Gå til innhold

En enslig dødsannonse


Mr Kahn

Anbefalte innlegg

Du prater om VALG, åssen kan du overhode prate om VALG når du ikke har vært i den situasjonen selv?

Åssen velger man?

Utifra det man har opplevd?

Jeg var Narkoman i 10 år, har vært rusfri i to nå til sommeren... Det var et VALG, men ikke å begynne med det!Når man har hatt et liv der man ikke er verdt noe i andres øyne, når man til stadighet blir påminnet om hvor lite man er verdt som menneske eller "ikke" menneske, en som ikke fortjener å leve, fordi de har vært en belastning...

Det er ikke alle som kommer fra gode hjem, det er ikke alle som har voksne til å ta vare på seg, det er ikke alle som klarer å ikke ty til "himmelen" da rusen er en flukt fra alt det jævlige man har opplevd...

Synd at datteren din ikke har fått sett dette før, da det er en realitet som kommer til å bli større og større etter hver dag som går....

Jeg var 8 år første gang jeg fant min stefar med en heroin sprøyte i armen, da hadde han tatt overdose... (skulle vel egentlig bare ha latt ham ligget der, istedenfor ringte jeg til ambulanse, noe jeg ANGRER masse på idag, da hadde livet mitt kansje vært et ganske annet)

Ikke kom å si at jeg hadde et valg, voldtatt og knivstukket og forlatt til å dø... da fikk jeg vite at dette var min feil, jeg fikk ikke støtte noen plass, jeg var helt alene... da startet jeg å drikke, i de miljøene ble jeg godtatt, dajeg ble støtt ut fordi jeg gikk til anmeldelse på overgriperen min (kristent miljø) ble kallt rasist og løgner selv om jeg hadde, så jeg var alkoholiker før jeg gikk i åttende klasse, og da jeg våkna opp i en alder av 25 nesten 26 var HELE livet mitt borte....

Skal man klage på hva som er ROTEN til alt ondt så er det i mine øyne foreldre og alkohol...

Det er ikke alltid de lar deg ha et VALG!

De har allerede VALGT FOR deg!

Flott at vi får høre fra en med personlig erfaring av den aller verste sorten :-)

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kakel

    64

  • Mr Kahn

    48

  • Flows

    42

  • Prozak

    34

Mest aktive i denne tråden

" bred forskning og dokumentasjon på at hasjen gjør ubotelig skade både på sinn og legeme."

Hvis du likestiller det med alkohol er jeg helt enig. Hvis du derimot hevder at dette er i motsetning til alkohol, så er jeg uenig. Og da kommer spørsmålet om henvisning til dokumentasjon som ikke kan tilbakevises.

Forøvrig er alkohol kun et eksempel; det finnes nok av lovlige stoffer som gjør "ubotelige" skader. Spørsmålet er omfanget av skadene, og om dette er nok til å fyre opp under den fanatismen som hersker.

"......................."

«Hvis du derimot hevder at dette er i motsetning til alkohol, så er jeg uenig. -»

Det er åpenbart at du ikke leser hva jeg skriver, eller i beste fall tolker etter eget forgodtbefinnende. Jeg relativiserer ikke, og jeg har aldri hevdet at alkohol, eller sukker for den saks skyld, er mer eller mindre skadelig enn hasj.

La meg si det slik: vi må skille på lovlige og ulovlige rusmidler. Det er flere aspekter her enn hva som kan skade deg medisinsk. Når du bruker - eller misbruker - ulovlige rusmidler, enten det er smuglersprit eller hasj, så er du med på å finansiere organisert kriminalitet, ergo du er en del av nedbrytningsprosessen i samfunnet.

En annen ting, selv om du, som prøver å gi inntrykk av å være en hardhaus som aldri blir avhengig eller noe biter på, det er nok av unger der ute som har lettere for å falle i hendene på de som mener at «det ikke er så farlig», eller at «sukker er like skadelig».

Og ærlig talt, la oss holde personlige erfaringer utenom denne diskusjonen, særlig hvis du skal begynne å snakke om å dokumentere saker og ting. Men du må gjerne kalle meg fanatiker når det gjelder bekjempelsen av ulovlige rusmilder.

