Gå til innhold

Blir jeg slank av dette??


nitroo

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 16 år som sliter med vekta mi =(

Jeg har bare noen spørsmål å det er KAN JEG GÅ NED PÅ DENNE MÅTEN??

Jeg spiser en pr middag i løpet av en dag... og jeg trener litt, vil jeg gå ned i vekt av dette??

Noen ganger kan jeg få kaste opp, men får aldri opp alt...

vær så snill kan noen svare meg??

hjertelig hilsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp. Du vil gå ned en stund til forbrenninga nærmest stopper opp, da vil du ikke gå ned mere. Og nå du begynner å spise normalt igjen, vil du sannsynligvis legge på deg enda mere enn det du var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 'slankemetoden' må du glemme. Forbrenningen din vil bli helt ødelagt. Du har bare en kropp. Ta vare på den, behandle den pent. Vær glad i deg selv. I din alder er det vanskelig å slappe av med kroppen sin, fordi den er under utvikling.

Mange tror de må slanke seg, fordi hoftene er rundere enn før, eller mage/armer. Men dette er helt normalt for jenter.

Er du overbevist om at du trenger å gå ned et par kilo - bruk fornuften!

Spis små, hyppige måltider. Alltid frokost!

Dropp sukkerholdig brus, godteri/snacks.

Drikk masse vann.

Riktig kosthold og nok bevelgelse er alfa og omega for en sunn og slank kropp.

Kast aldri opp maten - uansett!

Det er sykhetstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. Du vil gå ned en stund til forbrenninga nærmest stopper opp, da vil du ikke gå ned mere. Og nå du begynner å spise normalt igjen, vil du sannsynligvis legge på deg enda mere enn det du var

Eller dø, ikke minst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hum.. kanskje jeg burde skrive litt om vekt og matinntak.. det er vel interessant for flere..

Altsaa, det ALLER ALLER BESTE er TRENING.. Spesielt hvis du kan faa SVOEMT, siden det er faktisk ingen klisje at "svoemming er den beste formen for trening". Men all trening er superbra. Det er slikt man faktisk blir slank av.

Skal me sjaa. Humhum.

Det som antageligvis fungerer best er.......tja.. et par matkonsepter:

All energi som tilfoeres kroppen vil enten bli brukt gjennom aktivitet eller lagret som fett.

Karbohydrater er det samme som sukker. Alle "hoeyere sukkerarter" (dvs. stivelse) omdannes gjennom enzymer til lavere sukkerarter (dvs. sukrose, fruktose) gjennom fordoeyelsen. Fedon har fullstendig rett naar han sier at aa spise en potet laget av stivelse sett i forhold til ren energimengde tilsvarer aa spise sukkerbiter.

Protein er veldig interessant - for protein har den unike egenskapen at naar kroppen har inntatt saa mye energi som den den behoever, saa vil resten av det omdannes gjennom en energikrevende prosess til glykogen, som er det kroppen lagrer energi som - faktisk saa energikrevende at det knapt blir noe energi igjen. Alt overskytende protein blir derfor forsvunnet i loese luften.

Fett er.. uhm.. kaloririkt.. og lagres lett. Hold deg unna i enhver diett.

Det er i det hele tatt to konsepter naar det gjelder vekt: Fedon-dietten, og Tradisjonell-diett. Begge inkluderer forresten fysisk aktivitet.

Etter Fedon-dietten skal man spise naermest bare proteiner. Hvorfor det? Fordi naar man har fatt i seg saa mye energi man behoever vil resten av proteinene bli omdannet til glykogen, og prosessen bruker opp all energien proteinene ellers hadde forsynt. Imidlertid er det VELDIG VIKTIG at man spiser LITT karbohydrat og tar kosttilskudd i tillegg. Hjernen og systemet *trenger* sukker for aa fungere, og hvis man ikke faar dette direkte gjennom maten vil kroppen maatte bygge det opp selv gjennom prosesser som er veldig slitsomme for kroppen - faktisk saa slitsomme at Atkins/Fedon-dietten har ledet til et par doedsfall. Hjertesvikt og denslags, siden kroppen blir stresset. Et par andre baksider er at vekttapet er midlertidig - det varer BARE saa lenge du forblir paa dietten, og stopper du vil du gaa tilbake til gammel vekt rimelig raskt. Dessuten er det drittdyrt aa bare spise proteiner.

