Gå til innhold

En enslig dødsannonse


Mr Kahn

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

«- At det sitter skurker å tjener seg fete på narkotikaomsetnig er et glimrende legaliserings argument...-»

Og hva slags signaler sender vi ut da? Kanskje vi skulle legalisere bankran og politidrap også, siden noen faktisk «tjener seg fete» på denne virksomheten også? Er knefall og kapitulasjon veien å gå? Et samfunn bestående av defaitister?

Du har kanskje rett i en ting; narkotikapolitikken i Norge gagner nok ikke de som allerede har havnet på skråplanet og blitt rusmisbrukere, men for meg er det viktigere å forebygge rekruttering til miljøet i første om gang, og det er her forbudet kommer inn som en av mange virkemidler.

Når det gjelder de som allerede er «ute å kjøre», så har de, i tillegg til å skylde på alle andre for sine problemer, en lei tendens til å tro at helbredelse ligger i «medisinske mirakler» som Metadon og liknende. Mange av misbrukerne jeg har vært borti har opparbeidet seg en mentalitet som gagner dem enda mindre enn den feilslåtte narkotikapolitikken. De syter og klager så snart de får adgang til en mikrofon eller et kamera, og dermed er det politikerne, politiet og helse/sosialarbeiderne som er skurken.

«-Og det syntes du (jamfør hovedinnlegget) var trist, sant? -»

Ja, det er trist når unge mennesker dør. Derfor er det også slik at jeg hater synden og ikke synderen. Jeg er redd for at en legalisering vil føre til enda flere dødsfall, større rekruttering og gale holdninger til giftige substanser som vi enda ikke aner vrikningene av, langt mindre de langsiktige konsekvensene. Hvis denne argumenteringen for legalisering er tuftet på gode intensjoner, så husk en ting:

-veien til helvete er brolagt med gode hensikter!

Jeg er selvsagt ganske usikker på hvordan en eventuell legaliseringspolitikk skulle settes ut i praksis og om den skal det, og for hvilke stoffer.

Men jeg ser at nåværende forbud ser ut til å virke rimelig mot sin hensikt, og at de forverrer livsituasjonen til eksisterende misbrukere, og jeg kan heller ikke se at lovendringer vil fremme rekruttering til harde narkotika miljøer.

Når det kommer til postran ser jeg ingen gode argumenter FOR å avkriminalisere;), mens jeg ser ganske mange og vektige rundt narkotikaproblematikken(høyere levealder, verdigere liv, mindre hverdagskriminalitet som rammer gud og hvermannsen for å opprettholde dyr livstil, mindre penger til mafia og organisert kriminalitet o.l Og nå snakker jeg dessuten bare "hard" narkotika. Tar jeg med cannabisprodukter blir listen lenger) ergo synes jeg sammenligningsgrunnlsaget er litt tynt.

Selvom jeg hører argumentet ditt, for all del. Man skal ikke alltid gi tilatelser fordi man er presset og hvertfall ikke om det er BARE derfor. Men det synes jeg ikke er tilfelle her.

Men jeg er helt enig i at det bør satses forebyggende! I TILLEGG til at man bør satse på å hjelpe de allerede narkomane, som jeg tror lever den elendigste sort liv som finnes i Norge.

Jeg tror vi best kan gjøre dette ved å, i første omgang, hive noen myter og stereoyypier ut vinduet, da de er gamle og har begynnt å lukte..;)

Så må vi kartlegge problemområdene og få rede på hvordan de virkelig er.. Kanskje spørre noen med personlig erfaring? Ved å ikke nødvendigvis legalisere all dop, men i allefall avkriminalisere syke mennesker og la dem få leve slutten av livet sitt på en OK måte? Ved å stole nok på ungdommen til å fortelle hele sannheten, inkludert at narkotika både kan være behagelig og at du ikke dør av det på første forsøk? Jeg tror nemlig de avslører oss om vi fortsetter å lyve, og dette har vi ikke råd til! - For som du sa det - veien til helvete ER brolagt med gode hensikter.

Det har vi sett lenge nå. Jeg tviler på at de som utformer og utformet den eksisterende narkotikalovgingen er onde mennesker,men jeg er redd de gjør en bommert allikevel!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kakel

    64

  • Mr Kahn

    48

  • Flows

    42

  • Prozak

    34

Mest aktive i denne tråden

Du har selvfølgelig lov å mene det du vil, men av og til er ikke saken svart&hvit det er mere som ligger bak, og da må man ta hvert individ for seg selv...

Kan til tider være en "liten" elefant selv, så du er tilgitt!

Klart jeg IDAG er imot rusmiddler av alle slag, men jeg er ikke lei meg for at jeg har fått den erfaringen jeg har fått, at jeg har blitt så oppvåket som jeg er blitt, og at jeg kan se mennesker på en annen måte, enn hva jeg kansje ellers hadde gjort...

Så lenge problemet er der, så kan man ikke snu seg bort, og tenke at de hadde et valg, fordi det valget ikke er der lenger!

End

*sentimental og impulsiv klem til dere begge* :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt ganske usikker på hvordan en eventuell legaliseringspolitikk skulle settes ut i praksis og om den skal det, og for hvilke stoffer.

