Gå til innhold

Politikk: ber Kjell Magne til guden sin om råd i sin jobb?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • Ulv I Faarikaal

    69

  • Dorthe

    21

  • Grip

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror på mye jeg men jeg er ikke religiøs. Forøvrig er jeg enig med han i Knuteby som sa at hvis man skulle være religiøs så skulle man følge bibelen bokstavelig, ikke forandre noe eller ta bort ting som ikke passer.

"Forøvrig er jeg enig med han i Knuteby som sa at hvis man skulle være religiøs så skulle man følge bibelen bokstavelig, ikke forandre noe eller ta bort ting som ikke passer. "

Det går ikke. Ikke bare er det meste skrevet av mennesker for flere tusen år siden, men det er også oversatt mange ganger, og tolket i alle mulige retninger. I siste norske versjon er visst helvete også blitt borte, så det finnes ikke en bibel å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som avgjør om en kristen er "god" eller "dårlig" er hvor mye vedkommende tror på gud, og ikke hva han gjør.

Det er ***troen*** som frelser.

Husk at ifølge kristendommen skal Hitler til himmelen og Ghandi til helvete.

"Det som avgjør om en kristen er "god" eller "dårlig" er hvor mye vedkommende tror på gud, og ikke hva han gjør."

En "god kristen" er en verdslig term. Det som avgjør om man er en "god kristen" er i hvilken grad man er istand til å etterleve religionens hovedprinsipper og verdier.

"Husk at ifølge kristendommen skal Hitler til himmelen og Ghandi til helvete. "

Det er ikke så enkelt som å si at "fordi du er kristen så mener du dette". Det finnes en rekke forskjellige retnigner, synspunkter og tolkninger innenfor kristendommen også.

Engelske biskoper, f.eks. har "avskaffet" helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forøvrig er jeg enig med han i Knuteby som sa at hvis man skulle være religiøs så skulle man følge bibelen bokstavelig, ikke forandre noe eller ta bort ting som ikke passer. "

Det går ikke. Ikke bare er det meste skrevet av mennesker for flere tusen år siden, men det er også oversatt mange ganger, og tolket i alle mulige retninger. I siste norske versjon er visst helvete også blitt borte, så det finnes ikke en bibel å forholde seg til.

Da får vi jo bare blåse i hele greia. Og gjøre som vi synes er rett og galt sjøl.

De fleste mennesker er jo blitt oppdratt etter en viss moral og den er vel egentlig lik nesten overalt og i alle religioner. Ikke lyve, ikke stjele, ikke myrde, behandle andre som man vil bli behandlet selv, alle mennesker er likeverdige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi jo bare blåse i hele greia. Og gjøre som vi synes er rett og galt sjøl.

De fleste mennesker er jo blitt oppdratt etter en viss moral og den er vel egentlig lik nesten overalt og i alle religioner. Ikke lyve, ikke stjele, ikke myrde, behandle andre som man vil bli behandlet selv, alle mennesker er likeverdige osv.

Men for mange ikkereligiøse er dette kun praktiske begrep, det ligger ingen ansvarliggjøring i dem.

Personlig troende må etterstrebe å leve etter et sett moralnormer, uavhengig av om andre mennesker bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for mange ikkereligiøse er dette kun praktiske begrep, det ligger ingen ansvarliggjøring i dem.

Personlig troende må etterstrebe å leve etter et sett moralnormer, uavhengig av om andre mennesker bryr seg.

Men man er jo ansvarlig overfor andre mennesker selv om man ikke er religiøs. Jeg regner med at det for de fleste er viktig å være et godt menneske, gud eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man er jo ansvarlig overfor andre mennesker selv om man ikke er religiøs. Jeg regner med at det for de fleste er viktig å være et godt menneske, gud eller ikke.

"Jeg regner med at det for de fleste er viktig å være et godt menneske, gud eller ikke."

Skulle ønske det var sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg regner med at det for de fleste er viktig å være et godt menneske, gud eller ikke."

Skulle ønske det var sånn.

Kanskje jeg er naiv men da vil jeg være det. Jeg tror at folk stort sett gjør ting i beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er her sjelden

Du kan tro hva du vil, men KrF legger ikke skjul på det og ikke de tre muslimene som verver medlemmer i tusenvis heller.

