Gå til innhold

Dyre sko -dumt gjort?


Gjest mamma'n hans

Anbefalte innlegg

Gjest mamma'n hans

Jeg er enslig mor og har to gutter på 12 og 13, snart 14. De har fått noen svære føtter etterhvert - vel, 40-41 - kan nok bli enda større.

I høst fikk jeg utbetalt litt ekstra penger og derfor slo jeg meg litt løs - og kjøpte skikkelige vintersko til dem: Viking gore-tex til han på 12 og timberland til han på 13 - ca. 1000 kroner paret. Det er første gang i historien jeg har spandert så mye på sko, og de må værsågod godta at jeg kjøper ett nummer større enn de trenger - for jeg tenker 2 vintre, her, minst.

Så får jeg sterke reaksjoner fra venninna mi, som mener det er helt uhørt med så dyre vintersko, når jeg kan kjøpe for 250,- på Økonomisko. Faren til guttene er også opprørt over mitt lettsinn og sløsing.

Mitt spørsmål er nå - hva gjør dere andre? Jeg mener å se, og jeg har mange av kameratene til ungene inn og ut av dørene her, at skikkelig skotøy er noe flere foreldre enn jeg prioriterer når ungene er blitt så store. Holdbare sko, som, om de ikke holder, kan klages på. Faren deres kjøpte inn flotte joggesko til dem for 2 måneder siden, de er allerede utslitte, er gått opp i limingen og har hull i sålene! Jeg hadde forventet de i hvert fall skulle holde til snøen kom. Men barna mine sliter sko veldig hardt.

Så - har jeg vært for råflott nå, eller? Det hører med til historien, naturligvis, at jeg tjener veldig dårlig, ligger på grensen til sosialhjelp. Men jeg tenkte at investerer jeg i skikkelig skotøy i vinter, er vi kanskje spart for kjedelige overraskelser og nye utgifter fordi skoene går istykker? Hva tenker dere andre tenåringsforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikek tenåringsmamma. Men det er viktig at baran(ungdommen) er tørre og varme på bena. Jeg skal ikke påstå at det som er billigere er dårligere, men det er vel en liten grunn til det. Og dersom DU mener at du kunne unne barna dine dette så syntes jeg du gjorde et fint valg. Om du også kjøper ullsåler til å oppi støvlene, og et par sånne ulvang sokker som de har rett inn på foten (uten frotte sokker under) fryser de garantert ikke.

Gode sko er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomisk mamma

Jeg er ikke tenåringsmamma enda jeg heller, men når jeg kjøper sko til barna nå, så vil jeg jo ha gode og bra sko.

Men jeg ser på de billige alternativene først, barna vokser jo så fort ut av skoa, og da syns jeg det er kjedelig når dyre sko ikke blir utslitt engang før de må ha nye .....

Jeg er sikker på at en finner like gode billige sko, er det dyre sko og klær er jeg overbevist om at vi betaler forferdelig mye bare for merket ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 åringen(jente) fikk nye vintersko i fjor. Merket Boots, pris ca 700. Men det var de eneste skoene hun ville ha etter en del "krangling" (hun hadde i ugangspunktet tenkt seg joggesko).

Synes nok at 1000 kroner for et par sko er i meste laget uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg tenåringsmamma enda da. Jeg tilhører de nøkterne foreldrene, men skotøy er vel det jeg er mest nøye på. Ungene har ikke mange par sko, men de har gode sko!

Forøvrig merker jeg meg at småbarnsforeldre her på DOL glatt punger ut med en tusenlapp og mer til for en parkdress til 1-åringene sine... Man skal ta godt vare på de store ungene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 åringen(jente) fikk nye vintersko i fjor. Merket Boots, pris ca 700. Men det var de eneste skoene hun ville ha etter en del "krangling" (hun hadde i ugangspunktet tenkt seg joggesko).

Synes nok at 1000 kroner for et par sko er i meste laget uansett alder.

Det skulle være Roots og ikke Boots ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre sko holder ikke lenger enn billige sko er min erfaring. Men når datteren min skal kjøpe sko får hun enten gå alene på økonomisko eller din sko og finner hun ingen ting der, går vi i en skikkelig forretning. Skal hun ha sko til 1000-lappen eller mer, vil jeg søren meg passe på at det er skikkelige og gode sko. Gidder ikke å betale masse penger for noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dumt gjort, kan bare du selv svare på - da det er dine penger og din økonomi:-)

Men, jeg kjøper dyre sko til sønnen min. En ting er fordi han helst vil ha det, og så fordi jeg tror at skoene har en bedre kvalitet da.

Håper skoene passer lenge da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angela1365380318

Dersom skoene holder, er gode å gå med og varmer så gjør de jo nytten.

Jeg har kjøpt en del billige sko, de blir ødelagt ofte innen tre månder. Kjøpte til 500 på eurosko, måtte ut med 250 hos skomaker en måned etter, han viste og forklarte meg hvordan eroskoen ofte er bygd opp, det er jo papp og tynn plast!