Men jeg ser at nåværende forbud ser ut til å virke rimelig mot sin hensikt, og at de forverrer livsituasjonen til eksisterende misbrukere, og jeg kan heller ikke se at lovendringer vil fremme rekruttering til harde narkotika miljøer.

Når det kommer til postran ser jeg ingen gode argumenter FOR å avkriminalisere;), mens jeg ser ganske mange og vektige rundt narkotikaproblematikken(høyere levealder, verdigere liv, mindre hverdagskriminalitet som rammer gud og hvermannsen for å opprettholde dyr livstil, mindre penger til mafia og organisert kriminalitet o.l Og nå snakker jeg dessuten bare "hard" narkotika. Tar jeg med cannabisprodukter blir listen lenger) ergo synes jeg sammenligningsgrunnlsaget er litt tynt.

Selvom jeg hører argumentet ditt, for all del. Man skal ikke alltid gi tilatelser fordi man er presset og hvertfall ikke om det er BARE derfor. Men det synes jeg ikke er tilfelle her.

Men jeg er helt enig i at det bør satses forebyggende! I TILLEGG til at man bør satse på å hjelpe de allerede narkomane, som jeg tror lever den elendigste sort liv som finnes i Norge.

Jeg tror vi best kan gjøre dette ved å, i første omgang, hive noen myter og stereoyypier ut vinduet, da de er gamle og har begynnt å lukte..;)

Så må vi kartlegge problemområdene og få rede på hvordan de virkelig er.. Kanskje spørre noen med personlig erfaring? Ved å ikke nødvendigvis legalisere all dop, men i allefall avkriminalisere syke mennesker og la dem få leve slutten av livet sitt på en OK måte? Ved å stole nok på ungdommen til å fortelle hele sannheten, inkludert at narkotika både kan være behagelig og at du ikke dør av det på første forsøk? Jeg tror nemlig de avslører oss om vi fortsetter å lyve, og dette har vi ikke råd til! - For som du sa det - veien til helvete ER brolagt med gode hensikter.

Det har vi sett lenge nå. Jeg tviler på at de som utformer og utformet den eksisterende narkotikalovgingen er onde mennesker,men jeg er redd de gjør en bommert allikevel!

:-)

Fint innlegg du hadde her, gode argumenter og fremsatt på en ryddig måte. Vi er nok uenig i det meste, så jeg skal ikke trekke dette i langdrag eller gjøre noe forsøk på å «få det siste ordet», jeg skal bare kommentere et par punkter:

«-...man bør satse på å hjelpe de allerede narkomane, som jeg tror lever den elendigste sort liv som finnes i Norge.-»

Tilbudene er der, men av naturlige årsaker dumper de ikke ned i postkassa hos de narkomane som eh, ....junkmail. Faktum er at disse personene, nesten uten unntak, er skyld i sin egen ulykke. Jeg sier ikke at vi ikke skal gi dem den hjelpen de har krav på, men jeg er overbevist om at disse menneskene først og fremst MÅ HJELPE SEG SELV - de må ha et genuint ønske om å leve et verdig liv. Alt for mange av dem er slabbedasker som tror de kan få i pose og sekk. Hvordan kan en hjelpe mennesker som ikke skjønner sitt eget beste?

«- Ved å ikke nødvendigvis legalisere all dop, men i allefall avkriminalisere syke mennesker...-»

Du har selvsagt et poeng her, det kan se temmelig håpløst ut å klappe håndjern på en omtåket junkie og lempe ham på glattcelle fordi han har gjort det han gjør best her i livet; sette ei sprøyte med flukt fra virkeligheten i armen. Det kan sikkert også fortone seg urettferdig for en ung og livssterk person å bli siktet for besittelse når det bare dreier seg om en liten «knert» med «shit» til eget bruk.

Men like forbanna har disse personene valgt å sette noen enkle samfunnsregler til side, regler som er til for oss alle, og ikke beregnet til og sidesettes av noen få. Da melder jo også spørsmålet seg, er det slik de vil ha hjelp? Ved å sløve seg ned og samtidig støtte den organiserte kriminaliteten økonomisk? Dette er jo også en dyr «hobby», og hvordan finansierer de sitt eget forbruk? Jo, ved forskjellige typer vinningsforbrytelser, innbrudd, tyverier, ran og selvsagt salg av tyvegods og narkotiske stoffer. En evig ond sirkel som bare de narkomane selv kan bryte ut av - men da må de - som allerede påpekt - ønske det SELV.

Avslutningsvis vil jeg si ta jeg likte poenget ditt med å «stole på ungdommen nok til å fortelle sannheten». Men hvem skal fortelle dem det? Politikerne? «Reformerte» narkomane? Politiet? Du og jeg? En annen ting; vil ungdommen lytte og lære? Eller vil de prøve og feile? Jeg tror det hele til syvende og sist avhenger av det hjemmet ungene vokser opp i. Kjærlighet, omsorg, støtte og forståelse kombinert med grensesetting. Og foreldrenes tilstedeværelse i nærmiljøet, som er på vakt mot «gutta med to-tusenmeterblikket», eller «slasken» som de kalles på fagspråket, og jager dem fanivold. Her oppe vi bor har vi snudd opp-ned på én slask allerede, så piller i alle regnbuens farger har trillet bortover asfalten. Her er det nulltoleranse for sånn dritt.

