Gå til innhold

16 1/2 år, leggetider og lommepenger


mor-bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest fem år siden jeg var 16

Han må da lære seg å ta ansvar selv. Har han ikke lært det før så er det i alle fall på tide nå.

La han legge seg når han vil, og så får han bare være trett. (En annen ting er når han må være hjemme.)

Ikke betal mobilregningene, de virket utrolig høye. Gi han en fast sum hver måned. Dette må rekke hele måneden, og er han blakk, så er det hans egen feil. Vil han bruke penger på snus eller mobil, så har han mindre til andre ting. La han betale skolematen selv. Han må da lære seg å prioritere og ta vare på sin egen økonomi. Han blir aldri til å klare seg på studielån e.l. med det forholdet til penger.

"Forsørge" han er å gi han mat og husly. Rekker ikke lommepengene, får han ta seg en jobb, eller jobbe i huset for en avtalt sum. Slike ordninger er helt vanlige blant tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli enige om en fast sum som skal dekke "alt", og ikke gi ham mer når det er tomt. Bare si f.eks. at sånn er det fra nyttår. Det er helt vanvittig å betale regninger for dem, da lærer de aldri å styre penger. Det er mange som har svært bitre erfaringer med at regninger ikke lenger forsvinner av seg selv når man flytter hjemmefra.

Hvis / når han går tom for penger, kan dere ha noen forslag til betalte arbeidsoppgaver. Han burde forlengst hatt noen faste ting å gjøre hjemme

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christell

Tror nok eneste håpet er å gi en fast sum pr. mnd. F.eks. 800,-. Da må han selv prioritere hva han ønsker å bruke disse til. Dersom han ønsker mer penger må dette bli via en jobb. Enten hjemme eller en helgjobb.

Nå er det lenge siden jeg var i den alderen. Men alikevel... Jeg fikk lommepenger fram til jeg var 16. (På slutten husker jeg at det var 50,- kroner. Men det er 15 år siden) Etter dette måtte jeg dekke forbruket mitt selv via helgjobb/kveldsjobb/sommerjobb.

Selv om dette er vanskelig så går det å si det. Slik er det bare. Nå har du valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det var dengang da .....

:o) jeg må smile ..... tenker tilbake da vi var unge ......

Jeg er to år eldre enn min mann, og da han var 16 år fikk han lov å overnatte på hybelen min i helgene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja lag kjøre-regler md hun/han

men jeg synes mandag-fredag 2200/2130 og lørdag 02,50

og søndag 2100

og ukepenger gi henne/han medlemskap i 11 15 klubben

eller 500 per måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Litt sent innlegg men.

Jeg har to tenåringer 16 og 19. Helt totalt forskjellige. Hun er en natterangler og mangler fullstendig økonomisk sans. Han legger seg når han er trøtt og er veldig flink til å spare.

For min datter var innetid fra kl. 22.00 og jeg betalte 200 kroner i mobil abb. og senere medl. i SATS samt ungdomskort på bussen (360,- den gang), men hun jobbet og tjente 600,- måneden.

Min sønn får kontantkort 250 kroner når han trenger det og det er ca. annenhver måned. Han får busskort og penger når han trenger det. Han har samme innetid, men legger seg altså gjerne før om han er trett.

Ett tips til deg. Skolelegen sa at barn som sover lenge i helgene har en sen sove kurve. Da blir de vekket for tidlig og får dermed for lite dyp søvn. For å rette opp søvnkurven skulle en bruke denne metoden. I ferie skal man la barnet sove så lenge det vil om søndagsmorgenen. Så skal man vekke barnet en halv time tidligere hver morgen resten av uken. Da vil kurven skyves fremover og selve den dype søvnen vil da bli lengre og barnet blir letter å vekke og mer oppmerksom på skolen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sent innlegg men.

Jeg har to tenåringer 16 og 19. Helt totalt forskjellige. Hun er en natterangler og mangler fullstendig økonomisk sans. Han legger seg når han er trøtt og er veldig flink til å spare.

For min datter var innetid fra kl. 22.00 og jeg betalte 200 kroner i mobil abb. og senere medl. i SATS samt ungdomskort på bussen (360,- den gang), men hun jobbet og tjente 600,- måneden.

Min sønn får kontantkort 250 kroner når han trenger det og det er ca. annenhver måned. Han får busskort og penger når han trenger det. Han har samme innetid, men legger seg altså gjerne før om han er trett.

Ett tips til deg. Skolelegen sa at barn som sover lenge i helgene har en sen sove kurve. Da blir de vekket for tidlig og får dermed for lite dyp søvn. For å rette opp søvnkurven skulle en bruke denne metoden. I ferie skal man la barnet sove så lenge det vil om søndagsmorgenen. Så skal man vekke barnet en halv time tidligere hver morgen resten av uken. Da vil kurven skyves fremover og selve den dype søvnen vil da bli lengre og barnet blir letter å vekke og mer oppmerksom på skolen.

Mvh

Hei, jeg skjønte ikke helt det du skrev om søvnforskying. Mener du at ved å vekke ungene en halv time tidligere vil de sovne tidligere om kvelden?

13- åringen min er ikke i seng før nærmere kl. 23.00 hver eneste kveld og står ikke opp før 7. 30 om morgenen. Tror ikke det blir enkelt å endre hennes søvnmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei, jeg skjønte ikke helt det du skrev om søvnforskying. Mener du at ved å vekke ungene en halv time tidligere vil de sovne tidligere om kvelden?

13- åringen min er ikke i seng før nærmere kl. 23.00 hver eneste kveld og står ikke opp før 7. 30 om morgenen. Tror ikke det blir enkelt å endre hennes søvnmønster.

Nei. Det legen mente var at man brøt den dype søvnen for tidlig slik at de ikke ble utsovet. Det å sove lenge i helgen hjelper ikke særlig. Man kan ikke ta igjen tapt søvn over lang tid. Merker du ikke selv at du våkner til vanlig tid om du har vært ute en helg og ikke lagt deg før mye senere enn normalt? Det er fordi vi har en søvnkurve som gjør at vi har den dype søvnen tidliger på natten enn de unge som sover lenge i helgene. Gjør du det selv har du også en "feil" søvnkurve.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg ikke har barn selv, så er jeg nok ikke den rette til å gi konkrete råd om hva dere bør gjøre eller ikke...

Håper du får noen gode råd fra erfarne tenårings-foreldre :-)

Jeg har en jente på 15 1/2, som går siste året på ungdomsskolen.

Hun bestemmer leggetid selv, så lenge hun står opp til normal tid om morgenen.

Husplikter : vasker badet hver uke (det som ungene bruker), tar oppvask etter behov og litt barnepass i tillegg til eget rom.

Mnd lønn: 500 + 200(busskort) totalt 700. Hun har mobil(kjøpt selv) med kontantkort som hun betaler selv.

Hun lager selv skolemat(da får hun en matpakke som hun har laget selv!) og spiser denne.

Hun har fram til i fjor hatt skolemelk.

Jeg mener at foreldrene gjør ungene en bjørnetjeneste når de ikke lærer de å lage skolemat selv, minimum fra start ungdomsskole og spise samlet frokost sammen med voksne. Jeg dekker på frokost slik at vi spiser samlet om morgenen.

Jeg har lovet henne gratis førerkort hvis hun ikke starter å røyke før hun er 18 år, jeg regner at da begynner de ikke etterpå heller (hvis de da ikke har IQ=skonummer) !

God Jul !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...