil investorene flytte pengene til "Fond B".

Å tro noe annet er rett og slett naivt.

Økonomi står på 4. plass i handlingsplanen, og det er kommunen som bestemmer og har sluttansvaret for at alt fungerer.

Ingen kommune vil sette ut hvis de har en tjeneste som fungerer, det er bare de som ikke får det til med de krefter de har som vil gå ut med forespørsler. Kommunen trenger ikke godta noen tilbud hvis de ser at det ikke vil bli bedre. Det er altså mye som skal på plass før det er en realitet å sette ut. Det blir ikke gjort uten flertall i kommunestyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Ulv I Faarikaal

    42

  • pip

    20

  • Dorthe

    20

Mest aktive i denne tråden

En kommunde vil nå i høst innføre brukerstyrt hjemmehjelp, slik at brukeren kan bestemme hvem de vil bruke. Kommunens tjeneste er svært dyr, og det er gode penger for de som gjør en god jobb og beholder brukeren som kunde. Uteblir de eller brukeren ikke er fornøyd, skal de kunne bytte på dagen eller bruke kommunen. Flere firmaer er interessert, og mange private. Flere av de kommuneansatte er interssert i å starte eget. Fint hvis f eks en lokal ressurs kan gjøre det og tjene penger i lokalmiljøet. En lokal vil ikke så lett kunne gjøre noe galt som f eks tyveri, da de skal fortsette å bo der.

Ulv, brukerstyrt hjemmehjelp hørtes bra ut men så lenge hjemmehjelpen fremdeles kun kan vaske gulv, kjøkkenbenker og bad er det håpløst.

Dessuten kan brukeren allerede bestemme om h*n vil ha denne hjemmehjelpen eller ikke.

Det største problemet er at hjemmehjelpere blir så dårlig betalt og har man høy inntekt betaler man det dobbelt av hva hjemmehjelpen tjener. Ikke rart folk benytter seg av svart hjemmehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommunde vil nå i høst innføre brukerstyrt hjemmehjelp, slik at brukeren kan bestemme hvem de vil bruke. Kommunens tjeneste er svært dyr, og det er gode penger for de som gjør en god jobb og beholder brukeren som kunde. Uteblir de eller brukeren ikke er fornøyd, skal de kunne bytte på dagen eller bruke kommunen. Flere firmaer er interessert, og mange private. Flere av de kommuneansatte er interssert i å starte eget. Fint hvis f eks en lokal ressurs kan gjøre det og tjene penger i lokalmiljøet. En lokal vil ikke så lett kunne gjøre noe galt som f eks tyveri, da de skal fortsette å bo der.

Dette var jo "smart"...

Så nå skal staten, i tillegg til hjemmehjelpens lønn, måtte betale 20% profitt til de private eierene bak firmaet.

Eller så må hjemmehjelpen gå tilsvarende NED i lønn.

Og her ser vi igjen hva som er hensikten med dette: velferd for de rike fra Frp, hvor skattebetalerene skal flås for å overføre 20% ekstra profitt til eiere.

Humbug og sjalatanisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Dette var jo "smart"...

Så nå skal staten, i tillegg til hjemmehjelpens lønn, måtte betale 20% profitt til de private eierene bak firmaet.

Eller så må hjemmehjelpen gå tilsvarende NED i lønn.

Og her ser vi igjen hva som er hensikten med dette: velferd for de rike fra Frp, hvor skattebetalerene skal flås for å overføre 20% ekstra profitt til eiere.

Humbug og sjalatanisme!

Høyre sitt forslag tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre sitt forslag tror jeg.

Blir ikke bedre av den grunn.

Det forslaget er kun beregnet på å presse ned lønningene til de som allerede har lave lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi står på 4. plass i handlingsplanen, og det er kommunen som bestemmer og har sluttansvaret for at alt fungerer.

Ingen kommune vil sette ut hvis de har en tjeneste som fungerer, det er bare de som ikke får det til med de krefter de har som vil gå ut med forespørsler. Kommunen trenger ikke godta noen tilbud hvis de ser at det ikke vil bli bedre. Det er altså mye som skal på plass før det er en realitet å sette ut. Det blir ikke gjort uten flertall i kommunestyret.

Du skriver: "Økonomi står på 4. plass i handlingsplanen"

Ikke hos firmaet som vinner anbudsrunden. De har allerede skrapt alt for å vinne runden, og må sette økonomien på 1. plass hvis de skal tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsevesenet er bra nok for de som stort sett er friske og får hjelp hos fastlegen. Men hva med de andre som venter og venter og kanskje ikke får hjelp før det er for sent?

