Gå til innhold

Nattevæting og skvetting på dagtid


Gjest moderen

Anbefalte innlegg

Vår sønn på 6 år bruker enda nattbleie. Væter seg omtrent hver natt. Han står på venting for utreding på sykehuset.

Men han skvetter også i buksa på dagtid. I går skvettet han tre ganger... Det er jo fortvilt.

Ellers er han en frisk gutt. Litt "dårlige" motoriske ferdigheter (kan ikke sykle, ikke kneppe knapper etc - altså finmotoriske ferdigheter). Han har også litt dårlig språk, og går til logoped for det. Han mangler noen bokstavlyder (f. eks. L).

Er det noen som har tips iht. skvettinga og evt. nattevætingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest den som intet våger

Vår datter på 6 har det på samme måte (forsiknet språkgli, motorisk og intellektuelt/sosialt), og hun bruker nattbleier - uten tegn til at hun blir tørr på natta. Men: Vi har klart det utrolige - å få henne tørr på dagtid. I vår gjennomførte vi - sammen med barnehagen et treningeopplegg utviklet av Azrin og Voxx (jeg hadde lest om dette her på DOL tidligere). Det var tøfft - og det har krevet stor innsats fra oss hjemme, jenta vår og fra barnehage og avlastere. Men: Etter en del tilbakefall i sommerferien, er hun nå tørr. Det har ikke vært et eneste uhell på over 4 uker. Slutt på skvetting og "komplette" tisseuhell i tide og utide. Dette er rene mirakelet - og 6-åringen er veldig fornøyd selv også. Hun snakker nesten daglig om "da hun var baby" og tisset på seg (kremt - det er altså 4 uker siden sist).......

Kan bare anbefale deg å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Bolling

Vår datter på 6 har det på samme måte (forsiknet språkgli, motorisk og intellektuelt/sosialt), og hun bruker nattbleier - uten tegn til at hun blir tørr på natta. Men: Vi har klart det utrolige - å få henne tørr på dagtid. I vår gjennomførte vi - sammen med barnehagen et treningeopplegg utviklet av Azrin og Voxx (jeg hadde lest om dette her på DOL tidligere). Det var tøfft - og det har krevet stor innsats fra oss hjemme, jenta vår og fra barnehage og avlastere. Men: Etter en del tilbakefall i sommerferien, er hun nå tørr. Det har ikke vært et eneste uhell på over 4 uker. Slutt på skvetting og "komplette" tisseuhell i tide og utide. Dette er rene mirakelet - og 6-åringen er veldig fornøyd selv også. Hun snakker nesten daglig om "da hun var baby" og tisset på seg (kremt - det er altså 4 uker siden sist).......

Kan bare anbefale deg å prøve!

Unnskyld at jeg sier det, men hvor effektfull er egentlig denne behandlingsformen når dere begynte å trene i våres og din datter intil for en månedsiden fortsatt har hatt uhell? Det har jo tatt like lang tid å få henne tørr med denne metoden, som det gjør å få et barn tørt ved hjelp av vanlig/normal pottetrening. Dessuten er hun jo fortsatt en bleieunge siden hun ikke er tørr om natten enda. Beklager at jeg er skeptisk til denne metoden, kan skjønne at den kan han noe for seg overfor handikappede/hjerneskadde barn, men ser ikke poenget med "normale" barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den som intet våger

Unnskyld at jeg sier det, men hvor effektfull er egentlig denne behandlingsformen når dere begynte å trene i våres og din datter intil for en månedsiden fortsatt har hatt uhell? Det har jo tatt like lang tid å få henne tørr med denne metoden, som det gjør å få et barn tørt ved hjelp av vanlig/normal pottetrening. Dessuten er hun jo fortsatt en bleieunge siden hun ikke er tørr om natten enda. Beklager at jeg er skeptisk til denne metoden, kan skjønne at den kan han noe for seg overfor handikappede/hjerneskadde barn, men ser ikke poenget med "normale" barn.

Hun har vært pottetrent fra før hun fylte tre år, uten noen effekt! Ingen av våre andre barn har hatt dette problemet - så vi har forsøkt alle de "vanlige" måtene å gjøre dette på. Barnet dette gjelder er lett psykisk utviklingshemmet - noe som selvsagt spiller inn på hvordan hun lærer. Metoden var rett og slett ypperlig - den tydeliggjorde hva som var forventet av henne - og den medførte belønning og "straff" som bidro til å gjøre det enda tydeligere. Dessverre er det vanskeligere å få til noe tilsvarende om natta! Så er det noen som har gode råd mht. avvenning av nattbleie - kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den som intet våger

Unnskyld at jeg sier det, men hvor effektfull er egentlig denne behandlingsformen når dere begynte å trene i våres og din datter intil for en månedsiden fortsatt har hatt uhell? Det har jo tatt like lang tid å få henne tørr med denne metoden, som det gjør å få et barn tørt ved hjelp av vanlig/normal pottetrening. Dessuten er hun jo fortsatt en bleieunge siden hun ikke er tørr om natten enda. Beklager at jeg er skeptisk til denne metoden, kan skjønne at den kan han noe for seg overfor handikappede/hjerneskadde barn, men ser ikke poenget med "normale" barn.

Glemte å si at etter å ha forsøkt pottetrening i over to HELE år - med 2-10 tisseuhell pr. dag HVER DAG, begynte hun med bleier igjen da hun var over 5 år. Alle håpet at hun skulle fortsette å utvikle seg mht. å bruke WC - men det som skjedde var at hun tisset mer og mer i bleia. Etter noen uker var det ikke nok å skifte en gang pr. dag i barnehagen, bleia måtte skiftes flere ganger. Problemet økte altfå på. Det var da vi bestemte oss for å prøve metoden vi leste om her! En av våre viktigste begrunnelser for å få henne tørr, er at vi ikke ville at hun skulle måtte bruke bleie på skolen! Det ville være en utrolig merbelastning for et barn som i utgangspunktet får nok å slite med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har vært pottetrent fra før hun fylte tre år, uten noen effekt! Ingen av våre andre barn har hatt dette problemet - så vi har forsøkt alle de "vanlige" måtene å gjøre dette på. Barnet dette gjelder er lett psykisk utviklingshemmet - noe som selvsagt spiller inn på hvordan hun lærer. Metoden var rett og slett ypperlig - den tydeliggjorde hva som var forventet av henne - og den medførte belønning og "straff" som bidro til å gjøre det enda tydeligere. Dessverre er det vanskeligere å få til noe tilsvarende om natta! Så er det noen som har gode råd mht. avvenning av nattbleie - kom igjen!

Jeg leser ofte disse sidene.Vet det er mange der ute med de samme problemene.

Jeg er en av noen få som jobber med å bygge opp en organisasjon for barn og unge med disse problemene.Vi er veldig inntressert i å komme i kontakt med dere.

Jeg trenger hjelp fra dere til å jobbe for andre barn og unge.

Vi har en hjemmeside www.nofus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest adoptivmor

Dette kan bl.a. være FAS eller FAE, ...... har selv et adoptivbarn med slik diagnose - og symptomene er helt klassiske. Hvis han i tillegg har liten hodeomkrets og er kortvokst, ville jeg sjekket ut dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...