To månder etterpå kastet jeg skoene, de ble ødelagt på nytt og å bruke 500 på skomaker på sko til 500 gadd jeg ikke.

Dersom guttene dine tar vare på skoene så har du gjort en god inverstering. De er jo ikke sosser med et par gode sko:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotøy går det ikke an å spare på, er min erfaring. Selvfølgelig kan du kjøpe sko til 250,- på Økonomisko, men de er ikke gode å ha på og de er ikke særlig solide for slamper i verste skoslitealderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotøy går det ikke an å spare på, er min erfaring. Selvfølgelig kan du kjøpe sko til 250,- på Økonomisko, men de er ikke gode å ha på og de er ikke særlig solide for slamper i verste skoslitealderen!

Det er noe varierende kvalitet merker jeg, både på økonomisko og i andre butikker. Har kjøpt gode, myke sko hos økonomisko som har holdt lenge, men det er ikke ofte en finner noe der. Leter forøvrig ganske lenge etter voksensko i de vanlige skobutikkene også, og opplever kvaliteten som vekslende. Barnesko holder seg som regel stabilt bra i vanlige skobutikker, men er noe vekslende hos økonomisko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma'n hans

Tusen takk for alle svar! Jeg må innrømme at etter som ungene bruker disse to parene og jeg ser de ikke slites like lett og i tillegg vet de er vanntette og varme, er jeg mer og mer fornøyd med kjøpet. Så får heller venner og venninner grøsse over mitt "sløseri" - mens de selv bruker samme beløp på andre ting...akk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Christell

Guttungen til gubben fikk Viking Gore Tex. 1000,- kostet de. Jeg synes det er viktig at de har ordentlig skotøy. Tror dette kan bidra til at de bruker mer tid ute. (Og det trenger han ettersom har veier i meste laget.)

Vi har grei økonomi. Vet ikke om jeg hadde gjort det dersom vi hadde hatt veldig trang økonomi.

Uansett: Klagerett har man også selv om man kjøper billige sko. Bare ta vare på kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har ikke jeg tenåringsbarn enda, men jeg kjøpte viking goretex sko til mine barn på 3,5 og 4,5 år. De kostet 650 kr. Så de var jo litt billigere til små barn.

Jeg synes det er viktig at de har gode sko. Både at de er gode på foten og at de er varme og holder tett.

Vi har prøvt billige vintersko også, og gjort samme erfaring som deg. Etter en vinter er skoen gått opp i sømmer og liminger, og kan kastes.

Litt dyrere vintersko derimot holder. Det er iallefall min erfaring.

Men selvfølgelig,1000 kr. er kanskje litt mye for et par sko. Iallefall hvis dere har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma'n hans

Nå har ikke jeg tenåringsbarn enda, men jeg kjøpte viking goretex sko til mine barn på 3,5 og 4,5 år. De kostet 650 kr. Så de var jo litt billigere til små barn.

Jeg synes det er viktig at de har gode sko. Både at de er gode på foten og at de er varme og holder tett.

Vi har prøvt billige vintersko også, og gjort samme erfaring som deg. Etter en vinter er skoen gått opp i sømmer og liminger, og kan kastes.

Litt dyrere vintersko derimot holder. Det er iallefall min erfaring.

Men selvfølgelig,1000 kr. er kanskje litt mye for et par sko. Iallefall hvis dere har dårlig råd.

Der ser du - det er ikke bare jeg som kjøper Goretex-sko til ungene - og jeg har etter hvert som tida går bare fått bedre og bedre samvittighet for mitt valg!

Nå har jeg bare ett problem: Den eldste synes skoene er så fine at han ikke vil bruke dem ennå! For de kan bli stygge!

Det har også gått opp for meg at en viktig grunn for meg til å kjøpe disse skoene er psykologisk: Ved å utruste dem med godt fottøy, gjør jeg dem viktige for meg, og signaliserer det til både dem og deres far. Deres "bakkekontakt" er viktig,både fysisk og psykisk, at de har funksjonelt skotøy som ikke hindrer dem pga. fukt og kulde, er viktig.

Akkurat det høres kanskje litt rart ut, men etter å ha kjøpt billig fottøy til dem hele deres liv, er dette som en slags investering og anerkjennelse av hvor viktig deres velbefinnende er for meg - og kanskje på sikt, også for dem selv. Jeg er av den typen som tenker "Det er ikke så farlig med meg!" og kjøper billig til meg selv. Nå har jeg ikke tenkt å oppdra unger som er ekstravagante - men i hvert fall unger som ikke tenker slik jeg har gjort i like mange år som jeg har?

Så summa summarum - jeg er glad for å ha kjøpt de skoene fordi de er skikkelig fottøy, men også fordi de er et signal om at ungenes - og andre menneskers - velferd er viktige verdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...