Nei til narkotika betyr NEI - ikke kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-)

Det er mange skumle holdninger rundt narkotika, og det som er så trist med det er at da får en ikke hjulpet.Snarere tvert i mot. Selv om det sikkert i mange tilfeller nok ikke er vond vilje bak.

Det er tragisk og skammelig at norsk narkotikapolitikk ikke revurderes. Den er basert på myter, moralisme og utdaterte miljøforestillinger ala himmel og helvete..

Og mens folk på ramme alvor diskuterer hasjtrappen og lurer på hvordan man skal fortsette å lure ungdommen til at hasj og heroin er nærmest synonymt og at en havner på plata med alle eiendelene sine i en bærepose om man kjenner en hasjrøyker, dør folk som aldri før av overdose eller settes abstinenssjuke på celle for å eie en narkotika de trenger for å gjøre livet tilnærmet utholdelig...

osv, osv, osv..

Måten vi behandler narkomane på i Norge er en skam, og måten vi fortsetter å lyve i stadig nye generasjoner, enten det nå er bevisst eller ubevisst er samme.

Synes jeg.

Og jeg synes også at du skriver fine innlegg! Både i denne tråden, og i mange andre.

:-)

*applauderer*

ER så enig med deg, jeg!

Er så avleggs den narkotikapolitikken vi har i norge, og forøvrig i resten av verden.

Man må lære seg til å lytte til de som har noe å si, altså de som er der eller har vært der, kan med hånden på hjertet si at den skremselspropagandaen som blir skviset ut over landet ikke har hold i det virkelige helvete de narkomane har vært igjennom, alt i fra virkemåter til senskader bør revurderes.

Har aldri kjent igjen det som står i fagbøkene om virkemåter og behandlingsmåter og har da kjent dette på kroppen selv, hva det vil si å komme seg ut av helvete... jeg klarte det SELV etter mange mange innleggelser på instutisjoner, og har ikke vært i kontakt med noen angående at jeg sluttet.

Dette er nå snart ( isommer) to år siden, og selv om suget og alt er i nærheten, det er bare å rekke ut hånden så har jeg det i hendene, så har jeg klart å stå imot, og blir stoltere og stoltere av meg selv for hver dag...

Noen mener jeg er naiv og vil havne utpå igjen fordi jeg har det så tilgjengelig (alt) men for meg har det nå blitt mitt eget lille forskningsprosjekt både åssen jeg klarer det, og de rundt meg i miljøet, og jeg har lært og lærer fortsatt masse og mener jeg kommer til å ha STOR nytte av det!

I min oppvekst så fokuserte de ikke på familien og de som stod rundt den narkomane, jeg og min søster fikk ikke noen som helst slags terapi for det vi har gjennomgått, og for å si det rett ut, å se overdoser og sprøyter blir satt i en alder av 8 år, setter sine spor.

Ingen på skolen (lærer, rektor) så noen tegn på oss, jeg ble sett på som dum og uregjerlig, rampete, hissig, min søster stupte i skolearbeidet og rømte på den måten.

Selv om at min stefar ble innlagt ganske mange ganger, var det ingen som tenkte på konsekvensene dette hadde på barna, foreldrene eller ektefellen!

Det gjøres det ikke i noe særlig større grad i dag heller.

Dette BØR forandres, fordi det her ligger mange mange potensielle misbrukere både narkomane og alkoholikere.

Mange behandlingsinstitusjoner bør forandres fordi modellene som finnest idag ikke nytter, og hvor fornuftig er det ikke å la forhenværende narkomaner som ikke har blitt hjernevasket eller sektmedlemmer, være med sammen med faghelsepersonell å utvikle dette på!

Og til dere som ikke forstår dette, at det finnest narkomane og at de velger alt selv og at de er KUN de som er ansvarlige for de valgene de selv har tatt....

Ingen rusmisbruker eller xmisbruker forventer at dette skal bli forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri snakket om noen narkotikatrapp, men det er interessant å merke seg følgende, som jeg fikk vite på en forelesning på SES i Oslo, signert Finn Herlovsen ved Romerike Politikammer: de som røyker hasj drikker i tillegg store mengder alkohol, ofte MER enn de som ikke røyker hasj. Da spør vi ikke om brødskiver med leverpostei.

Det er den ene tingen, en annen ting er at det faktisk foreligger bred forskning og dokumentasjon på at hasjen gjør ubotelig skade både på sinn og legeme. Dette har nok de fleste fått med seg.

Det tredje er dette med lovligheten. Alkoholen har vært lovlig i århundrer, med unntak av en kort periode med spritforbud. Hadde alkoholen kommet på markedet i dag, eller samtidig med dette såkalte party-dopet, så ville det også blitt totalforbudt. Alkoholen kan ikke brukes som alibi for en substans som beviselig bryter mennesket ned for generasjoner fremover.

Men når dette er sagt, jeg er enig i at rusmiddelpolitikken har feilet. Men jeg er ikke enig i at det foreligger noen skremselspropaganda, for denne virkeligheten kan ikke beskrives skremmende nok. Faktisk tror jeg virkeligheten overgår både fantasien og propagandaen. Vi må innse at dette er noe som angår OSS ALLE, og at vi har et ansvar for å stoppe denne dritten før den rammer en av våre egne.

