Gå til innhold

Hvordan skal jeg få det til.....

Gjest Fortvilet nå

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet nå

Sitter her og er litt bekymret nå. Gutten min som går i første klasse har ADHD, og kan være en sann utfordring enkelte dager. Jeg er for tiden hjemmeværende, fordi jeg har fått et barn til. Men til høsten skal han begynne i barnehage, og da skal jeg i jobb. Med det kaoset som er her om morgenen og ettermiddagen, skjønner jeg bare ikke hvordan jeg skal få det til....

Når matpakker til to barn skal smøres, barnehage- og skolesekk skal pakkes, barn skal kles på o.s.v., samtidig med at min 7-åring greier å sette hele huset på hodet mens jeg er opptatt med morgenrutinene. Ettermiddagene er likedan.

De timene jeg har for meg selv på formiddagen er så velsignet og helt nødvendige for at jeg skal kunne ha overskudd til barna mine om morgenen og ettermiddagen. Nå høres det ut som jeg er alenemamma, det er jeg altså ikke. Men mannen jobber slik at han i perioder er borte, og når han er hjemme kan han ofte ikke planlegge når han vil være sammen med familien sin selv. (Når han får det til, er han imidlertid veldig flink altså!!)

Uff jeg gruer meg sånn til høsten! Hvordan i all verden skal jeg klare dette? Noen gode tips? Noen form for hjelp å få noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Jeg har jobbet deltid mens ungene var små, det har gitt litt ekstra pusterom. Men jobber nå full tid.

Det kan være ganske masete hos oss også på morgenen. Vi syns ting går litt lettere hvis jeg gjør unna mest mulig kvelden før, pakke sekkene, smøre matpakker, legge fram tøy, gjerne både til meg selv og ungene, sette kaffetrakteren klar osv.. Da blir det litt mindre å tenke på når man står opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to barn. Eldste er 16 og har ADHD. Mitt råd: Ha få og enkle regler. Disse skal følges. Demp kravene dine, prioriter hardt. Unngå unødvendige daglige konflikter med barna men vær absolutt når det virkelig gjelder. Ta barna i å gjøre noe hyggelig -bli en hyggelighetsjeger. Sørg for at det er nok varierte stimuli tilgjengelig (alt av leker som kun er fyllmasse bør vekk, men ha nok av ting ungene liker) Og ikke minst skaff rom til deg selv en stund hver dag ( Mine unger har måttet legge seg kl. 2000 -2100).

Har du anledning gi barna hvert sitt rom.

At sekken noen dager er uten penal, bøker og matpakke og at skoene forsvinner på veien

hjem overlever jeg. Det kommer en ny dag i morgen og da ordner sikkert alt seg.

dessuten er medisner et fantastisk hjelpemiddel.

Det viktigste er at jeg liker begge ungene mine og ikke ville bytte med noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selvsagt ikke hva du eksakt trenger råd til, men jeg kan jo prøve med endel tips som kan være til hjelp likevel.

Gi KORTE beskjeder om gangen.

Gi EN beskjed om gangen slik at han ikke har for mye å forholde.

Krev ikke for mye av ham.

Faste rutiner. Sørg hele tiden på å forberede ham på hva som skal skje.

(da vil han føle seg tryggere)

Vær konsekvent.Gi masse ros,skryt og belønninger av forskjellige slag. Det vil være med å oppmuntre ham.Finn noe han er flink til og frem hev det på en positiv måte.

Masing/sutring bør ignoreres.

Gi han naturlige konsekvenser i forhold til noe han har gjort.Vær bestemt.

Bruker han lang tid å spise eller kle på seg,bruk tid. (klokke). Sett av den tiden du mener han trenger for å bli ferdig og gjør han oppmerksom på det. Vis tiden på klokke slik at han selv kan følge med. Om han ikke er ferdig til den fastsatte tiden, så ta maten i fra ham, eller kle på ham.

På den måten vil han etterhvert innrette seg,og da har han også noe å forholde seg til.

Viktig at dere er veldig konsekvente her også.

Positive bemerkninger på god adferd, og gi gjerne belønninger eller klistremerke skjema. Dette vil være med på å oppmuntre ham.

Når jeg sier belønninger da tenker jeg f.eks.på å være litt lenger oppe,lese eventyr,spille spill eller ball o.l

Så langt som overhode mulig, sett av 10-15 minutter HVER ENESTE DAG til lek med bare HAM. La han styre leken, og på den måten vil du kunne nå lettere inntil ham også.

For engang skyld la han få bestemme, ha kontrollen over leken.

La han få være med å delta i det meste for at han ikke skal føle seg utenfor. Da får han samtidig oppmerksomhet.

Husk negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet.

Ikke diskuter, men gi ham likevel en kort forklaring på hvorfor ting er som det er.

Fortell ham hva han SKAL gjøre. Mangen foreldre er flinkere å fortelle barna hva de IKKE skal gjøre.

Gi bekskjeder på en positiv måte.Ikke være for dominerende. Men gi ham valgmuligheter slik at han likevel må ta det ansvaret han er satt til. Inngå kompromisser o.l

Dette kan være nokså krvende, men dere vil få mye igjen for det siden. Ha tålmodighet og ta ikke for mangen forandringer omgangen.Det er nok kaos som det er enn om han skal få for mangen utfordringer samtidig.

La ham få delta i det meste.

Han må ha stabilitet og tilrettelegging, ikke bare på skolen, men også hjemme.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen adhd-mamma

Det går nok greit skal du se. Ha faste rutiner som du på forhånd forklarer og avtaler sammen med barnet. Legg frem klær og pakk skolesekken om kvelden.

Jeg er selv alene mor til tre barn mellom 6 og 10 år, derav 2 adhd-gutter som sannelig kan være en prøvelse. Min erfaring er at jo mer jeg stresser og kaver om morgenen jo mer hyper blir barna. Hvis jeg klarer å opptre rolig og behersket, tar meg tid til å høre etter og snakke skikkelig til barna, da går morgenrutinene av seg selv.

Vi har diskutert hvordan vi vil ha det på morgenen, hvem gjør hva og når. Hver sin tur til diverse oppgaver som å dekke på frokostbordet osv. Selvfølgelig kan det skjære seg skikkelig her også, men heldigvis har jeg en arbeidsgiver som har forståelse for situasjonen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...