Mennesket er dødelig vet du, ikke så mye å gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er dødelig vet du, ikke så mye å gjøre med det?

De fleste har ikke lyst å dø før de blir gamle og grå og alle vil leve et liv uten smerte hvis det er mulig.

Kommer forresten fra venninnen min i dag som har hatt blodpropp i den ene lungen i fem dager, lungen har klappet sammen og hun blir nektet sykehusinnleggelse pga ferieavvikling. Hun kan nesten ikke snakke pga dårlig lungekapasitet og er kjemperedd. Jeg er rasende på Norges helsevesen som lar slike ting skje.

Hun er forøvrig 33 år, bor alene og har ikke lyst til å dø enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har ikke lyst å dø før de blir gamle og grå og alle vil leve et liv uten smerte hvis det er mulig.

Kommer forresten fra venninnen min i dag som har hatt blodpropp i den ene lungen i fem dager, lungen har klappet sammen og hun blir nektet sykehusinnleggelse pga ferieavvikling. Hun kan nesten ikke snakke pga dårlig lungekapasitet og er kjemperedd. Jeg er rasende på Norges helsevesen som lar slike ting skje.

Hun er forøvrig 33 år, bor alene og har ikke lyst til å dø enda.

Hei,

Men sånt er en sak for avisene.

Det er tross alt ikke "vanlig" for norsk helsevesen.

Håper det går bra med henne!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men sånt er en sak for avisene.

Det er tross alt ikke "vanlig" for norsk helsevesen.

Håper det går bra med henne!

Med vennlig hilsen

Joda, slik er helt vanlig. Det er bare det at friske folk ikke har oppdaget det. De oppdager det ikke før den dagen de trenger hjelp selv. Det er ikke alle som har lyst til å eksponere seg i avisen.

Vil du ha flere eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, slik er helt vanlig. Det er bare det at friske folk ikke har oppdaget det. De oppdager det ikke før den dagen de trenger hjelp selv. Det er ikke alle som har lyst til å eksponere seg i avisen.

Vil du ha flere eksempler?

Hei,

..eh.. Jeg har 75% fravær gjennom hele grunnskolen pga sykdom. (Jeg har totalt 3 års skolegang før universitetet.)

Jeg har også to sykdommer som var dødelige til de utviklet medisiner for dem, så jeg er vant med en rekke sykehus!

Og jeg lever enda! :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

..eh.. Jeg har 75% fravær gjennom hele grunnskolen pga sykdom. (Jeg har totalt 3 års skolegang før universitetet.)

Jeg har også to sykdommer som var dødelige til de utviklet medisiner for dem, så jeg er vant med en rekke sykehus!

Og jeg lever enda! :)

Med vennlig hilsen

Jeg vet at du ikke er av de mest friske da :o)

Det var ikke akkurat deg jeg tenkte på i denne sammenhengen. Nå vet jeg ikke hva slags sykdommer du har heller men mange som ikke har av de mest vanlige tingene blir skaltet og valtet med i dette landet.

Jeg har vært innlagt på sykehuset 3 ganger på de siste 3 årene og jeg blir fremdeles sjokkert når jeg ser hvordan folk blir behandlet.

Vet du at primæroppholdet på et av landets største rehabiliteringssykehus har gått ned fra 8-12 mnd til 3 mnd? Ikke fordi de ikke trenger lenger enn 3 mnd men fordi staten nekter sykehuset og ha dem der lenger. Folk har ikke engang lært å kle på seg selv før de blir sendt hjem. Men det spiller jo ingen rolle, det er sikkert noen venner som kan hjelpe til hvis de ikke har familie som kan stille opp. Hjemmetjenestene trenger tid før de kan komme, 7-8 mnd kan man vente før man får hjelp derfra. Så pasientene kan ligge i senga hele tiden og håpe på at noen kommer og lager mat til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har ikke lyst å dø før de blir gamle og grå og alle vil leve et liv uten smerte hvis det er mulig.

Kommer forresten fra venninnen min i dag som har hatt blodpropp i den ene lungen i fem dager, lungen har klappet sammen og hun blir nektet sykehusinnleggelse pga ferieavvikling. Hun kan nesten ikke snakke pga dårlig lungekapasitet og er kjemperedd. Jeg er rasende på Norges helsevesen som lar slike ting skje.

Hun er forøvrig 33 år, bor alene og har ikke lyst til å dø enda.

