Gå til innhold

En enslig dødsannonse


Mr Kahn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kakel

    64

  • Mr Kahn

    48

  • Flows

    42

  • Prozak

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym nå ja..

Men de to er liksom veldig FÅ. . . .sånn i det store og det hele.

Nei, det tror jeg ikke. Tror det er mange som bruker bare hasj eller pot. Men det er selvfølgelig mange som eksperimenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja..

Ungdommen har ledd av skremselspropagandaen i 25 år.

Når man ser at Norge har en av Europas aller strengeste alkohol og narkotikapolitikk, og allikevel så ligger vi på topp i statistikkene over dop relaterte dødsfall pr innbygger, så burde man kanskje revudere sine standpunkter.

Men alkohol og narkotikapolitikken utformes jo på grunn av puritanske holdninger og ikke etter hva som har vist seg å fungere eller IKKE fungere (de siste 25 årene)

Hvorfor gjøre enda mer av det man ser ikke fungerer ?

*SUKK*

Det er kanskje på tide å legalisere Hasj. da blir det ikke så spennende lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja..

Du prater om VALG, åssen kan du overhode prate om VALG når du ikke har vært i den situasjonen selv?

Åssen velger man?

Utifra det man har opplevd?

Jeg var Narkoman i 10 år, har vært rusfri i to nå til sommeren... Det var et VALG, men ikke å begynne med det!Når man har hatt et liv der man ikke er verdt noe i andres øyne, når man til stadighet blir påminnet om hvor lite man er verdt som menneske eller "ikke" menneske, en som ikke fortjener å leve, fordi de har vært en belastning...

Det er ikke alle som kommer fra gode hjem, det er ikke alle som har voksne til å ta vare på seg, det er ikke alle som klarer å ikke ty til "himmelen" da rusen er en flukt fra alt det jævlige man har opplevd...

Synd at datteren din ikke har fått sett dette før, da det er en realitet som kommer til å bli større og større etter hver dag som går....

Jeg var 8 år første gang jeg fant min stefar med en heroin sprøyte i armen, da hadde han tatt overdose... (skulle vel egentlig bare ha latt ham ligget der, istedenfor ringte jeg til ambulanse, noe jeg ANGRER masse på idag, da hadde livet mitt kansje vært et ganske annet)

Ikke kom å si at jeg hadde et valg, voldtatt og knivstukket og forlatt til å dø... da fikk jeg vite at dette var min feil, jeg fikk ikke støtte noen plass, jeg var helt alene... da startet jeg å drikke, i de miljøene ble jeg godtatt, dajeg ble støtt ut fordi jeg gikk til anmeldelse på overgriperen min (kristent miljø) ble kallt rasist og løgner selv om jeg hadde, så jeg var alkoholiker før jeg gikk i åttende klasse, og da jeg våkna opp i en alder av 25 nesten 26 var HELE livet mitt borte....

Skal man klage på hva som er ROTEN til alt ondt så er det i mine øyne foreldre og alkohol...

Det er ikke alltid de lar deg ha et VALG!

De har allerede VALGT FOR deg!

Helt enig. Har bodd sammen med en misbruker, vil ikke kalle ham narkoman, og han hadde ikke noe reelt valg når han begynte. Det er dette mange ikke forstår. Og det er en del av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja..

Jeg vet ikke hvor representativt ditt tilfelle er. Mange heroinmisbrukere i dag kommer fra hjem med kjærlighet, varme og trygge rammer. Disse har i alle fall tatt et valg.

Selv om man kommer fra et varmt og kjærlig hjem, betyr ikke det at en ikke har hatt problemer. Problemer som har ført til rusmisbruk. Det er selvfølgelig mange som begynner med dop fordi det er spennende, andre begynner pga gruppepress. Men mange har problemer, psykiske problemer som fører de feil avsted. Dette kan også skje dersom du er oppvokst i et trygt hjem. Problemet er bare at det er umulig å forutsi, hvilke av barna i dag som vil starte sin misbrukerkarriere om noen år. Det kan være hvem som helst, det er ikke noen standard på det. Det er mange som også har trukket frem hvor farlig hasj er. Kan ikke forstå at dere har lest noe som helst jeg. De fleste kriminelle handlinger foregår i annen rus en hasj, for det meste i alkoholrus. Alkohol dreper flere hjerneceller en hasj. Og hasj virker ikke sånn at du etter en tid må ha noe sterkere. Men når du har begynt med hasj, så har du gått over en grense (til det ulovlige) som gjør at det på den måten er enklere å begynne med harde stoffer. g de fleste unge i dag begynner med partydop, ikke hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt, Mr Kahn. Den jevne borger som røyker marihuana / hasj, drikker mindre alkohol av den enkle grunn at marihuana / hasjrus stort sett gir en beskjeden rus, der folk rusler rundt. Alkohol 'ødelegger' marihuana / hasjrusen og da er jo vitsen borte. Med store mengder alkohol i kroppen, som du sier, blir det som kjent fyll.