Hvordan man oppfatter fenomenet er opp til en hver, og jeg legger merke til at du tolker mitt innlegg som noe negativt eller fremmedfientlig.

Jeg vet ikke hvorfor muslimer søker til KrF, men de er vel for å få makt eller påvirkningskraft, er det ikke? Som alle andre som melder seg inn i partier.

Hvilket fylke/kommune tilhører de tre muslimene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvilket fylke/kommune tilhører de tre muslimene ?

Da må du grave litt i KrF sine sider. Men vi kan vel gå ut fra at de er i Oslo hvor konsentrasjonen av potensielle er størst? Syns jeg så at de er omreisende også.

En fugl hvisket meg i øret at det også kommer samlede innbetalinger for mange medlemmer ad gangen, hva nå det kan bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

Det er ingen "påstand" som kan falle, jeg sa bare hva jeg frykter mest.

Jeg tror også at dersom du ser på kriminalitet i norge i dag, så er personlig troende sterkt underrepresentert.

Muslimer er som regel sterke i sin tro.

De er også høyt representert når det gjelder fremmedkulturelle innvandrere til Norge.

De er også overrepresentert på kriminalstatistikken i Norge.....

For ikke å snakke om hvor mye krig og faenskap som er blitt utført i en eller annen gud's navn.....

Så jeg vil heller påstå at tro og "faenskap" er vel så sterkt knyttet sammen som noe annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiF -- din forvirrede personlighet interesserer meg ikke. Det er saken, dvs. din hets av ulike grupper, jeg ikke liker.

Altså er saken: hets mot annerledestenkende.

...som om jeg skulle være interessert i din person? ;)

Vennlig hilsen

Hvis du ikke er interesser i UiF som person, så har du en merkelig måte å vise det på.

Du gir han jo personkarakteristikker i så godt som hvert eneste innlegg som svar til en eller annen av hans tråder.

Hva sier det da om deg og din personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kalles demokrati, UiF.

Også de som har andre meninger enn deg har lov til å organisere seg i politiske partier.

Det er en del av den norske ytringsfriheten, som du så innbitt vil bekjempe.

Hmmmm....er ikke ytringsfriheten nettopp det som UiF står for gjennom sin kritiske røst mot det som han mener er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....er ikke ytringsfriheten nettopp det som UiF står for gjennom sin kritiske røst mot det som han mener er galt?

Jo, og ingen har nektet han å ytre seg.... Men hvis en person påberoper seg "ytringsfrihet" så er det rimelig at andre også skal ha samme rettighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er her sjelden

Da må du grave litt i KrF sine sider. Men vi kan vel gå ut fra at de er i Oslo hvor konsentrasjonen av potensielle er størst? Syns jeg så at de er omreisende også.

En fugl hvisket meg i øret at det også kommer samlede innbetalinger for mange medlemmer ad gangen, hva nå det kan bety.

Har sett på KrF's sider uten å finne det du beskriver. Har du nærmere kildehenvisninger ?

..............

Besvarte deg ikke tydelig om fremmedfientlighet. Nei, jeg mener ikke du er rasist.

Her er en viktig forskjell: Man kan uttrykke sin kritikk av muslimske klesskikker.

Det er helt greit. Men å argumentere for at muslimske klesskikker (eller skikker tilhørende andre religioner for den saks skyld) må stoppes av lovregulering, er samme tullet og reguleringsmanien og ensrettingen som venstresiden vil ha. Lovregulering her ville være forakt mot mennesker. Man stopper/begrenser ikke islam på den måten. Samme frihet vi vil ha selv må innrømmes alle andre - det er toleranse.

Ellers er det bra du kritiserer islam. Mitt inntrykk er likevel at du og mange andre på høyresiden er mer opptatt av noen få lett "synlige" sider av islam. Og at kritikken grunnes ut fra egen eller vestlige normer. Da treffer ikke alltid kritikken rett. Man kan ikke forvente at muslimer er åpne for kritikk når de oppfatter det mer som forakt for mennesker. Balansegangen kan være vanskelig. Oppfatter de det som forakt, vil de ha alle sperrer mot å lytte og tenke over kritikken.