Vær rasende på Gud, ikke norsk helsevesen. Gjennomsnitlig levealder i Sierra Leone er 34 år, hadde du bodd der hadde allerede halvparten av vennene din, og halvparten av alle i denalderen vært døde allerede.

Livet er tøft, det nytter ikke å lukke øynene for det, si "jeg vil være lykkelig" og så bli sint på norsk helsevesen for at verden er skapt med en god del lidelse og død.

Norsk helsevesen er blant annet ditt ansvar -om du vil gjøre det enda bedre, så kjemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hjelper det egentlig så mye å vite at det er verre i andre land når man ikke har det bra nok selv?

Hvis man f.eks. er i ferd med å dø i helsekø er det vel en fattig trøst at køen er lengre i Uganda?

Hva er "bra nok"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "bra nok"??

Hei,

Jeg synes, i det minste, at vi burde forlange 3-4 slaver per pasient på sykehuset! :D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes, i det minste, at vi burde forlange 3-4 slaver per pasient på sykehuset! :D

Med vennlig hilsen

Ja, svært mange har jo også nettopp mange ansatte hjemme.

Det er bra, og det er også mye som ikke er bra i norsk helsevesen. Men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Blir ikke bedre av den grunn.

Det forslaget er kun beregnet på å presse ned lønningene til de som allerede har lave lønninger.

Tror nok heller det er en forsøksordning. Samme måte som en stor bydel i Oslo hvor andelen sykepleiere i hjemmesykepleien som satt på kontor skulle reduseres fra ca 50% til 15% på 3 år. De hadde vaglet seg godt til rette, og knapt noe fungerte. Nå funker det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Økonomi står på 4. plass i handlingsplanen"

Ikke hos firmaet som vinner anbudsrunden. De har allerede skrapt alt for å vinne runden, og må sette økonomien på 1. plass hvis de skal tjene penger.

Loven må oppfylles først før de kan begynne å skrape.

Private sykehjem er ikke noe nytt, Uranienborghjemmet i Oslo har vært frevet av Uranienborg menighet fram til 2002.

En situasjon i Oslo er at kommunene innskrenker tilskuddene til sykehjemmene slik at de private nå trekker seg. Dette har pågått siden 2000.

Røde Kors ga opp Holtet, Røde Kors Klinikk og Ullern Sykehjem, Frelsesarmeen ga opp Bestumhjemmet. Uranienborg Menighet ga opp Uranienborghjemmet. Og flere eldresentre står overfor samme situasjon.

Dette er en helt annen side av saken. Jeg vet ikke sikkert hvorfor kommunen trekker ned tilskuddet så de måtte slutte. Dette var noen av Norges beste institusjoner. De nektet å senke standarden og bemanningen. Det er altså flere syndere i denne saken, og flere problemsammensetninger. Det er ikke så enkelt som å si at "bestemor skal ut på anbud" mange krefter strever for å sikre kvaliteten på sykehjem mens helsepersonellet bare er redd for jobbene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Godt poeng. :-)

Det jeg skulle ønske var at det ble strengere med dokumentasjon om bruk av tvangsmidler. At de som f.eks. setter på belte på en dement som sitter i stolen må skrive ned hvorfor og hvor lenge. Hver gang. Og signere.

Dette burde man ta stikkprøver av.

For det hender ofte at tvangsmidler og medikamenter blir brukt for å dekke personalets behov og ikke pasientens behov.

Jeg har vært på et sykehjem som fikk ros for effektiviteten sin.

Mine nærmeste skal aldri dit. Det kan jeg love deg.

Bildet er svært sammensatt, se bare på dette:

http://www.aftenposten.no/meninger/leder_aften/article.jhtml?articleID=282775

Politikere siler informasjon for å dekke over problemer. De har ingen kø fordi folk blir forhindret fra å søke av ulike forordninger mellom kommuner og fylker. Vi må huske at kommunene er små stater i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær rasende på Gud, ikke norsk helsevesen. Gjennomsnitlig levealder i Sierra Leone er 34 år, hadde du bodd der hadde allerede halvparten av vennene din, og halvparten av alle i denalderen vært døde allerede.

Livet er tøft, det nytter ikke å lukke øynene for det, si "jeg vil være lykkelig" og så bli sint på norsk helsevesen for at verden er skapt med en god del lidelse og død.

Norsk helsevesen er blant annet ditt ansvar -om du vil gjøre det enda bedre, så kjemp.

Gud, hva faen har han med helsevesenet å gjøre?

Albert Camus:

Hvis det overhode finnes noen gud, har han forlengst sluttet å bry seg om menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...