Gå til innhold

Hvite prikker på brystvorta


Gjest Hitachi

Anbefalte innlegg

Gjest Hitachi

Jeg ammer fortsatt mitt 15 mnd gamle barn, og har nettopp oppdaget at jeg har to hvite små områder/prikker på brystvorta som er ømme. Bare på den ene. Noen som har hatt sånn? Er det sopp eller? Hva behandler man sånt med - må man til legen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Hitachi.

Kan være melkeblemmer. Vises som små hvitgule blemmer ytterst der melkegangen ender. Er ofte smertefult spesiellt under amming.Melkegangen innover er ofte tilstoppet. Blir ofte forvekslet med soppinfeksjon. Behandlingen er: Varm (så varmt du klarer uten å brenne deg) froteklut på brystknoppen i noen minutter før amming. Frotere brystknoppen effektivt med kluten før du legger barnet til. Det skal bløte/fjerne det lille hudlaget over blemmen. Barnet hjelper deg videre ved suging.Regn med at dette må gjentas ved hver amming og at det kan ta noen dager før det er helt borte. Noen mødre opplever at når proppen løsner,spruter melken ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kjære Hitachi.

Kan være melkeblemmer. Vises som små hvitgule blemmer ytterst der melkegangen ender. Er ofte smertefult spesiellt under amming.Melkegangen innover er ofte tilstoppet. Blir ofte forvekslet med soppinfeksjon. Behandlingen er: Varm (så varmt du klarer uten å brenne deg) froteklut på brystknoppen i noen minutter før amming. Frotere brystknoppen effektivt med kluten før du legger barnet til. Det skal bløte/fjerne det lille hudlaget over blemmen. Barnet hjelper deg videre ved suging.Regn med at dette må gjentas ved hver amming og at det kan ta noen dager før det er helt borte. Noen mødre opplever at når proppen løsner,spruter melken ut.

I 17årsalderen fikk jeg også slike hvite prikker (de gikk bittelitt utover), og jeg hadde dem i ca 1 år (ingen graviditet eller amming). Etter 1 år, utviklet de seg til en liten vortelignende greie, og etter et halvt år vokste den seg til en STOR rosinlignende greie. Den er ikke hvit lenger, den er lyserød, slik som brystvorta og området rundt den.

Jeg har hatt dette i 10 år nå, og ikke gjort noe med det. Ingen har undersøkt dette, fordi jeg kvir meg for å få gjort det.

det kan også nevnes at hvis jeg sover med BH på om natta, kan denne rosingreia bli større, hardere og BLÅ (den har til og med vært svart! Og da gjør den vondt, ikke ellers). Og når jeg tar av BH'n, går den tilbake til utgangsformen igjen ganske fort. Jeg kan se endringene.

Jeg VET jeg burde fått dette undersøkt. Jeg går også til behandling nå for å bli gravid, og MÅ i den forbindelse nevne dette. Jeg kan umulig amme med denne rosina midt på brystvorta.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...