Gå til innhold

16 år og forlovet?


Gjest vil helst være anonym nå

Anbefalte innlegg

Gjest vil helst være anonym nå

Hei. Jeg er en jente som skal begynne på vidergående til sommeren som har hatt fast følge med en jevngammel gutt i 1 år og 7 måneder nå. Skal helt ærlig innrømme at vi har våre krangler, men likevel føler jeg sterkt at han er "the one". Vi er begge svært modne for alderen og vi mener alvor. Nå har han spurt meg om at jeg vil gifte meg med ham ( første gang forlove meg.) Vet ikke helt hva jeg skal svare. Hadde dette vært for noen tiår tilbake ville nok alle rådet meg til å svare ja, og da hadde jeg nok gjort det. Til tross for at jeg er veldig glad i ham vil jeg jo gjerne ha en ungdomstid, men jeg kan ikke tenke meg et liv uten ham heller. Trenger sårt noen råd, meninger, fra dere her inne. Hva mener dere om min situasjon? og at unge binder seg så tidlig generelt.

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gladmor

Vent. Fortsett i lag, men vent med å inngå forlovelse/giftemål. Dere er unge, selv om dere er modne for alderen.

Jeg mottok også frieri i 16-17 årsalderen. Han var "the one" for meg. Han var bare helt til å spise opp. Vi kranglet også i blant. Men stort sett brant følelsene oss imellom.

Frieriet svarte jeg med "ja, om 4 år". Og la til at jeg først skulle gå ferdig den og den skolen osv.

Årene gikk- og følelsene bleknet etter hvert som vi så hvor forskjellig vi faktisk var. Forholdet avsluttet rolig etter 4-5 år...

Er nå gift med en annen. Og husker den første "the one" med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Vent. 16 år er for tidlig! Selv om du føler at du har møtt den rette nå, så forandrer dere dere de neste årene... Du føler deg voksen nå, men når du fyller 18 tenker du "herregud, da jeg var 16 trodde jeg at jeg var voksen, men NÅ er jeg det.." og når du blir 20 tenker du "herregud, da jeg var 18 trodde jeg at jeg var voksen, men NÅ er jeg det.."

Og sånn fortsetter det! ; ) Føltemeg veldig voksen (er også moden for alderen) da jeg var 18, men når jeg tenker tilbake på hvordan jeg var da så skjønner jeg jo at jeg lurte meg sjøl. Ting kan føler så riktig nå, og så feil om ett år! Du merker at du blir mer moden, du får mer erfaring, du får annet syn på ting...

Så hadde jeg vært deg ville jeg nok vært sammen emd han, ha det gøy, og finn dere sjøl! ; ) Selv om det kan ta sin tid... Ikke bind deg til noe nå, du er ikke "ferdig" ennå, selv om det føles sånn. Jeg er nå 23 og merker fra år til år at jeg forandrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Vent!

Jeg holdt på og forlove meg da jeg var 19 og trudde jeg hadde møtt mitt livs kjærlighet. Er idag glad jeg ventet, for to mnd etter at vi egentlig skulle forlove oss tok forholdet slutt... Og nå er jeg i et nytt og mer stabilt forhold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Kan være mye vanskeligere å bryte en forlovelse enn et vanlig bare-være-sammen forhold!

En forandrer seg så mye på de åra der. Ingen kan spå om dere vil forandre dere i takt og i samme retning.

Nyt den tiden dere har nå til dere blir eldre. Passr dere sammen så må dere vel ikke ha en ring for å bekrefte det? Og glir dere fra hverandre kan den ringen være en ekstra binding som gjør at dere sliter hverandre ut istedenfor å gjøre det slutt.

Taler av erfaring. Dårlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig tidlig å forlove seg så ung. Noen jeg kjenner vennskapsforlovet seg da de var 16-18 år, de kjøpte seg da blanke sølvringer hvor de inngraverte hverandres navn. Når de hadde vært vennskapsforlovet noen år så forlovet de seg på vanlig måte, og giftet seg senere. På den måten var de vanlige kjærester, men samtidig hadde de en ring som fortalte andre at de hadde kjæreste. synes det var en veldig romantisk ting jeg.

lykke til!

hilsen thrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Tradisjonelt betydde forlovelse at man skulle gifte seg i nær framtid, dvs. bryllupsdato var satt.

Så vidt jeg vet har man ikke lov til å gifte seg før man er 18, og selv det regnes som veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

16 år er noe tidlig å forlove seg synes jeg. Men jeg kjenner en del som har forlovet seg da de var 16 år og de holder faktisk sammen ennå etter mer enn 20 år. Så at en forlovelse kan vare selv om man gjør det tidlig i livet er jeg ikke i tvil om.

Du skriver ikke noe om hvor gammel han du skal forlove deg med er. Det har kanskje en viss relevans.

Det er en "moteting" å forlove seg nå virker det som. Det er ikke det det en gang var, en forsmak og prøvetid forut for ekteskap. Det virker liksom så lett å forlove seg.

Men jeg skal ikke kaste stein jeg som sitter i glasshus. Har vært forlovet i over 10 år uten å gifte meg jeg....men jeg venta til jeg var 21....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

Forresten; du skriver at du ikke vet helt hva du skal svare...så da bør du kanskje vente. Da er du jo ikke sikker i din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tradisjonelt betydde forlovelse at man skulle gifte seg i nær framtid, dvs. bryllupsdato var satt.

Så vidt jeg vet har man ikke lov til å gifte seg før man er 18, og selv det regnes som veldig tidlig.

Det er da lov å gifte seg før man er 18 år. Jeg kjenner da flere som har giftet seg 15 år gamle men de måtte søke om kongens tillatelse :o) og 16 år med foreldrenes tillatelse

Det er noen år siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...