Gå til innhold

er det flere som meg


Gjest psykiskinco

Anbefalte innlegg

Gjest psykiskinco

jeg skulle gjerne komme i kontakt med noen som sliter med psykisk betinget inkontinens. det er ingenting fysisk i veien med meg, men jeg klarer ikke å la være å tisse på meg. Jeg får bleier på blå resept, og må ha dem hele tiden. Jeg føler meg ganske alene med denne varianten av inkontinens, så det hadde vært fint med tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Molicare

Hei hei.

Nei du er nok ikke alene om dette problemet. Sliter selv med et inkontinens problem, bare at jeg har det analt og uinalt på en gang, og slik har det vært det siste året. Jeg må bruke bleier hver natt og noen ganger på dagene. Jeg trodde også i starten at dette var nok et lite utbrett problem, hel til den dagen jeg så en artikkel her på internett.

Et Ubehagelig problem er det jo for oss alle, men det er ikke så mye å gjøre med selv om jeg skulle ønske det for våres del. viss du vill snakke mer om det så kan du sende en melding over e-post til meg.

e-post:[email protected]

Ønsker deg lykke til videre.

Hilsen en som er i samme båt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick i dag

Hei å hvor glad jeg ble når jeg så innlegget ditt. (ikke vondt ment)

Jeg sliter med det samme som deg og har gjort det i mange år...

jeg må også bruke bleier....

syntes det er tøft for jeg sliter med mye selvbebreidelse for det er jo bare psykisk... Vet ikke om du kjenner deg igjen i den tanken..

Har du noen som hlest kontroll på hva og når det kommer noe i bleia..........

Jeg har kontrol analt,men urin har jeg lite eller ingen kont på ......

Håper på svar og att vi kan få ett aktift forum her hvor vi kan snakke sammen........

Hilsen Tena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykiskinco

Hei hei.

Nei du er nok ikke alene om dette problemet. Sliter selv med et inkontinens problem, bare at jeg har det analt og uinalt på en gang, og slik har det vært det siste året. Jeg må bruke bleier hver natt og noen ganger på dagene. Jeg trodde også i starten at dette var nok et lite utbrett problem, hel til den dagen jeg så en artikkel her på internett.

Et Ubehagelig problem er det jo for oss alle, men det er ikke så mye å gjøre med selv om jeg skulle ønske det for våres del. viss du vill snakke mer om det så kan du sende en melding over e-post til meg.

e-post:[email protected]

Ønsker deg lykke til videre.

Hilsen en som er i samme båt

Takk og pris for at jeg ikke er alene. For meg er det også begge deler, jeg våget bare ikke å skrive det. Jeg har hatt det sånn i ti år, men det er bare de siste tre årene jeg har fått hjelp med bleier. Før det var det et sant helvete. Jeg vil gjerne ha kontakt.og gjerne med flere.Hvor var forresten den artikkelen du nevnte? Du kan kontakte meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris for at jeg ikke er alene. For meg er det også begge deler, jeg våget bare ikke å skrive det. Jeg har hatt det sånn i ti år, men det er bare de siste tre årene jeg har fått hjelp med bleier. Før det var det et sant helvete. Jeg vil gjerne ha kontakt.og gjerne med flere.Hvor var forresten den artikkelen du nevnte? Du kan kontakte meg på [email protected]

Hvordan er hverdagen deres med bleier...??

Det er jo ikke like lett altid,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykiskinco

Hei å hvor glad jeg ble når jeg så innlegget ditt. (ikke vondt ment)

Jeg sliter med det samme som deg og har gjort det i mange år...

jeg må også bruke bleier....

syntes det er tøft for jeg sliter med mye selvbebreidelse for det er jo bare psykisk... Vet ikke om du kjenner deg igjen i den tanken..

Har du noen som hlest kontroll på hva og når det kommer noe i bleia..........

Jeg har kontrol analt,men urin har jeg lite eller ingen kont på ......

Håper på svar og att vi kan få ett aktift forum her hvor vi kan snakke sammen........

Hilsen Tena

Jrg har teknisk sett kontroll, men må gjøre det likevel. Trangen til det blir så sterk at jeg bare må gjøre det. Jeg kan gå noen dager uten bleier i spesielle situasjoner, men etter noen dager er det stor fare for full utblåsning på feil tid og sted,så jeg går med dem konstant.Angsten for en ulykke på offentlig sted blir ellers for stor.Jeg har følt meg temmelig utafor i og med at jeg teknisk sett har kontroll, men ikke klarer å la være. Føler meg ofte litt dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest psykiskinco

Hvordan er hverdagen deres med bleier...??

Det er jo ikke like lett altid,,,

En lærer seg noen knep, da. Har alltid med to ekstra bleier, selv på små ærender. Det gjelder å ha stor veske eller ryggsekk...ellers så er hverdagen for meg så mye mer normal med bleier enn uten. Det er mye mindre angst når jeg har dem. Det store stikkordet er planlegging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jrg har teknisk sett kontroll, men må gjøre det likevel. Trangen til det blir så sterk at jeg bare må gjøre det. Jeg kan gå noen dager uten bleier i spesielle situasjoner, men etter noen dager er det stor fare for full utblåsning på feil tid og sted,så jeg går med dem konstant.Angsten for en ulykke på offentlig sted blir ellers for stor.Jeg har følt meg temmelig utafor i og med at jeg teknisk sett har kontroll, men ikke klarer å la være. Føler meg ofte litt dum...

