Gå til innhold

hundedrapene


svinssvans

Anbefalte innlegg

skulle du få lite å gjøre, kan du jo ta en tur bort og hjelpe meg med den andre tråden også ;)

*lettet over å endelig ha funnet noen med samme mening om den saken*

Hei,

Jeg har skrevet et par innlegg i andre tråder også - men jeg svarer på det som kommer på 100 nyeste.

Synes du skriver godt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Dorthe

    14

  • Juneau

    14

  • Ulv I Faarikaal

    5

Mest aktive i denne tråden

Ja, de representerer Norge, og ingen her sier at det de gjorde var korrekt.

Derimot så tviler jeg på at de gjorde slikt FØR de reiste, og da er det åpenbart krigserfaringen som har gjort det med dem.

Med vennlig hilsen

Det siste argumentet ditt kan jeg være enig med deg i. Sannsynligvis har de fått en kynisk "attitude" av å være der de er. Men jeg mener det ikke unnskylder oppførselen deres. De har tross alt vokst opp og blitt formet i et fredfylt land.

Når man først har kommet så langt at man skyter hunder for moro skyld, så er det muligens ikke så vanskelig å dra den et steg videre under de "rette" omstendighetene. Vold mot kvinner og barn for eksempel. Det er noe med at enten så har man empati, eller så har man det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er bare ikke så god til å kverulere.

Dessuten gidder jeg ikke å skrive kilometer-lange tråder om ting bare for å bevise hva jeg mener, når jeg sannsynligvis ikke får forandret andres meninger uansett.

Jeg mener mitt, så kan andre mene sitt.

?

Et diskusjonsforum handler vel om å gi uttrykk for egne meninger? Om nødvendig gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste argumentet ditt kan jeg være enig med deg i. Sannsynligvis har de fått en kynisk "attitude" av å være der de er. Men jeg mener det ikke unnskylder oppførselen deres. De har tross alt vokst opp og blitt formet i et fredfylt land.

Når man først har kommet så langt at man skyter hunder for moro skyld, så er det muligens ikke så vanskelig å dra den et steg videre under de "rette" omstendighetene. Vold mot kvinner og barn for eksempel. Det er noe med at enten så har man empati, eller så har man det ikke.

Nettopp - og det er et argument mot KRIG, og for at disse skal få hjelp. For selv om disse kanskje var "normale" da de dro, så viser jo filmen hva krig kan gjøre med et menneske.

Og det er LANGT viktigere enn hva som skjedde med noen rabisbefengte hunder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var de så lenge de fikk ordre om å ta livet av hundene da mange av dem hadde rabies.

Gutta bestemmer ikke sjøl hva de skal gjøre. Jeg grein når jeg så på videoklipp når offiserene snakka til ungen min, fy f..., jeg trodde det var bare på amerikanske krigsfilmer man snakket slik. Og det gjaldt en bagatell som snus i munnen og det var lovlig.

Øhh... du har tydeligvis ikke sett det omdebatterte videoklippet? Se den lange versjonen først - så kan vi diskutere dette.

Her får jeg bare følelsen av at du "gråter for din syke mor" (les: sønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?

Det er LANGT bedre at de skyter hunder enn mennesker.

Ja - hadde de skutt på mennesker for moro skyld hadde det være skikkelig ille.

Men det er mulig å ha flere sympatier i hodet på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ja, det var de så lenge de fikk ordre om å ta livet av hundene da mange av dem hadde rabies.

Gutta bestemmer ikke sjøl hva de skal gjøre. Jeg grein når jeg så på videoklipp når offiserene snakka til ungen min, fy f..., jeg trodde det var bare på amerikanske krigsfilmer man snakket slik. Og det gjaldt en bagatell som snus i munnen og det var lovlig.

He-he. Da skulle du vært meg meg. Når tårene triller på kinna til "mannfolka" når de må stå opp og ikke har sovet mer enn 2 timer på tre døgn. Det går over det og. Etter det er ikke livet så ille lenger. Alt er ille når man ikke har innstilt seg på det. Kjeften til fenriken går inn det ene øret og ut det andre etter tre-fire runder. Så blir det konkurranse om hvem som får mest kjeft, samhold det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - og det er et argument mot KRIG, og for at disse skal få hjelp. For selv om disse kanskje var "normale" da de dro, så viser jo filmen hva krig kan gjøre med et menneske.

