Gå til innhold

Gutter fra Kina og skuffelse


Gjest Uten nick

Anbefalte innlegg

Gjest Uten nick

Nå har jeg i flere ulike sammenhenger hørt om folk som har fått tildelt gutt fra Kina og som er skuffet og som det er synd i. Dette er historier som er kommet fra adoptivforeldre som har hentet jenter i Kina og som har reist sammen med foreldre som har fått gutt.

Det er klart at historier som dette ikke nødvendigvis er helt korrekte, men samtidig sier det noe om forventninger til barn fra Kina.

Vi er selv i en adopsjonsprosess nå, fra et annet land enn Kina, og for oss er dette med kjønn helt underordnet. Jeg har trodd at folk valgte Kina som land fordi de er liberale bl.a. mht. alder, men er den virkelige grunnen at man ønsker seg jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet nå

Dette tror jeg ikke noe på at stemmer. At man får litt sjokk sånn med en gang kan vel hende, men at man er skuffet når man er i Kina for å hente gutten sin det kan jeg aldri tenke meg.

Du stigmatiserer en veldig liten gruppe forresten, det er veldig få med gutter fra Kina, og de er kanskje så få at de ikke føler at de kan svare på innlegget ditt pga. anonymiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til en liten kinaprinsesse kan jeg med hånden på hjertet si at når vi ventet på barn spilte kjønn ingen rolle.

Jeg har hørt om noen som har flere gutter fra før, og derfor ønsker seg ei lita jente og velger Kina. Tror dog at dette er unntakene - og de aller fleste vil jeg tro og håpe - føler at akkurat den lille gutten eller jenta de får tildelt er like ønsket og elsket.

Tror dette (håper jeg virkelig) er mer rykter enn virkelighet, og kun gjelder i svært få tilfeller.

Til en svært lykkelig og takknemlig tobarnsmamma - til ei lita jente og en liten gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er nok ikke sånn at alle som velger et land gjør det av samme grunn.

For oss var det flere forhold som spilte inn da vi valgte Kina. Alder var en av dem, det at de ikke krevde at ekteskapet vårt skulle ha vart en bestemt periode før adopsjonen en annen. (vi var lenge samboere) En tredje viktig grunn var at alt var så oversiktelig og forutsigbarn i Kina i forhold til andre land.

En gutt hadde vært hjertelig velkommen hos oss. Når det er sagt, så hadde jeg blitt veldig overrasket hvis vi hadde fått tildelt en gutt og måtte nok gått noen runder med meg selv for og "ommøblert" litt i øverste etasje. Ikke fordi en gutt ikke hadde vært velkommen eller uønsket, men fordi når godt over 90% av barna som kommer er jenter så lager man seg et bilde av dette barnet da. Og vi hadde goood tid til å lage bilde! :o) Innrømmer flatt at jeg hadde kjøpt inn noe rosa før tildelingen også, vel vitende om at vi selvsagt kunne bli en av de få som fikk en gutt.

Det var faktisk en gutt i vår reisegruppe. Foreldrene var iallefall laaaangt fra skuffet, men sa at de hadde vært veldig overrasket da tildelingen kom. Og de måtte også strikke endel nytt, for gutter er ikke så søte i rosa. ;-)

Jeg innbiller meg at veldig mange havner i ca samme kategori, man venter seg jente ganske enkelt fordi nesten alle er jenter derfra. Dermed blir overaskelsen stor hvis det kommer gutt. Kanskje blir noen til og med litt skuffet, det er ikke uvanlig når terrenget ikke stemmer helt med kartet man har lagt seg. :o) Jeg vil også tro at for de aller fleste er dette en veldig kortvarig skuffelse. Håper det iallefall.

Som apropos kan jeg si at jeg har en venninne som ventet barn fra Colombia. De fikk et lite blondt/rødlett barn med blå øyne, endel yngre enn det som er vanlig derfra. Og venninnen sa at det gikk faktisk både en og to og tre dager før hun klarte å gi slipp på den brune krøllhjårete toåringen hun hadde lagt seg et indre bilde av. Altså litt av det samme der! :o)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på at stemmer. At man får litt sjokk sånn med en gang kan vel hende, men at man er skuffet når man er i Kina for å hente gutten sin det kan jeg aldri tenke meg.