Da tror jeg ikke bagatellisering av hasj er veien å gå.

Men du er enig i at propagandaen må ut på en annen måte, for den som forligger idag funker jo ikke...

Den gjør det hele bare mere unødvendigg skremmende men løgner og usannheter...

For ca et år siden gikk politiet i kommunen her ut med en foreldre folder... jeg leste den med stor angstfølelse, og kjennte ikke igjen et fnug... Det var ikke til å kjenne igjen virkemåtene, (har jo tross alt tatt endel av dette og vet åssen det funker og åssen man blir på det) og å skremme opp foreldrene på den måten, gjir denne turnusen; forelderene blir overengstlige og peser barna sine unødvendig, barna blir opstanasige som bare tenåringer kan bli ( og hvem vet ikke det) og bestemmer seg for å gjøre det motsatte...

det sto masse i den folderen som sender barna direkte til misbruket for å si det slik (og dette skjønner ikke myndighetene)

All skremselspropoganda er ikke god propoganda, de må iallefall gjøre det rett om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg du hadde her, gode argumenter og fremsatt på en ryddig måte. Vi er nok uenig i det meste, så jeg skal ikke trekke dette i langdrag eller gjøre noe forsøk på å «få det siste ordet», jeg skal bare kommentere et par punkter:

«-...man bør satse på å hjelpe de allerede narkomane, som jeg tror lever den elendigste sort liv som finnes i Norge.-»

Tilbudene er der, men av naturlige årsaker dumper de ikke ned i postkassa hos de narkomane som eh, ....junkmail. Faktum er at disse personene, nesten uten unntak, er skyld i sin egen ulykke. Jeg sier ikke at vi ikke skal gi dem den hjelpen de har krav på, men jeg er overbevist om at disse menneskene først og fremst MÅ HJELPE SEG SELV - de må ha et genuint ønske om å leve et verdig liv. Alt for mange av dem er slabbedasker som tror de kan få i pose og sekk. Hvordan kan en hjelpe mennesker som ikke skjønner sitt eget beste?

«- Ved å ikke nødvendigvis legalisere all dop, men i allefall avkriminalisere syke mennesker...-»

Du har selvsagt et poeng her, det kan se temmelig håpløst ut å klappe håndjern på en omtåket junkie og lempe ham på glattcelle fordi han har gjort det han gjør best her i livet; sette ei sprøyte med flukt fra virkeligheten i armen. Det kan sikkert også fortone seg urettferdig for en ung og livssterk person å bli siktet for besittelse når det bare dreier seg om en liten «knert» med «shit» til eget bruk.

Men like forbanna har disse personene valgt å sette noen enkle samfunnsregler til side, regler som er til for oss alle, og ikke beregnet til og sidesettes av noen få. Da melder jo også spørsmålet seg, er det slik de vil ha hjelp? Ved å sløve seg ned og samtidig støtte den organiserte kriminaliteten økonomisk? Dette er jo også en dyr «hobby», og hvordan finansierer de sitt eget forbruk? Jo, ved forskjellige typer vinningsforbrytelser, innbrudd, tyverier, ran og selvsagt salg av tyvegods og narkotiske stoffer. En evig ond sirkel som bare de narkomane selv kan bryte ut av - men da må de - som allerede påpekt - ønske det SELV.

Avslutningsvis vil jeg si ta jeg likte poenget ditt med å «stole på ungdommen nok til å fortelle sannheten». Men hvem skal fortelle dem det? Politikerne? «Reformerte» narkomane? Politiet? Du og jeg? En annen ting; vil ungdommen lytte og lære? Eller vil de prøve og feile? Jeg tror det hele til syvende og sist avhenger av det hjemmet ungene vokser opp i. Kjærlighet, omsorg, støtte og forståelse kombinert med grensesetting. Og foreldrenes tilstedeværelse i nærmiljøet, som er på vakt mot «gutta med to-tusenmeterblikket», eller «slasken» som de kalles på fagspråket, og jager dem fanivold. Her oppe vi bor har vi snudd opp-ned på én slask allerede, så piller i alle regnbuens farger har trillet bortover asfalten. Her er det nulltoleranse for sånn dritt.

Nei til narkotika betyr NEI - ikke kanskje!

Til opplysning så har aldri jeg i mitt 10 årige helvete ranet, stjålet, solgt eller horet for noe av dopet mitt!

Jeg har jobbet!

Det eneste fornuftige jeg gjorde i den perioden... men har alltid hatt jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du er enig i at propagandaen må ut på en annen måte, for den som forligger idag funker jo ikke...

Den gjør det hele bare mere unødvendigg skremmende men løgner og usannheter...

For ca et år siden gikk politiet i kommunen her ut med en foreldre folder... jeg leste den med stor angstfølelse, og kjennte ikke igjen et fnug... Det var ikke til å kjenne igjen virkemåtene, (har jo tross alt tatt endel av dette og vet åssen det funker og åssen man blir på det) og å skremme opp foreldrene på den måten, gjir denne turnusen; forelderene blir overengstlige og peser barna sine unødvendig, barna blir opstanasige som bare tenåringer kan bli ( og hvem vet ikke det) og bestemmer seg for å gjøre det motsatte...

det sto masse i den folderen som sender barna direkte til misbruket for å si det slik (og dette skjønner ikke myndighetene)

All skremselspropoganda er ikke god propoganda, de må iallefall gjøre det rett om ikke annet.