Så langt jeg har erfart er det visst bare fanatikere som får gjennomslag i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet er at de som røyker hasj også drikker store mengder alkohol."

_DE som _ ? Ærlig talt, dette har du ikke belegg for å påstå. Selfølgelig - er man rusmisbruker, så hiver man gjerne i seg det som er å få rus på. Men jeg har flere personlige eksempler på folk som ikke rører alkohol, men som likevel tar seg en blås i ny og ne.

"Og kom ikke her å si at hasjen ikke er farlig, det er nok av seriøs forskning som sier det stikk motsatte,"

TCH er skadelig. Nikotin er skadelig. Etanol er skadelig. Sukker er skadelig. Salt er skadelig. Men det er ikke sammenlignbart i størrelse med opiater.

".........................."

Sammenliknbart? Hvis du får en revolver i den ene hånden med ett skudd i, og en revolver i den andre hånden med fem skudd i, ville du sagt det samme før du satte en av dem til skallen og trakk av?

Relativiseringen din er helt på jordet, mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

«Hvis du derimot hevder at dette er i motsetning til alkohol, så er jeg uenig. -»

Det er åpenbart at du ikke leser hva jeg skriver, eller i beste fall tolker etter eget forgodtbefinnende. Jeg relativiserer ikke, og jeg har aldri hevdet at alkohol, eller sukker for den saks skyld, er mer eller mindre skadelig enn hasj.

La meg si det slik: vi må skille på lovlige og ulovlige rusmidler. Det er flere aspekter her enn hva som kan skade deg medisinsk. Når du bruker - eller misbruker - ulovlige rusmidler, enten det er smuglersprit eller hasj, så er du med på å finansiere organisert kriminalitet, ergo du er en del av nedbrytningsprosessen i samfunnet.

En annen ting, selv om du, som prøver å gi inntrykk av å være en hardhaus som aldri blir avhengig eller noe biter på, det er nok av unger der ute som har lettere for å falle i hendene på de som mener at «det ikke er så farlig», eller at «sukker er like skadelig».

Og ærlig talt, la oss holde personlige erfaringer utenom denne diskusjonen, særlig hvis du skal begynne å snakke om å dokumentere saker og ting. Men du må gjerne kalle meg fanatiker når det gjelder bekjempelsen av ulovlige rusmilder.

Så langt jeg har erfart er det visst bare fanatikere som får gjennomslag i disse dager.

At det sitter skurker å tjener seg fete på narkotikaomsetnig er et glimrende legaliserings argument.;)

Dessuten blir det rart for meg å bruke lovlighet som en moralsk absolutt da diskusjonen går på hvorvidt dagens politikk (og lover) fungerer.

Det blir som å si at noe er bra fordi det er lov rett og slett eller... Eller st dette er forbudt fordi....det er forbudt!

Det blir teit,sant?

Det er menneskene som bør bestemme hvilke lover som gagner menneskene..

Narkotikapolitikken i Norge gangner ikke de narkomane, tvert om medvirker den til at de har et jævlig liv og i ytterste konsekvens dør de av den. Og det syntes du(jamfør hovedinnlegget) var trist, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pårørend i årrekke

"Når vi i tillegg vet at hasj "sitter i kroppen" i opptil 14 dager etter inntak,"

Og du tror at alkohol forsvinner kjemisk ut av kroppen etter en natts søvn?

"samt at også passive røykere får i seg nok til å teste positivt når de blir testet,"

Ærlig talt - hvis en "passiv hasjrøyker" skal teste positivt skal det være rimelig stinnt i lufta over tid. Du har ikke blitt lurt av folk som har testet positivt etter å ha røyket en joint, for så å si at "de satt i samme rom som noen skumle fyrer som røyket"?

"At man drikker alkohol og er fyllesjuk dagen etter, er en ting. Røyker man en rev, er man litt skev resten av uka,"

Se over. Dette er rett og slett sprøyt. Forøvrig er det litt frekt å komme med slike påstander når man tdeligvis ikke har noen personlig erfaring å bygge på.

"røyker man enda en rev uka etterpå, legger den seg oppå restene fra forrige gang osv. osv."