Den tradisjonelle dietten er litt udefinert, men hovedpoenget er at man skal spise mat med hoey (eller var det lav?) "Glykemisk indeks", uhm, det vil si, et tall som beskriver HVOR RASKT karbohydratene taes opp i kroppen som energi. Du skal velge mat hvor energien bruker LANG TID paa aa bli tatt opp i kroppen - det vil si IKKE ferdigmat og denslags, men heller lite preparerte ting som helkornbroed og denslags.

Alt sukkeret som tilfoeres kroppen vil nemlig legges til nivaaet paa "blodsukkeret". Kroppen krever et minimumsnivaa paa blodsukkeret for aa fungere, ellers kreperer man simpelthen. Men naar blodsukkeret blir hoeyt slipper kroppen ut INSULIN, et stoff som senker blodsukkeret - men som samtidig virker anabolt, dvs. at det "bygger opp" kroppen og sannsynligvis leder til vektoekning. Det betyr, hvis man spiser ting som leder til PLUTSELIG og HOEY oekning i blodsukkeret vil kroppen poese ut insulin for aa balansere. Men hvis man spiser mat til FASTE TIDER paa dagen, og spiser mat som bruker LANG tid paa aa bli tatt opp, vil kroppen slippe ut MINDRE insulin. Det virker vel ganske logisk at sukkeret i en flaske brus blir tatt opp i kroppen langt langt raskere enn karbohydratene i en frokostblanding av sammenpressede helkorn.

Foroevrig er det drittmye kalorier i alkohol - hver halvliter oel tilsvarer en Snickers ellerno slikt. Baade bensin og alkohol bestaar av karbonkjeder, og det er vel velkjent for alle at bilen faar energi ut av bensin - og paa samme maate faar kroppen masse energi ut av alkohol. Hold unna med andre ord.

Uansett er det veldig skummelt aa eliminere noen bestemt type naering fra maten - da boer man absolutt ta kosttilskudd.

Ellers skriver du at du kaster opp maten iblant - som er fullstendig meningsloest. Altsaa, du boer IKKE kaste opp mat eller gjoere noen andre slike slags horrible ting. Da kan du som nevnt her oedelegge ting permanent. Rasjonell tilnaerming ved trening og sistnevnte langsomme-karbohydrat-diett er absolutt best aa anbefale. Hvis du noengang besvimer er du absolutt paa ville veier.

For aa si det slik - ethvert maal du kanskje tror slankhet vil bringe deg, vil forsvinne ut av rekkevidde om du begynner aa kaste opp maten. Eller med andre ord - du haaper kanskje paa oppmerksomhet fra gutter og beundring fra voksne, men spiseforstyrrelser friker ut gutter og skremmer voksne. Saa, som nevnt, tren iblant og spis langsomme karbohydrater (det er vel 2000kcal per dag som kreves for jenter eller noe slikt) og saa skal du se hvor slank du blir. Hau hau.

Et siste tips, det er kanskje lurt aa spise mat som bestaar av en hoey prosentandel vann. Da faar du mere "volum" for samme mengde energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om bulemi?!

Hva enn du gjør ikke kast opp maten! snart vil du ikke kunne slutte, og du kan få varige skader på hjerte, nyrer,mage o.s.v.

oppsøl heller noen som kan gi deg en sunn diet/ trenings

program, du vil nok se forandringer etter hvert, hvordan er opp til deg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

jeg har vært der selv.. og nå har nå innsett at det lureste og mest effektive er å spise normalt; frokost, lunsj og middag og frukt til kveldsmat. men når du spiser så ikke spis deg mett! og kutt selvfølgelg ut brus og søtsaker.

og jeg veit det er kjipt, men du må røre litt på deg! bare noen sit ups om dagen, eller jogge litt rundt i huset, kan gjerne gjøre dette mens du ser på tv, så blir det ikke så kjipt. si fra hvis dette hjelper a! :) klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...