Gå til innhold

Mitt barn blir en PPT-unge - trenger erfaringer

isbe
 Del

Anbefalte innlegg

Har aldri vært inne på dette forumet, og vet ikke helt om jeg hører "hjemme" her, men jeg tror nok mange her sitter inne med erfaringer som jeg lurer på nå.

Mitt barn på 19 mnd er meldt opp til PPT pga store forsinkelser i språkutviklingen (både forståelse og prating). Vi er klare over hva dette kommer av: han var SVÆRT syk første leveår, og har derfor ligget etter motorisk. Man oppdaget også da han var 8 mnd at han hadde sluttet å lage lyder, og man konkluderte med manglende hørsel. Fikk dren i begge ører da han var 11 mnd - altså var han med stor sannsynlighet iflg legene, uten hørsel i 11 mnd av sitt liv! Nå må denne tida taes igjen, og til det trenger han hjelp.

Det jeg lurer på er:

Hvilken erfaring har dere med PPT? Hva er lurt å spørre om, være med på? Er dere med når PPT kommer første gang til barnehage/skole for å undersøke barnet? Hvordan fungerer samarbeidet? Hva synes dere er postivt og negativt?

Håper mange svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Min sønn ble også meldt til PPT pga forsinket språkutvikling.Jeg ventet til han var tre år før vi begynte utredningen,ganske enkelt fordi jeg følte at han trengte tid til å utvikle seg.19 måneder er jo veldig tidlig synes jeg,ihvertfall når man snakker om forsinket språkutvikling.

PPT bruker endel tester,og det meste foregår som lek.

Jeg var alltid til stede da han var mindre.

Det har ikke alltid vært like greit med samarbeid,-skifte av saksbehandlere har vært en ting.

En annen ting er at ungen min ikke liker å forholde seg til nye mennesker og det er jo nettopp dem som skal hjelpe han.

Ofte er testene basert på poeng ,og summen av dette skal si noe om barnets evne til å forstå\snakke.

Jeg synes det er en litt "firkantet" måte å vurdere på,spesielt når man vet at dette er mennesker kanskje ikke kjenner ungen i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isbe

Min sønn ble også meldt til PPT pga forsinket språkutvikling.Jeg ventet til han var tre år før vi begynte utredningen,ganske enkelt fordi jeg følte at han trengte tid til å utvikle seg.19 måneder er jo veldig tidlig synes jeg,ihvertfall når man snakker om forsinket språkutvikling.

PPT bruker endel tester,og det meste foregår som lek.

Jeg var alltid til stede da han var mindre.

Det har ikke alltid vært like greit med samarbeid,-skifte av saksbehandlere har vært en ting.

En annen ting er at ungen min ikke liker å forholde seg til nye mennesker og det er jo nettopp dem som skal hjelpe han.

Ofte er testene basert på poeng ,og summen av dette skal si noe om barnets evne til å forstå\snakke.

Jeg synes det er en litt "firkantet" måte å vurdere på,spesielt når man vet at dette er mennesker kanskje ikke kjenner ungen i det daglige.

Hei!

Takk for svar!

PPT har nå vært og sett på han 2 ganger. Første gangen var det en som var og observerte han i barnehagen i 3 timer. 2. gangen var det samme fra PPT + en audiopedagog fra et annet sted i fylket (finnes bare en i fylket). Det er også tatt en test av han, men det er en intervjutest av meg som mor, samt erfaringen PPT satt med i forhold til hva han mestrer i forhold til språk, lek og kommunikasjon. Der skåret han godt på de tingene som ikke har med sråk/kommunikasjon å gjøre, men på språk/kommunikasjon skåret han slik at han ligger på 8-9 mnd stadiet - altså ligger han nå 1 år etter i utvikling i forhold til sine jevnaldrede - og han er jo bare 20 mnd - altså SVÆRT langt tilbake.

Problemet vårt nå er at PPT mener han må følges opp tett. Han har 100% ekstra ressurs i barnehagen for dette og pga medisinske ting. PPT mener det bør knyttes 1-2 personer tett mot han i forhold til dette med språkstimulering som de anbefaler skjer i ALLE situasjoner HELE dagen. De anbefaler også tegn til tale, og bilder i systematisk bruk.

BARNEHAGEN derimot mener at han IKKE skal knyttes opp mot noen spesiell voksen og at "alle" skal ha likt ansvar for å følge han opp.

Pr idag finnes ingen timeplan, ingen tiltaksplan - ingenting. Ting foregår mer eller mindre tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...