Gå til innhold

Selvforskyldt mobbing


Gjest Jenny

Anbefalte innlegg

Jeg er litt leiav og høre all klaginga til mobbeofre om at de er så ”uskyldige”

Det er ikke det, at jeg synes mobbing er ok. Men mange som blir mobba, har en del skyld i det selv. F.eks. i klassen min er det en gutt som bare er så utrolig barnslig og sier så mye dust hele tida, det er jo ikke noe rart at han blir mobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tåpelig

Sånt syns jeg er så tåpelig å si! OK, så kanskje han er barnslig og teit, men gir det noen grunn for andre til å mobbe? Legge skylda på mobbeofferet er bare en måte å prøve å rettferdiggjøre seg selv på.

Det er oftest de som stikker seg ut som blir mobbet. Hvorfor skal alle være like? Kanskje han som blir mobbet i klassen din oppfører seg teit for å leke klovn og ikke vise at mobbingen går innpå ham?

Skjerp deg og la andre være i fred selv om de er annerledes enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er gjort undersøkelser om dette i arbeidslivet.

Nesten alle vet om noen som blir mobbet. De fleste (ca 75%) sier også at det er faktorer ved den mobbete som gjør at en blir mobbet.

Jeg har som korpsleder i skolekorps og lagleder i barne- og ungdomsfotball sett personer bli mobbet grunner jeg kunne forstå. De to jeg tenker på kunne erge på seg gråstein.

Mobbing kan ikke unnskyldes. Men samtidig er det viktig å tørre å ta opp det spørsmålet du stiller.

Jeg mener at en på en konstruktiv og støttende måte må konfrontere den mobbete med den adferden som fremkaller mobbing. Ofte er de ikke klar over det selv, og en slik veiledning kan være det de trenger for å endre adferd og dermed slippe mobbing.

Understreker til slutt at dette selvsagt ikke gjelder alle eller flertallet av de som blir mobbet, men at det du beskriver faktisk finnes som en forklering i noen sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du egentlig?

Skal du si det samme hvis du selv ble mobba for den du er? At det var din egen skyld at du var deg selv og at noen ikke likte det?

*sjokkert*

Nei.. jeg vet ikke lenger jeg ass..

Koz fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort undersøkelser om dette i arbeidslivet.

Nesten alle vet om noen som blir mobbet. De fleste (ca 75%) sier også at det er faktorer ved den mobbete som gjør at en blir mobbet.

Jeg har som korpsleder i skolekorps og lagleder i barne- og ungdomsfotball sett personer bli mobbet grunner jeg kunne forstå. De to jeg tenker på kunne erge på seg gråstein.

Mobbing kan ikke unnskyldes. Men samtidig er det viktig å tørre å ta opp det spørsmålet du stiller.

Jeg mener at en på en konstruktiv og støttende måte må konfrontere den mobbete med den adferden som fremkaller mobbing. Ofte er de ikke klar over det selv, og en slik veiledning kan være det de trenger for å endre adferd og dermed slippe mobbing.

Understreker til slutt at dette selvsagt ikke gjelder alle eller flertallet av de som blir mobbet, men at det du beskriver faktisk finnes som en forklering i noen sammenhenger.

75% sier det er faktorer ved den som blir mobbet. De fleste som mobber vil finne faktorer ved en person som ikke aksepteres. I utgangspunktet kan altså alle bli mobbet. Ofte er det ikke adferden som er årsak til mobbing, men heller uskyldige ting.

En mobber vil alltid finne noen å mobbe, uansett adferd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

75% sier det er faktorer ved den som blir mobbet. De fleste som mobber vil finne faktorer ved en person som ikke aksepteres. I utgangspunktet kan altså alle bli mobbet. Ofte er det ikke adferden som er årsak til mobbing, men heller uskyldige ting.

En mobber vil alltid finne noen å mobbe, uansett adferd!

Nei, her var det ikke bedømt av mobberen, men av andre medarbeidere som observerte at en kollega ble mobbet.

Poenget mitt er at en ikke bare skal avfeie Jennys innlegg som tull eller uriktig. Hennes syn er i samsvar med det mange "tilskuere" mener å observere.

Det at noen er "rar" eller kan karakteriseres ved andre negative beskrivelser, forsvarer ikke eller unnskylder ikke mobbing. Men virkeligheten er at de blir mobbet, og i den hensikt å stoppe mobbingen kan det i enkelte tilfeller også være hensiktsmesig å gi den mobbede noen tips om adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bitter-sweet-symphony

Jeg synes ikke man skal unnskylde seg for å mobbe andre. Jeg sier ikke at _du_ mobber. Men mange mobbere sier som du sier; at mobbeofrene fortjener det. Det er jo egentlig helt bak mål..Da aksepterer man jo på en måte at mobbing finner sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her var det ikke bedømt av mobberen, men av andre medarbeidere som observerte at en kollega ble mobbet.

Poenget mitt er at en ikke bare skal avfeie Jennys innlegg som tull eller uriktig. Hennes syn er i samsvar med det mange "tilskuere" mener å observere.

