Gå til innhold

Spiser hele tiden


Gjest Annemamma

Anbefalte innlegg

Gjest Annemamma

Hvis min snart fem uker gamle sønn fikk bestemme lå han ved puppen min og ammet hele tiden. En ting er at jeg blir smårar av det men noe helt annet er at han får så magesmerter av å ligge sånn. Han er aldri ordentlig mett eller sulten, ligger og patter og dette resulterer i kjempe luftsmerter. Vi har sakte men sikkert jobbet oss frem til at det helst skal gå en og en halv time mellom hver gang han får pupp slik at han iallefall har litt ordentlig appetitt. Men ofte så småsiser han likevel... og får vondt i magen. Vi har enda ikke klart å dra ut noe lenger for han skriker og oppfører seg som han er halvgal av sult. Ved puppen sukker han lykkelig og patter i vei.. og ny runde. Han sover som regel godt om natta, men da ligger han og spiser i 3-4 timer om kvelden, jeg blir sliten og han skriker av smerte eller spiser. I de siste dagene har vi gitt ham en flaske erstatning om kvelden for å lette litt på trykket til mor og barn. Da sovner han godt og har mye mindre vondt, Vi har også "toppet" et måltid på dagen. Når han har ligget i over en time uten å bli mett så vet jeg ikke hva annet jeg skal gjøre. Men får jo dårlig samvittighet da for i følge morsmelk forkjempere skulle jeg vel sittet og ammet dagen rundt??? Hadde jeg enda fått ham til å spist ordentlig og godt når han fikk mat, så ville han sluppet både luftsmertene og følelsen av å aldri være ordentlig mett.

Noen som har noen gode råd å komme med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn med datteren min og ble også smårar av det. Hun gir fortsatt aldri inntrykk av å være hverken mett eller sulten og nå er hun 6 mnd. Hun ville melke hele tiden fra hun var født. Jeg løste det på følgende måte: Ammet hver 3. time fra hun våknet 7 til hun la seg i sengen sin 21. Da måtte jeg av og til vekke henne. Hun kom etter noen dager inn i rytmen og det fungerte veldig bra for oss. På natten fikk hun når hun ville, det ble ca. hver 2,5. - 5. time. Veldig varierende. Jeg hadde kagt bort tillegget med en gang og prøvd å styre barnet så lenge det ikke selvregulerer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det!

Min datter paa snart 4 mnd'er var og slik til aa begynne med....sutret og var sulten "hele" tiden...fölte at jeg ikke hadde nok melk siden hun var ssa mye sulten, eller at den melka jeg hadde ikke hadde nok näring....(ingenting stemte, da hun la aa seg 700gram paa to uker)..

jeg var sliten og begynt aa bli lei av aa amme da jeg etter 4 uker bestemte meg for aa supplere med erstatning...ikke mye men en liten flaske om dagen for at hun skulle bli mett og sove ordentlig i noen timer...

Gjorde alt for aa öke melkemengden min...pumpet mellom hver gang jeg ammet og drakk mye ammete (faaes i helsekosten)..

har fortsatt med erstatning selv om jeg har nok melk...hun faar erstatning paa kvelden för hun skal legge seg(hun sovner som regel mellom 18.30 og 19.30). Da sover hun til over midnatt og faar pupp og sover videre..

I et par dager naa, har hun derimot begynt aa vaakne opptil 4-5 ganger om natten og er sulten...(tror hun er i en voksefase og trenger mer mat)....supplerte derfor med en liten flaske i natt.

det er ikke meningen av vi som ammer skal väre melkeku og bli smaarare selv om vi ammer....OK, morsmelk er best, men det skal ikke gaa utover vaar "mentale tilstand" aa amme...gjör saa godt du kan, og bedre blir det ikke...

innrömmer at jeg fikk daarlig samvittighet da ejg begynte med erstatning, fölte meg som en daarlig mor og fölte at jeg ikke prövde hardt nok, men jeg tor jeg gjorde best i aa begynne med det.

har og lagt merke til at dersom hun faar melk paa flaske saa drikker hun det uten aa "leke", naar hun faar pupp "leker" hun og koser seg mer...og har en tendens til aa sovne för hun blir mett...og da vil hun spise oftere...

det er ikke lett det aa amme, men gjör ditt beste, og om nödvendig faar du pumpe og gi paa flaske, eller bruke erstatning noen ganger om dagen for aa avlaste deg litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemamma

Jeg hadde det sånn med datteren min og ble også smårar av det. Hun gir fortsatt aldri inntrykk av å være hverken mett eller sulten og nå er hun 6 mnd. Hun ville melke hele tiden fra hun var født. Jeg løste det på følgende måte: Ammet hver 3. time fra hun våknet 7 til hun la seg i sengen sin 21. Da måtte jeg av og til vekke henne. Hun kom etter noen dager inn i rytmen og det fungerte veldig bra for oss. På natten fikk hun når hun ville, det ble ca. hver 2,5. - 5. time. Veldig varierende. Jeg hadde kagt bort tillegget med en gang og prøvd å styre barnet så lenge det ikke selvregulerer seg selv.

Jeg takker for svarene deres. Jeg vet ærlig talt fortsatt ikke helt ut eller inn da det begynner å virke for meg som om jeg ikke har nok melk. Jeg har begynt å pumpe meg for å holde produksonen oppe, og jeg får maksimalt ut 30-40ml på den ene siden og 15-20ml på den andre... Kanskje ikke så rart han vil spise hele tiden?? Jeg blir helt dårlig av dårlig samvittighet. Og det vanlige rådet for å få opp produksjonen er jo å amme mer, men da kommer han til å forgå av luftsmerter... Jeg føler at jeg stanger hodet litt i veggen her. Jeg vil jo gi ham det beste, men hva hvis jeg ikke har nok? og hvordan vet jeg at han får nok når han skriker når han er sulten og skriker fordi han får i seg for mye luft. Kan en unge få i seg for mye mat? Eller kommer det opp igjen e.l.?

Takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for svarene deres. Jeg vet ærlig talt fortsatt ikke helt ut eller inn da det begynner å virke for meg som om jeg ikke har nok melk. Jeg har begynt å pumpe meg for å holde produksonen oppe, og jeg får maksimalt ut 30-40ml på den ene siden og 15-20ml på den andre... Kanskje ikke så rart han vil spise hele tiden?? Jeg blir helt dårlig av dårlig samvittighet. Og det vanlige rådet for å få opp produksjonen er jo å amme mer, men da kommer han til å forgå av luftsmerter... Jeg føler at jeg stanger hodet litt i veggen her. Jeg vil jo gi ham det beste, men hva hvis jeg ikke har nok? og hvordan vet jeg at han får nok når han skriker når han er sulten og skriker fordi han får i seg for mye luft. Kan en unge få i seg for mye mat? Eller kommer det opp igjen e.l.?

Takknemlig for svar! :)

Jeg fullammet i 6 mnd. Prøvde å pumpe mange ganger ned ulike pumper og håndmelking, men det kom ikke mer enn 10 ml per bryst uansett. Og jeg må jo ha mer enn det siden jeg kunne fullamme så lenge. Så det med pumpingen tror jeg kan gi dårlig indikasjon på hvor mye melk du har.

Du har så mange spørsmål og tanker om dette. Jeg synes absolutt du skal ringe en ammehjelper og få orden på alle spørsmålene. Ammehjelpere er flinke og hjelpsomme. De kan mye om dette og kan hjelpe deg med litt tankesortering.

Ring en ammehjelper - jeg er sikker på at du ikke vil angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...