Røyker du hver dag over tid, så er det klart at det blir en viss kontinuitet i det. Akkurat det samme er det med alkohol. Forskjellen er at bivirkningene er litt forskjellige - det er tross alt stor kjemisk forskjell på THC og Etanol. Forøvrig er begge stoffer som påvirker sentralnervesystemet, og derfor pr. "definisjon" narkotika.

"Har hørt at cannabis lagres i fettceller og hjernen, bl.a. - mener også jeg har hørt noe om kjønnsceller."

Fettceller, ja. Kjønnsceller? Tja, mulig. Har ikke sett noe dokumentasjon på det. Derimot er det vel ingen med hodet på rett plass som påstår at cannabis ikke er skadelig.

"Vi kvinner er jo født med alle de eggcellene vi skal ha, så om cannabis påvirker dem, er det jo katastrofalt! Eller?"

Litt besides the point, men det kan vel være litt individuellt, eller? For noen som ikke skal ha barn så er vel ikke den sideeffekten noe å grine over.

"Jeg lurer på hva det er som gjør at vi nordmenn ikke kan ha det moro en helg eller sjekke opp noen uten alkohol el.l. innabords, jeg."

Det er en HELT annen sak. Hvis du er mot rusmidler i det hele tatt, så får du være ærlig nok til å si det rett ut. Imidlertid er det ikke det at vi nordmenn drikker alkohol som er problemet - det er noe andre deler av verden gjør i mye større grad enn oss. Poenget er heller den manglende drikkekulturen her til lands, og den løser man IKKE ved å begynne å forby og moralisere.

"Tror derfor mer på å lære unge å snakke og fungere edru sammen, enn på fy!fy! Sistnevnte er det jo lite nytte i når samfunnstopper og foreldre og lærere og andre voksne faktisk ikke synes livet er verd noe uten pils eller vin."

Det der var så ravende og usammenhengende at jeg HÅPER du ikke leste gjennom det før du postet.

"..........................."

Jeg vet hva jeg snakker om! Nicket mitt er ikke tilfeldig valgt.

Og til den aller siste kommentaren -

når man ikke kan ha en fest her i landet, uten alkohol - hjelper det lite at vi sier til unge at de skal holde seg unna rus!

Takke meg til Gerhardsen som var avholdsmann! Vi trenger flere slike som forbilder for dem av oss som ikke har et "voksent" forhold til rusmidler !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andert

Jeg vet hva jeg snakker om! Nicket mitt er ikke tilfeldig valgt.

Og til den aller siste kommentaren -

når man ikke kan ha en fest her i landet, uten alkohol - hjelper det lite at vi sier til unge at de skal holde seg unna rus!

Takke meg til Gerhardsen som var avholdsmann! Vi trenger flere slike som forbilder for dem av oss som ikke har et "voksent" forhold til rusmidler !

Du skal ikke tenke så hardt over hva han skriver, det er mange liberaler på Dol som forsvarer egne standpunkter inntil det pinlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pårørende i en årrekke

Du skal ikke tenke så hardt over hva han skriver, det er mange liberaler på Dol som forsvarer egne standpunkter inntil det pinlige.

Puh!...Takk skal du ha, ble litt vippet av pinnen der, jeg...fortsatt hyggelig lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DOL-fan

"Samtidig er det en sammenheng mellom det å på et tidspunkt starte med et misbruk av et "mildere" narkotisk stoff - og det å ende opp som tung misbruker senere."

Sammenhenger finner man overalt. Saken er at heroinmisbruk ofte er forbundet med ganske andre grunner enn bruk av mildere stoffer som alkohol og cannabis. Det er et fåtall av verdens unge i dag som ikke vet at heroin er utrolig farlig å involvere seg med, og det gjør at det gjerne er andre ting enn et øsnke om rus for kosens skyld som er utslagsgivende.

"Har sett mange tilfeller på det - blant annet et i nær familie - hvor hasj var inngangsportalen til dette."

Var nok ikke hasj i seg selv som var inngangsporten. Det krever et miljø som muliggjør dette. Mange cannabismiljøer har liten eller ingen befatning med tyngre stoffer. Men desverre er tyngre stoffer i dag mye mer tilgjengelig enn tidligere, noe som gjør at avstanden mellom miljøene minker.