Hva med disse? - I Moss har de funnet ut at det må være ungdommen SELV som snakker med annen ungdom på deres språk. Dette har blitt mektig populært og medlemstallet har nærmest eksplodert.

http://www.kluss.net/nymappe/visside.asp?menyid=16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivt kan jo være så mangt. Om du har prøvd det selv, eller om du er pårørende,så er det to vidt forskjellige ting. Om du prøver det, og ikke går videre, kan ikke sies å ha særlig god viten om det. Jeg mener at pårørende har mer info om dette enn det en "prøver" har. En som føler at dette er noe som ikke er farlig, har ingen peiling på hva h*n snakker om. Jeg er selv pårørende. Flere er døde pga narkotika. Og som regel startet det med hasj.

Jeg påstår IKKE at alkohol er mindre farlig. For det er det ikke. Tro meg, jeg vet. Men det at det skjer flere vonde ting i alkoholrus enn i narkorus, er egentlig en ønsketenkning. For om man ser på hvor mye som skjer under narkorus, drap, voldtekt etc, så er det like ille som alkoholrus. Eller er du uenig med meg?

Blandingsrus, alkohol OG hasj, amfetamin etc, kan gjøre mer vondt enn noe annet.

Må si meg enig med Prozak jeg, både som xrusmisbruker og som pårørende før og under misbruket!

Kan du tenke deg åssen det er å få speed i gave av stefar?

Neppe!

Som pårørende kan du vite endel, men ikke alt, ikke den egentlige delen, bare den pårørende delen, ikke misbrukdelen og den er like svær om ikke større!

man kan aldri tilegne seg egenskaper som man ikke har kjent og erfart på kroppen, man kan tro man vet, men man kan ikke utale seg om den egentlige virkningen, det vet bare de som prøver, og det er ikke alltid da at virkningen er den samme heller! alt er i grunnen individuelt, og det er det som gjør dette til et slikt stort problem, på samme måte som at medisinen og psykriatrien er stort, fordi det handler om mennesker og der er alle individuelle og det er det som gjør det til en slik stor utfordring i samfunnet, og om dette kommer til å bli løst i nærmeste framtid er heller tvilsomt.

Men det gjør ikke noe om vi mennesker våkner opp litt, begge veier om du skjønner!

At man lærer seg å se at alt ikke er så svar/hvit, at man må dele opp og se på hvert enkelt idivid... du kan gjerne si at dette er umulig, det er kansje det, men man kan ikke vite det før man prøver.

Man må lære seg å høre på de som teller ikke de som tror de vet, fra brukere, misbrukere, fra de som er ufrivillige rusmisbrukere (smertepasienter og forskjellige skader), pårørende, helsepersonell, og ikke minst UNGDOMMEN, hva som driver dem til det...

Man må tillate seg å spørr de som vet, og ikke de som synser... For skal man starte et sted så nytter det ikke å starte bakerst hos fagpersonene... man må i felten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sentimental og impulsiv klem til dere begge* :) hehe

:) takk for klemen da:)

Syntes dette på kluss er et mega prosjekt, dette burde blitt gjort de fleste plasser i landet!

Man må snakke til ungdommen på deres språk, er jo ikke noen ung ungdom lenger er jo 29 men føler meg inne hos de yngre, kansje fordi jeg balanserer dette med ung/voksen litt bedre...

Jeg liker å snakke med dem, og ha kontakt med dem, og det er det som gjør det til et samspill, og det blir da lettere å vise dem alternativer som er like gøy, som de tror/får høre desse partydopene er!

Og også la dem få høre de virkelige historiene, fra dem som nesten er på deres alder, og som har blitt syke av det, eller har vært så heldige å komme seg ut, vise dem baksiden! Og ikke legge noe imellom!

Dønn ærlighet gir som oftest resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok med en fysisk rusblokk som regel..Behovet for rus er vanskelig å bli kvitt. Det hjelper ikke å kjøre på med verdens beste behandling når man ikke er motivert for endring eller villig til å oppgi rusen, nei.

Mildt sagt utfordrende å finne løsninger på hvordan folk som sliter med rusmisbruk skal komme ut av det.

Enig med deg!

Når jeg sluttet var det mest fordi jeg våknet opp og ikke gadd lenger, jeg var lei, så jævli lei!

Lei suget, stresset, stresset med å være to, en sjult side og en side utad...

Lei av å bli anklaget, lei av å sjule meg! Lei rett og slett, ville jo "bli" noe!

Trappet ned på min egen måte, behandlet meg selv på min egen måte... etter TI år, visste jeg vel egentlige nøyaktig hva jeg måtte gjøre!

Har funket fint hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) takk for klemen da:)

Syntes dette på kluss er et mega prosjekt, dette burde blitt gjort de fleste plasser i landet!

