Gå til innhold

Utrednng for ritalin ferdig


missi

Anbefalte innlegg

I dag var vi hos barnelege for å knekke koda på utprøvning av ritalin hos min stedatter.

Legen meinte at det så ut som ho kunne ha hjelp av ritalin så resepten ble utskrevet. Men ho skal ikkje starte på det før ein mnd etter at ho har starta på skule igjen etter ferien. Så skal hun til lege her og evaluere korleis det har vore etter en mnd bruk av ritalinen.

Jenta var i hvert fall førnøgd sjølv med at ho skulle få medisinen og det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott da,også at jenta er fornøyd.Men hvorfor skal dere vente til en mnd.etter skolestart med å begynne med de.Har dere fått svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Så flott da,også at jenta er fornøyd.Men hvorfor skal dere vente til en mnd.etter skolestart med å begynne med de.Har dere fått svar på det?

Jeg pleier også å anbefale at man venter med Ritalin-utprøvning til skolen har begyndt, og gjerne noen uker uti skoleåret. Bakgrunnen for det er at det ofte er i skolesituasjonen behovet for medisinering er størst, og at lærerens vurdering er viktig når det gjelder effekten av medsinen og også doseringen. Et samarbeide med skolen er nesten en forutsetning for en vellykket utprøvning. Dette er for meg en hovedregel, selvfølgelig er det mange unntak.

For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da,også at jenta er fornøyd.Men hvorfor skal dere vente til en mnd.etter skolestart med å begynne med de.Har dere fått svar på det?

Lykke til med utprøvingen,missi!

Til bonnie vedr. venting med utprøving av Ritalin.

Jeg tror grunnen til at utprøvingsperioden skal vente til en mnd etter skolestart, er at da er den første innkjøringsperioden på skolen over. Elevene har fått gjort seg mere kjent med evt nye lærere,medelever,timeplaner,

rom osv. Dagene har blitt mere oversiktlige for eleven. I forbindelse med utprøving er alltid lærers observasjoner av eleven viktig. I begynnelsen av et skoleår er det ikke alltid så lett å vite hva elevens reaksjoner henger ihop med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med utprøvingen,missi!

Til bonnie vedr. venting med utprøving av Ritalin.

Jeg tror grunnen til at utprøvingsperioden skal vente til en mnd etter skolestart, er at da er den første innkjøringsperioden på skolen over. Elevene har fått gjort seg mere kjent med evt nye lærere,medelever,timeplaner,

rom osv. Dagene har blitt mere oversiktlige for eleven. I forbindelse med utprøving er alltid lærers observasjoner av eleven viktig. I begynnelsen av et skoleår er det ikke alltid så lett å vite hva elevens reaksjoner henger ihop med.

Jeg er tildels enig i den begrunnelsen.Vi fikk også den men som det var her så gikk det tregt og det nærmet seg juletider og det var heller ingen gunstig tid.Og da ble det til å vente til over jul.Men så kom vinterferie.Til slutt måtte jeg spørre når var det gunstig å starte opp.Det ble til at vi startet opp rett før påske og ble først ferdige en stund etter påskeferie.Så etter min mening så er det vel aldri helt gunstig tidspunkt.Det er derfor jeg kom med det spørsmålet for jeg syns egentlig ikke det er grunn god nok.

Hilsen fra bonnie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...