I tillegg er det mange nok individer som er så ute å kjøre at de aktivt søker en livsstil som er selvdestruktiv. Problemet er da hvordan disse har det, og det løser man ikke ved å moralisere eller forby alt som kan ha en sammenheng med misbruk.

"men samtidig er det slik at alkoholikere ikke har en særlig videre negativ"

Hva mener du med det? Skjer det mange drap og voldstilfeller i hasj eller heroinrus? Nei. Skjer det mange tilsvarende ting i alkoholrus? Faktisk de fleste.

"utvikling; noe en som misbruker hasj har et langt større potensiale for å gjøre.

tteringen til dette."

Igjen - dette har mye med miljø å gjøre. En mulig positiv effekt av cannabislegalisering vil være muligheten for å fjerne dette helt fra kriminelle miljøer. Men det vet jeg ikke - jeg er ingen forkjemper for noen av sidene.

"Noe av poenget vil uansett være at hasj er ulovlig; og ved å frivillig velge å benytte et ulovlig rusmiddel - krysses en grense. Den som krysser den grensen, velger bevisst at egen personlig nytelse er viktigere enn det å opprettholde rammene til samfunnet man bor i."

Personlig vil jeg omtrent likestille det med at du velger å kjøre litt for fort på motorveien, fordi det passer deg bedre, og gjør at du driter i lovene og reglene vedr. dette.

"indirekte gi økonomisk støtte til organisert kriminalitet."

Det er et dårlig argument i seg selv, fordi ved å legalisere vil det ikke lenger støtte organisert kriminalitet. Imidlertid er det selfølgelig ikke så enkelt.

"Men det å legalisere hasj/cannabis vil nok ikke løse problemet - ut fra hva jeg vet har man vel ikke hatt udelt positive erfaringer med dette i Nederland; især ikke med tanke på utviklingen av det tunge rusmisbrukermiljøet der de siste årene."

Det kommer litt an på hvilke kilder du sjekker. Det finnes mye relevant og saklig informasjon som peker begge veier - problemet er at omtrent ingen har åpent nok sinn til å se mer enn en side.

"..............................."

prozak, er du en som bruker hasj,eller? Virker sånn på måten du forsvarer det på.

Vet hva jeg snakker om, du, og det skal bare bli sagt, at de er dumme som tror at hasj er ufarlig. Og jo mer du røyker, jo dummere blir du, og jo mer vil du forsvare det.

Hm..........

Ikke rart det er folk som blir styrtrike på salg, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at enkelte dødsannonser treffer en midt i hjertet, og sånn skal det kanskje være?

Så en i vår lokalavis for ikke lenge siden hvor det ikke stod noe navn, fordi hun som døde var nettopp født og ikke fått noe navn... Det var nesten så jeg hadde lyst til å felle en tåre der jeg satt på kontoret og leste avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DOL-fan

Du prater om VALG, åssen kan du overhode prate om VALG når du ikke har vært i den situasjonen selv?

Åssen velger man?

Utifra det man har opplevd?

Jeg var Narkoman i 10 år, har vært rusfri i to nå til sommeren... Det var et VALG, men ikke å begynne med det!Når man har hatt et liv der man ikke er verdt noe i andres øyne, når man til stadighet blir påminnet om hvor lite man er verdt som menneske eller "ikke" menneske, en som ikke fortjener å leve, fordi de har vært en belastning...

Det er ikke alle som kommer fra gode hjem, det er ikke alle som har voksne til å ta vare på seg, det er ikke alle som klarer å ikke ty til "himmelen" da rusen er en flukt fra alt det jævlige man har opplevd...

Synd at datteren din ikke har fått sett dette før, da det er en realitet som kommer til å bli større og større etter hver dag som går....

Jeg var 8 år første gang jeg fant min stefar med en heroin sprøyte i armen, da hadde han tatt overdose... (skulle vel egentlig bare ha latt ham ligget der, istedenfor ringte jeg til ambulanse, noe jeg ANGRER masse på idag, da hadde livet mitt kansje vært et ganske annet)

Ikke kom å si at jeg hadde et valg, voldtatt og knivstukket og forlatt til å dø... da fikk jeg vite at dette var min feil, jeg fikk ikke støtte noen plass, jeg var helt alene... da startet jeg å drikke, i de miljøene ble jeg godtatt, dajeg ble støtt ut fordi jeg gikk til anmeldelse på overgriperen min (kristent miljø) ble kallt rasist og løgner selv om jeg hadde, så jeg var alkoholiker før jeg gikk i åttende klasse, og da jeg våkna opp i en alder av 25 nesten 26 var HELE livet mitt borte....

