Gå til innhold

Mitt barn blir en PPT-unge - trenger erfaringer


isbe

Anbefalte innlegg

Har aldri vært inne på dette forumet, og vet ikke helt om jeg hører "hjemme" her, men jeg tror nok mange her sitter inne med erfaringer som jeg lurer på nå.

Mitt barn på 19 mnd er meldt opp til PPT pga store forsinkelser i språkutviklingen (både forståelse og prating). Vi er klare over hva dette kommer av: han var SVÆRT syk første leveår, og har derfor ligget etter motorisk. Man oppdaget også da han var 8 mnd at han hadde sluttet å lage lyder, og man konkluderte med manglende hørsel. Fikk dren i begge ører da han var 11 mnd - altså var han med stor sannsynlighet iflg legene, uten hørsel i 11 mnd av sitt liv! Nå må denne tida taes igjen, og til det trenger han hjelp.

Det jeg lurer på er:

Hvilken erfaring har dere med PPT? Hva er lurt å spørre om, være med på? Er dere med når PPT kommer første gang til barnehage/skole for å undersøke barnet? Hvordan fungerer samarbeidet? Hva synes dere er postivt og negativt?

Håper mange svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PPt vil ofte observere barnet i naturlig sammehnheng , dvs uten at foreldrene er der hvor de ikke bruker å være . Det er sikkert snakk om endel tester , da er det oftest at mor er med , men har ikke lov å si eller gjøre noe ,kun se på . Dette fordi at det er viktig at testene gjøres rett og uten innblanding.

Det kan være lurt å skrive ned ting du lurer på , ta med arket når du skal på møte . Det er også lov å ta en telefon for en prat hvis det er noe en har behov for å snakke om .

Selv har vi hatt et godt samarbeid med ppt .

Men bare spør de hvis det er noe , ingen spørsmål er for dumme:-)

Det som er litt lurt er at du som mor passer litt på at de tiltak som skal ev. gjøres i barnehagen faktisk blir gjort . Dere vil nok sikkert få rettledning på ting som skal gjøres hjemme også . Ofte er dette små ting som blir oppfattet som lek og hygge for både foreldre og barn . Det kan være seg spill eller leker som barnet får låne med seg hjem og som skal brukes etter "oppskrift" Dette syntes barnet mitt var gøy ihvertefll , spennende de gangen han skulle ivei for å bytte også "lurer på hva jeg får låne i dag , mamma "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...