Hei det er akkuratt som og høre meg selv si det....

Ikke nick er meg ...

det er ikke lett å snakke om dette problemet,, for det er jo ingen som fårstår det... om de ikke har opplevd det samme selv da......Det er mer en en gang jeg har følt meg SKITTEN

På den måten att jeg må sjule problemet og att det er ett tabu tema.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer seg noen knep, da. Har alltid med to ekstra bleier, selv på små ærender. Det gjelder å ha stor veske eller ryggsekk...ellers så er hverdagen for meg så mye mer normal med bleier enn uten. Det er mye mindre angst når jeg har dem. Det store stikkordet er planlegging...

HVilke type bleier bruker du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykiskinco

HVilke type bleier bruker du???

Så store som mulig... tena slip med innlegg, flex,comfort maxi...Det er mye som kommer...og da gjelder det å vite at bleiene tar unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykiskinco

Hei det er akkuratt som og høre meg selv si det....

Ikke nick er meg ...

det er ikke lett å snakke om dette problemet,, for det er jo ingen som fårstår det... om de ikke har opplevd det samme selv da......Det er mer en en gang jeg har følt meg SKITTEN

På den måten att jeg må sjule problemet og att det er ett tabu tema.....

Det er tabu med inkontinens, enda mer om en bæsjer på seg, og enda mer om årsaken ikke er fysisk. Snakk om tabu i tre lag...Godt å få dele det med noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke denne gangen, nei

Hvordan er hverdagen deres med bleier...??

Det er jo ikke like lett altid,,,

Hvorfor ikke prøve en slik tampong som man putter inn i skjeden som stenger slik at urin ikke kommer ut gjennom urinrøret. Jeg husker ikke hva det heter og klarer ikke å huske hvor jeg leste om den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tabu med inkontinens, enda mer om en bæsjer på seg, og enda mer om årsaken ikke er fysisk. Snakk om tabu i tre lag...Godt å få dele det med noen...

hvorfor skal det være så vannskelig å gota att ett psykisk problem er like reelt som ett fysisk også i dette tilfelle . Vi som har psyk relatert inkontinens har det vell like vannskelig som de med fysisk inkontinens ? eller hva syntes dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest InkonEspen :-)

hvorfor skal det være så vannskelig å gota att ett psykisk problem er like reelt som ett fysisk også i dette tilfelle . Vi som har psyk relatert inkontinens har det vell like vannskelig som de med fysisk inkontinens ? eller hva syntes dere???

Hei Tena Laydi

Takk til deg og "psykiskinco" for tankevekkende innlegg.

Selvsagt er deres problemer like reelle og utfordrende som hos dem som har inkontinens relatert til fysiske årsaker. Det finnes mange inkontinente hvor man ikke har funnet en klar og entydig årsak til inkontinensen eller hvor medisinering ikke har hatt ønsket resultat.

Det er selvsagt viktig å iallefall forsøke å finne en årsak for eventuelt å finne en god behandling/medisinering, men i dagliglivet for den enkelte er resultatet uansett det samme (hvis en eventuell behandling/medisinering ikke har lykkes) - man har større eller mindre uhell og må finne en måte å leve med dette på.

Og noe av det viktigste er i denne sammenheng å finne produkter/løsninger som gir trygghet mot lekkasjer og som gjør at vi kan fortsette å ha et sosialt og noenlunde aktivt liv selv om vi tisser på oss. Bruker selv Tena Slip eller Molicare og har funnet at disse gir meget god trygghet mot lekkasjer og de er ikke til hinder for et sosialt liv, jobb eller lignende. Når det er sagt, så er det klart at jeg ikke akkurat "reklamerer" med at jeg tisser på meg, og det er nok i relasjonen til andre mennesker at vi har de største utfordringene (og spesielt i kjæreste-sammenheng). Inkontinens er dessverre fortsatt meget tabubelagt, til tross for at svært mange har inkontinens i en eller annen form.

Forum som dette er derfor veldig bra, da de viser at vi er mange og fordi vi møter andre i samme situasjon. Forhåpentligvis bidrar dette til at forståelsen øker og tabufølelsen går ned. Så får vi håpe forumet forblir aktivt, og til og med blir mer aktivt.

Som du ser av innleggene - du er ikke alene med hverken det å ha inkontinens eller årsaken til den.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal det være så vannskelig å gota att ett psykisk problem er like reelt som ett fysisk også i dette tilfelle . Vi som har psyk relatert inkontinens har det vell like vannskelig som de med fysisk inkontinens ? eller hva syntes dere???

Hei.

Jeg føler det likedan. Men, som jeg har skrevet tidligere, så blir jeg nå undersøkt. Håper jeg på mandag får litt mer "kjøtt på beina". Kan det være et alternativ å spørre legen om utlagt tarm ( uro- og colo/ileostomi ) kan være noe å gå inn for, såsant de ikke finner noen fysisk årsak? Noen som har erfaring med det?

Håper dere finner en utvei i hverdagen deres. Jeg strever endel spesielt pga. at jeg bærsjer på meg, i tillegg til urinen som fosser ut og i bleien.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...