Gå til innhold

Ventetid på sosialrapport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå endelig tatt kontakt med barnevernet for å få startet på sosialrapporten - bare for å få beskjed om at de tidligst kunne hjelpe oss i januar!!

Er det vanlig rundt omkring at det er så lang ventetid? Finnes det ingen regler på dette området? Hvor lang tid måtte dere vente for å få startet på sosialrapporten?

Vi fikk også opplyst om at selve rapporten ville ta ca. 3 mndr. Er dette vanlig?

På forhånd takk for svar

Skrevet

Dessverre er nok dette temmelig vanlig. Det eneste jeg kan råde deg til, er at dere bør prøve å få satt opp en tid for første møte, ellers så kan det nok ta enda lengre tid før dere er i gang.

Vår kommune brukte 10 mnd. på å få rapporten ferdig, og da var 8 av de månedene kun venting på å få begynne.

Lykke til.

Klem fra

Skrevet

Vi kontaktet/sendte søknaden til bv i november,de begynte på rapporten i slutten av mars, så det er ikke uvanlig at det tar tid.

Rapporten var ferdig i slutten av juni. Det tar ofte så lang tid har jeg inntrykk av.

Bv hos oss synes de hadde vært såååå raske med rapporten, noe vi ikke akkurat var enig i c",)

Lykke til!!

(Smør deg med tolmodighet, det er ikke lett, men et "must" i denne prosessen har jeg skjønt etter hvert.)

Skrevet

Hei

I vår kommune lover de å ta kontakt innen tre måneder etter at adopsjonssøknaden er sendt dem. Så lover de at sosialrapporten skal være ferdig innen tre måneder etter dette. Det stemte veldig bra for oss.

Hilsen

Skrevet

Ja det er nok desverre helt vanlig dette. Men som rao sier så er det nok lurt at du krever å få en tid for første møte, slik at møtedato er satt lang tid i forveien. Da blir det ikke like lett å skyve denne saken foran seg. Vi var nok i en særstilling og fikk vårt første hjemmebesøk 14 dager etter at vi tok kontakt. Da hadde jeg ikke samlet alle papirer som skulle til heller. Fikk lov til å bruke tiden som de skrev rapporten til å gjøre dette. Det tok et par mnd fra første telefon til rapporten var ferdig. Her er det nok stor variasjon rundt om i kommunene

Skrevet

Desverre Emma27, er dette nokså vanlig. Vi kontaktet BVTJ i mars 2001, og begynte sos.rap. i jan-2002, og var reg. i bufa 30.april 2002, så TTT (ting tar tid).

Håper uansett at det går raskere enn først anntatt for dere. (vi fikk beskjed om at de skulle være ferdige med rap. før st.hans 2001, så oct. osv.osv,)

Gled dere allikevel over at dere er i systemet. Når vær epoke er over, venter noe kjempe flott (hører jeg håndfaste rykter om;-))

Vennlig hilsen

Skrevet

hei Emma27

Vi brukte nøyaktig 4 mnd fra vi leverte inn søknaden til barnevernet og til den ferdige sosialrapporten ble sendt til BUFA.

Dessverre er det STOR variasjon fra kommune til kommune på behandlingstid, og det er veldig frustrerende at dette skal ta sånn tid. Det har noe med innstillinga å gjøre...jeg er sikker på at dere har brukt lang tid på å forberede dere til adopsjon, og da er dere i dag sikkert klar!!! Kjempedumt at iveren etter å komme igang blir forhindret grunnet laaaang behandlingstid i kommunen.

Prøv å ring...vært frampå...dette blir nok bra til slutt :-)

LYKKE TIL

Skrevet

Hei!

Vi sendte søknad til barnevernet i Bergen i mars. Fikk da vite at det var 6 måneders ventetid før de startet på sosialrapporten. Nå fikk vi brev om at de ikke kan starte på den før i desember. Det betyr 9 måneders ventetid FØR de i det hele tatt gjør noe.

Kjempefrustrerende! :-(

Skrevet

hei. Vi og har måtte vente i det lengste laget. Søknad ble send i januar. Vi er fremdeles ikke ferdig--de har forsjøvet datoen mangen ganger. Til slutt skrev vi brev til byombudet og fortalte om situasjonen. De umiddelbart henvendte seg til barnevernet og sa at de måtte sette i gang med saken. I kommunen vår er det vedtatt at det skal ikke ta mer en 3 måneder. Vi fikk ting satt i gang ikke så lang tid etter byombudet kom i bildet.

Ventingen har forsåvidt gått greit. Men vi har vært meget fortvilet noen ganger. Det er såååå surt å måtte venten når en er tross alt MEGET klar.

Lykke til!

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...