snø Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det går virkelig treigt fra de private barnehjemmene i Colombia for tiden. "Vårt" barnehjem, FANA, har ventelister lange som et vondt år - det finnes danske søkere som har ventet i 28 mnd på tildeling. Og i Sverige har de som ventet lengst ventet 20 mnd. Jeg angrer IKKE på at vi har byttet til ICBF :-))) Men også andre barnehjem har lange ventelister, tydeligvis, for denne meldingen lå i dag på Colombiaconnections: "Just received a note from Camille, she says that CRAN is not accepting new applications unless one spouse is Colombian..." Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kael Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Dette var jo positivt på en lørdagskveld. Det er kjempefint at du har skiftet til ICBF, men for de som står på Cran har vi i hvert fall fått sendt papirene til barnehjemmet slik at de ikke ligger på hovedkontoret i Bogota. For oss som dette gjelder er det i hvert fall positivt at noe skjer. Så la oss no se om det ikke kan skje noe positivt, det er i hvert fall slik en må tenke for ikke å bli galen. God sommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Dette var jo positivt på en lørdagskveld. Det er kjempefint at du har skiftet til ICBF, men for de som står på Cran har vi i hvert fall fått sendt papirene til barnehjemmet slik at de ikke ligger på hovedkontoret i Bogota. For oss som dette gjelder er det i hvert fall positivt at noe skjer. Så la oss no se om det ikke kan skje noe positivt, det er i hvert fall slik en må tenke for ikke å bli galen. God sommer. Hei! Jeg er av en helt annen oppfatning. Selv om det er helt pyton å få vite at det går tregere, ting kommer i veien osv osv, vil jeg heller vite det, sånn at jeg er forberedt. Jeg syns ikke det blir bedre av å "fornekte" det som skjer. Jeg presiserer at jeg snakker på generelt grunnlag, det som skjer i COlombia vet jeg ikke så mye om, men det ser ikke så lystelig ut for de som venter på barn fra private banrehjem, såpass har jeg fått med meg. Lykke til med prosessen - håper det går raskt! MVH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Dette var jo positivt på en lørdagskveld. Det er kjempefint at du har skiftet til ICBF, men for de som står på Cran har vi i hvert fall fått sendt papirene til barnehjemmet slik at de ikke ligger på hovedkontoret i Bogota. For oss som dette gjelder er det i hvert fall positivt at noe skjer. Så la oss no se om det ikke kan skje noe positivt, det er i hvert fall slik en må tenke for ikke å bli galen. God sommer. Oups... Det var altså IKKE ment som et spark til dere som har papirene på private barnehjem! Det var forsåvidt ikke noe jeg skrev for å ødelegge lørdagskvelden for noen heller. Eller ta fra noen motet... Sitatet har jo også null betydning for dere som _har_ papirene på privat barnehjem! Den sier bare at de ikke tar inn flere søkere. Som forsåvidt er en fordel for dere som har papirene på barnehjemmet, iom at de ikke tildeler etter tur, men etter andre kriterier :-) Men når det er sagt, så har jeg generelt sett inntrykk av at mange ikke har peiling på hvor alvorlig situasjonen for de private barnehjemmene i Colombia er. Alle er klar over at det kommer veldig få barn for tiden. Og jeg regner med at de fleste vet at det skyldes at ICBF, i tråd med Haag-konvensjonen, gjør det de kan for å få biologiske mødre til å beholde barna selv, eller til å overlate omsorgen til andre i familien. ICBF har også satt i gang kampanjer for å få flere colombianere til å adoptere. Noe som langt på vei lykkes. Og adopsjon til utlandet er derfor "siste utvei". Men i tillegg til dette, så abreider også ICBF med nye retningslinjer for adopsjon fra de private barnehjemmene. Og et av forslagene i disse retningslinjene er faktisk at ALL adopsjon fra Colombia i framtiden skal skje gjennom ICBF. De private barnehjemmene mister altså formidlingsretten, om dette forslaget går igjennom!!! Dette er IKKE bare løse rykter jeg har hørt, bare så det er sagt med en gang. Forslag til nye retningslinjer er blitt sendt til de private barnehjemmene til høring. Og de private barnehjemme har utalt seg