Man må snakke til ungdommen på deres språk, er jo ikke noen ung ungdom lenger er jo 29 men føler meg inne hos de yngre, kansje fordi jeg balanserer dette med ung/voksen litt bedre...

Jeg liker å snakke med dem, og ha kontakt med dem, og det er det som gjør det til et samspill, og det blir da lettere å vise dem alternativer som er like gøy, som de tror/får høre desse partydopene er!

Og også la dem få høre de virkelige historiene, fra dem som nesten er på deres alder, og som har blitt syke av det, eller har vært så heldige å komme seg ut, vise dem baksiden! Og ikke legge noe imellom!

Dønn ærlighet gir som oftest resultater!

Hadde akkurat besøk av en fra Kluss i dag :-) - og jeg sa til han at de gjør en megajobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat besøk av en fra Kluss i dag :-) - og jeg sa til han at de gjør en megajobb! :)

Burde vært mere sånt i norge, man får med ungdommen da!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når en røyker hasj hver dag så vil en ha/få problemer med å takle et liv som stiller litt krav til en. Har de jobb eller studier og gode familieforhold/sosiale forhold?

Hvordan står det til med helsa? Hoster de opp gult slim og piper det i lungene eller er den fysiske helsa god?

Hvordan er det med psyken? Mange som røyker hver dag blir totalt likeglade, får angst og depresjoner og blir apatiske.

Ironisk nok er ofte hasjrøykinga en form for selvmedisinering. Med et lite forbruk kan det sikkert virke positivt og bedre enn folkemedisin, men langvarig og hyppig bruk er som oftest ødeleggende på sikt. Hasj kan for en del ha en god smertestillende og angstdempende effekt.

Det er jo heldig for dine venner om de fungerer godt tross for daglig røyking av hasj, men jeg tror at for de fleste så vil det ha en del uheldige virkninger.

Når det gjelder "narko-trappen" og diverse teorier på hva som gjør at folk starter en narkokarriere så er det et par ting som har mye og si og det er: tidlig alkoholdebut og foreldrenes holdninger.

De som ikke røyker tobakk vil sjelden starte med å røyke hasj. Mye er gjort om ungdom starter senere å drikke og at færre begynner å røyke tobakk.

Sorry soleil, men jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver!

Hoste kan man få av mange ting!

Også psykiske problemer, hva med dem som hadde psykiske problemer allerede før de begynnte å ruse seg?

Man kan ikke ta dette i betraktning!

Jeg har alltid gått på skole eller jobbet, og da har jeg også brukt heroin, men det er ingen som noensinne har hatt noe å klage på hos meg innen jobben!

Har beholdt venner, i denne perioden, familien min har uansett ikke vært tilstede under oppveksten ( opptatt i sin egen rus)

Hva er langsiktig bruk? 5 år, 10 år?

Jeg har røyka daglig i 10 år, sammen med andre harde og mindre harde stoffer... Og mener at pr idag, har jeg ikke fungert så godt noensinne!

Angsten må jeg bare leve med, iogmed at jeg er født med den!

Etter fagspråket så burde jo jeg være en viss annen plass... tilnærmet hjernedød!

Og det med at foreldrene røyker vanlig tobakk, er ren og skjer propoganda... tull og tøv!

Kjenner flertallet jeg der foreldrene er overkristen, hyper imot røykere osv... som nettopp er de verste røykerene... hehe se bare på prestesønnene i bygda!

Og for å ikke nevne sønnen til lensmannen!

Du får komme med eksemples som har hold i virkeligheten og ikke i bøkene!

Sorry soleil men der provoserte du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskningen sier noe annet.

Forskining er jo bare å anta da, og senere blir det som oftest tilbakevist når det viser seg å ikke stemme!

Forsking er prøving og feiling!

Men det er individuelt dette om man drikker mer om man røyker (hasj)... Noen er uhelbredelige alkoholikere/narkomane samme hvilken ende de begynner i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning så har aldri jeg i mitt 10 årige helvete ranet, stjålet, solgt eller horet for noe av dopet mitt!

Jeg har jobbet!

Det eneste fornuftige jeg gjorde i den perioden... men har alltid hatt jobb!

Så bra for deg! Hadde det bare vært så rosenrødt for resten av våre «children of a lesser god», så hadde det ikke vært noen sak.

Husk, kjeden er ikke sterkere enn det svakeste leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry soleil, men jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver!

Hoste kan man få av mange ting!

Også psykiske problemer, hva med dem som hadde psykiske problemer allerede før de begynnte å ruse seg?

Man kan ikke ta dette i betraktning!

Jeg har alltid gått på skole eller jobbet, og da har jeg også brukt heroin, men det er ingen som noensinne har hatt noe å klage på hos meg innen jobben!

Har beholdt venner, i denne perioden, familien min har uansett ikke vært tilstede under oppveksten ( opptatt i sin egen rus)

Hva er langsiktig bruk? 5 år, 10 år?

Jeg har røyka daglig i 10 år, sammen med andre harde og mindre harde stoffer... Og mener at pr idag, har jeg ikke fungert så godt noensinne!

Angsten må jeg bare leve med, iogmed at jeg er født med den!

Etter fagspråket så burde jo jeg være en viss annen plass... tilnærmet hjernedød!

