Gå til innhold

adhd testing i 40-års alder - noe for seg?


Gjest lil'old lady

Anbefalte innlegg

Gjest lil'old lady

Psykiateren min vil gjerne søke om å få meg testet for adhd. Jeg har en datter som har vært testet for det samme, men hun fikk ikke diagnose pga at medisinene ikke funket.

Selv sliter meg med flere psykiatriske diagnoser i tillegg. Bl a. Bipolar, anoreksi og pers. forstyrrelse.

Har det egentlig noe for seg å teste seg i en alder av 40?

Har hørt at det ikke blir stilt diagnose dersom en ikke har vært særlig plaget i barndommen. Jeg var flink på skolen og hadde ikke så mye konsentrasjonsvansker på den tiden. Men var veldig spesiell. Nå sliter jeg med å konsentrere meg. På den andre siden kan jeg overfokusere på andre ting og henge meg opp i detaljer. Dessuten skifter meninger og ideer fra minutt til minutt.

Hvordan blir man testet når man er så gammel. Er jo ikke hyperaktiv..men lett å distrahere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal undersøke om du har AD/HD. Det er jo mange varianter. Kanskje har du hoversaklig oppmerksomhetssvikt?

Syns det er rart at man ikke får diagnose fordi medisinene ikke virker?!

Diagnosen skal bli satt ut fra at en fyller de kriteriene som er satt opp i diagnosesystemet. En kan jo få diagnosen 'depresjon' selv om antidepressiva ikke fungerer på en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at din datter ikke fikk respons på medisin er ikke grunnlag for å forkaste diagnose . Ca 30 % har ikke effekt av ritalin , en del av disse har effekt av dextrin (el tilsvarende ) mens noen faktisk ikke har effekt av noe medisiner som blir brukt for adhd . Her hvor jeg bor er det en med klart adhd som har prøvd det som er for sin adhd , men ingen ting fungerer . dette er jo ikke kriterier for grunnlag for diagnose !

Ang voksen og diagnose så tror jeg nok at en kan vere tjen med en utredning om ikke annet bare for å kunne utelukke ting . Har du mulighet så ta imot utredning . Det kan hende du blir overrasket . :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Veldig sent svar, men må bare svare likevel.

Som sagt så er det ingen grunn til å forkaste diagnosen fordi medisinen ikke har effekt.

Selv har jeg diagnosen adhd og fikk den i voksen alder. Har prøvd ut 7 forskjellige medikamenter, som ikke har hatt effekt.

Men jeg har diagnosen i sterk grad og det har aldri vært noe til om det.

Dere har sikkert kommet et stykke videre siden du skrev innlegget, men følte likevel jeg ville svar på det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...