Gå til innhold

Lesbisk og adoptivmor


Liten regnbue

Anbefalte innlegg

Liten regnbue

Jeg er bifil, men er forlovet med ei nydelig jente.

Vi ønsker oss barn men for meg kan det være vanskelig å bære frem barn på grunn av sykdom.

Er det noen som vet hvordan vi kan gå frem?

Jeg vet vi har loven på vår side nå, men jeg vet også at offentlige instanser gjør alt for å krongle det til for oss. Derfor trenger jeg litt tips fra dere der ute.

Diskusjon om hvorvidt vi skal oppdra barn eller ikke orker jeg ikke diskutere, men jeg vil snarere få tips om fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør gjøre som alle oss andre. Ta kontakt med adopsjonsforeningene og be om informasjon og eventuellt avtal et møte før du velger hvilken organisasjon du vil samarbeide med videre. Hos organisasjonene treffer du mennensker som er profesjonelle og kan sin jobb.

ADOPSJONSFORUM

Inkognitogt. 17 - 0256 Oslo, Tlf. 22 55 78 60 Fax. 22 44 62 60, E-mail: [email protected]

INORADOPT

Besøksadresse; Skippergata 21, Kristiansand S

Postadresse; Postboks 266, 4663 KRISTIANSAND S

Tlf: 38 02 46 20, Faks: 38 02 42 57

VERDENS BARN

Bogstadvn. 27 B - 0355 Oslo, Tlf. 22 93 30 00, Fax. 22 69 85 55. E-mail: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat nå

Tror nok jeg må skuffe deg, men dere vil aldri få adoptere et barn slik som situasjonen er nå.

Det skal fortelles i sosialrapporten at du er lesbisk og forlovet og da vil dere/du ikke bli godkjent av BUFA + at ingen av landene man kan adoptere fra vil godkjenne dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @nonymus

Du bør gjøre som alle oss andre. Ta kontakt med adopsjonsforeningene og be om informasjon og eventuellt avtal et møte før du velger hvilken organisasjon du vil samarbeide med videre. Hos organisasjonene treffer du mennensker som er profesjonelle og kan sin jobb.

ADOPSJONSFORUM

Inkognitogt. 17 - 0256 Oslo, Tlf. 22 55 78 60 Fax. 22 44 62 60, E-mail: [email protected]

INORADOPT

Besøksadresse; Skippergata 21, Kristiansand S

Postadresse; Postboks 266, 4663 KRISTIANSAND S

Tlf: 38 02 46 20, Faks: 38 02 42 57

VERDENS BARN

Bogstadvn. 27 B - 0355 Oslo, Tlf. 22 93 30 00, Fax. 22 69 85 55. E-mail: [email protected]

Nå tror jeg du gir 'Liten regnbue' falske forhåpninger. Såvidt meg bekjent er ikke loven åpnet for at homofile/lesbiske kan adoptere såsant det ikke dreier seg om stebarnsadopsjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilsen en adoptant

Jeg kjenner personlig mange lesbiske og homofile med barn, og som er utmerkede foreldre. Men den diskusjonen skal vi ikke ta nå.

Du er nok blitt feilinformert. Lesbiske/homofile har ikke etter norsk lov rett til å adoptere, annet enn stebarnsadopsjon (og selv dette gjøres vanskelig, jfr Anne Holt som ikke får adoptere partnerens barn).

Og selv dersom norsk lov skulle forandre seg i framtiden, vil det nok ta flere tiår før noe giverland er villig til å godta et lesbisk/homofilt par som foreldre. Dette er realiteten. Som lesbisk par vil dere neppe noen gang få adoptere.

Enslige kan adoptere, i prinsippet også hvis de er lesbiske (dvs sosialkontoret har ikke rett til å stille spørsmål om legning, så det skal ikke bli stående i noen papirer). Kun Kina krever at enslige undertegner en erklæring på at man ikke er homofil.

