Gå til innhold

Sår skjede


yvipia

Anbefalte innlegg

1/7-03 fødte jeg et barn ved keisersnitt. Ca. 4 uker etter fødsel ble jeg sår i skjeden. Dette har ikke blitt verre eller bedre siden da, men er jo ikke så bra for sex-livet.

Var nettopp hos legen som sa det skyldes tørrhet pga. lavt østrogen-nivå grunnet ammingen. Han foreskrev Ovesterin krem, men i pakningsvedlegget står det at den ikke skal brukes ved amming og bivirkningene indikerer at den ikke bare virker lokalt, men påvirker hormonene i kroppen.

Går det over i melken og påvirker barnet? Kan den skade melkeproduksjonen? (Strever med å ha nok melk i utgangspunktet) Kan jeg bruke den eller ikke? Må jeg evt. velge mellom å amme eller å ha et normalt sex-liv?

Klødde litt nedentil for 2 uker siden og brukte Canesten krem, den hjalp mot kløen, ikke mot sårheten, men ga huden og slimhinnene en mer behagelig følelse.

Hvis jeg ikke kan bruke Ovesterin el., finnes det da noen krem som lindrer symptomene selv om den ikke tar årsaken, det er jo bare til jeg slutter å amme?

Glidekrem ved samleie hjelper ikke fordi det er for sårt.

Forøvrig noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge gynekologen på DOL, min egen lege, og mine egne erfaringer blir ikke melkeproduksjonen påvirket. Iallefall ikke av vagitoriene.

Det er en ørliten mengde det er snakk om.

Men du må bare prøve deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Replens hjelper ikke på tøyeligheten til slimhinnene, som ovesterin gjør, men Replens gjør det fuktig i noen dager etter at du har satt det inn. Så gjentar du .. etc.

Men ville prøve ovesterin først, om jeg var deg, for det gjorde underverker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære yvipia.Det er stor variasjon mellom kvinner hvor følsom melkeproduksjonen/mengden er ved bruk av østrogener.Prøv deg fram, kanskje 2 ganger i uken holder?Ingen fare i forhold til overgang i morsmelken/barnet.Når du får eggløsning vil du oppleve at forholdene i sjeden vil normalisere seg.Soppinfeksjoner i sjeden er vanlig hos kvinner, også hos ammende. Canesten som du tidligere har brukt er også tryggt å bruke under amming. Lykke til med både-og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kløpetra

Replens hjelper ikke på tøyeligheten til slimhinnene, som ovesterin gjør, men Replens gjør det fuktig i noen dager etter at du har satt det inn. Så gjentar du .. etc.

Men ville prøve ovesterin først, om jeg var deg, for det gjorde underverker for meg!

Mener å huske jeg forsøkte Ovesterin etter min forrige fødsel, men at jeg holdt på å bli gal av kløen om natten etter å ha satt inn stikkpillen. Noen slik erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg forsøkte Ovesterin etter min forrige fødsel, men at jeg holdt på å bli gal av kløen om natten etter å ha satt inn stikkpillen. Noen slik erfaring?

Var kanskje litt ekkelt og vått den første uka .. jeg reduserte etterhvert til .. ca annenhver dag, litt mindre dosering m.a.o.

Men det klødde ikke ille nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg ikke så mye om, men i Felleskatalogen står det: Overgang i morsmelk: Går over og kan føre til redusert laktasjon.

Sorry, men hva er laktasjon? Melkeproduksjon?

Yvipia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge gynekologen på DOL, min egen lege, og mine egne erfaringer blir ikke melkeproduksjonen påvirket. Iallefall ikke av vagitoriene.

Det er en ørliten mengde det er snakk om.

Men du må bare prøve deg frem!

Takk for tilbakemelding og div. tips. Får prøve meg frem, strever litt med å ha nok melk, så jeg tror jeg begynner forsiktig. Er litt ømfintelig for hormoner, har prøvd ca. 6 sorter p-piller, alle ga bivirkninger. (Så nå blir det spiral!)

Forøvrig hyggelig å vite at vi er flere som har /har hatt samme type problem, det hjelper litt det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, jeg har det samme problemet som deg, og prøvde ovesterin krem etter å ha lest svar fra helsesøster. Ble litt skeptisk da det står at man ikke skal bruke det når gravid eller under amming. Etter bare to behandlinger reagerte datteren min (7 uker) med masse uro , gråt og mageproblemer. Jeg sluttet med en gang med ovesterin, og datteren min er tilbake til sitt rolige jeg. Men det hjelper ikke mot min sårhet..., prøvde du Replens? Vil gjerne ha tilbakemelding på det i tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, jeg har det samme problemet som deg, og prøvde ovesterin krem etter å ha lest svar fra helsesøster. Ble litt skeptisk da det står at man ikke skal bruke det når gravid eller under amming. Etter bare to behandlinger reagerte datteren min (7 uker) med masse uro , gråt og mageproblemer. Jeg sluttet med en gang med ovesterin, og datteren min er tilbake til sitt rolige jeg. Men det hjelper ikke mot min sårhet..., prøvde du Replens? Vil gjerne ha tilbakemelding på det i tilfellet.

Beklager sent svar, har vært bortreist. Våget ikke bruke Ovesterin på ferien, men bruker nå litt annenhver dag. Har holdt på i en uke. Følger ikke doseringen på pakken, da det førte til kjempevondt i begge bryst.Tar bare litt på fingeren og har foreløpig ingen bivirkninger. Skjeden føles litt fuktigere, men er veldig sår, det gjenstår å se om den lille mengden Ovesterin hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...