og selvfølgelig satt himmel og jord i begeglse for å få lov til å fortsette som i dag. Men ingen vet om de faktisk får lov til det, og hvorden ICBF sine nye retningslinjer vil se ut, når de kommer. Og med fare for å ødelegge lørdagen enda litt til, så er dette sakset fra danske Friends of FANA sin gjestebok, og er fra ei som nettopp har kommet hjem fra FANA: "Som netop hjemvendt fra Colombia, kan jeg desværre kun bidrage med negativt nyt. De er fortvivlede på FANA over at ICBF nærmest tvinger mødrene til at beholde deres børn. Det er svært for især de helt unge piger at stå imod presset, siger de. Positivt var det heller ikke, at de på FANA måtte meddele at de ikke havde så stort udvalg af t-shirts længere, der blev ikke fremstillet flere for "Vi ved ikke hvad fremtiden bringer" sagde de." For øyeblikket er altså framitden til de private barnehjemmene veldig, veldig usikker! Beklager at det ikke er slike ting du har lyst til å høre, men det er slik det er! Og det går selvfølgelig ann å håpe på det beste, det gjør vi alle!!! Mitt innlegg var ikke et forsøk på å hovere over at vi har byttet til ICBF, og at de som venter på private barnehjem er "dumme". Men samtidig er det vel naivt om dere som venter, ikke tar inn over dere at det faktisk er mange som venter, og mange som har ventet lenge! Jeg trodde lenge selv at det eneste som stod mellom oss og tildeling fra FANA, var en manglende formidlingstillatelse. At problemet var norske myndigheter. Først etter at formidlingstillatelsen ble forlenget, gikk det opp for meg at for private barnehjem var norske myndigheter det minste problemet de hadde... Beklager at jeg ødela lørdagen din, og at dette ikke er positivt. Men du kan jo trøste deg med at jeg har NULL peiling på hva som skjer mht CRAN, bare så det er sagt. Jeg har kun peiling på FANA sin situasjon. God sommer til deg også :-)) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kael Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Oups... Det var altså IKKE ment som et spark til dere som har papirene på private barnehjem! Det var forsåvidt ikke noe jeg skrev for å ødelegge lørdagskvelden for noen heller. Eller ta fra noen motet... Sitatet har jo også null betydning for dere som _har_ papirene på privat barnehjem! Den sier bare at de ikke tar inn flere søkere. Som forsåvidt er en fordel for dere som har papirene på barnehjemmet, iom at de ikke tildeler etter tur, men etter andre kriterier :-) Men når det er sagt, så har jeg generelt sett inntrykk av at mange ikke har peiling på hvor alvorlig situasjonen for de private barnehjemmene i Colombia er. Alle er klar over at det kommer veldig få barn for tiden. Og jeg regner med at de fleste vet at det skyldes at ICBF, i tråd med Haag-konvensjonen, gjør det de kan for å få biologiske mødre til å beholde barna selv, eller til å overlate omsorgen til andre i familien. ICBF har også satt i gang kampanjer for å få flere colombianere til å adoptere. Noe som langt på vei lykkes. Og adopsjon til utlandet er derfor "siste utvei". Men i tillegg til dette, så abreider også ICBF med nye retningslinjer for adopsjon fra de private barnehjemmene. Og et av forslagene i disse retningslinjene er faktisk at ALL adopsjon fra Colombia i framtiden skal skje gjennom ICBF. De private barnehjemmene mister altså formidlingsretten, om dette forslaget går igjennom!!! Dette er IKKE bare løse rykter jeg har hørt, bare så det er sagt med en gang. Forslag til nye retningslinjer er blitt sendt til de private barnehjemmene til høring. Og de private barnehjemme har utalt seg og selvfølgelig satt himmel og jord i begeglse for å få lov til å fortsette som i dag. Men ingen vet om de faktisk får lov til det, og hvorden ICBF sine nye retningslinjer vil se ut, når de kommer. Og med fare for å ødelegge lørdagen enda litt til, så er dette sakset fra danske Friends of FANA sin gjestebok, og er fra ei som nettopp har kommet hjem fra FANA: "Som netop hjemvendt fra Colombia, kan jeg desværre kun bidrage med negativt nyt. De er fortvivlede på FANA over at ICBF nærmest tvinger mødrene til at beholde deres børn. Det er svært for især de helt unge piger at stå imod