Det er derfor ingen vits at du/dere kontakter hverken SUAK eller adopsjonsforeningene vedr. dette. Tvert om vil det heller kunne gjøre din sak verre, dersom du i en senere fase i livet skulle befinne deg i en annen livssituasjon.

Eneste muligheten du/dere i dag har til å ha barn, der derfor dersom din partner er villig til å bære fram et barn, feks ved inseminasjon.

Jeg råder deg til å ta kontakt med foreningen "Homofile og Barn" via LLH.

Ønsker dere lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten regnbue

Jeg kjenner personlig mange lesbiske og homofile med barn, og som er utmerkede foreldre. Men den diskusjonen skal vi ikke ta nå.

Du er nok blitt feilinformert. Lesbiske/homofile har ikke etter norsk lov rett til å adoptere, annet enn stebarnsadopsjon (og selv dette gjøres vanskelig, jfr Anne Holt som ikke får adoptere partnerens barn).

Og selv dersom norsk lov skulle forandre seg i framtiden, vil det nok ta flere tiår før noe giverland er villig til å godta et lesbisk/homofilt par som foreldre. Dette er realiteten. Som lesbisk par vil dere neppe noen gang få adoptere.

Enslige kan adoptere, i prinsippet også hvis de er lesbiske (dvs sosialkontoret har ikke rett til å stille spørsmål om legning, så det skal ikke bli stående i noen papirer). Kun Kina krever at enslige undertegner en erklæring på at man ikke er homofil.

Det er derfor ingen vits at du/dere kontakter hverken SUAK eller adopsjonsforeningene vedr. dette. Tvert om vil det heller kunne gjøre din sak verre, dersom du i en senere fase i livet skulle befinne deg i en annen livssituasjon.

Eneste muligheten du/dere i dag har til å ha barn, der derfor dersom din partner er villig til å bære fram et barn, feks ved inseminasjon.

Jeg råder deg til å ta kontakt med foreningen "Homofile og Barn" via LLH.

Ønsker dere lykke til!

:-)

Vil bare takke " En adoptant " for svaret.

Virker som du har peiling på dette, så da følger jeg de tips du gav meg.

Men det er synn det skal være så vanskelig for oss.

Men min partner skal prøve å bli gravid så vi får se hvordan det går fremover. SPENNENDE!

Jeg vil gjerne være forberedt når jeg en gang bestemmer meg om hvordan jeg skal få barn.

Takker igjen for svaret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten regnbue

Det kan umulig være til barnets beste at homser og lesbiske adopterer barn?

Jeg vil ikke starte denne diskusjonen her, men andre kan jo slenge seg på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten regnbue

Det var nytt for meg at lesbiske/ homofile nå kan adoptere barn, annet enn ved stebarnsadopsjon.

mvh

Jeg tror jeg må ha oppfattet feil med dette å få adoptere barn. Beklager! Jeg fikk ikke med meg at det gjelder bare stebarn.....

Og det er dumt. Særlig for oss som kunne biltt gode og snille foreldre til et barn som sårt trenger det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig være til barnets beste at homser og lesbiske adopterer barn?

for å bli møtt med respekt når du kommer med et sånt utsagn/personlig mening, så bør du utfylle det litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha oppfattet feil med dette å få adoptere barn. Beklager! Jeg fikk ikke med meg at det gjelder bare stebarn.....

Og det er dumt. Særlig for oss som kunne biltt gode og snille foreldre til et barn som sårt trenger det....

at hvis mamman din gifter seg med en annen mamma, så kan den nye mammaen adoptere deg slik at hun også blir mamman din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha oppfattet feil med dette å få adoptere barn. Beklager! Jeg fikk ikke med meg at det gjelder bare stebarn.....

Og det er dumt. Særlig for oss som kunne biltt gode og snille foreldre til et barn som sårt trenger det....

Jo, det stemmer nok. I Danmark er de vel såvidt begynt å tenke på muligheten for at homofile også kan adoptere.