Og det med at foreldrene røyker vanlig tobakk, er ren og skjer propoganda... tull og tøv!

Kjenner flertallet jeg der foreldrene er overkristen, hyper imot røykere osv... som nettopp er de verste røykerene... hehe se bare på prestesønnene i bygda!

Og for å ikke nevne sønnen til lensmannen!

Du får komme med eksemples som har hold i virkeligheten og ikke i bøkene!

Sorry soleil men der provoserte du meg!

Dette er ikke noe jeg har lest i bøker og selv om du mener å ha andre erfaringer selv så betyr ikke det at andre opplever det på den måten jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe jeg har lest i bøker og selv om du mener å ha andre erfaringer selv så betyr ikke det at andre opplever det på den måten jeg beskriver.

For å si det sånn, så fikk jeg inntrykk av at det var tatt rett ut i fra en fagbok!

Men som jeg har sagt tidligere i denne tråden så er vi alle individer som må behandles forskjellig, samme hva saken gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry soleil, men jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver!

Hoste kan man få av mange ting!

Også psykiske problemer, hva med dem som hadde psykiske problemer allerede før de begynnte å ruse seg?

Man kan ikke ta dette i betraktning!

Jeg har alltid gått på skole eller jobbet, og da har jeg også brukt heroin, men det er ingen som noensinne har hatt noe å klage på hos meg innen jobben!

Har beholdt venner, i denne perioden, familien min har uansett ikke vært tilstede under oppveksten ( opptatt i sin egen rus)

Hva er langsiktig bruk? 5 år, 10 år?

Jeg har røyka daglig i 10 år, sammen med andre harde og mindre harde stoffer... Og mener at pr idag, har jeg ikke fungert så godt noensinne!

Angsten må jeg bare leve med, iogmed at jeg er født med den!

Etter fagspråket så burde jo jeg være en viss annen plass... tilnærmet hjernedød!

Og det med at foreldrene røyker vanlig tobakk, er ren og skjer propoganda... tull og tøv!

Kjenner flertallet jeg der foreldrene er overkristen, hyper imot røykere osv... som nettopp er de verste røykerene... hehe se bare på prestesønnene i bygda!

Og for å ikke nevne sønnen til lensmannen!

Du får komme med eksemples som har hold i virkeligheten og ikke i bøkene!

Sorry soleil men der provoserte du meg!

"Hoste kan man få av mange ting!"

Ja, men det er en klar sammenheng mellom røyking og hoste/luftveisplager/lungekreft osv.

"Også psykiske problemer, hva med dem som hadde psykiske problemer allerede før de begynnte å ruse seg?"

Jeg vet ikke hvor du vil hen? Dette blir diskusjonen om høna og egget.

De som har psykiske problemer vil alltid ha en større sannsynlighet for å utvikle rusproblemer. De som utvikler et rusproblem uten å ha særlige psykiske problemer på forhånd kan utvikle psykiske lidelser på grunn av rusbruk.

"Man kan ikke ta dette i betraktning!"

Mener du at man ikke skal ta på alvor de psykiske skadevirkningene som rusmisbruk har?

Videre skriver du at du har fungert godt sosialt, jobbmessig osv selv om du har ruset deg på tyngre og hardere stoffer. Det er imponerende. Du må ha mange ressurser å spille på selv om du har hatt en tøff bakgrunn.

For MANGE - ikke alle- vil rusmisbruk gå hardt utover funksjonsevnen, sosialt samspill osv. Kommer an på mange faktorer hvor bra man kan fungere med rusbruk og eventuelt hvor lenge.

"Og det med at foreldrene røyker vanlig tobakk, er ren og skjer propoganda... tull og tøv!"

Jeg mente å skrive at de som røyker tobakk har større sannsynlighet for å begynne å røyke hasj. For en ikke røyker er det ikke så fristende og enkelt å røyke rusmidler. Lettere å ta en pille. Tidlig alkodebut har statistisk sett vist seg å være en indikator for rusmisbruk. Derfor mener jeg at alkohol og tobakks-forebyggingen blant ungdom er den viktigste! Det er i fylla det blir eksperimentert med stoff og de som ikke røyker tobakk vil sjeldnere være fristet til å prøve hasj i form av røyk.

Når det gjelder din kritikk av mine argumenter så mener du at jeg har mine meninger fra bøker, og det er ikke hele sannheten. Må jeg utbrodere hva jeg jobber med, hva jeg har opplevd hos familie/venner av rusmisbruk osv for å bli tatt ¨på alvor? Håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for deg! Hadde det bare vært så rosenrødt for resten av våre «children of a lesser god», så hadde det ikke vært noen sak.

Husk, kjeden er ikke sterkere enn det svakeste leddet.

Om du vil kalle det "rosenrødt" så kan du det, men det har ikke vært det!

DET kan jeg love deg!

Men som jeg skrev isted, INGEN forhenværende eller eksisterende narkoman FORVENTER at de skal bli forstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hoste kan man få av mange ting!"

Ja, men det er en klar sammenheng mellom røyking og hoste/luftveisplager/lungekreft osv.

"Også psykiske problemer, hva med dem som hadde psykiske problemer allerede før de begynnte å ruse seg?"

