Gå til innhold

En erfaring rikere (veldig langt)


Gjest kinamamsen

Anbefalte innlegg

Gjest kinamamsen

Takk til alle som innvolverte seg i mitt innlegg om mobbing i en tråd tidligere i uken. Det er godt å ha dere når man sårt trenger støtte, råd og tips !

Jeg vil gjerne fortelle dere litt om hvordan det har gått med oss etter den lite hyggelig episoden denne uken. Vi er veldig lettet og fornøyde begge to med hvordan saken har blitt håndtert og løst, så vi deler gjerne våre erfaringer med dere.

Etter at min datter hadde fått slengt etter seg en del lite hyggelig kommentarer om kinesere på skoleveien (av en venn fra barnehagetiden), så snakket jeg en del med de klassevennene som hun hadde med seg hjem den dagen (vennegruppe hos oss). Vi snakket om at ikke alle er like, og at det ikke er noe hyggelig å bli ertet uansett om det er på grunn av utseende eller andre ting. Vi snakket om å ha respekt for hverandre og om ikke å såre noen med vilje. Jeg følte at vi hadde en fin samtale og at ungene var engasjerte. Det var nok spesielt fordi de helt klart var indignerte på min datters vegne. Det gjorde faktisk godt å se på disse 7-åringene at de reagerte på denne måten.

Heldigvis er min datter en trygg og robust jente med et godt selvbilde, så dette var ikke noe som var dramtaisk for henne eller gikk veldig hardt inn på henne. Vi har snakket en god del om mobbing og rasisme hjemme, så hun var godt forberedt. Allikevel ble hun selvfølgelig såret og skuffet. Hun ville derfor at jeg skulle snakke med foreldrene til han som ertet henne og med læreren. Jeg snakket først med læreren hennes i forbindelse med et foreldremøte som vi hadde på onsdag. De tar dette veldig alvorlig og skal følge ekstra godt med, og ha min datter under ekstra oppsigt i skoletiden. Det føltes veldig positivt og jeg føler meg trygg på at de tar dette seriøst og følger opp. Vi skal holde hverandre informert om hva som skjer og de var helt klare på at både skolen og skolevegen skal være trygg og uten mobbing.

I går kveld gikk da turen hjem til foreldrene til mobberen. Jeg fikk snakke med moren; som for øvrig var veldig hyggelig og tok dette på en fin måte. Hun takket for at jeg kom, tok saken alvorlig og skulle ta dette opp med sønnen. Hun var veldig lei seg på min datters vegne. Hun vil at han skal måtte fronte min datter selv, og kommer til oss etter jobb i dag. Hun ville at han personlig skal be om unnskyldning. Jeg ba henne om å ha litt tid på seg når hun kommer slik at det ikke blir et rask unnskyld i døra før han stormer videre. Jeg mener det kan være fint for de to barna å få være litt sammen så kanskje tonen mellom de blir bedre når de møtes neste gang. De har jo en gang vært veldig gode venner og det hadde vært hyggelig om ikke dette fører til mer problemer på skoleveien senere. Moren var enig med meg og vi følte at dette kan være til hjelp. Min datter vil også gjerne snakke litt med ham om hvordan hun følte det og fortelle ham at hun ble veldig såret og skuffet. Det tror jeg kan gjøre litt inntrykk på ham. Min datter og jeg har hatt en lang prat på morgenen i dag. Jeg føler at hun har kommet styrket ut av dette. Hun har lært at det å erte og selv bli ertet ikke er noe hyggelig., hun har sett hvordan klassevennene støtter henne, og hun har også sett at vi som foreldre stiller opp for henne og tar slike ting som dette alvorlig når det dukker opp. Selv har jeg blitt en erfaring rikere. Det er sikkert ikke siste gang vi kommer i en situasjon som dette, og det er godt å erfare at vår datter takler dette på en så flott måte, at skolen tar det alvorlig og føler opp og at det går an å snakke til foreldrene og komme i en positiv dialog. Alt i alt er i veldig fornøyde hos oss, men veldig slitne! Det er tøft følelsesmessig å være i en sånn situasjon. Man blir lei seg, frustrert, sint o.s.v. Det tar på! Men, det skal nok bli flere kamper å kjempe, så det er godt vi er tøffe jenter!

Takk igjen til dere alle sammen og en riktig god helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så fint når noe som i utgangspunktet er vanskelig faktisk gir noe positivt i den andre enden.

Takk for at du deler dine erfaringer med oss -så vi kan være litt bedre forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt som er adoptert fra Korea. Han er 2 år og fram til nå er alle veldig glad i han, både i nabolag og i barnehagen. Jeg viter at det kommer til å dukke opp slik situasjon senere og jeg er veldig glad for at du deler erfaring med oss. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra kinamamsen! Jeg ble faktisk svært glad på deres vegne, og litt på vår egen også. Godt å vite at ting fungerer slik de skal og at man virkelig når frem i samtale med de involverte.

Andres erfaring er god bagasje den dagen man selv står der. Måtte den aldri komme, men det er nok bare en rosenrød drøm.

Lykke til videre, og hils den kjekke, modige jenta di!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg, kinamamsen, å høre at det har gått så bra hos dere i etterkant av den vonde opplevelsen. Særlig flott er det at foreldrene til gutten det gjaldt tar tingene på alvor og vil at han selv skal få møte din datter og be om unnskyldning.

