Gå til innhold

Regning med brøk, hjelp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen ganger kan det hjelpe å tenke at brøk tross alt bare er ett tall dele på ett annet egentlig. At brøkstreken er det samme som : tegnet. Brøken for en halv (1/2) er det samme som 1:2 og det er jo det samme som 0,5 (for 0,5 + 0,5 er jo 1)

Så ja, egentlig er det ganske lett, du må bare konsentrere deg, og pugge reglene for hvordan du legger sammen og trekker fra og ganger.

Brøk er jo for å slippe å skrive tall som 0,0833333333333 sant, at brøken for tallet blir penere, 1/12 (og helt nøyaktig også siden du kan legge på tretall i det uendelige i svaret)

Brudden brøk og slikt ER vanskelig. Spesielt når man blander inn kvadratrøtter. *stønn*

Selv går jeg matte forkurs (tar for seg matte på vk1-nivå).

Hva med å sende oppgaven inn på forum dersom du trenger hjelp til å skjønne det?

Du har jo lov å bruke kalkulator og da kan du sjekke om svaret ditt er riktig.

Ellers gjelder vel regelen fortsatt, øvelse gjør mester.

Jeg sitter med min datter (15 år)og regner oppgaver før prøver,det hjelper som regel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...