Gå til innhold

Navnet Anna


Gjest Si_Ling

Anbefalte innlegg

Gjest Si_Ling

Allerede før vi fikk godkjenningen fra BUFA begynte vi å snakke såvidt om navn på barnet. Vi valgte å kalle barnet opp etter en person som har betydd mye for oss, i tillegg til et navn som vi begge har (hatt) på våre bestemødre og oldemødre i familien. Fire ganger det samme navnet. Det var litt rart å se at navnet vi vil bruke fra familien er det samme navnet som ligger øverst på lista over mest brukte navn på barn fra samme giverland som oss. Vil noen andre med barn fra Kina fortelle hvorfor dere har valgt Anna? Ville vært artig å høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om hvorfor Anna ligger øverst på statistikken og har ikke tenkt å velge det navnet selv (selv om det er et fint navn!), men......

- hvor fant du lista som viser denne statistikken? Hadde vært moro å tatt en titt på den for å sjekke ut mitt navn-valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Si_Ling

Jeg vet ikke noe om hvorfor Anna ligger øverst på statistikken og har ikke tenkt å velge det navnet selv (selv om det er et fint navn!), men......

- hvor fant du lista som viser denne statistikken? Hadde vært moro å tatt en titt på den for å sjekke ut mitt navn-valg!

http://www.kinaforeningen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg har en omvendt historie:

Vår yngste datter het An Na - dvs Anna - som sitt kinesiske navn.

Vi valgte likevel et annet navn til henne, da det var andre navn som lå vårt hjerte nærmere. (Senere fant vi tilfeldigvis ut at navnet vi valgte betyr 'lille Anna' på russisk!) Da jenta vår ble gammel nok til å snakke viste det seg at hun husket at hun het An Na i Kina. Så nå angrer vi nesten litt på at vi ikke beholdt det opprinnelige navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså det blir Anna?! Trodde kanskje dere ville velge Åse eller noe på G... ;-)

Anna er et vakkert navn. Hadde ei tante som het Anna... men hun var ikke fra Kina altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Si_Ling

Jasså det blir Anna?! Trodde kanskje dere ville velge Åse eller noe på G... ;-)

Anna er et vakkert navn. Hadde ei tante som het Anna... men hun var ikke fra Kina altså ;-)

Min mormor ble av alle kalt 'tante Anna'.

Du skylder meg en mail for 'den der'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mormor ble av alle kalt 'tante Anna'.

Du skylder meg en mail for 'den der'.

Mail kommer......kanskje til neste år(!?) Det var da utrolig mye å svare på ;-)

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare skrive at Anna var vårt helt klare valg, om det ble en jente. Men, så fikk vi verdens herligste gutt - og fant verdens herligste guttenavn (selvfølgelig ;-) til han.

Vet ikke hvor vanlig Anna er blant thaiadoptanter, men interessant å høre at det er så vanlig blant kinaadoptanter.

God kveld fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamman til Anna

Anna heter Anna etter sin oldemor, som ville blitt 100 år 1. oktober i år. 1 oktober er også Kinas nasjonal dag, så vi synes det passet bra. Vi valgte navnet Anna også fordi hun hadde et todelt kinesisk navn som passet godt fonetisk med Anna. Vi har beholdt begge navnene, men bruker til hverdags mest Anna.

Nydelig jente med nydelig navn, - synes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna heter Anna etter sin oldemor, som ville blitt 100 år 1. oktober i år. 1 oktober er også Kinas nasjonal dag, så vi synes det passet bra. Vi valgte navnet Anna også fordi hun hadde et todelt kinesisk navn som passet godt fonetisk med Anna. Vi har beholdt begge navnene, men bruker til hverdags mest Anna.

Nydelig jente med nydelig navn, - synes vi.

Anna er et nydelig navn, nesten likt mitt! ;-) Var tulle sitt navn står også på 10 på topplisten til Kinaforeningen. Vi valgte navnet hennes av flere grunner. For det første har ikke mannen min og jeg noenting i nærheten av lik smak når det gjelder navn, så dette var et av de få begge likte. Navnet var klart før tildeling, og vi ble nesten litt fælne da vi fikk tildeling og barnet vårt sitt kinesiske navn var identisk med første stavelsen i det navnet vi hadde valgt.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi valgte Anna av veldig mange grunner:

-Begge hadde vi Anna på første plass, det var lett å bli enige.

-Vi har slektninger på begge sider som het Anna.

- Anna et internasjonalt navn og kan bruker i mange land uten å høres merkelig ut.

- Anna har betydning på kinesisk, en flott betydning, nemlig fred.

-Det er veldig lett for barnet å lære. Anna oppfattet sitt nye navn etter bare noen dagers bruk.

- Dessuten lyder det pent og det har en vakker betydning:

Anna er et bibelsk navn og betyr nåde. Vi følte det var stor nå å få et sånt fantastisk barn som vår Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange velger navnet fordi det er så så utrolig internasjonalt. Anna er et navn som absolutt alle nasjoner og tungemål klarer å si, og dessuten er det pent. De fleste land har også en eller flere nasjonale varianter av Anna :-)

Kanskje tenker mange på den dagen adoptivbarnet ønsker å ta kontakt med sitt fødeland? Dersom barnet reiser tilbake dit engang og hilser på ukjente slektninger og lignende, så er det jo greit å ha et navn som alle kan nikke gjenkjennende til (Anna finnes overalt) eller kan uttale...?

Bare en teori fra meg:-) Jeg har et par kusiner som er adoptert fra Korea. Den ene har et veldig enkelt og greit navn de fleste vil kunne uttale, men den andre et typisk, norsk, kronglete navn ingen andre enn nordmenn greier å slå tunga i rett krøll på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...