Islam er langt verre enn det som ofte kommer frem i media. Og den må begrunnes ut fra slik islam er, slik muslimer tolker den.

Boken "Islam og terrorisme" av Mark A. Gabriel (tok vestlig navn, kunne ikke beholde sitt arabiske navn på grunn av forfølgelse i vesten.) Prokla-media, 2003. ISBN: 82-7199-215-5. Forfatteren har tidligere undervist i islam på et Egyptisk universitet. Han fallt fra islam da han fant ut at riktig tolkning av Koranen måtte føre til enorm ondskap. Anbefaler deg denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Har sett på KrF's sider uten å finne det du beskriver. Har du nærmere kildehenvisninger ?

..............

Besvarte deg ikke tydelig om fremmedfientlighet. Nei, jeg mener ikke du er rasist.

Her er en viktig forskjell: Man kan uttrykke sin kritikk av muslimske klesskikker.

Det er helt greit. Men å argumentere for at muslimske klesskikker (eller skikker tilhørende andre religioner for den saks skyld) må stoppes av lovregulering, er samme tullet og reguleringsmanien og ensrettingen som venstresiden vil ha. Lovregulering her ville være forakt mot mennesker. Man stopper/begrenser ikke islam på den måten. Samme frihet vi vil ha selv må innrømmes alle andre - det er toleranse.

Ellers er det bra du kritiserer islam. Mitt inntrykk er likevel at du og mange andre på høyresiden er mer opptatt av noen få lett "synlige" sider av islam. Og at kritikken grunnes ut fra egen eller vestlige normer. Da treffer ikke alltid kritikken rett. Man kan ikke forvente at muslimer er åpne for kritikk når de oppfatter det mer som forakt for mennesker. Balansegangen kan være vanskelig. Oppfatter de det som forakt, vil de ha alle sperrer mot å lytte og tenke over kritikken.

Islam er langt verre enn det som ofte kommer frem i media. Og den må begrunnes ut fra slik islam er, slik muslimer tolker den.

Boken "Islam og terrorisme" av Mark A. Gabriel (tok vestlig navn, kunne ikke beholde sitt arabiske navn på grunn av forfølgelse i vesten.) Prokla-media, 2003. ISBN: 82-7199-215-5. Forfatteren har tidligere undervist i islam på et Egyptisk universitet. Han fallt fra islam da han fant ut at riktig tolkning av Koranen måtte føre til enorm ondskap. Anbefaler deg denne boken.

OK.

Hvis brun skjorte markedsføres av nazier som et symbol på nazisme i flere land av tusenvis av demonstranter, vil brun skjorte bli forbudt?

Hijaben er nemlig et like sterkt symbol på det ekstreme og destruktive for muslimer, som hakekorset og den brune skjorta er for oss i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kanskje jeg er naiv men da vil jeg være det. Jeg tror at folk stort sett gjør ting i beste mening.

Jeg klarer fint å være snill gutt uten å være kristen.

Jeg tror ikke mennesker får nye egenskaper kun ved å besverge sin tro.

En drittsekk fortsetter å være en dritsekk etter at vedk er blitt kristen. Vedk har bare satt opp et skalkeskjul.

Man blir ikke mer egnet til å hjelpe noen ved at man blir kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å være snill gutt uten å være kristen.

Jeg tror ikke mennesker får nye egenskaper kun ved å besverge sin tro.

En drittsekk fortsetter å være en dritsekk etter at vedk er blitt kristen. Vedk har bare satt opp et skalkeskjul.

Man blir ikke mer egnet til å hjelpe noen ved at man blir kristen.

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes ikke religion har noen ting med moral og snillhet å gjøre.

Bare se på Kjell Magne og Dagfinn Høybråten, de er ikke snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Hvis brun skjorte markedsføres av nazier som et symbol på nazisme i flere land av tusenvis av demonstranter, vil brun skjorte bli forbudt?

Hijaben er nemlig et like sterkt symbol på det ekstreme og destruktive for muslimer, som hakekorset og den brune skjorta er for oss i vesten.

Du skriver: "Hijaben er nemlig et like sterkt symbol på det ekstreme og destruktive for muslimer, som hakekorset og den brune skjorta er for oss i vesten."

Dette er direkte løgn. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...