Jeg vet ikke hvor du vil hen? Dette blir diskusjonen om høna og egget.

De som har psykiske problemer vil alltid ha en større sannsynlighet for å utvikle rusproblemer. De som utvikler et rusproblem uten å ha særlige psykiske problemer på forhånd kan utvikle psykiske lidelser på grunn av rusbruk.

"Man kan ikke ta dette i betraktning!"

Mener du at man ikke skal ta på alvor de psykiske skadevirkningene som rusmisbruk har?

Videre skriver du at du har fungert godt sosialt, jobbmessig osv selv om du har ruset deg på tyngre og hardere stoffer. Det er imponerende. Du må ha mange ressurser å spille på selv om du har hatt en tøff bakgrunn.

For MANGE - ikke alle- vil rusmisbruk gå hardt utover funksjonsevnen, sosialt samspill osv. Kommer an på mange faktorer hvor bra man kan fungere med rusbruk og eventuelt hvor lenge.

"Og det med at foreldrene røyker vanlig tobakk, er ren og skjer propoganda... tull og tøv!"

Jeg mente å skrive at de som røyker tobakk har større sannsynlighet for å begynne å røyke hasj. For en ikke røyker er det ikke så fristende og enkelt å røyke rusmidler. Lettere å ta en pille. Tidlig alkodebut har statistisk sett vist seg å være en indikator for rusmisbruk. Derfor mener jeg at alkohol og tobakks-forebyggingen blant ungdom er den viktigste! Det er i fylla det blir eksperimentert med stoff og de som ikke røyker tobakk vil sjeldnere være fristet til å prøve hasj i form av røyk.

Når det gjelder din kritikk av mine argumenter så mener du at jeg har mine meninger fra bøker, og det er ikke hele sannheten. Må jeg utbrodere hva jeg jobber med, hva jeg har opplevd hos familie/venner av rusmisbruk osv for å bli tatt ¨på alvor? Håper ikke det.

"Ja, men det er en klar sammenheng mellom røyking og hoste/luftveisplager/lungekreft osv"

Klart det er en sammenheng! Men dette gjelder vanlig tobakk og ikke hasj! Hasj er mildere for halsen (iallefall min, og de jeg kjenner)

"Jeg vet ikke hvor du vil hen? Dette blir diskusjonen om høna og egget. De som har psykiske problemer vil alltid ha en større sannsynlighet for å utvikle rusproblemer. De som utvikler et rusproblem uten å ha særlige psykiske problemer på forhånd kan utvikle psykiske lidelser på grunn av rusbruk."

Hvordan vet du at de med angstplager tidlig i barndommen er mere disponible til å bli rusmisbrukere?

Mange som lider av angst i tidlig alder blir aldri rusmisbrukere.

De jeg kjenner av narkomane som har blitt depresive og fått alvorligere psykiske lidelser er de som har kjørt på bang bang.. entotre i fire fem år!

Da sier det seg selv da, at hjernen kapitulerer, og man får en knekk!

Men dette er det nok bare de som har vært der som skjønner!

"Mener du at man ikke skal ta på alvor de psykiske skadevirkningene som rusmisbruk har?"

NEI det mener jeg ikke, og det har jeg heller ikke sagt! Men jeg sa tatt i betrakning!

Fordi du skrev tilnærmet at dette var tilfellet!

"Videre skriver du at du har fungert godt sosialt, jobbmessig osv selv om du har ruset deg på tyngre og hardere stoffer. Det er imponerende. Du må ha mange ressurser å spille på selv om du har hatt en tøff bakgrunn."

Den eneste ressursen jeg har hatt å spille på er meg selv!

Ingen andre har vært der!

Det med røyking av vanlig tobakk er en meningssak, og stemmer vel egentlig ikke med noen forskning! Når saken blir å være tøff har de fleste ungdommer ingen hemninger, så om foreldrene røyker eller ikke røyker går som et fett!

"Når det gjelder din kritikk av mine argumenter så mener du at jeg har mine meninger fra bøker, og det er ikke hele sannheten. Må jeg utbrodere hva jeg jobber med, hva jeg har opplevd hos familie/venner av rusmisbruk osv for å bli tatt ¨på alvor? Håper ikke det. "

Men litt sannhet var det altså?

Man har alt for lett til å tilegne seg meninger ut ifra bøker og fagstoff! Jeg sier ikke at du gjør det! Det var derfor jeg sa det lignet på fagstoff, fordi det er dette som står i fagbøkene!

Du må heller ikke utbrodere livet ditt, det har jeg heller ikke påstått!

Men det er da vanskelig å vite hvor du tar meningene dine fra!

Om dette er erfaringer eller om det er tatt ut i fra bøkene!

Og for å ikke tråkke i salaten og fornærme deg en gang til, så sier jeg! (fordi jeg ikke vet) at det er en side av saken du ikke har sett og det er den viktigeste og det er misbruket!

Den erfaringen kan du ikke tilegne deg, samme hvor mye du vil! (sett utifra at jeg tror du ikke har vært misbruker selv, noe jeg da ikke vet)

Jeg har vært på begge sider, på den pårørende og på siden der misbruket er!

Og dette er sider som har et så stor juv mellom seg at det nesten ikke kan beskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...