Ja, hva skulle verden gjort uten tøffe jenter?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg rent rørt. Flott jobbet, kinamamsen. Er også imponert over datteren din, og lettet over å høre at det kan gå helt fint å snakke med foreldrene til den som har ertet. Du må gjerne fortelle hvordan samtalen går mellom gutten og datteren din. Er spent på det. Takk for at du deler dine erfaringer med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinamamsen

flott det gikk så bra =)

koselig

bare en ting:

jeg ville ikke kalt gutten mobber. det er et veldig sterkt ord

Ok! Jeg er enig med deg. Da jeg skrev innlegget så tenkte jeg på ordbruken, men jeg fant ikke noe bedre i farten. Syntes det hørtes litt svada ut å bruke han, erter'n, en gamle venn el.l. Det var kun for å beskrive hvem jeg snakket om. Dette er tatt til etterretning! Godt du holder oss i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Jeg er enig med deg. Da jeg skrev innlegget så tenkte jeg på ordbruken, men jeg fant ikke noe bedre i farten. Syntes det hørtes litt svada ut å bruke han, erter'n, en gamle venn el.l. Det var kun for å beskrive hvem jeg snakket om. Dette er tatt til etterretning! Godt du holder oss i ørene.

;)

Jeg skjønte det. Sikkert litt overeagering fra meg også, men ang. dette med mobbing er jeg veldig engasjert :-P

Flott det gikk fint for dere :-)

og at dere fikk ordna opp

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinamamsen

Nå ble jeg rent rørt. Flott jobbet, kinamamsen. Er også imponert over datteren din, og lettet over å høre at det kan gå helt fint å snakke med foreldrene til den som har ertet. Du må gjerne fortelle hvordan samtalen går mellom gutten og datteren din. Er spent på det. Takk for at du deler dine erfaringer med oss.

Fredag kveld kom mor og sønn på døren hos oss som avtalt, og gutten ba min datter om unnskyldning og ga henne en klem. Vi satte oss alle fire ved kjøkkenbordet og hadde en rolig fin prat hva som hadde skjedd på skoleveien den dagen. Min datter fortalte hvordan hun hadde følt det. De tok seg god tid hos oss, så de to "gamle" vennene fikk snakket godt sammen og lekt litt etterpå. Min datter sa det så fint da han gikk: "Så koselig som vi har det sammen så tror jeg det er lenge før du erter meg igjen!" Han nikket ettertrykkelig og var SÅ enig! Så langt ser det derfor ut til at saken har løst seg veldig bra. Min datter er veldig fornøyd både med hvordan vi foreldre har taklet saken og stilt opp for henne, og hun ble veldig glad for at gutten kom hjem til henne og ba om unnskyldning; og at de fikk snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld kom mor og sønn på døren hos oss som avtalt, og gutten ba min datter om unnskyldning og ga henne en klem. Vi satte oss alle fire ved kjøkkenbordet og hadde en rolig fin prat hva som hadde skjedd på skoleveien den dagen. Min datter fortalte hvordan hun hadde følt det. De tok seg god tid hos oss, så de to "gamle" vennene fikk snakket godt sammen og lekt litt etterpå. Min datter sa det så fint da han gikk: "Så koselig som vi har det sammen så tror jeg det er lenge før du erter meg igjen!" Han nikket ettertrykkelig og var SÅ enig! Så langt ser det derfor ut til at saken har løst seg veldig bra. Min datter er veldig fornøyd både med hvordan vi foreldre har taklet saken og stilt opp for henne, og hun ble veldig glad for at gutten kom hjem til henne og ba om unnskyldning; og at de fikk snakke sammen.

Såå flott å høre at alt gikk så bra for gulljenta di :o))).

Har tenkt så masse på dere etter jeg leste om ertingen.

Ekstra fint å høre om at barna på egenhånd ordnet opp i saken (med litt hjelp fra dere selvsagt )

Håper dere slipper flere dumme episoder.

Stor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld kom mor og sønn på døren hos oss som avtalt, og gutten ba min datter om unnskyldning og ga henne en klem. Vi satte oss alle fire ved kjøkkenbordet og hadde en rolig fin prat hva som hadde skjedd på skoleveien den dagen. Min datter fortalte hvordan hun hadde følt det. De tok seg god tid hos oss, så de to "gamle" vennene fikk snakket godt sammen og lekt litt etterpå. Min datter sa det så fint da han gikk: "Så koselig som vi har det sammen så tror jeg det er lenge før du erter meg igjen!" Han nikket ettertrykkelig og var SÅ enig! Så langt ser det derfor ut til at saken har løst seg veldig bra. Min datter er veldig fornøyd både med hvordan vi foreldre har taklet saken og stilt opp for henne, og hun ble veldig glad for at gutten kom hjem til henne og ba om unnskyldning; og at de fikk snakke sammen.

Kjære kinamamsen. Nå ble jeg enda mer rørt! Dette var som vakker musikk for mitt hjerte. Dere har vist at det er fullt mulig å rydde opp i slike vonde ting på en harmonisk måte. Uten kamp, aggresjon og uvennskap. Alt som trengs er to parter som er villige til å snakke sammen, ta lærdom og vise hverandre respekt. Takk til deg, datteren din, gutten og hans mor for dette nydelige eksempelet. Måtte det bli mye, mye, mye mer av slikt her i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kinamamsen. Nå ble jeg enda mer rørt! Dette var som vakker musikk for mitt hjerte. Dere har vist at det er fullt mulig å rydde opp i slike vonde ting på en harmonisk måte. Uten kamp, aggresjon og uvennskap. Alt som trengs er to parter som er villige til å snakke sammen, ta lærdom og vise hverandre respekt. Takk til deg, datteren din, gutten og hans mor for dette nydelige eksempelet. Måtte det bli mye, mye, mye mer av slikt her i verden!

Så sant, så sant! Dette var et eksempel til etterfølgelse... fra alle parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...