Og det er LANGT viktigere enn hva som skjedde med noen rabisbefengte hunder.

Med vennlig hilsen

*stønn* ! Vi er enige om at krig er grufullt, og at mennesker som er utsatt for redsler skal ha hjelp - men vi kan da ha to tanker i hodet på en gang for det??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh... du har tydeligvis ikke sett det omdebatterte videoklippet? Se den lange versjonen først - så kan vi diskutere dette.

Her får jeg bare følelsen av at du "gråter for din syke mor" (les: sønn).

Jeg vet at han ikke har vært med på dette her, han var i en annen bataljon. Men jeg aner i hvert fall litt om hvordan gutta blir behandlet og hvordan de reagerer.

Jeg tror ikke du skjønner at det er krig og gutta blir behandlet deretter. hvorfor tror du det skjer så mange grusomheter i krig.

Og hundskyting ble de beordret til. Selv om ikke det var meningen at det skulle skje på denne måten.

De er ikke voksne, de er bare drittunger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Da skulle du vært meg meg. Når tårene triller på kinna til "mannfolka" når de må stå opp og ikke har sovet mer enn 2 timer på tre døgn. Det går over det og. Etter det er ikke livet så ille lenger. Alt er ille når man ikke har innstilt seg på det. Kjeften til fenriken går inn det ene øret og ut det andre etter tre-fire runder. Så blir det konkurranse om hvem som får mest kjeft, samhold det og.

Joda, jeg har hørt om det også. Men reagerte ikke så voldsomt på det. Det var faktisk litt moro å høre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hadde de skutt på mennesker for moro skyld hadde det være skikkelig ille.

Men det er mulig å ha flere sympatier i hodet på en gang?

Jo, men det er også mulig å forstå virkeligheten av en krig. Er det OK å skyte mennesker, men ikke å skyte dyr?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er synet "respektløst"?

At man ikke blir hysterisk over trivialiteter (og dette ER en tivialitet, når det foregår i en krigssone!) er ikke respektløst, men vitner om realisme!

Ikke kall deg realist. Du er i utakt med hva som opprører stort sett alle man prater med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*stønn* ! Vi er enige om at krig er grufullt, og at mennesker som er utsatt for redsler skal ha hjelp - men vi kan da ha to tanker i hodet på en gang for det??!

Jo, men poenget er jo at slike ting (ingen forfekter at dyremishandling er fint) skjer under en krig. I forhold til all den andre faenskapen som foregår så blir det som å sammenligne butikknasking og mord.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men det er også mulig å forstå virkeligheten av en krig. Er det OK å skyte mennesker, men ikke å skyte dyr?

Med vennlig hilsen

Selvsagt ikke. Og nok en gang: Man kan ha empati for BÅDE dyr og folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Og nok en gang: Man kan ha empati for BÅDE dyr og folk!

Joda, men jeg ser ikke mange artikler med empati for menneskene.... Dessuten, å fokusere på hundedrap fjerner fokus fra hva som skjer med mennesker under krig - både sivile og soldatene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er også mulig å forstå virkeligheten av en krig. Er det OK å skyte mennesker, men ikke å skyte dyr?

Med vennlig hilsen

Militær utdanning går ut på å lære å skyte mennesker, ikke lystmord på bikkjer. Jeg vet ikke om Sør har avtjent sin værnepliktjeneste, så burde du visst bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militær utdanning går ut på å lære å skyte mennesker, ikke lystmord på bikkjer. Jeg vet ikke om Sør har avtjent sin værnepliktjeneste, så burde du visst bedre.

Ja, men hvis du hadde vært ferdig i barnehagen ville du innsett at teori og praksis ikke alltid stemmer overens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg ser ikke mange artikler med empati for menneskene.... Dessuten, å fokusere på hundedrap fjerner fokus fra hva som skjer med mennesker under krig - både sivile og soldatene.

Med vennlig hilsen

tulling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...