Det kommer til Norge med tid og stunder også, får vi håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner personlig mange lesbiske og homofile med barn, og som er utmerkede foreldre. Men den diskusjonen skal vi ikke ta nå.

Du er nok blitt feilinformert. Lesbiske/homofile har ikke etter norsk lov rett til å adoptere, annet enn stebarnsadopsjon (og selv dette gjøres vanskelig, jfr Anne Holt som ikke får adoptere partnerens barn).

Og selv dersom norsk lov skulle forandre seg i framtiden, vil det nok ta flere tiår før noe giverland er villig til å godta et lesbisk/homofilt par som foreldre. Dette er realiteten. Som lesbisk par vil dere neppe noen gang få adoptere.

Enslige kan adoptere, i prinsippet også hvis de er lesbiske (dvs sosialkontoret har ikke rett til å stille spørsmål om legning, så det skal ikke bli stående i noen papirer). Kun Kina krever at enslige undertegner en erklæring på at man ikke er homofil.

Det er derfor ingen vits at du/dere kontakter hverken SUAK eller adopsjonsforeningene vedr. dette. Tvert om vil det heller kunne gjøre din sak verre, dersom du i en senere fase i livet skulle befinne deg i en annen livssituasjon.

Eneste muligheten du/dere i dag har til å ha barn, der derfor dersom din partner er villig til å bære fram et barn, feks ved inseminasjon.

Jeg råder deg til å ta kontakt med foreningen "Homofile og Barn" via LLH.

Ønsker dere lykke til!

:-)

Først må jeg si at dette ikke er ment som en provokasjon på noen måte, vil bare si et par ting som brenner på hjertet nå.

"Lesbiske/homofile har ikke etter norsk lov rett til å adoptere, annet enn stebarnsadopsjon (og selv dette gjøres vanskelig, jfr Anne Holt som ikke får adoptere partnerens barn)"

Og dette er nettopp enda et løftebrudd fra politikernes side. Partnerskapsloven skulle likestilles ekteskapsloven. Stebarnsadopsjonssaker viser at det ikke er tilfelle. Langt fra alle som søker, får den innvilget. Til tross for at det er gode saker. Det er forøvrig i kun mellom 10 og 20 stk som har søkt siden det ble åpnet for dette 01.01.02.

Gro Aicher (dir. BUFA) om retningslinjene fra departementet (Klassekampen, 04.07.03):

"(...) står det uttrykkeleg at ei mor som har fødd barn og lever i registrert partnerskap, som følge av barnelova, vil ha foreldreansvar for barnet heilt åleine, og at dei strenge reglane som gjeld for stebarnadopsjon, også gjeld i desse tilfella, forklarer direktøren. Ho viser vidare til at det skal leggjast vekt på om barnet over tid er i stabil familierelasjon til den som søkjer adopsjon, og at det skal leggjast vekt på om barnet har eit «sterkt behov for rettslig tilknytning til søker».

Det er altså barneloven som må endres.

Ved at sammor (den mor som ikke selv har født barnet) får innvilget adopsjonen trygger de barnets rettigheter ved eventuell skilsmisse hos mødrene. Så det er til barnets beste at man får tilpasset disse lovene.

------------------

"Og selv dersom norsk lov skulle forandre seg i framtiden, vil det nok ta flere tiår før noe giverland er villig til å godta et lesbisk/homofilt par som foreldre. Dette er realiteten. Som lesbisk par vil dere neppe noen gang få adoptere."

Jo. Verden går heldigvis fremover. Sakte, men "sikkert", er der nå flere land som godkjenner homofile ekteskap. India f.eks godtar nå ekteskap mellom samkjønnede par. Taiwan kommer snart etter. Argentina. Også i Colombia har det vært foreslått og fått god støtte, med unntak av sterke protester fra den katolske kirke.

Forhåpentligvis og sannsynligvis er alle disse (og ev flere) landene på veg i den retning som bla Norge har tatt. Vegen mot full juridisk likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...