Noen av landets fremste eksperter på rusmiddelforskning og forebyggende virksomhet har arbeidet i årevis med å kartlegge dette, og jeg har selv vært på forelesninger om emnet.

De som røyker hasj drikker like mye, og ofte mer alkohol enn en ikke-røyker. Jeg har ikke hevdet at de drikker og røyker samtidig, og jeg kan heller ikke uttale meg om dine «vaner». Jeg refererer kun til seriøs forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskningen sier noe annet.

Jeg kjenner utrolig mange som bare røyker og ikke gjør noe annet. Men få som aldri har prøvd andre stoffer da. Men ingen narkomane.

Det er vel som med alkohol, de fleste kan drikke så mye de vil men noen blir alkoholikere. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av landets fremste eksperter på rusmiddelforskning og forebyggende virksomhet har arbeidet i årevis med å kartlegge dette, og jeg har selv vært på forelesninger om emnet.

De som røyker hasj drikker like mye, og ofte mer alkohol enn en ikke-røyker. Jeg har ikke hevdet at de drikker og røyker samtidig, og jeg kan heller ikke uttale meg om dine «vaner». Jeg refererer kun til seriøs forskning.

Mr.Khan, du er ikke så naiv at du tror på forskning? Det har jeg sluttet med for lenge siden. Den er laget utifra kun en ting, å bevise hva man selv mener. Uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av landets fremste eksperter på rusmiddelforskning og forebyggende virksomhet har arbeidet i årevis med å kartlegge dette, og jeg har selv vært på forelesninger om emnet.

De som røyker hasj drikker like mye, og ofte mer alkohol enn en ikke-røyker. Jeg har ikke hevdet at de drikker og røyker samtidig, og jeg kan heller ikke uttale meg om dine «vaner». Jeg refererer kun til seriøs forskning.

Jeg skjønner ikke hvorfor du plutselig sier: 'jeg kan heller ikke uttale meg om dine «vaner».'

Har du NOE sted lest noe jeg har sagt om 'mine vaner' i forhold til rusmidler? Ikke det? Men hvordan greier du å prestere å komme med en slik bemerkning - slik også Goliath gjorde et annet sted her med drittprat om min sørgelige livsstil (!!).

Noe så åndssvakt...

Det kunne faktisk ikke ramle meg inn i halvsøvne å antyde noe som helst om DINE - eller noen andres - vaner hva angår rusmidler, uansett tematikk.

Hør her: Jeg - og hvem det ellers måtte være - er NØYAKTIG LIKE meningsberettiget som deg om så jeg ligger flat ut med kanylen i årene døgnet rundt.

Dette tullet deres får meg til å tenke over det jeg betrakter som en soleklar rett ved et demokrati og et diskusjonsforum: Nemlig det faktum at ALLE kan si sin mening (såfremt den ikke er diskriminerende, rasistisk, er forsøk på å fremme barnemishandling el.l.).

Jeg trenger således ikke legitimere mitt liberale syn på hasj og marihuana - det holder som sagt at jeg bor i et fritt land der alle har rett til å komme med sin mening.

Men for å stoppe kjeften på dere, en gang for alle:

Mitt forhold til rusmidler er begrenset til te, en og annen kaffe, en sjelden pils og et like sjeldent glass rødvin. Ellers: Ingenting. Jeg røyker verken det ene eller det andre.

Skuffet?