Skal man klage på hva som er ROTEN til alt ondt så er det i mine øyne foreldre og alkohol...

Det er ikke alltid de lar deg ha et VALG!

De har allerede VALGT FOR deg!

Jeg kan forstå at du gjorde det du gjorde, ved å bli narkoman. Men samtidig kan jeg ikke forstå det.

Jeg ble ikke narkoman. Og jeg kunne ha blitt det.Jeg drakk mye, ja, men jeg begynte ikke med verre ting.

Ikke snakk om å ta livet av seg, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd. Jeg er også en av dem som ble voldtatt, slått, osv.osv. Jeg var bare 12 da jeg første gang prøvde å ta livet av meg. Og jeg hadde også valget. Valget om å enten leve eller dø, enten bli narkoman eller la det være. Valget jeg tok, gjorde at jeg slet i mange år for å komme meg opp. Men jeg klarte det.

Jeg berømmer deg for å ha klart å slutte med drugs. Kjempebra.

Men valget, det hadde du hele tiden. Du kunne ha valgt å ikke starte, du kunne ha valgt å slutte med en gang. Men nå har du sluttet, og det er bare flott.

Du ER noe verdt, skjønner du, uansett hva du selv tror. Husk på det.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hvis du derimot hevder at dette er i motsetning til alkohol, så er jeg uenig. -»

Det er åpenbart at du ikke leser hva jeg skriver, eller i beste fall tolker etter eget forgodtbefinnende. Jeg relativiserer ikke, og jeg har aldri hevdet at alkohol, eller sukker for den saks skyld, er mer eller mindre skadelig enn hasj.

La meg si det slik: vi må skille på lovlige og ulovlige rusmidler. Det er flere aspekter her enn hva som kan skade deg medisinsk. Når du bruker - eller misbruker - ulovlige rusmidler, enten det er smuglersprit eller hasj, så er du med på å finansiere organisert kriminalitet, ergo du er en del av nedbrytningsprosessen i samfunnet.

En annen ting, selv om du, som prøver å gi inntrykk av å være en hardhaus som aldri blir avhengig eller noe biter på, det er nok av unger der ute som har lettere for å falle i hendene på de som mener at «det ikke er så farlig», eller at «sukker er like skadelig».

Og ærlig talt, la oss holde personlige erfaringer utenom denne diskusjonen, særlig hvis du skal begynne å snakke om å dokumentere saker og ting. Men du må gjerne kalle meg fanatiker når det gjelder bekjempelsen av ulovlige rusmilder.

Så langt jeg har erfart er det visst bare fanatikere som får gjennomslag i disse dager.

"En annen ting, selv om du, som prøver å gi inntrykk av å være en hardhaus som aldri blir avhengig eller noe biter på"

Hvor i alle dager har du det fra?

"......................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prozak, er du en som bruker hasj,eller? Virker sånn på måten du forsvarer det på.

Vet hva jeg snakker om, du, og det skal bare bli sagt, at de er dumme som tror at hasj er ufarlig. Og jo mer du røyker, jo dummere blir du, og jo mer vil du forsvare det.

Hm..........

Ikke rart det er folk som blir styrtrike på salg, nei.

Når har jeg hverken påstått at det er ufarlig eller at man ikke kan bli avhengig. Om jeg er en røyker? Nei, ikke nå lenger. Men jeg har personlig erfaring med de forskjellige stoffene vi her diskuterer, og mener jeg har et relativt objektivt syn på dette.

".............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DOL-fan

Når har jeg hverken påstått at det er ufarlig eller at man ikke kan bli avhengig. Om jeg er en røyker? Nei, ikke nå lenger. Men jeg har personlig erfaring med de forskjellige stoffene vi her diskuterer, og mener jeg har et relativt objektivt syn på dette.

".............................."