presset, siger de. Positivt var det heller ikke, at de på FANA måtte meddele at de ikke havde så stort udvalg af t-shirts længere, der blev ikke fremstillet flere for "Vi ved ikke hvad fremtiden bringer" sagde de." For øyeblikket er altså framitden til de private barnehjemmene veldig, veldig usikker! Beklager at det ikke er slike ting du har lyst til å høre, men det er slik det er! Og det går selvfølgelig ann å håpe på det beste, det gjør vi alle!!! Mitt innlegg var ikke et forsøk på å hovere over at vi har byttet til ICBF, og at de som venter på private barnehjem er "dumme". Men samtidig er det vel naivt om dere som venter, ikke tar inn over dere at det faktisk er mange som venter, og mange som har ventet lenge! Jeg trodde lenge selv at det eneste som stod mellom oss og tildeling fra FANA, var en manglende formidlingstillatelse. At problemet var norske myndigheter. Først etter at formidlingstillatelsen ble forlenget, gikk det opp for meg at for private barnehjem var norske myndigheter det minste problemet de hadde... Beklager at jeg ødela lørdagen din, og at dette ikke er positivt. Men du kan jo trøste deg med at jeg har NULL peiling på hva som skjer mht CRAN, bare så det er sagt. Jeg har kun peiling på FANA sin situasjon. God sommer til deg også :-)) Beste hilsen fra Vi som har våre søknadspapirer på Cran er nok godt informert om ståa der nede. Både hvorfor det er problemer med Colombia og med fornyelse av kontrakter her hjemme i Norge. Men no når vi har fått sendt papirene der de skal kan det jo hende det at de løser seg en gang. Sist ventet vi i 14 måneder før vi fikk tildeling på Cran, så vi er nok godt forberedt på ventetid. Prøver å tenke positivt og ikke lar de dårlige nyheten komme for nært selv om en kjenner til ståa. Er jo glad for barnet vi har. Lykke til videre i prosessen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vårt valg :-) Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 tja, dere var jo ganske "naive" selv som ventet et år før dere byttet!!! Foreslår at du konsentrerer deg om ditt valg, vi andre har tatt våre valg...og er VELDIG fornøyd med det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 tja, dere var jo ganske "naive" selv som ventet et år før dere byttet!!! Foreslår at du konsentrerer deg om ditt valg, vi andre har tatt våre valg...og er VELDIG fornøyd med det :-) Ja, i etterpåklokskapens lys ser selvfølgelig alt mye klarere ut ;o) Og jeg har ingen problemer med å se av vi var fryktelig naive, som trodde at ting skulle ordne seg, bare vi fikk papirene av gårde. Og jeg har noen ærlige adopsjonsvenner som sier det til meg også (selv om jeg er litt sur fordi de ikke sa noe litt tidligere ;o)) Men når man får mail med "hope to see you very soon" etc, etc, fra bestyreren på FANA, så er kanskje ikke det så rart. Hun skrev forøvrig også "don't worry when you hear this", da papirene våre ble returnert til kontoret i Bogota, så jeg tror kanskje hun bare ikke ville miste søkere ;o) VMen vi ble i alle fall bekymret nok til at vi ikke ville vente lengre. Og litt mindre blåøyde :-) Ellers begriper jeg ikke hvorfor enkelte tydeligvis blir så provosert av denne meldingen. Jeg la ut fakta-informasjon om noe som gjelder et konkret barnehjem i Bogogta. Og det gjorde jeg IKKE for å provosere, være vemmelig eller hovere, men fordi jeg trodde at det kanskje var noen som hadde interesse av det. Det er dessverre ikke sånn at om man ikke snakker om ting, så forsvinner de. Og det nytter ikke å lulle seg inn i troen på at ting skal speede opp med det aller første på de private barnehjemmene, når alle signaler sier det tvert motsatte. Men vi kan selvfølgelig krysse fingrene for at det kommer tildelinger til Norge snart, og at ting normaliserer seg etter hvert. Og tro det eller ei, men jeg krysser fingrene for de private barnehjemmene, om jeg aldri så mye er ICBF-søker selv nå :-) Tvi-tvi med prosessen, alle som venter! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IHS Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hei! Jeg er av en helt annen oppfatning. Selv om det er helt pyton å få vite at det går tregere, ting kommer i veien osv osv, vil jeg heller vite det, sånn at jeg er forberedt. Jeg syns ikke det blir bedre av å "fornekte" det som skjer. Jeg presiserer at jeg snakker på generelt grunnlag, det som skjer i COlombia vet jeg ikke så mye om, men det ser ikke så lystelig ut for de som venter på barn fra private banrehjem, såpass har jeg fått med meg. Lykke til med prosessen - håper det går raskt! MVH Tror nok de fleste er interessert i faktaopplysninger som berører en. Det er vel den siste setningen i første avsnitt hvor det virker som om snø rettferdigjør sitt valg om å skifte til ICBF, som stikker oss andre i siden som ikke har tatt samme valget. Vi er en liten gruppe som fortsatt venter på tildeling fra de private barnehjemmene og jeg tror de fleste av oss er fullstendig klar over usikkerheten i ventetiden og fornekter ikke de opplysninger som kommer. For vår del så ligger endelig papirer på barnehjemmet Cran, og vi håper selvfølgelig at det snart skal komme tildelinger derifra. Men jeg må innrømme at vi har vært innom tanken på om vårt valg er rett. Kriteriene for valget kan selvfølgelig endres underveis og kanskje vi må endre vårt valg, men vi må hver enkelt gå i oss selv og ta de valg som føles rette og stå for disse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Tror nok de fleste er interessert i faktaopplysninger som berører en. Det er vel den siste setningen i første avsnitt hvor det virker som om snø rettferdigjør sitt valg om å skifte til ICBF, som stikker oss andre i siden som ikke har tatt samme valget. Vi er en liten gruppe som fortsatt venter på tildeling fra de private barnehjemmene og jeg tror de fleste av oss er fullstendig klar over usikkerheten i ventetiden og fornekter ikke de opplysninger som kommer. For vår del så ligger endelig papirer på barnehjemmet Cran, og vi håper selvfølgelig at det snart skal komme tildelinger derifra. Men jeg må innrømme at vi har vært innom tanken på om vårt valg er rett. Kriteriene for valget kan selvfølgelig endres underveis og kanskje vi må endre vårt valg, men vi må hver enkelt gå i oss selv og ta de valg som føles rette og stå for disse. Ja, jeg ser jo i ettertid at den setningen kan virke sånn, men det var IKKE ment sånn! At jeg er veldig fornøyd med det valget vi har tatt selv, betyr ikke at jeg mener vi har fasiten for alle andre. Vi gjorde vårt valg på bakgrunn av hva vi vet om ventetiden på FANA for øyeblikket, og totalsituasjonen for oss som familie. Og så må alle få gjøre de samme valgene for seg selv, ut fra sine vurderinger og sin situasjon. Og for dere som har papirene på Cran, betyr ikke meldingen fra den amerikanske mailinglisten noe. Men om det skulle være noen som har satt seg på vent i påvente av å få sende, så betyr det ganske mye! Nei, alle må få ta sine valg, ut fra egne forutsetninger. Og jeg håper inderlig at du har rett i at det var min setning om at jeg var glad for at vi har byttet til ICBF, og ikke det om ventetidene på FANA og Cran sitt inntaksstopp, som provoserte. Hvis det var mitt gledesutbrudd, så må jeg bare beklage om det virket hoverende og stødende. For det var det ikke ment å være. Det var bare et utbrudd fordi jeg er glad for at vi har papirene hos ICBF, og ikke i kø for å få sende til FANA. Og ikke et hint til søkere med papirene på Cran (eller noe annet barnehjem!), om at de må gjøre det samme som oss. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 ok, jeg ser at det kan være litt mer en vagt provoserende at jeg som nyfrelst kommer her og jubler ut min fryd over mitt nye livssyn som ICBF-søker ;o)) Jeg vil bare understreke at det overhode ikke var sånn ment da jeg skrev det. Og så vil jeg påpeke at vi ikke har trukket vår sak fra FANA frivillig, men at vi ble kastet på hodet ut :-)) Valget vårt var altså å fortsette å vente i uvisshet på å få sende til FANA en gang i framtiden, eller å gå for ICBF. Hadde vi ikke fått papirene i retur, hadde vi sannsynligvis ventet på tildeling fra FANA enda. Det var IKKE ment som et spark i siden til dere som venter på private barnehjem på noen som helst måte. Kan vi være venner igjen nå? ;o) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.