Gå til innhold

Trenger råd om nattevåking


Gjest søvnløs for øyeblikket

Anbefalte innlegg

Gjest søvnløs for øyeblikket

Vi har en 3-åring som i flere uker nå har våknet om nettene, og vil IKKE roe seg igjen.Hun er beg i bhg, men dette begynte før det. Det det går i er at hun vil, og skal inn til oss og sove. Det hadde i og for seg vært ok, men hun finner absolutt ikke roen der heller. Hun bare tuller seg, og holder oss også våken.

Vi har prøvd alt, fra det absolutt konsekvente med å legge henne tilb i hennes egen seng selv om da går hele natten, og ingen av oss får sove. Dette har vi prøvd veldig lenge, ungen blir totalt utslitt, masse hyling og skriking( damen har en vilje av stål, og bøyer ikke av om hun har bestemt seg for noe)Derfor har vi kapitulert med at hun nå ligger inne hos oss, med det resultat at ingen omtrent sover fra 01-04.00, da er det hun som regjerer.

Vi har prøvd musikk på svak styrke, lokket med ting hun skal få visst hun er grei, ingenting hjelper.

Er derfor veeeeeldig interessert i gode råd fra dere. Hunklarer seg greit i bhg, men tar seg ut når hun kommer hjem, da er hun selfølgelig både trett og sliten. 3-års trassen er også i aller høyeste grad til stede. i reneste "Emma tvertimot" stil.

Dette ble visst et lite klage-innlegg,men vi ønsker så gjerne at freden igjen skal senke seg nattestid.

Må føye til at hun ikke sover på dagen, legger seg greit mellom 19-2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Slik hadde vi det for vel et år siden, da var Storebror 3.5 år og regjerte oss hele natta i en periode på et par-tre uker. Da fant vi det best å snakke med en barnelege som mente at grunnen til dette var at Storebror hadde funnet ut at han kunne styre oss døgnet rundt - med påfølgende oppmerksomhet. Selv hadde vi ikke tenkt tanken ettersom Storebror hele tida har fått _masse_ positiv oppmerksomhet både fra oss og andre.

Etter råd fra barnelegen begynte vi å ignorere guttens utbrudd om natta. Vi ga klart beskjed om at nå skulle i alle fall mamma og pappa sove sånn at han fikk være så god å være stille. Konsekvent ble han lagt i egen seng, og fikk ikke komme til oss igjen før han beholdt roen. Etter to netter var det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor som endelig sover

Jeg har en datter på 4 og et halvt, og vi har nettopp innført stjerne-opplegget.

Hun får en stjerne for hver natt hun sover hele natten, i sin egen seng. Poenget er at når hun har samlet x antall stjerner, får hun en liten premie.

Hun har i en laaaang periode våknet om nettene, og kommet inn til oss og lagt seg der. Hun har også begynt å grine midt på nettene, og det har ofte endt i fortvilelse (argh!)

Det rare er at allerede fra første natt etter at jeg laget til stjerneskjemaet og hang det opp på kjøleskapet, har hun sovet. Hele natten. I egen seng. Det er helt utrolig!

Det første hun spør om, når hun våkner om morgenen, er om hun har sovet hele natten. Hun er veeeldig opptatt av at vi husker å tegne stjerne på skjemaet.

Jeg tror faktisk stjernene er mer gøy enn premiene...

Nå har vi holdt på med dette i et par - tre uker, og det går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjj - sikkert i lett det dere går gjennom nå.

Min første tanke er i alle fall; Det må være unødvendig at begge foreldrene ligger våken pga. barnet. Da vil i alle fall hver av dere få en god natts søvn hver annen natt.

Dette kan løses på følgende måte:

1) én av foreldrene ligger inne på barnets rom. Re opp madrass på golvet og gå dit når barnet våkner om natta.

2) én av foreldrene ligger på gjesterommet, slik at bare den andre forelderen vekkes når barnet kommer inn på foreldresoverommet om natta.

-----

Èn annen mulighet er å re opp en madrass på deres rom - og gi barnet klart beskjed om at det får ligge der og være helt stille, for at dere skal sove. Barnet får da mulighet til å komme inn på deres rom, men det må ligge alene på egen madrass. Kanskje kan det gjøre natta litt roligere.

Ellers falt jeg jo for forslaget med premiering. Barnet burde vel være så stort nå at det kan skjønne dette med premier.

Lykke til! Håper at det ordner seg til det beste for alle parter.

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvnløs for øyeblikket

Belønningen tror jeg hun er for liten til å forstå, hun sa ja der og da, men etter 10 min var hun ut av sengen igjen. Vi kan alltids prøve å ligge på madrass inne på rommet hennes, men slik jeg kjenner henne, nekter hun sikkert å ligge i sin seng, alene. Hun er utrolig stridig når hun har satt seg noe i hodet, hun blir så rasende og krakilsk at det er ingen informasjon som går inn.

Men vi vil prøve alt, vi føler selv at vi har klare grenser på henne slik at hun ikke tror det er hun som er sjefen. Det gjelder fra alt til oppførsel, til det å sitte greit med bordet.Men for tiden er visst alt galt, det vet jeg er trassen, men natten min, den vil jeg ha tilbake uten å gå fra hengslene.

Pappa bruker gjesterommet når det er som verst.

Vår opplevelse av henne nå, er at hun ikke godtar ignorering fra oss, hun gjør det som passer henne, selv om hun får masse kjeft, og avvisning (på de dumme tingene.)

Mest av alt har jeg lyst å "tjore" henne fast til sengen....men det blir jo litt feil da:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor som endelig sover

Belønningen tror jeg hun er for liten til å forstå, hun sa ja der og da, men etter 10 min var hun ut av sengen igjen. Vi kan alltids prøve å ligge på madrass inne på rommet hennes, men slik jeg kjenner henne, nekter hun sikkert å ligge i sin seng, alene. Hun er utrolig stridig når hun har satt seg noe i hodet, hun blir så rasende og krakilsk at det er ingen informasjon som går inn.

Men vi vil prøve alt, vi føler selv at vi har klare grenser på henne slik at hun ikke tror det er hun som er sjefen. Det gjelder fra alt til oppførsel, til det å sitte greit med bordet.Men for tiden er visst alt galt, det vet jeg er trassen, men natten min, den vil jeg ha tilbake uten å gå fra hengslene.

Pappa bruker gjesterommet når det er som verst.

Vår opplevelse av henne nå, er at hun ikke godtar ignorering fra oss, hun gjør det som passer henne, selv om hun får masse kjeft, og avvisning (på de dumme tingene.)

Mest av alt har jeg lyst å "tjore" henne fast til sengen....men det blir jo litt feil da:-(

Stjerne-opplegget bør helst taes opp FØR leggetid. Ta deg tid til å forklare ordentlig, lag skjemaet sammen, hun kan jo få "skrive" navnet sitt på selv. Og så teller du på fingrene hvor mange netter hun må sove før hun får premie. Hun må ønske seg noe, så hun har et konkret mål. "Om x dager får jeg x!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...