Objektivt kan jo være så mangt. Om du har prøvd det selv, eller om du er pårørende,så er det to vidt forskjellige ting. Om du prøver det, og ikke går videre, kan ikke sies å ha særlig god viten om det. Jeg mener at pårørende har mer info om dette enn det en "prøver" har. En som føler at dette er noe som ikke er farlig, har ingen peiling på hva h*n snakker om. Jeg er selv pårørende. Flere er døde pga narkotika. Og som regel startet det med hasj.

Jeg påstår IKKE at alkohol er mindre farlig. For det er det ikke. Tro meg, jeg vet. Men det at det skjer flere vonde ting i alkoholrus enn i narkorus, er egentlig en ønsketenkning. For om man ser på hvor mye som skjer under narkorus, drap, voldtekt etc, så er det like ille som alkoholrus. Eller er du uenig med meg?

Blandingsrus, alkohol OG hasj, amfetamin etc, kan gjøre mer vondt enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Objektivt kan jo være så mangt. Om du har prøvd det selv, eller om du er pårørende,så er det to vidt forskjellige ting. Om du prøver det, og ikke går videre, kan ikke sies å ha særlig god viten om det. Jeg mener at pårørende har mer info om dette enn det en "prøver" har. En som føler at dette er noe som ikke er farlig, har ingen peiling på hva h*n snakker om. Jeg er selv pårørende. Flere er døde pga narkotika. Og som regel startet det med hasj.

Jeg påstår IKKE at alkohol er mindre farlig. For det er det ikke. Tro meg, jeg vet. Men det at det skjer flere vonde ting i alkoholrus enn i narkorus, er egentlig en ønsketenkning. For om man ser på hvor mye som skjer under narkorus, drap, voldtekt etc, så er det like ille som alkoholrus. Eller er du uenig med meg?

Blandingsrus, alkohol OG hasj, amfetamin etc, kan gjøre mer vondt enn noe annet.

"For om man ser på hvor mye som skjer under narkorus, drap, voldtekt etc, så er det like ille som alkoholrus. Eller er du uenig med meg?"

Visst er jeg uenig. Selfølgelig skjer det mye jøvelskap i all slags rus. Men drap, voldtekt etc. skjer HOVEDSAKLIG i alkoholrus eller amfetaminrus, eller en kombinasjon av disse. Hasjrus, heroinrus, for å nevne noen, er veldig underrepresentert i slike saker.

"............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andert

"For om man ser på hvor mye som skjer under narkorus, drap, voldtekt etc, så er det like ille som alkoholrus. Eller er du uenig med meg?"

Visst er jeg uenig. Selfølgelig skjer det mye jøvelskap i all slags rus. Men drap, voldtekt etc. skjer HOVEDSAKLIG i alkoholrus eller amfetaminrus, eller en kombinasjon av disse. Hasjrus, heroinrus, for å nevne noen, er veldig underrepresentert i slike saker.

"............................."

Jeg vet ikke hva slags kar du er, men i denne debatten fremstår du som en blåøyd dåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags kar du er, men i denne debatten fremstår du som en blåøyd dåre.

Ok. Noen saklige begrunnelser for det? Litt komisk er det jo. Er det noe jeg IKKE er i denne saken, så er det blåøyd.

"......................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at du gjorde det du gjorde, ved å bli narkoman. Men samtidig kan jeg ikke forstå det.

Jeg ble ikke narkoman. Og jeg kunne ha blitt det.Jeg drakk mye, ja, men jeg begynte ikke med verre ting.

Ikke snakk om å ta livet av seg, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd. Jeg er også en av dem som ble voldtatt, slått, osv.osv. Jeg var bare 12 da jeg første gang prøvde å ta livet av meg. Og jeg hadde også valget. Valget om å enten leve eller dø, enten bli narkoman eller la det være. Valget jeg tok, gjorde at jeg slet i mange år for å komme meg opp. Men jeg klarte det.

Jeg berømmer deg for å ha klart å slutte med drugs. Kjempebra.

Men valget, det hadde du hele tiden. Du kunne ha valgt å ikke starte, du kunne ha valgt å slutte med en gang. Men nå har du sluttet, og det er bare flott.