Det at noen er "rar" eller kan karakteriseres ved andre negative beskrivelser, forsvarer ikke eller unnskylder ikke mobbing. Men virkeligheten er at de blir mobbet, og i den hensikt å stoppe mobbingen kan det i enkelte tilfeller også være hensiktsmesig å gi den mobbede noen tips om adferd.

Jeg er enig i at det kan være lurt å gi mobbeofferet tips om å forandre adferden der det er mulig. Men, jeg mener at en mobber ALLTID vil finne noen å mobbe. Og all adferd kan ikke rettes opp. Det er hovedsaklig mobberen som må hjelpes ut av sin asosiale oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir mobbet, så påvirker dette din oppførsel, mange som blir mobbet skjønner ikke hvorfor de blir mobbet, og dermed oppfører de seg tåpelige for liksom å skape en forklaring på hvorfor de blir mobbet! Du trudde kanskje at det å bli mobbet ikke gjorde noe med personligheten til offeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her var det ikke bedømt av mobberen, men av andre medarbeidere som observerte at en kollega ble mobbet.

Poenget mitt er at en ikke bare skal avfeie Jennys innlegg som tull eller uriktig. Hennes syn er i samsvar med det mange "tilskuere" mener å observere.

Det at noen er "rar" eller kan karakteriseres ved andre negative beskrivelser, forsvarer ikke eller unnskylder ikke mobbing. Men virkeligheten er at de blir mobbet, og i den hensikt å stoppe mobbingen kan det i enkelte tilfeller også være hensiktsmesig å gi den mobbede noen tips om adferd.

Dette er et vanskelig tema, men det har vært oppe en del blant lærere. En ser at svært magne av de som mobbes på ungdomsskolen også mobber selv.

Det gjoør det mye vanskeligeere å snakke om "den onde mot den gode".

En ser også at det har hatt stor effekt for noen å få hjelp til å forandre mobbeofferet sin adferd for å få slutt på mobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sånt syns jeg er så tåpelig å si! OK, så kanskje han er barnslig og teit, men gir det noen grunn for andre til å mobbe? Legge skylda på mobbeofferet er bare en måte å prøve å rettferdiggjøre seg selv på.

Det er oftest de som stikker seg ut som blir mobbet. Hvorfor skal alle være like? Kanskje han som blir mobbet i klassen din oppfører seg teit for å leke klovn og ikke vise at mobbingen går innpå ham?

Skjerp deg og la andre være i fred selv om de er annerledes enn deg selv.

Tror nok på mange måter at et menneske kan ha karaktertrekk el egenskaper i seg selv, som kan føre til at de blir mobbet.

Men dette er likevel ikke deres skyld - .

Mennesker som ikke får delta i felleskapet, kan bli spesielle på en negativ måte. Medisinen er ikke utestegning - Men vær en venn - Gi dem positive erfaringer i deres omgang med mennesker. Da tror jeg de vil bedre sin adferd.

Dersom en person oppfører seg barnslig og dumt mot deg, SKAL du si i fra til vedkommende om hvordan du oppfatter denne oppførselen - Det blir ikke riktig å mobbe vedkommende på andre ting enn det å si direkte i fra når vedkommende direkte forstyrrer / mobber deg!

En viktig ting er at en må lære barn og ungdom å sloss - dvs at de må ta igjen dersom noen slår el sparker dem ev. slenger dritt.

Til foreldre:

BE ALDRI BARNET DITT OM Å IGNORERE MOBBING! DET HANDLER OM SELVFORSVAR OG SELVRESPEKT!

Det er aldri riktig å vende det venstre kinnet til - når noen slår deg på det høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Philosophia

Hei du,

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, selv om jeg synes det blir helt feil å skulle "unnskylde" mobbere med å skylde på offeret.

Selv ble jeg utsatt for noe erting/mobbing/utestenging på skolen. Jeg forstår nå at jeg sikkert skilte meg ut blant de andre. Før jeg begynte på skolen hadde jeg blitt utsatt for seksuelle overgrep + at det var en del "tull" i familien. Ikke akkurat omsorgssvikt, men... noe i de baner.

Alt dette gjorde at jeg var "annerledes" og at jeg reagerte på ting andre kanskje ikke reagerte på.

Men var da dette min "skyld"? Hadde jeg fått den hjelp jeg trengte, hadde noen sett meg og forstått... så hadde jeg kanskje "lært" hva jeg skulle gjøre i sosiale sammenhenger med andre barn. Den gangen var jeg jo overhode ikke klar over at jeg skilte meg ut... det er først nå, mange år seinere at jeg ser sammenhengen.

Ja, det var bare noen tanker fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the waterboy

er ikke disse innleggene gamle??

jeg synes å huske at jeg har lest flere av dem før. er d noe galt med meg eller??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the waterboy

er ikke disse innleggene gamle??

jeg synes å huske at jeg har lest flere av dem før. er d noe galt med meg eller??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...