Og LIKEVEL, helt borti hampen og totalt utenkelig for sånne som dere, ser jeg på røyking av hasj og marihuana som helt greie fritidssysler for voksne mennesker. Og som du ser skriver jeg det --- i motsetning til de mange som er redde for å bli mobbet for sitt syn, det er jo fullstendig tabu å mene noe annet enn at hasj / marihuana er rake veien til helvete. I Norge må som kjent de enslige hodene som prøver seg rulle offentlig.

***

Til slutt: At jeg føler meg tvungent til å dementere meningsløsheter fra dere på denne måten, er drit kjipt og føles som et overgrep mot min integritet som en liten skribent her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de ha et stort problem? Kjenner et par voksne menn, sent i 30 årene. e har røyka hasj siden de var i tenårene. Nå tar de seg ei pipe hver kveld. Hva er verre med å røyke hasj en å ta seg eio pils. Mange som drikker pils hver kveld også, og de har ikke et problem.

Ofte når en røyker hasj hver dag så vil en ha/få problemer med å takle et liv som stiller litt krav til en. Har de jobb eller studier og gode familieforhold/sosiale forhold?

Hvordan står det til med helsa? Hoster de opp gult slim og piper det i lungene eller er den fysiske helsa god?

Hvordan er det med psyken? Mange som røyker hver dag blir totalt likeglade, får angst og depresjoner og blir apatiske.

Ironisk nok er ofte hasjrøykinga en form for selvmedisinering. Med et lite forbruk kan det sikkert virke positivt og bedre enn folkemedisin, men langvarig og hyppig bruk er som oftest ødeleggende på sikt. Hasj kan for en del ha en god smertestillende og angstdempende effekt.

Det er jo heldig for dine venner om de fungerer godt tross for daglig røyking av hasj, men jeg tror at for de fleste så vil det ha en del uheldige virkninger.

Når det gjelder "narko-trappen" og diverse teorier på hva som gjør at folk starter en narkokarriere så er det et par ting som har mye og si og det er: tidlig alkoholdebut og foreldrenes holdninger.

De som ikke røyker tobakk vil sjelden starte med å røyke hasj. Mye er gjort om ungdom starter senere å drikke og at færre begynner å røyke tobakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapenol

Ofte når en røyker hasj hver dag så vil en ha/få problemer med å takle et liv som stiller litt krav til en. Har de jobb eller studier og gode familieforhold/sosiale forhold?

Hvordan står det til med helsa? Hoster de opp gult slim og piper det i lungene eller er den fysiske helsa god?

Hvordan er det med psyken? Mange som røyker hver dag blir totalt likeglade, får angst og depresjoner og blir apatiske.

Ironisk nok er ofte hasjrøykinga en form for selvmedisinering. Med et lite forbruk kan det sikkert virke positivt og bedre enn folkemedisin, men langvarig og hyppig bruk er som oftest ødeleggende på sikt. Hasj kan for en del ha en god smertestillende og angstdempende effekt.

Det er jo heldig for dine venner om de fungerer godt tross for daglig røyking av hasj, men jeg tror at for de fleste så vil det ha en del uheldige virkninger.

Når det gjelder "narko-trappen" og diverse teorier på hva som gjør at folk starter en narkokarriere så er det et par ting som har mye og si og det er: tidlig alkoholdebut og foreldrenes holdninger.

De som ikke røyker tobakk vil sjelden starte med å røyke hasj. Mye er gjort om ungdom starter senere å drikke og at færre begynner å røyke tobakk.

Hva er gult slim et tegn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'Fordi det jeg forfekter er feil'

I mitt innlegg forfekter jeg ingenting. Jeg viser til Norges feilslåtte politikk.

Eller synes du det er greit at våre narkomane lever et liv i uverdighet og dør som fluer?

Er det akseptabelt for deg?

De dauer som fluer fordi de setter sprøyter. Ikke fordi hasj er ulovlig. Sprøytebruk er en ukultur vi har i Norge. Ellers i Europa inntar de heroin på andre mindre dødbringende måter. Dette er ikke noe argument for at norsk narkotikapolitikk er så veldig flott, for det er den ikke.

Spesielt rehabiliteringen og behandlingen av narkomane er ikke kommet spesielt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at narkomane er jaget, hundset, fredløse og fratatt ethvert menneskeverd - bortsett fra når det passer noen et øyeblikk å komme i avisa med Skopusser-Lars i hånda?

De fleste narkomane er ikke det.