Du ER noe verdt, skjønner du, uansett hva du selv tror. Husk på det.:-)

Sviktet dine foreldre deg? Var de også Narkomane? det var mine skjønner du, eller mor var alkoholiker og stefar narkoman, så jeg var 8 år første gang jeg så en sprøyte bli satt og 8 år når jeg så min første overdose...

Du vet ikke om noen annen måte å takle ting på, du vet ikke bedre... Jeg haddde ingen til å si meg hva som var normalt, hvilke valg JEG hadde, jeg og min et år eldre søster måtte oppdra oss selv... vi hadde ingen, i andres øyne var vi utskudd "løsunger" som ikke fortjente det bedre, ingen brydde seg... På skolen ble jeg tatt som dum og trassig, fordi jeg hadde dysleksi noe som var = retard... jeg var et klassisk tillfelle av et problembarn, og ble puttet hit og puttet dit!

Hadde noen vist meg at det fantes andre alternativ, så kansje hadde jeg ikke opplevd å bli rusmisbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det sitter skurker å tjener seg fete på narkotikaomsetnig er et glimrende legaliserings argument.;)

Dessuten blir det rart for meg å bruke lovlighet som en moralsk absolutt da diskusjonen går på hvorvidt dagens politikk (og lover) fungerer.

Det blir som å si at noe er bra fordi det er lov rett og slett eller... Eller st dette er forbudt fordi....det er forbudt!

Det blir teit,sant?

Det er menneskene som bør bestemme hvilke lover som gagner menneskene..

Narkotikapolitikken i Norge gangner ikke de narkomane, tvert om medvirker den til at de har et jævlig liv og i ytterste konsekvens dør de av den. Og det syntes du(jamfør hovedinnlegget) var trist, sant?

«- At det sitter skurker å tjener seg fete på narkotikaomsetnig er et glimrende legaliserings argument...-»

Og hva slags signaler sender vi ut da? Kanskje vi skulle legalisere bankran og politidrap også, siden noen faktisk «tjener seg fete» på denne virksomheten også? Er knefall og kapitulasjon veien å gå? Et samfunn bestående av defaitister?

Du har kanskje rett i en ting; narkotikapolitikken i Norge gagner nok ikke de som allerede har havnet på skråplanet og blitt rusmisbrukere, men for meg er det viktigere å forebygge rekruttering til miljøet i første om gang, og det er her forbudet kommer inn som en av mange virkemidler.

Når det gjelder de som allerede er «ute å kjøre», så har de, i tillegg til å skylde på alle andre for sine problemer, en lei tendens til å tro at helbredelse ligger i «medisinske mirakler» som Metadon og liknende. Mange av misbrukerne jeg har vært borti har opparbeidet seg en mentalitet som gagner dem enda mindre enn den feilslåtte narkotikapolitikken. De syter og klager så snart de får adgang til en mikrofon eller et kamera, og dermed er det politikerne, politiet og helse/sosialarbeiderne som er skurken.

«-Og det syntes du (jamfør hovedinnlegget) var trist, sant? -»

Ja, det er trist når unge mennesker dør. Derfor er det også slik at jeg hater synden og ikke synderen. Jeg er redd for at en legalisering vil føre til enda flere dødsfall, større rekruttering og gale holdninger til giftige substanser som vi enda ikke aner vrikningene av, langt mindre de langsiktige konsekvensene. Hvis denne argumenteringen for legalisering er tuftet på gode intensjoner, så husk en ting:

-veien til helvete er brolagt med gode hensikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmidler har eksistert så lenge menneskeheten har eksistert, og det er hevet over enhver tvil at de har sin plass.

Men - det er uhyre viktig at rusmidler ikke tar over hverdagen. De skal kun brukes som supplement, og i liten nok grad til at de ikke har negativ innvirkining på resten av tilværelsen. Denne balansegangen kan ofte vøre vanskelig å finne, men den er ikke desto mindre viktig av den grunn.

"........................."

Ja, når du har sagt det, så er det vel sånn da - AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En annen ting, selv om du, som prøver å gi inntrykk av å være en hardhaus som aldri blir avhengig eller noe biter på"

Hvor i alle dager har du det fra?

"......................"

Vel, det er da åpenbart at du ikke er den svakeste lenken i kjeden, og at du argumenterer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...