Gå til innhold

Klumper etter ammeslutt..


syste

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 27 år og har en liten gutt på snart 7 måneder. Han ble født 17 dager for tidlig og hadde litt gulsott da han ble født, men verdiene var under lysbehandligsgrensa. Han ville ikke suge da han ble lagt til brystet. Dette syntes jeg var meget trist, for var det noe jeg ønsket, så var det å amme gutten min. Jeg strevde veldig med dette, jeg la han altid først til brystet, men han nektet, så jeg måtte pumpe meg og gi han dette etterpå. Da fikk han i hvert fall min melk. Det ble mange tårevåte stunder i fortvilelse, men jeg nektet å gi meg, selv om de på sykehuset ikke ga meg så mye håp om at han skulle komme til å suge. Da jeg kom hjem måtte jeg fortsatt pumpe meg, og etter vel 2 uker med mye slit, sugde han endelig. Jeg var lettet og glad. Men jeg syntes hele tiden at han brukte lang tid på å få i seg maten, jeg følte ikke jeg gjorde annet enn å amme. Men gutten la på seg. Så, etter ca 2 måneder begynte nye problemer. Plutselig ble det høyre brystet fullt av steinharde klumper, De ville ikke løse seg opp. Jeg ammet, dusjet, pumpet, men det var slettes ikke så lett å få løst opp disse tilstoppningene. Det var fryktelig vondt. Etter to uker var alt mye bedre, men da fikk jeg nye klumper i venstre bryst. Jeg ble helt fortvilet. Gikk til lege for å få undersøkt dette. Ble fortalt at det kunne ta tid å få løst opp slikt, og hun så de smertene jeg hadde og sa at jeg måtte se det an, at amming ikke var for enhver pris. Men jeg ville ikke gi meg.. Kom i kontakt med en helsesøster som daglig fulgte utviklingen på dette. Hun hadde ikke hørt om slikt før, om at det skulle være så vanskelig å få løst opp. Ble sendt på ultralyd for sikkerhets skyld, men der så de kun at det var masse melk i gangene, som måtte løses opp. Men det ville jo ikke ordentlig ut. Etter en stund bedret det seg, men så kom det klumper i høyre bryst igjen. da var det så fryktelig vondt og jeg måtte innse at amming ikke var for meg. Det var fryktelig å måtte innse dette. Jeg er sykepleier selv og vet jo alle fordelene morsmelken har, og så er det jo veldig kos. Men jeg var så vond at jeg måtte slutte. Fikk melkestoppende tabletter av legen, noe som forøvrig var grusomt å måtte ta. En leser jo om at amming er så naturlig, men visstnok ikke for meg.

Så, problemet mitt, det er nå snart fire måneder siden jeg sluttet å amme, men jeg har enda klumper i brystene. Det er ikke vondt, men jeg bekymrer meg for at de ikke forsvinner. Har vært hos primærlegen min to ganger å latt henne sjekke, men hver gang sier hun at dette kan ta lang tid å få bort. Jeg synes dette er meget rart og vet ikke helt hva jeg skal tro. Er veldig engstelig for at dette skal føre til at jeg aldri i fremtiden heller skal kunne amme.

Har Dere hørt om noen liknende tilfeller?

Jeg lurer også på hva grunnen til mine problemer kan være. Kan det være at gutten min ikke har sugd kraftig nok? At det har samlet seg opp melk?

Håper Dere kan hjelpe meg, jeg trenger veldig å få råd om hva jeg eventuelt bør gjøre.

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen syste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære syste. For en innsats du har gjordt! Fint at barnet ditt fikk morsmelk så lenge på tross av alle vanskeligheter!

Det synes som om noen kvinner har lettere for å få tilstoppinger enn andre. Ofte ser en dette ved for høy melkeproduksjon og eller at barnet ikke suger effektivt nok for å få ut melken. Barn er veldig forskjellige i evnen til å suge, så det kan derfor gå fint ved eventuellt neste barn. Melkefylte kjertler som blir sående over tid kan ta tid for å leges. Kuler og klumper som ikke er i bedring eller er borte over noen uker, bør undersøkes med mammografi(røntgen) for å være på den sikre siden. Anbefaler at du tar kontakt med fastlegen din for henvisning til mammografi.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg synest du har vært kjempeflink...jeg hadde ikke holdt it så mye smerter i forbindelse med ammingen... Vær fornøyd med deg selv du for det du har klart....(",)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Tusen takk for støtte, det er godt å høre, for det har vært en tøff tid.

Er veldig takknemlig om noen med liknende problem; klumper som ikke vil forsvinne, skriver noen ord. Er det noen andre som har opplevd det samme? Føler meg så alene med dette problemet. Har vært på ultralyd og fått beskjed om at det er tette melkeganger, men det hjelper jo lite når de ikke vil forsvinne...

Hilsen syste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...