Gå til innhold

Kontantstøtten - igjen..


grot

Anbefalte innlegg

Hvordan var dette med kontantstøtte for oss som adopterer? vet jo jeg har lest noe om dette tidligere, men da angikk det liksom ikke meg.... Har tenkt å sende inn en søknad nå snart. Det jeg synes å huske er at vi har krav på kontantstøtte etter 39 uker. Er dette noe vi må begrunne, støtte oss til en eller annen paragraf, eller er dette noe man får gjennomslag for automatisk?? Og om den 39.uke kommer i starten/midten av en måned, har vi da krav på støtten f.o.m neste måned, eller også for måneden vi er inne i? Ble litt rotete dette, men jeg vet det er mange der ute som har peiling på dette. så derfor håper jeg dere kan dele deres kunnskaper med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei grot,

ja, de penga -ja, de penga ...... *ler*

Joda, man har krav på kontantstøtte etter 39 uker - Dette uavhengig om man har valgt permisjon med 80% eller 100% dekningsgrad på lønn.

På trygdekontoret får du skjema for å søke om støtta.

Første utbetaling skjer måneden ETTER 39 fulle uker med permisjon. Hvis man har avviklet noe ferie i løpet av de 39 ukene, så forrykker det IKKE tidspunktet for når man har rett til kontantstøtte.

Hvis man uheldigvis har 39 uker som utløper den 1. eller 2. i en mnd., så betyr det at man ikke får kontantstøtte før fra mnd. ETTER. Det er likevel mulig at de bruker skjønn (?!) for våre 39 uker utløp søndag 1. juni, og vi regnet ikke med å få før fra juli (etter samtale med trygdekontoret), men da vedtaket kom i posten viste det seg at vi fikk f.o.m. juni - og det var jo gledelig for oss :o)

Kontantstøtten utbetales ca. den 27. i hver mnd. - og pålyder vel kr. 3.600,-

Man har krav på kontantstøtte til den måneden barnet fyller 3 år - eller til måneden etter at barnet begynner i barnehage (med statsstøtte).

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei grot,

ja, de penga -ja, de penga ...... *ler*

Joda, man har krav på kontantstøtte etter 39 uker - Dette uavhengig om man har valgt permisjon med 80% eller 100% dekningsgrad på lønn.

På trygdekontoret får du skjema for å søke om støtta.

Første utbetaling skjer måneden ETTER 39 fulle uker med permisjon. Hvis man har avviklet noe ferie i løpet av de 39 ukene, så forrykker det IKKE tidspunktet for når man har rett til kontantstøtte.

Hvis man uheldigvis har 39 uker som utløper den 1. eller 2. i en mnd., så betyr det at man ikke får kontantstøtte før fra mnd. ETTER. Det er likevel mulig at de bruker skjønn (?!) for våre 39 uker utløp søndag 1. juni, og vi regnet ikke med å få før fra juli (etter samtale med trygdekontoret), men da vedtaket kom i posten viste det seg at vi fikk f.o.m. juni - og det var jo gledelig for oss :o)

Kontantstøtten utbetales ca. den 27. i hver mnd. - og pålyder vel kr. 3.600,-

Man har krav på kontantstøtte til den måneden barnet fyller 3 år - eller til måneden etter at barnet begynner i barnehage (med statsstøtte).

hilsen

Tusen takk Noraførr, her var jo alt jeg trengte:-) så vi får ikke støtte den måneden barnet fyller tre, men t.o.m måneden før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen cor

Hei !

Det som er så urettferdig for oss adoptivforeldre er at de aller fleste av oss får kontantstøtte så altfor kort tid.

Kontantstøtten utbetales til og med den måneden barnet fyller 3 år. Vi som adopterer starter litt seint i systemet, så vi går glipp av noen kroner her.

Jeg skulle ønske at kontantstøtten heller ble utbetalt over et bestemt antall uker i stedet for til en bestemt alder. Da hadde vi kommet likt ut med de som har egenfødte barn.

Et søndagssukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Noraførr, her var jo alt jeg trengte:-) så vi får ikke støtte den måneden barnet fyller tre, men t.o.m måneden før??

Jepp, det stemmer :-)

Vi måtte "krangle" litt med trygdekontoret vårt for å få dem til å forstå at vi faktisk hadde krav på støtten etter 39 uker, det drøyde dermed litt før vi fikk støtten, men da fikk vi jo også etterbetalt for de månedene - veldig kjekt det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Noraførr, her var jo alt jeg trengte:-) så vi får ikke støtte den måneden barnet fyller tre, men t.o.m måneden før??

Klipp fra Lov om kontantstøtte, § 8 - Støtteperiode:

"Kontantstøtte ytes fra og med kalendermåneden etter at rett til kontantstøtte inntrer, TIL OG MED den kalendermåned rett til kontantstøtte faller bort."

Man får altså støtte også for den mnd barnet fyller 3 år eller evt. den mnd. barnet begynner i barnehagen. Det spiller ingen rolle om denne "endringsdatoen" er tidlig eller sent i måneden.

Med forbehold om at dette er annerledes for adoptivbarn - noe som ville forbause meg.

Når barnet fyller 3 år, stopper støtten i riktig mnd av seg selv. Man er forpliktet til å melde fra selv dersom man bruker en barnehageplass med statsstøtte. Barnehagen innrapporterer også, men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...