De som opplever hverdagen slik du beskriver, er de som har gått fra å være narkomane til å bli tunge rusmisbrukere.

Og mye av grunnen til at de blir hundset og sett ned på; er hva de gjør for å finansiere misbruket sitt.

Klart - vi kunne selvsagt satt opp skatteprosenten på lønn her i landet slik at staten kunne finansiert de narkomanes forbruk - spørsmålet er vel da om den jevne lønnsmottager ønsker seg en tusenlapp mindre i måneden for at noen skal få dekket sitt rusbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste narkomane er ikke det.

De som opplever hverdagen slik du beskriver, er de som har gått fra å være narkomane til å bli tunge rusmisbrukere.

Og mye av grunnen til at de blir hundset og sett ned på; er hva de gjør for å finansiere misbruket sitt.

Klart - vi kunne selvsagt satt opp skatteprosenten på lønn her i landet slik at staten kunne finansiert de narkomanes forbruk - spørsmålet er vel da om den jevne lønnsmottager ønsker seg en tusenlapp mindre i måneden for at noen skal få dekket sitt rusbehov.

Substitusjonsbehandling koster da ikke SÅ mye. Mye dyrere å ha narkiser som gjør brekk, ikke kan jobbe, som har barn som barnevernet må plassere etc. Rett behandling og rehabilitering kan gi ganske god økonomisk effekt om man velger å se det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Substitusjonsbehandling koster da ikke SÅ mye. Mye dyrere å ha narkiser som gjør brekk, ikke kan jobbe, som har barn som barnevernet må plassere etc. Rett behandling og rehabilitering kan gi ganske god økonomisk effekt om man velger å se det på den måten.

Nåja.

Problemet med substituttbehandling er at substitutter ikke gir rus på samme måte som narkotika.

Noe som medfører at svært mange kutter det tilbudet - enten ved ikke å følge det opp eller ved å bruke narkotika også når de får substitutter.

Du har en del narkomane som er motivert til å slutte som får god hjelp ved et slikt tilbud.

Men svært mange prioriterer rusen foran behandlingen - selv om de får aldri så mange sjanser.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.

Problemet med substituttbehandling er at substitutter ikke gir rus på samme måte som narkotika.

Noe som medfører at svært mange kutter det tilbudet - enten ved ikke å følge det opp eller ved å bruke narkotika også når de får substitutter.

Du har en del narkomane som er motivert til å slutte som får god hjelp ved et slikt tilbud.

Men svært mange prioriterer rusen foran behandlingen - selv om de får aldri så mange sjanser.

Dessverre.

Det er ikke nok med en fysisk rusblokk som regel..Behovet for rus er vanskelig å bli kvitt. Det hjelper ikke å kjøre på med verdens beste behandling når man ikke er motivert for endring eller villig til å oppgi rusen, nei.

Mildt sagt utfordrende å finne løsninger på hvordan folk som sliter med rusmisbruk skal komme ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok med en fysisk rusblokk som regel..Behovet for rus er vanskelig å bli kvitt. Det hjelper ikke å kjøre på med verdens beste behandling når man ikke er motivert for endring eller villig til å oppgi rusen, nei.

Mildt sagt utfordrende å finne løsninger på hvordan folk som sliter med rusmisbruk skal komme ut av det.

Min personlige lille ide:

I stedet for å destruere beslaglagt narkotika, frakter man dem til en øy oppe i Finmark.

Etablrerer et tilbud for narkomane der: Bo der, få gratis rus. Når dere er motiverte, fraktes man til et spesialiststed (gjerne på en annen øy i Nord-Norge/Finmark).

Problemet jeg ser med løsningen, er at få (om noen) vil ønske å benytte det. Fordi det vil være et system det vil være vanskelig å utnytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige lille ide:

I stedet for å destruere beslaglagt narkotika, frakter man dem til en øy oppe i Finmark.

Etablrerer et tilbud for narkomane der: Bo der, få gratis rus. Når dere er motiverte, fraktes man til et spesialiststed (gjerne på en annen øy i Nord-Norge/Finmark).

Problemet jeg ser med løsningen, er at få (om noen) vil ønske å benytte det. Fordi det vil være et system det vil være vanskelig å utnytte.

Ser for meg en vannvittig trafikk mellom disse øyene. Må være god butikk for ferje-bransjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...