Du stigmatiserer en veldig liten gruppe forresten, det er veldig få med gutter fra Kina, og de er kanskje så få at de ikke føler at de kan svare på innlegget ditt pga. anonymiteten.

Heisann. Dette tror jeg gjelder uhyre få viss noen i det hele tatt. Klart at man liksom "forventer" en jente fra Kina iom at prosentandelen jenter er så stor. Men når man har kommet seg av overraskelsen, og sitter der med bildet av verdens vakreste lille gutt, så skal du ikke få meg til å tro at noen kan være skuffet.

Selv fikk vi jente, men tro meg- en gutt ville være like mye ønsket og feiret !!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte Kina pga vår høye alder, og vi har to jenter derfra.

Begge gangene vi ventet på tildeling regnet vi med at vi ville få jente (det er jo mer enn 95 % sannsynlig), selv om vi var klar over at det var en liten mulighet for å få gutt også.

Hadde det blitt gutt, ville overraskelsen vært stor, men det som teller er jo å få et BARN. Vi ville tatt imot en gutt med like stor glede som ei jente. Faktisk tror jeg vi ville synes det var ekstra spennende å få en gutt, siden det ikke er så vanlig å få gutter fra Kina.

På vår første hentereise var det et par som fikk en gutt. De hadde naturlig nok blitt overrasket over å få tildelt en gutt, men gledet seg selvfølgelig like mye som de andre som fikk jenter. En ordentlig godgutt fikk de også.

Jeg synes det høres merkelig ut at noen skulle være skuffet over å hente en gutt i Kina. Siden forventningen om en jente er så sterk når man adopterer fra Kina, er det naturlig at det blir en indre omstillingsprosess dersom man får tildelt en gutt. Det kan kanskje ta litt tid å venne seg til at det ble annerledes enn man hadde forventet og levd seg inn i et par år. Men dette har mer med overraskelse enn skuffelse å gjøre, synes jeg.

Skuffet, nei det håper og tror jeg må være helt unntaksvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine med Kina nå er jo at det kommer stadig flere gutter (hvis jeg har oppfattet det riktig) Da må man innstille seg på barn, ikke jenter, og tildelingen blir en like stor overraskelse begge veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg har mest lyst på jente. Men det gjør meg jo ingenting om det blir en gutt!

Jeg kan ALDRIG tro at det du har hørt er sant, jeg tror heller at du har misstolket andres innlegg.

Uansett hvor mye man ønsker seg det ene eller det andre, så vil jo hjerte smelte fullstendig, selv om det ikke blir det man hadde forventet.

En hver gravid dame, går vel også å tenker at det hadde vært artig og fått en gutt/jente, særlig hvis du har en gutt/jente fra før. Gøy å få en av hvert skjønn.

Får jeg ei jente vil jeg helt sikkert håpe på en gutt neste gang. Og får jeg gutt har jeg lyst på jente neste gang.

ELLER ER DET IKKE LOV Å ØNSKE SEG, uten at det skal bli mistolket, og andre som deg vil tenke at jeg ikke er fornøyd, om jeg ikke for det jeg håpet på.

Det er ikke noe forskjell på oss som skal adoptere og de som går gravide.

Jeg kjenner et par som nylig fikk en gutt. Da hadde alle i hele familien gått og håpet på at endelig jenta skulle komme (Alle søskenene har bare fått gutter).De ble jo ikke skuffet fordi om de fikk en gutt. JEG KAN IKKE SKJØNNE AT DU KAN TRO NOE SLIKT OM OSS som skal bli foreldre.

Dette innlegget ble kanskje litt rotete.

Men la meg få sagt det helt klart....Jeg blir LIKE GLAD uansett hva det blir. Men jeg personlig har mest lyst på ei jente.

Den gang jeg var gravid så ønsket jeg meg også aller mest ei jente, men når jeg fikk høre at det var en gutt, så blei jeg kjempe glad!!!

Det viktigste er jo at du får et friskt barn!!

Håper ikke at min ærlighet avstøter noen (kanskje dumt av meg og ikke være anonym)??

Det kan godt henne at det bare er meg som tenker slikt.

PS.På søknaden skrev vi at vi ønsket oss begge kjønn.

(Hvis du syntes at jeg var litt kvass mot deg, så var det bare fordi du ikke hadde nick, og ingen vet hvem du er)

mvh.mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...