Gå til innhold

moden 12 åring


huufsa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gutt på 12, som er godt inne i puberteten.

Han har ofte med seg kjæresten hjem, som også er 12. De er ganske ofte alene sammen.

Jeg er så klart usikker på hvor mye de 'utforsker', kanskje de ikke gjør det i det hele tatt, men jeg tenker litt på det.

Bør jeg snakke med han om dette, eller vil det virke 'oppfordrene' til å begynne med ting de kanskje ikke har begynt med enda?

Hvordan har dere taklet pubertets-ungene deres på dette området?

For første gang er jeg veldig usikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mora til stor gutt

:-), tror nok kanskje jeg ville ha tatt opp temaet med ham jeg da. Vet at ene gutten her i huset var i full gang med sex på den alderen. Vi hadde en lang prat om dette, og jeg lot dem ikke være for lenge på rommet aleine - fordi at jeg visste at de hadde startet med å løpe linene fult ut.

Gutten her fortalte selv at de hadde sex, og forsto mine argumenter. Viss du synes det er vrient å komme inn på temaet får du leie en film med emnet og diskutere generelt, eller se på Ricky Lake el. sammen med ham - der hender det at de tar opp slike temaer. Da går det å diskutere uten at det blir for personlig.

De starter ivertfall tidligere og tidligere, og det er greit å ha en dialog med dem om det. Ivertfall om at du ikke er enig i at de har sex enda, om følelser, følger osv. men at du også vet at du ikke kan følge med dem hele tida og at han har et ansvar selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-), tror nok kanskje jeg ville ha tatt opp temaet med ham jeg da. Vet at ene gutten her i huset var i full gang med sex på den alderen. Vi hadde en lang prat om dette, og jeg lot dem ikke være for lenge på rommet aleine - fordi at jeg visste at de hadde startet med å løpe linene fult ut.

Gutten her fortalte selv at de hadde sex, og forsto mine argumenter. Viss du synes det er vrient å komme inn på temaet får du leie en film med emnet og diskutere generelt, eller se på Ricky Lake el. sammen med ham - der hender det at de tar opp slike temaer. Da går det å diskutere uten at det blir for personlig.

De starter ivertfall tidligere og tidligere, og det er greit å ha en dialog med dem om det. Ivertfall om at du ikke er enig i at de har sex enda, om følelser, følger osv. men at du også vet at du ikke kan følge med dem hele tida og at han har et ansvar selv.

Lykke til!

Takk for svar! :-)

Magefølelsen min sier at jeg bør snakke litt med han, ja...

Jeg vil ikke legge meg opp i hvor 'langt de går', men jeg kan snakke litt om følger og forhåndsregler.

Resten finner de ut av selv uansett tror jeg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med ham om det, hvis han er lydhør da. Eldstemannen min var veldig seint ute og er av de som ikke vil snakke om slike ting. Men datteren min var veldig tidlig ute, synes jeg da og vi har snakket masse. Og jeg har snakket med kjærestene også. Kanskje det er lettere for deg å snakke med jenta. Hvis de har startet er jo preventsjon et tema.

Men jeg synes jo 12 år er fryktelig ungt da, håper de venter et par år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med ham om det, hvis han er lydhør da. Eldstemannen min var veldig seint ute og er av de som ikke vil snakke om slike ting. Men datteren min var veldig tidlig ute, synes jeg da og vi har snakket masse. Og jeg har snakket med kjærestene også. Kanskje det er lettere for deg å snakke med jenta. Hvis de har startet er jo preventsjon et tema.

Men jeg synes jo 12 år er fryktelig ungt da, håper de venter et par år til.

Det håper jeg også, Dorthe..

Jeg tror det skal gå greit å snakke med han, jeg tar det så snart anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... blir helt svett, jeg. Har en 11 åring, og venter i spenning. Skjer det så fort i den alderen? Tydeligvis. Det kan bli interessant i heimen framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... blir helt svett, jeg. Har en 11 åring, og venter i spenning. Skjer det så fort i den alderen? Tydeligvis. Det kan bli interessant i heimen framover!

Du har grunn. Plutselig er de store og tror de er voksne :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moden meg her og moden meg der.... fysisk og psykisk modning går jo ikke alltid hånd i hånd.

Jeg forstår at man ikke kan vokte barna sin til enhver tid, og til syvende og sist gjør de vel (dessverre?) som de vil.

Likevel mener jeg det er på sin plass å være klar over og gjøre oppmerksom på at den seksuell lavalder er 16 år.

Ja, jeg er også klar over at noen straff ikke er aktuelt når begge er under den kriminelle lavalder. Men, det gjør det ikke lovlig av den grunn. En annen ting å ta i betraktning er fremtida. Om sønnen din starter et aktivt seksualliv mens han ennå er barn, er vel sjansen stor for at han er riktig så dreven når han er passert 16. Og om han da har yngre kjærester....

Mange ungdommer (og foreldre) tror at det er lovlig for nesten jevnaldrende tenåringer å ha sex selv om bare den ene er over 16, men dette er feil.

Dette bare til opplysning - ikke ment som kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

:-), tror nok kanskje jeg ville ha tatt opp temaet med ham jeg da. Vet at ene gutten her i huset var i full gang med sex på den alderen. Vi hadde en lang prat om dette, og jeg lot dem ikke være for lenge på rommet aleine - fordi at jeg visste at de hadde startet med å løpe linene fult ut.

Gutten her fortalte selv at de hadde sex, og forsto mine argumenter. Viss du synes det er vrient å komme inn på temaet får du leie en film med emnet og diskutere generelt, eller se på Ricky Lake el. sammen med ham - der hender det at de tar opp slike temaer. Da går det å diskutere uten at det blir for personlig.

De starter ivertfall tidligere og tidligere, og det er greit å ha en dialog med dem om det. Ivertfall om at du ikke er enig i at de har sex enda, om følelser, følger osv. men at du også vet at du ikke kan følge med dem hele tida og at han har et ansvar selv.

Lykke til!

Starter de så tidlig? Jeg visste nok ikke hva sex var da jeg var 12.. De er jo bare barn da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...